Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 55 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Životní styl a sociální kapitál "aktivní mladé generace"
Bajerová, Kateřina ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent)
Diplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" Diplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" pojednává, na pozadí relevantního teoretického ukotvení, o dvou dimenzích života jedince ve spolecnosti - a to životním stylu, jež je v práci pojímán jako prostor pro formování identity (skrze konzumní zpusob života) a operacionalizován na koncept volného casu a s ním spojených sportovních aktivit, druhou dimenzí je téma sociálního kapitálu, ve smyslu strukturní složky (egocentrických sítí) a kulturní složky (míry tolerance a duvery). Cílem práce je prostrednictvím empirické sociologické analýzy reprezentativních šetrení ISSP 2007 Volný cas a sport a Distinkce 2008, zmapovat vliv aktivního zpusobu života jednotlivce na jeho sociodemografické a socioekonomické determinanty, sleduje proces socializace ke sportu v prostredí rodiny a nejbližších prátel a hodnotové preference a orientace, na které muže mít aktivní sportování ve volném case potenciální vliv. V záveru práce se zabývám efekty sportování na složky sociálního kapitálu.
Gender a média v éře postmodernity: Odkrývání genderových stereotypů v současném českém reklamním diskurzu
Olbertová, Martina ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo v prvé řadě se vůbec hlouběji zamyslet nad problematikou povahy zobrazování genderu v současných médiích. Vzájemný vztah genderu a médií v éře postmodernity jsme se snažili demonstrovat na pěti vybraných reklamních komunikátech zastupujících svou povahou odlišné aspekty zobrazování genderu jako stereotypní kategorie v současném českém reklamním diskurzu. V úvodní kapitole jsme si nastínili vývoj genderu jako společenské kategorie, řekli jsme si více o jeho historii, tradičních feminních a maskulinních atributech, stejně jako fluiditě genderu jako kategorie v optice postmodernity. Zároveň jsme si vymezili také vývoj feminismu a ustavení feministického paradigmatu. Následně jsme si představili pohled na gender v odlišných typech médií, zabývali jsme se podrobněji jeho vztahem k televizi jako médiu a vztahem genderu a reklamy. Předmětem teoretické části byl nástin vybraných pojmů z terminologie mediálních studií stěžejních pro účely této diplomové práce. Seznámili jsme se zde s koncepty souvisejícími s problematikou konstrukce reality v mediálních sděleních, zabývali jsme se rovněž feministickým pohledem na distorzi optiky nazírání genderu v mediálních sděleních a nastínili jsme si také základní pojmy z oblasti sémiotiky: diadické a triádické pojetí znaku a tři stupně...
Časopisy pro ženy dnes: výkladní skříň konzumerismu?
Študencová, Andrea ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Hejlová, Denisa (oponent)
Diplomová práce Časopisy pro ženy dnes: výkladní skříň konzumerismu? se zaměřuje na analýzu redakčních článků v časopisech Blesk pro ženy a ELLE. V obou případech jsem analyzovala ročník 2009 prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy. V této práci se snažím zjistit, do jaké míry můžeme v těchto redakčních článcích najít konzumně-orientované obsahy a do jaké míry tyto obsahy vybízejí ke konzumnímu stylu života. Dále jsem se zajímala o to, jaké hodnoty spojené s konzumním stylem života tyto časopisy spojují a jakými způsoby konzumerismus do svých článků včleňují. Prostřednictvím poznatků z odborné literatury zejména z oblastí sémiotiky, sociologie a kritických mediálních teorií dospívám k závěrům, že lákavé obrazy i podbízivé články jsou primárně zakořeněny v ekonomickém cyklu výměny zboží a služeb. Tato práce je určena všem, kteří se zajímají o časopisy pro ženy a o jejich ekonomické pozadí.
Masculine Identity in Chuck Palahniuk's Early Novels
Ondrášek, Jakub ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje mužské identitě třech hlavních mužských postav v raných románech Chucka Palahniuka Klub rváčů, Program pro přeživší a Zalknutí. Práce má dvě části. První teoretická část se zabývá stručnou charakterizací antropologického a sociologického pojetí mužství či mužské identity se zaměřením na současnou maskulinitu v USA. Dává tak teoretický základ pro část druhou, literárně interpretační. V ní je rozebrána mužská identita tří hlavních hrdinů Palahniukových románů. Interpretace je vedena po linii jejího vývoje, jelikož všichni tři hrdinové procházejí stejnými vývojovými fázemi - krizí identity, opření se o tradiční vzorce mužského chování, jejich zamítnutí a konečně hledání základu pro identitu v osobním vztahu.
