|
Návrh a optimalizace ojnice motoru závodního automobilu
Ulman, Jaroslav ; Zháňal, Lubor (oponent) ; Beran, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a optimalizací ojnice motoru závodního automobilu. Na začátku celé práce je vytvořen 3D-model ojnice, ze kterého se pak v průběhu celé práce vychází. Potom je provedena analýza napjatosti stávajícího modelu a na základě získaných výsledků jsou provedeny konstrukční změny v řešení ojnice. Nově upravená ojnice je opět zanalyzována s užitím MKP a nově získané výsledky jsou porovnány s výsledky původního modelu ojnice. Závěr práce se zabývá citlivostní analýzou vybraných parametrů ojnice a jejich míru vlivu změny na výslednou pevnost ojnice.Potom je provedeno zhodnocení všech výsledků.
|
|
Model komory reaktoru pro mikrovlnný ohřev
Kříž, Tomáš ; Fiala, Pavel (oponent) ; Kroutilová, Eva (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem vysokofrekvenční komory, která slouží pro vysoušení emulze složené z oleje a vody, kde obsah vody je nad 30% objemu emulze. Vysokofrekvenční komora pracuje na kmitočtu 2,45GHz. Byl sestaven numerický model, ve kterém je řešena vysokofrekvenční-tepelná sdružená úloha. Návrh vysokofrekvenční komory je řešen s ohledem na distribuci tepla v nehomogenním prostředí a chemické a fyzikální změny. Rozměry vysokofrekvenční komory zaručují v komoře největší možný přenášený výkon ze zdroje a rovnoměrné rozložení elektromagnetického pole. Tyto podmínky jsou nutné k rovnoměrnému ohřevu vysoušené emulze. Diplomová práce obsahuje několik numerických modelů s různými rozměry, na základě kterých byl vybrán model s nejkratší dobou ohřevu vzhledem k objemu emulze.
|
|
Optimalizace rozměrů základového rámu formy na velké odlitky
Mottl, Jan ; Navrátil, Petr (oponent) ; Skalka, Petr (vedoucí práce)
V této diplomové práci je řešen problém optimalizace rozměrů základového rámu formy pro odlitky pomocí MKP a to pro 4 třídy hmotnosti, tj. odlitky hmotnosti 1, 3, 5 a 10t. K vyhodnocování MKP byl použit program Ansys. Jsou zde postupně prezentovány postupy optimalizace pro všechny čtyři třídy hmotnosti. Byla stanovena životnost rámu formy a na závěr bylo provedeno technicko-ekonomické zhodnocení navržených forem z hlediska úspor materiálu v porovnání se současným stavem výroby.
|
|
Funkční zkoušení recyklátů do pozemních komunikací
Karásková, Romana ; Valentin,, Jan (oponent) ; Stehlík, Dušan (vedoucí práce)
Práce je rozdělena na dvě části. Praktická část se zabývá zkouškami zemin použitých v nově zhotovené vozovce v Novém Městě na Moravě a zkouškami recyklovaných materiálů, které by případně mohly tyto zeminy ve vozovce nahradit. Cílem této části je získat moduly pružnosti, které se následně vloží do výpočtového modelu. V druhé části práce je skladba vozovky modelována v programu, který k výpočtům využívá metodu konečných prvků a respektuje reálné vlastnosti materiálů a zatížení. Výstupem práce budou srovnávací studie deformací a napětí vzniklých při použití stávajících zemin a recyklátů.
|
|
Realizace edukační úlohy na experimentální stanici pro modelování předepjatých šroubových spojů
Žaba, Tomáš ; Náhlík, Luboš (oponent) ; Vaverka, Michal (vedoucí práce)
V této diplomové práci je realizována výuková úloha na experimentální stanici pro měření veličin v předepjatém šroubovém spoji. V rámci její přípravy byla provedena inovace stanice vedoucí ke snadnějšímu a rychlejšímu realizování předpětí. Pro studenty byla navržena edukační úloha a dále byly vytvořeny podklady do výuky. Výuková úloha konkrétně spočívá v experimentálním ověření relace mezi utahovacím momentem a vzniklým předpětím. K ověření experimentu byl vytvořen MKP model, který simuluje deformaci přírub stanice při daném předpětí. V této práci jsou dále uvedeny informace o předepjatých šroubech, metody vyvození předpětí a metody kontroly předpětí.
|
| |
|
Návrh synchronního reluktančního motoru
Koshelev, Maxim ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou konkretního synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly a návrhem synchronního reluktančního motoru s bariérami magnetického toku. Práce je rozdělena do pěti částí. V první částí je popsán princip funkce synchronního reluktančního motoru a uveden stručný přehled realizovaných řešení. V druhé kapitole jsou analytickým výpočtem zjištěny základní parametry synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly. V třetí části práce jsou ověřeny výsledky analytického výpočtu pomocí programu FEMM v lineárním a nelineárním stavu a pomocí transientní analýzy motoru v programu Ansys Maxwell. V další části jsou uvedeny výsledky měření parametrů synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly a porovnání s vypočítanými hodnotami a výsledky simulací. Závěrečná kapitola se zabývá návrhem motoru s bariérami magnetického toku. Dosažené parametry jsou ověřeny v programu FEMM a Ansys Maxwell. Finální varianta navrženého motoru je analyzovaná při napájení ze sítě a z frekvenčního měniče pomocí cosimulace Maxwell-Simplorer.
|
|
Zpracování přehledu MKP aplikací na bázi Open Source
Tománek, Jiří ; Vosynek, Petr (oponent) ; Návrat, Tomáš (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na zpracování přehledu současně dostupných MKP programů na bázi otevřeného kódu, které jsou volně k dispozici na internetu. Jsou zde postupně prezentovány tři programy (Salome, Roshaz, Ansys), ve kterých byla pro ukázku zpracována jednoduchá rovinná úloha. Na závěr bylo provedeno srovnání získaných výsledků a postupů při zadávání rovinných úloh ve třech výše zmíněných programech.
|
| |
|
Návrh sběrnice LVDS s vysokou odolností EMC
Klauda, Zbyněk ; Fiala, Pavel (oponent) ; Kroutilová, Eva (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem LVDS sběrnice s vysokou odolností vzhledem k rušení z okolního prostředí a vyzařování nežádoucích elektromagnetických vln do svého okolí. Návrh LVDS sběrnice byl zpracován numerickými metodami a bylo navrženo optimální řešení tvaru a materiálu vícevrstvé technologie DPS. Návrh byl realizován na požadovanou vstupní impedanci sběrnice Z = 100 ohm při kmitočtu f1 = 100 MHz první harmonické složky obdelníkového signálu definovaného tvaru, náběžné a sestupné hrany.
|