Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti prevence nežádoucího vlivu kognitivních zkreslení na každodenní rozhodování
Tesařová, Monica ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi prevence vlivu kognitivních zkreslení na naše každodenní rozhodování, především pak negativnímu působení heuristiky kotvení a přizpůsobení na spotřební chování. První kapitola je věnována tématu lidské iracionality v rozhodování, především pak kognitivním zkreslením. Představeno je několik významných typů kognitivních zkreslení, které negativně ovlivňují naše rozhodování. Následně jsou uvedeny různé přístupy, které se pokouší vysvětlit jejich původ. Práce navazuje kapitolou o možnostech prevence kognitivních zkreslení, kde je zmíněna teorie debiasingu a uveden příklad úspěšné debiasingové strategie. Poslední kapitola teoretické části se podrobně zaměřuje na jeden konkrétní druh kognitivního zkreslení, způsobený heuristikou kotvení a přizpůsobení. Cílem empirické části práce je následně navrhnout způsob, jak negativní vliv tohoto zkreslení na naše rozhodování v každodenních situacích - konkrétně z pohledu spotřebitele - alespoň částečně omezit. Součástí toho je i návrh designu experimentální studie, která by umožnila ověřit účinnost proponovaného opatření. Klíčová slova: heuristiky, kognitivní zkreslení, rozhodování, kotvení, debiasing
The Theme of Rationality as Depicted by Yudkowsky in Harry Potter and the Methods of Rationality
Macků, Kateřina ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat téma racionality v fanfikci Eliezera Yudkowského Harry Potter a metody racionality (2010) se zaměřením na autorovo ztvárnění tohoto tématu a jeho potenciálního dopadu na čtenáře. Teoretická část poskytuje úvod do témata fanfikce a jejího přínosu pro literaturu, zkoumá autorův vztah k racionalismu a dále se zaměřuje na témata Bayesovy věty, bayesovského usuzování a kognitivních zkreslení. Praktická část pak staví na konceptech v teoretické části a demonstruje, jak Yudkowsky vyobrazuje racionalitu jako hlavní téma fanfikce a jak tyto koncepty ovlivňují osobnost a činy Harryho Pottera a dalších postav. Praktická část též názorně ukazuje výskyt racionalistických konceptů napříč dějem a hodnotí, jak téma racionality přidává ději na zajímavosti a vede k jeho rozvoji. Na základě analýzy důležitých momentů a charakterizace postav pak práce posuzuje účinnost Yudkowského propagace racionality a způsob, jakým je racionalita ztvárněna. KLÍČOVÁ SLOVA Eliezer Yudkowsky, racionalita, fanfikce, kognitivní zkreslení, Harry Potter a metody racionality
Vliv užití cizího jazyka na efekt rámování.
Križák, Jan ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má použití cizího jazyka - zde angličtiny - na sílu rámovacího efektu u typů rámování, které v tomto směru dosud nebyly probádány. Rámování pomocí manipulace s klíčovými emočně nabitými slovy je dle výsledků užitím cizího jazyka skutečně mitigováno. Roli zde hraje především to, zda se respondent cizí jazyk začal učit v útlém věku před dovyvinutím emočně-regulačních systémů, a to, zda je respondent zvyklý jazyk běžně užívat. Vizuální rámování přineslo opačné výsledky - při nepřítomnosti klíčových slov zůstal u respondentů vyplňujících dotazník v angličtině pouze efekt větší kognitivní zátěže, která způsobila zvětšení tohoto zkreslení. Tento efekt byl silnější u respondentů, kteří mají horší znalost angličtiny a méně ji používají. V případě rámování pomocí statutu quo byly výsledky nepřesvědčivé, neboť došlo k vychýlení způsobeným s největší pravděpodobností nepřesným překladem.
Využití efektu ukotvení v marketingové komunikaci
Režný, Michal ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Báča, Ladislav (oponent)
Tato bakalářské práce se věnuje efektu ukotvení, jednomu z nejznámějších kognitivních zkreslení, a jeho potenciálnímu využití v marketingové komunikaci. V první části je nejprve poskytnut teoretický základ efektu ukotvení jako psychologického konceptu ve formě, ve které ho v 70. letech 20. století definovali Amos Tversky a Daniel Kahneman. Důraz je kladen na porozumění možným vysvětlením jevu a dále na příbuzná kognitivní zkreslení, která jsou s efektem ukotvení úzce spojena a jejichž znalost je nezbytná pro následnou orientaci v problematice v oblasti marketingové komunikace. Hlavní sekcí první části je poté teoretická rešerše odborné literatury a provedených studií/výzkumů zabývající se právě využitím efektu ukotvení v marketingové komunikaci. V této sekci je věnována speciální pozornost terminologickým neshodám a odlišnostem v pojetí efektu ukotvení v marketingové komunikaci. Významný prostor je věnován především druhům využití s příklady z praxe. Druhá, empirická, část je věnována výzkumu, v rámci kterého je proveden experiment, jehož cílem je prozkoumat účinky a celkovou využitelnost efektu ukotvení na příkladu fiktivních printových reklam na automobily. Výsledky nasvědčují, že ačkoliv je vliv kotev např. na odhadovanou cenu či na maximální cenu, kterou je zákazník ochotný zaplatit, patrný,...
