Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Způsoby hodnocení rodiči a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost předškolního dítěte
Müllerová, Lucie ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Teoretická část diplomové práce se nejprve zabývá teoretickými základy vnímané osobní účinnosti. Následující část pojednává o vývojových charakteristikách předškolního období se zaměřením na souvislost s hodnocením rodičů. Poslední část je zaměřena na hodnocení z hlediska celkového přístupu k dítěti, z hlediska odměn a trestů a z hlediska hodnocení jako formujícího činitele při utváření základů vnímané osobní účinnosti. Empirická část představuje výzkum způsobů hodnocení matek vůči úspěchům a neúspěchům dětí při plnění specifického úkolu. Kvantitativní analýza zjišťuje výskyt způsobů hodnocení a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost dítěte. Kvalitativní část se zaměřovala především na nehodnotící reakce matek vůči dítěti při plnění specifického úkolu.
Možnosti diagnostiky dyslexie v populaci dospělých
Jira, František ; Mertin, Václav (oponent) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Název rigorózní práce: MOŽNOSTI DIAGNOSTIKY DYSLEXIE V POPULACI DOSPĚLÝCH Autor: Mgr. František Jira Konzultantka: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na problematiku dyslexie v populaci dospělých, zejména u studentů a absolventů vysokých škol, a zkoumá možnosti její diagnostiky. Platforma rigorózní práce spočívá v teoretické části, která ve třech kapitolách pojednává o dyslexii všeobecně (pojem, definice, výskyt, příčiny, příznaky, teoretické přístupy ke studiu), o dyslexii u dospělých (psychosociální kontext, studium vysoké školy, zaměstnání, rodina, běžný život) a o možnostech diagnostiky dyslexie v populaci dospělých (detekce dyslexie v procesu psychologického vyšetření, vybrané metody diagnostiky dyslexie u dospělých osob v České republice a v zahraničí). Empirická část pak čerpá z této názorové základny myšlenku výzkumného projektu. Účastníky studie byli uchazeči, studenti a absolventi vysokých škol. Vzorek výzkumu se skládal především ze studentů Univerzity Karlovy v Praze a Českého vysokého učení technického v Praze. Ke sběru dat bylo použito sebeposuzovacího dotazníku a testů speciálních a kombinovaných schopností. Záměrem výzkumu bylo ověřit funkčnost vybraných psychodiagnostických metod pro diagnostiku dyslexie v populaci dospělých osob a zjistit, zda by tyto...
Dynamické hodnocení - s důrazem na přístup Reuvena Feuersteina - a jeho využití v oblasti předškolní přípravy
Chuchutová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na odkrytí reálného potenciálu testované osoby, k němuž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Dále poukazuje na možnosti jeho využití, zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání, jako prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky. Hlavním cílem práce je tedy přispět k šíření dynamického přístupu, který považuji za hodnotnou alternativu či smysluplné doplnění tradičních způsobů testování.
Výchova dítěte s poruchou autistického spektra
Holeyšovská, Kateřina ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce pojednává o výchově dítěte s poruchou autistického spektra (PAS). Zabývá se dopadem diagnózy PAS na výchovu, ale seznamuje čtenáře také se základními principy práce, které se při výchově dětí s touto diagnózou využívají. V literárně-přehledové části je vymezeno současné pojetí PAS. Jsou v ní popsány funkční oslabení v oblastech komunikace, sociální interakce, představivosti a dopad těchto obtíží na výchovu. Dále jsou představeny principy individualizace, strukturalizace, vizualizace a motivace, které hrají ve výchově dítěte s PAS důležitou roli. V druhé části bakalářské práce je navržen kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na rozdíly v procesu přijetí diagnózy, vnímání dopadu diagnózy na vztahy v rodině a odlišnosti v užívaných výchovných principech u otců a matek dítěte s PAS. Na základě navrhovaného výzkumu by mohly být vytvořeny hypotézy sloužící jako podklad pro další výzkumy v této oblasti.
