Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Přírodopisné pracovní listy na téma "voda" pro výuku na školní zahradě
Kakešová, Kristýna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce proto bylo vytvořit a ověřit pracovní listy pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Vzniklo 10 pracovních listů na téma voda, čtyři z nich jsou věnovány měření srážek. Vytvořené materiály byly ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Součástí této práce jsou vytvořené pracovní listy s autorským řešením a metodikami pro jejich použití ve výuce. Druhým cílem práce bylo zjistit vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat od 34 respondentů byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV), výzkum byl proveden formou pre-test/post-test. Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vztah žáků ke školní zahradě, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zájem žáků o vyučování na školní zahradě. Klíčová slova školní zahrada, terénní výuka, pracovní list, environmentální postoj,...
Interdisciplinární výuka v prostředí školních zahrad na primárním stupni základních škol
DOKULILOVÁ, Petra
Hlavním cílem práce je zhotovení nabídky vzdělávacích aktivit pro primární stupeň základních škol, které budou využitelné v prostředí školní zahrady. Zároveň v nich budou uplatněny mezipředmětové vztahy. Výběr témat probíhal na základě analýzy Rámcového vzdělávacího programu a učebnic nakladatelství FRAUS. Součástí šesti okruhů vzdělávacích aktivit jsou podrobné pokyny k realizaci, pracovní listy a další didaktické pomůcky. Všechny aktivity byly ověřeny přímo na školní zahradě ZŠ Horka-Domky, Třebíč. Na testování participovali žáci třetího a pátého ročníku ZŠ. Úspěšnost byla vyhodnocována systémem pre-test (test vstupních znalostí) a post-test (test výstupních znalostí), realizovaný před výukou a týden po ní. U výtvarné výchovy byl použit dotazník s otázkami na oblíbenost hodiny a spokojenost s vlastním výtvorem. Z výsledků vyplývá, že vstupní znalosti žáků byly na velmi vysoké úrovni. Největšího zlepšení dosáhli u vzdělávacích aktivit zabývajících se anglickými slovíčky a měřením. Dle dotazníku byla hodina výtvarné výchovy hodnocena jako zábavná. Žáci oceňovali práci ve venkovním prostředí.
Výuka přírodopisu a matematiky v modelové prostředí školních zahrad
KOSOVÁ, Kamila
Cílem diplomové práce bylo vypracovat vzdělávací nabídku využitelnou při výuce ve venkovním prostředí na 2. stupni základních škol. V sérii komplexních úloh jsou uplatňovány principy interdisciplinárního přesahu mezi přírodopisem a matematikou. Teoretická část sumarizuje problematiku RVP, ukotvení přírodopisu a matematiky v RVP ZV, mezipředmětových vztahů a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny matematiky a přírodopisu. Skládá se z osmi aktivit aplikovaných při výuce na školní zahradě. Většina aktivit je však proveditelná i v prostředí parků nebo učebny. Jednotlivé aktivity obsahují metodický list pro učitele a pracovní list pro žáky. Pracovní listy byly v důsledky pandemie Covid-19 zhodnoceny patnácti učiteli z praxe při strukturovaném rozhovoru a na podkladě jejich připomínek upraveny do finální verze. Odpovědi respondentů strukturovaného rozhovoru jsou součástí kapitoly Diskuze.
Výuka v modelovém prostředí školních zahrad s důrazem na přírodopis a český jazyk a literaturu
ŠOLCOVÁ, Veronika
Předložená bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části je obsažen literární přehled, převážně českých zdrojů, k danému tématu. Hlavním cílem praktické části bylo vytvoření série komplexních úloh do modelového prostředí školní zahrady a následně část z nich vyzkoušet v praxi. Úlohy jsou kombinované z českého jazyka, literatury a přírodopisu a jsou určeny pro žáky druhého stupně základních škol.
Školní zahrada jako naučná stezka
ROUBÍČKOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá učením v přírodě s využitím školní zahrady v přírodovědném vzdělávání na prvním stupni základní školy. V teoretické části se autorka zabývá historií i současností školních zahrad. Dále popisuje zahradní pedagogiku, její účinky a metody. Na základě informací, zjištěných v teoretické části, autorka navrhla naučnou stezku, kterou se zabývá v praktické části. Celkem bylo navrženo pět zastavení vztahujících se k běžným přírodninám české krajiny. Ke každému stanovišti byl navržen pracovní list, který slouží k fixaci získaných informací. Zpětná vazba získaná od učitelů z praxe poukazuje na skutečnost, že jednotlivé náměty jsou na prvním stupni základních škol využitelné.