Klam horké ruky
Augustin, Michael ; Korbel, Václav (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
Efekt "horké ruky" popisuje jev, kdy u sportovce dochází po sérii úspěchů k náhlému zlepšení jeho výkonnosti. V odborné literatuře byl ovšem efekt "horké ruky" považován za klam až do roku 2014, kdy bylo objeveno zkreslení v původní metodě testování a představeny nové statistiky, jejichž testy pro toto zkreslení kontrolovaly. Cílem této práce je testovat výskyt "horké ruky" pomocí nových metod a následně provést analýzu výkonů obou pohlaví. Dalším cílem je prokázat, že k "horké ruce" nedochází pouze u nejlepších hráčů světa působících v NBA, ale i u poloprofesionálních hráčů a hráček české NBL. První část práce se věnuje teorii "klamu horké ruky" a jeho důležitým implikacím ve světě ekonomie a financí. Je zde obsažen i stěžejní přehled literatury "horké ruky" . Ve druhé a třetí části jsou uvedena data a představena metodologie literatury "horké ruky", která podléhá zkreslení a následně je uvedena nová metoda kontrolující pro toto zkreslení. Výsledky individuální analýzy potvrzují signifikantní nálezy "horké" a "ledové" ruky a prokazují efektivitu nové nezkreslené metody testování. V závěru práce jsou diskutovány i výsledky testu výkonů podle pohlaví a naznačeny možnosti dalšího testování.
Zmírňování kognitivních zkreslení: Jak udělat rozhodování v byznyse racionálnější?
Kučera, Tomáš ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Potužák, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá kognitivními zkresleními, zejména pak konfirmačním zkreslením, a různými přístupy k jejich zmírňování. Práce rozebírá tři hlavní kategorie strategií pro zmírňování kognitivních zkreslení, a sice zvyšování pobídek, nastavení okolního prostředí za účelem vyhnutí se nebo vyvážení zkreslení, a trénování lidí, aby byli schopni rozpoznat situace, ve kterých se zkreslení může projevit a aby byli schopni jeho efekty zmírnit. V práci je popsán experiment, který zkoumal, jaké typy informací si lidé vybírají a jaké jsou dopady tréninku na zmírnění zkreslení. Výsledky ukazují, že konfirmační zkreslení se projevilo jak ve výběru informací, tak při jejich zpracování a že trénink efektivně snížil úroveň konfirmačního zkreslení o 33 % na 5% hladině významnosti. Trénink pro zmírnění zkreslení byl ve formě krátkého videa, které zahrnovalo informace o konfirmačním zkreslení, o jeho dopadu na úsudek a také vysvětlovalo mitigační strategie.
Kognitivní zkreslení: Jak moc se řídíme předchozím hodnocením ostatních lidí? Vliv počátečního hodnocení na vývoj „kvality“ filmu.
Michňák, Matěj ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Máslo, Lukáš (oponent)
Práce zkoumá, zda jsme ovlivněni při výběru hodnocení filmů předchozím hodnocením na základě jednoduchého webového experimentu. Existují dvě skupiny - skupina laiků z řad studentů a skupina aktivních filmových fanoušků. Každý účastník byl náhodně přiřazen do jedné ze tří podskupin ve své skupině. Jedná se o jednu kontrolní podskupinu bez počátečního hodnocení, druhou podskupinu s nízkým počátečním hodnocením, třetí podskupinu s vysokým počátečním hodnocením. U tří ze čtyř testovaných podskupin se podařilo prokázat pomocí regresní analýzy signifikantní změnu průměru oproti kontrolní skupině a to o více než 1 bod na desetibodové stupnici. Nebyla prokázána menší náchylnost na předchozí hodnocení v rámci skupiny filmových fanoušků, která byla právě z tohoto důvodu přidána do experimentu. Podskupiny s nízkým předchozím hodnocením ovlivňují průměrné hodnocení u obou skupin, podskupiny s vysokým předchozím hodnocením pouze u skupiny fanoušků.
Investor jako Homo Oeconomicus nebo Human; Jaké jsou zdroje odchylek od racionality na finančních trzích?
Vacha, Robert ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Prokop, Jaromír (oponent)
Tato práce se zabývá rozdíly mezi fenomény Homo Oeconomicus a Human a jejich přítomnost na finančních trzích. Dále se zaměřuje na odhalení rozdílů v chování v souladu s těmito fenomény mezi skupinami lidí zapojených do finančních trhů a těmi, kteří se do finančních trhů nezapojují. K tomu používáme experiment s hodnocením založeným na anchoring indexu. Pro účely výzkumu chování v souladu s prospektovou teorií, práce definuje nový index hodnocení lidského chování Human Index, na kterém vyvozuje závěry o těchto dvou skupinách. Výsledky neukazují na významný rozdíl ve sklonu k biasům a marginálnímu rozdílu v chování v souladu s prospektovou teorií, kde skupina, která se podílí na finančních trzích, odhaluje méně chování v souladu s touto teorií. Celkově nejsou zjištěny žádné pozoruhodné rozdíly v chování mezi oběma skupinami, tj. jak skupina lidí, kteří se podílejí na finančních trzích, tak i skupina, která se nepodílí, jsou na velmi podobných úrovních.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.