Analýza edukačních potřeb žáků s problémy v chování
Papoušková, Kateřina ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Má bakalářská práce nese název "Analýza edukačních potřeb žáků s problémy v chování". Jedná se o literárně - přehledovou studii této problematiky a návrh výzkumu navazující na východiska teoretické části práce. Ta je rozdělena do třech celků. První se zabývá edukačními potřebami žáků (ve smyslu potřeb všech žáků). Druhý vymezuje skupinu žáků, které označujeme jako "žáky s problémy v chování". Třetí celek analyzuje jejich edukační potřeby. Ze závěrů uvedených částí práce vyplývá nutnost zaměřit se na vytvoření takového prostředí ve škole, které bude problémům v chování žáků předcházet. Mapováním metod, jak toho docílit, se zabývá předkládaný návrh výzkumu. Klíčová slova: Problémy v chování, Poruchy chování, Edukační potřeby, Inkluze
Zájmy, zájmové činnosti a rozvoj osobnosti dospívajících
Charwotová, Markéta ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Projekt bakalářské práce si klade za cíl postihnout jednotlivé aspekty problematiky rozvoje osobnosti dospívajících zájmovými činnostmi. Zabývá se tedy jak zájmovými činnostmi a jejich vývojovými souvislostmi, tak činiteli rozvoje osobnosti i souvisejícími tématy adolescence (obzvláště sociálními aspekty dospívání). Práce sestává ze dvou hlavních částí. První, literárně-přehledová část, se věnuje teoretickému pojednání o tématu. Druhá část je tvořena návrhem empirického šetření. Období dospívání je obdobím velmi dynamickým a plným změn, osobnost jedince se formuje a proto je vhodné sledovat působení různých rozvojových aspektů zájmových aktivit na osobnost dospívajících chlapců a dívek. Z toho důvodu je návrh empirického šetření koncipován jako longitudinální. Klíčová slova: Rozvoj osobnosti, zájem, zájmová činnost, adolescenti, formativní činitelé
Vybrané aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele
Čechová, Barbara ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce Vybrané psychologické aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele se zabývá současným transformačním procesem v českém školství a hledá psychologické zakotvení nastavených nových cílů a trendů. V první části autorka identifikuje změny, ke kterým reformou dochází - jedná se o změny v oblasti cílů, změny v oblasti obsahu vzdělávání a změny procesní. V další části nachází teoretická východiska pro nastavený směr reformy. Jedná s především o pedocentrismus, konstruktivismus, teorii mnohočetné inteligence, Bloomovu taxonomii. Ve třetí části se zabývá dopadem reformy na učitele a identifikuje změnu metod a postupů, ke kterým bude muset ve výuce docházet. Poslední část teoretické části se zabývá nejdůležitějším pojmem kurikulární reformy - klíčovými kompetencemi. Autorka sleduje historii a obsah tohoto pojmu a dochází ke kritické analýze jejich vymezení v nových českých kurikulárních dokumentech. V aplikační části autorka přejímá roli učitele v reformované škole a snaží se navrhnout způsoby evaluace klíčových kompetencí. Volí způsob didaktického testu a návrh metodiky žákovského portfolia.
Sociální opora u seniorů
Němcová, Tereza ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce se bude zabývat problematikou sociální opory a jejích specifik u seniorů. Věnovat se budu vymezení pojmů, zdrojům sociální opory a jejím možným pozitivům a negativům. Také budou popsány jednotlivé typy sociální opory a způsoby jejich zjišťování. Dále pak zvláštnostem stáří, jejím specifikům i jevům související nebo ovlivňující sociální oporu. Zvláštní pozornost pak bude zaměřena na seniory v ústavní péči v České republice. V závěru práce bude navržen výzkum mapující sociální oporu a kvalitu života u této skupiny seniorů.
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.
Úzkost u dětí a její projevy v kresbě stromu
Stříteská, Kateřina ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na zmapování problematiky úzkosti u dětí a na její možné projevy v kresbě stromu. Úvodní kapitoly se zabývají základní definicí úzkosti, příznaky a biologické základy úzkosti. Následuje popis vývoje úzkosti v jednotlivých věkových obdobích včetně stručné charakteristiky jednotlivých úzkostných poruch, se úetelem na specifick~ úzkostnó poruchy v dětství. V souvislosti s tím se zde krátce zmiňuje význam dětské kreshy a jejího přínosu pro diagnostiku. V závěru teoretické části se velká pozornost věnuje popisu vybrané metody, tj. testu kresby stromu. Této obla~ti se pak věnuje praktická část práce, kde se zaměřuji na využití kresby stromu jako možné screeningové metody pro detekci specifických znaků, které by nám mohly v praxi pomoci zjistit možnou přítomnost úzkosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.