Využití školní zahrady pro praktické aktivity s rostlinami na 2. stupni ZŠ
Grygová, Petra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
V této diplomové práce je zpracováno využití školní zahrady k praktickým činnostem při exkurzních činnostech. Konkrétní vybranou lokalitou je školní zahrada Obchodní akademie a Střední odborné školy zemědělské a ekologické v Žatci. Hlavní cílem byla příprava praktických aktivit v rámci exkurzních činností realizovatelných ve školní zahradě a jejich ověření ve výuce u žáků nižších ročníků 2. stupně ZŠ. Navržený výzkum proběhl prostřednictvím didaktických testů, u kterých byly brány na zřetel vstupní znalosti před uskutečněním praktických aktivit (pretest) a znalosti získané v nich pak byly ověřovány v posttestu. Celkové didaktické pojetí botanicky zaměřených aktivit bylo zpracováno v souladu s oborovou didaktikou biologie. Následně proběhlo i další šetření v podobě postojového dotazníku, který cílil na zjišťování oblíbenosti praktických aktivit ve školní zahradě ze strany samotných žáků. Dosažené výsledky výzkumu ukazují, že praktické aktivity s rostlinami ve školní zahradě jsou účinnou i oblíbenou formou výuky. KLÍČOVÁ SLOVA žák, výukové formy a metody, školní zahrada, praktické aktivity, exkurzní činnosti, didaktický test, postojový dotazník
Vybavenost zahrad mateřských škol ve vztahu k názorům pedagogů a dětí
Troníčková, Eliška ; Dvořáková, Hana (vedoucí práce) ; Kuhnová, Věra (oponent)
Teoretická část diplomové práce se zabývá pohybem dítěte v mateřské škole, využitelností školní zahrady a jejím vybavením po technické a účelové stránce. Praktická část je věnována výzkumu, který se zabývá analýzou zahrad mateřských škol, a který má za cíl zjistit, zda vybavení zahrad odpovídá potřebám pedagogů a dětí. Klíčová slova 1. Dítě 2. Pohyb 3. Mateřská škola 4. Školní zahrada 5. Herní prvky
Využití školní zahrady ZŠ Hostýnská pro výuku přírodopisu
Sičák, Erik ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Diplomová práce má za cíl komplexně popsat přírodní podmínky na školní zahradě ZŠ Hostýnské a zhodnotit její využitelnost pro výuku přírodopisu. V teoretické části přestavuje význam školních zahrad pro výchovu a vzdělávání, popisuje historický vývoj a současnost školních zahrad v České republice. V další části zaměřené přímo na školní pozemek ZŠ Hostýnské popisuje současnou praxi a zaměřuje se na popis přírodních podmínek. Součástí je floristický výzkum, který autor provedl během mnoha návštěv v letech 2014 - 2015. Zaznamenáno je 117 taxonů vyšších rostlin, což lez považovat za doklad poměrně vysoké diverzity tamní vegetace. Nakonec autor porovnává využitelnost školního pozemku s učebnicí přírodopisu a klíčovými kompetencemi z RVP a navrhuje možnosti jejího obohacení. Součástí práce je pět pracovních listů včetně metodických doporučení.
Terénní výuka biologie a přírodopisu v prostředí školních zahrad v České republice
Kakešová, Kristýna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá terénní výukou biologie a přírodopisu v České republice se zaměřením na školní zahrady. První část práce představuje výhody terénní výuky i překážky, které mohou jejímu zavedení bránit. Práce se dále věnuje postavení terénní výuky biologie a přírodopisu v rámcových a školních vzdělávacích programech základních škol i gymnázií, kde terénní výuka těchto předmětů většinou není explicitně zařazena. Druhá část práce se zabývá školními zahradami v České republice, shrnuje výsledky výzkumů zkoumajících jejich stav, vybavení a využití. Z nich vyplývá, že většina základních škol disponuje zahradou a využívá ji k výuce převážně pěstitelských prací a přírodovědných předmětů. V případě středních škol větší průzkumy chybí. Pozornost je v práci věnována také historii školních zahrad na českém území, organizacím zaměřeným na výuku přírodopisu a biologie na školních zahradách a několika vybraným metodám výuky, které jsou vhodné pro vyučování přírodopisu na školních zahradách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.