Konflikt civilizace (kultury) a přírody (pokus o zformování strategie kulturní zralosti)
VAVROUŠKOVÁ, Edita
Aniž by si lidé cokoli uvědomovali, žijeme na pokraji vážné ekologické katastrofy. Než se ekologické problémy začnou přímo dotýkat těch, kteří jsou hlavními viníky, může si ještě nějakou dobu jedna pětina populace dovolit zamořovat planetu a dopřávat si blahobyt. Práce je rozdělena do sedmi částí. V první části analyzuji kořeny konfliktu kultury a přírody, vývoj vzájemného vztahu člověka s přírodou od počátku jeho bytí a dvě evoluční linie kulturní a přírodní. Dále vysvětluji podstatu ekologické krize a protipřírodní charakter techniky. V druhé části se zabývám zlomovými momenty ve vývoji technologií. Ve třetí části analyzuji vliv technologií a informací na čas a lidskou práci. Ve čtvrté části se věnuji vývoji ekonomie od původní sběračsko-lovecké ekonomiky až po dnešní moderní ekonomiku. V částech pět až sedm analyzuji, kdo je zodpovědný za vyčerpanou a zpustošenou přírodu? Zda tržní ekonomika, stranická politika nebo spotřebitelská veřejnost. V sedmé části se ještě věnuji historii konzumní společnosti. Osmá část je zaměřena na možné řešení konfliktu, na způsoby, jakými mohou lidé nalézt cestu zpět a chovat se tak, aby nadále nedevastovali přirozené přírodní systémy. Ve výzkumné části bakalářské práce se zabývám otázkou, zda si uvědomujeme, že spotřeba statků nejrůznějšího typu by měla být přiměřená a jsme jako lidstvo ochotni slevit ze svých nároků, nebo nás budoucnost dalších generací nezajímá. Pro zpracování bakalářské práce jsem zvolila kvantitativní metodu získávání sběru dat. Metodou sběru dat byl pro účely mého výzkumu vytvořený dotazník. Dotazník byl rozdělen do pěti částí se zaměřením na sociální strukturu, dopravu, spotřebu energií, vody a potravin. Na výzkumnou otázku se nepodařilo jednoznačně odpovědět, výsledky se v jednotlivých oblastech spotřeby liší. V oblasti dopravy 68 % respondentů, kteří využívají při cestě do svého zaměstnání vlastní dopravní prostředek, není ochotno jej do budoucna změnit. V oblasti energií ohledně vytápění obytných místností 69 % respondentů není ochotno snížit trvale teplotu, ale co se týká zateplování bytů a domů, je výsledek příznivější. Pouze 26 % z celkového počtu není ochotno investovat do zateplení bytu. V otázce používání spotřebičů a nižší míry spotřeby energie pouze 21 % dotázaných není ochotno je v budoucnu používat. V oblasti spotřeby vody 95 % respondentů globální nedostatek vody chápe jako vážný nebo spíše vážný problém, přesto 56 % respondentů vodou nešetří, anebo nemají přehled o spotřebě. Spotřebiče šetrné na spotřebu vody nepoužívá a v budoucnu není ochotno používat 30 % dotazovaných. Ve spotřebě potravin 36 % dotazovaných vyhazuje potraviny do odpadu, ale 80 % dotazovaných je ochotno více se zamyslet nad tím, co nakupují a jak využít nespotřebované potraviny. Práce může sloužit zájemcům (sociologům, vyučujícím etiky apod.) jako sonda do uvažování příslušníků běžné populace a k hlubšímu zamyšlení nad současnou hodnotovou orientací společnosti. Dále může sloužit jako studijní materiál k posouzení ochoty dnešního člověka k jisté dávce přiměřenosti nároků s ohledem na budoucí generace.
Konzumerismus - historický vývoj, příčiny a důsledky
Peroutka, Jan ; Džbánková, Zuzana (vedoucí práce) ; Šumpíková, Markéta (oponent)
Cílem této práce je analyzovat a zhodnotit fenomén konzumerismu a konzumní společnosti z pohledu historie, sociologie a ekonomie. Práce rovněž zkoumá možné příčiny a důsledky tohoto jevu. Práce je teoretické povahy a neobsahuje praktickou část.
Konzumerizmus v kultuře
Rozvoralová, Michaela ; Hanzlík, Jan (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Diplomová se práce se zabývá tématem konzumerismu v kultuře. Rozebírá, jak jsou kulturní instituce ovlivňovány konzumní společností a požadavky širší veřejnosti -- mas. První část vymezuje pojmy kultura, konzum a konzumní společnost. Další část pojednává o kultuře ve smyslu umění a pronikání konzumu do vybraných oblastí kultury -- divadla, kulturních domů a muzeí umění (galerií). Závěrečná část ukazuje na konkrétních vybraných zástupcích brněnské kulturní scény, jak jsou ovlivňovány požadavky diváků či návštěvníků. Průzkum proběhl formou rozhovorů se zástupci Divadla Reduta, dětského Divadla Polárka, kulturního centra Semilasso a Wannieck Gallery, v současné době přejmenované na Richard Adam Gallery.
Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby
MAJEROVÁ, Aneta
Diplomová práce nese název Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby. Teoretická část práce je členěna do pěti kapitol. Úvodní kapitola je koncipována jako určitý teoretický rámec celé práce. Pojednává proto o hédonismu jako o výchozí filozofii a teoretické koncepci spotřební mentality a dále o historicko-kulturním kontextu vývoje spotřební společnosti. Druhá kapitola je věnována terminologickému vymezení spotřebitelství a jsou zde specifikovány pojmy jako spotřební společnost, konzumerismus aj. Třetí kapitola se zaměřuje na aspekty spotřebního chování z hlediska marketingu, tedy na kulturní vlivy, osobnostní determinanty spotřebitelů a vliv reklamy. Sociálním aspektům spotřebního chování, které v této práci představují hlavní předmět zkoumání, je vyhrazena čtvrtá kapitola. V poslední kapitole se věnuji negativním jevům spojených se spotřební společností, kde se dotýkám problematiky environmentalismu v kontextu spotřební společnosti, uvádím novodobé formy závislosti (oniománie, shopaholismus) a v závěru se zamýšlím nad otázkami, co se děje s naší duší v době rozmachu dominujícího konzumního myšlení. Cílem práce je zmapovat sociální aspekty spotřebitelství v cílové skupině ve věku 30-55 let. Z metodologického hlediska jsem aplikovala kvalitativní přístup. Důraz byl kladen na metodologickou triangulaci technik, proto byly zvoleny dvě techniky sběru dat technika narativního rozhovoru (17 respondentů) a technika standardizovaného dotazníku (20 respondentů). Primární data byla kódována/indexována a následně zpracována metodou rámcové analýzy dle Ritchie a Spencer. V rámci diplomové práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Výsledky ukázaly, že dvě třetiny respondentů si jsou vědomy vlivu rodiny na své spotřební vzorce. V oblasti dominance při rozhodování o nákupech mezi manželi pak panuje tradiční genderové rozdělení ve dvou třetinách rodin je dominantním rodičem v nakupování žena. Výsledky také ukazují, že téměř tři čtvrtiny respondentů vnímají bez ohledu na svůj příjem nebo vzdělání vlastní sociální prestiž jako střední. Z výsledků je dále patrné, že ve vyšších příjmových kategoriích byli respondenti vlivu okolí na své preference v oblasti svého stylu oblékání, volby automobilu a místa či způsobu bydlení více otevřeni. Postoje respondentů k životu na úvěr se ukázaly být veskrze jednotné naprostá většina respondentů hodnotila tento způsob získání financí negativně. Charakteristické společné znaky spotřebního chování u střední sociální třídy lze spatřovat v jednotném vnímání vlastní sociální prestiže jako střední. Dalším společným znakem je realistická představa výše příjmu, která by respondentům přinesla pocit štěstí. Společný mají respondenti i negativní postoji k životu na úvěr. Na základě provedené rámcové analýzy a interpretace dat byly indukovány teoretické koncepty.
Dopady kulturní globalizace na chování české společnosti
Vránová, Alice ; Vlčková, Jana (vedoucí práce) ; Erbenová, Monika (oponent)
Cílem bakalářské práce je zhodnotit dopady kulturní globalizace na chování české společnosti. Práce ověřuje předpoklad, že s postupnou propojeností ekonomických vztahů, dochází k ovlivňování spotřebních vzorců a český spotřebitel lehce přijal model "masové spotřeby". První část práce přináší obecný popis globalizace se zaměřením na ekonomickou a kulturní oblast. Druhá část práce se věnuje dopadům kulturní globalizace a zejména trendu konzumní společnosti v celosvětovém měřítku. V poslední části práce je pohled omezen pouze na Českou republiku. Pomocí shromážděných statistik je sledován dopad procesů nastíněných v předcházejících kapitolách na společnost České republiky.
Vybavenost československých domácností domácími spotřebiči v šedesátých letech 20. století
Sedlmajerová, Jana ; Szobi, Pavel (vedoucí práce) ; Chalupecký, Petr (oponent)
Práce se bude zabývat vývojem konzumní společnosti v šedesátých letech 20. století v Československu. V úvodu práce charakterizuji teoretické uchopení problematiky konzumní společnosti, každodennosti a volného času v československé společnosti. Zaměřím se na vybavenost rodin elektrickými spotřebiči a na jejich význam pro práci žen v domácnosti. Zodpovím zejména na otázky, kde a jak se spotřebiče prodávaly, jaká byla jejich kvalita a do jaké míry ulehčovaly domácí práce. Analyzuji dostupnost těchto zařízení pro spotřebitele, porovnám množství, ceny a design domácích spotřebičů v Československu a zahraničí. Budu vycházet z předpokladu, že v šedesátých letech 20. století v domácnostech vzrostl několikanásobně počet ledniček, automatických praček, žehliček, vysavačů, fénů, televizorů a dalších drobných domácích spotřebičů, a porovnám tento nárůst se zeměmi západní Evropy. Práce bude vycházet ze studia odborných monografií, článků a studií české a anglické provenience, jakož i nevydaných pramenů institucionální a osobní povahy (Archiv Národního technického muzea, Archiv Národního muzea).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 55 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.