|
Animace kultury ve výchově a vzdělávání
Cihlářová, Kristýna ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce: Animace kultury ve výchově a vzdělávání Vypracovala: Kristýna Cihlářová 2011, KPED FFUK Abstrakt V současné době některé kulturní instituce realizují své strategie zpřístupňování kulturních služeb a umění veřejnosti. Jedním z článků těchto strategií je i vytvoření koncepcí výchovných a vzdělávacích programů resp. animačních programů pro školy. V naší práci definujeme animaci kultury a její místo a funkci ve výchově a vzdělávání. Zaměřujeme se na konkrétní typ vzdělávacího programu, na tzv. animační program pro 1. a 2. stupeň ZŠ probíhající v různých typech kulturních institucí. Rozebíráme tvorbu a způsob vedení animačního programu ze dvou úhlů pohledu, z teoretického a praktického - prostřednictvím rozhovorů se současnými tvůrci animačních programů a prostřednictvím pozorování příslušných programů. Oba pohledy konfrontují ideální a reálný stav této problematiky. V závěru práce nabízíme praktická doporučení, která reagují na artikulované problémy při tvorbě a vedení programu. Animace kultury ve výchově a vzdělávání má sloužit jako pomocná příručka všem těm, kteří se chystají připravovat či vést animační programy pro ZŠ. Klíčová slova: animace kultury, kulturní instituce, kultura, umění, animační program, výchova uměním
|
|
Využití e-learningu ve výuce se zaměřením na předmět "Obchodní korespondence"
Sivák, Vojtěch ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o tématu e-learningu a možnosti jeho využití při vyučování předmětu "Obchodní korespondence". Jejím cílem je představit projekt elektronické učebnice, jíž připravuji pro své žáky, a ukázat, že takový počin je za současných společensko politických podmínek možné realizovat naprosto svobodně, zcela nezávisle na stavu legislativy či samotného školství a bez nutnosti vynaložení vysokých finančních investic. Celý text je pomyslně rozdělen do dvou částí. Teoretická část obsahuje ve svém úvodu analýzu okolností vzniku a vývoje informační společnosti včetně jejího odrazu v pedagogice. Dále rozebírá pojem informačních a komunikačních technologií, jenž následně uvádí do souvislosti s pedagogickým prostředím a lidským učením. Nabízí pohled na varianty e-learningu a definuje jej pro účely této práce. Druhá část se věnuje užití zjištěných teoretických poznatků v praxi při vytváření elektronického učebního textu. Vysvětluje důvody vzniku myšlenky projektu, charakterizuje jej z hlediska zavedených pojmů a specifikuje jeho technické i personální nároky. Těžištěm této části je ukázka dvou kompletně zpracovaných kapitol z výše zmíněné učebnice. Závěrem jsou shrnuty zkušenosti s jejím zavedením do vyučování, jež jsou transformovány do několika zásad pro její další využití.
|
|
Didaktická hra v současné výuce
Váňová, Ivana ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Valášková Vincejová, Eva (oponent)
Tato práce pojednává o didaktické hře v současném vyučování v prostředí mateřské školy a prvního stupně základní školy. Za cíl si autorka kladla určit, zda jsou rozdíly mezi užitím didaktické hry v mateřské škole a v základní škole. Dále ověřit, jestli pedagogové uznávají didaktickou hru jako plnohodnotnou metodu vzdělávání, a zjistit, zda naplňuje didaktická hra v rámci prvního stupně základní školy svou aktivizační funkci. Pro výzkum byla použita metoda pozorování a metoda rozhovoru, které byly vyhodnoceny pro sběr dat jako nejvhodnější. Konkrétně se jednalo o pozorování výuky v předškolních třídách mateřské školy a v prvním až třetím ročníku základní školy, dále rozhovory s pedagogy mateřské školy a pedagogy v prvním až třetím ročníku základní školy a porovnání vyučovací hodiny, kde byla použita didaktická hra s hodinou, ve které didaktická hra použita nebyla. Zvolenými metodami výzkumu bylo dosaženo těchto výsledků: Hlavním rozdílem při užití didaktické hry v mateřské škole a v základní škole je přístup pedagoga k zadání didaktické hry a následná reakce žáků nebo dětí na hru. V mateřské škole pedagogové považují didaktickou hru za stěžejní metodu vzdělávání, v základní škole má plnohodnotné postavení vzhledem k ostatním vyučovacím metodám. Na základě porovnání dvou různě vedených vyučovacích...
|
|
Problematika motivace žáků II. stupně základních škol
Mazúchová, Ráchel ; Sedláčková, Daniela (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Práce si klade za cíl zmapovat problematiku související s motivací k učení (respektive jejím nedostatkem) u žáků druhého stupně základních škol. Pokouší se analyzovat vlivy, které motivaci ve škole snižují či komplikují, a zaměřuje se na nejčastější následky frustrace potřeb ve školním prostředí - nudu a strach. Zároveň se zabývá možnostmi vzbuzování potřeb poznávacích, výkonových a sociálních, které pro motivaci ve škole hrají klíčovou roli, a snaží se odpovědět na otázky po způsobech a prostředcích, jimiž lze motivaci k učení žáků, s přihlédnutím k jejich vývojovým specifikům, zvýšit. Zvláštní pozornost v souvislosti s tímto tématem je věnována vlivu interakce učitel - žák. Empirická část obsahuje postřehy z praxe; tyto postřehy tvoří doplněk k poznatkům z teoretické části.
|
|
Spolupráce učitelů při proměně výuky
Soldátová, Jitka ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra pedagogiky Bc. Jitka Soldátová Spolupráce učitelů při proměně výuky Cooperation between teachers during education transformation Vedoucí práce: 2014 Doc. PhDr. Kasíková Hana, CSc. Anotace Spolupráce učitelů při proměně výuky Tématem diplomové práce je spolupráce učitelů při proměně výuky. Věnuje se problematice spolupráce na úrovni školy a jednotlivým formám spolupráce učitelů, které vedou ke zkvalitnění výuky. Dále se zabývá rolemi, kompetencemi učitele, požadavky na jeho práci a také faktory, které zařazování inovativních prvků do výuky ovlivňují. Proměna výuky je zaměřena na organizační formy a vyučovací metody. Empirická část uvádí konkrétní úroveň a formy spolupráce učitelů při zařazování nových organizačních forem výuky a vyučovacích metod na Střední odborné škole a Středním odborném učilišti v Milevsku. Klíčová slova: spolupráce, škola, učitel, výuka, organizační formy výuky, vyučovací metody červen 2014
|
|
Dramatická improvizace jako cesta rozvoje osobnosti
Malá, Klára ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá systémem dramatické improvizace, který vychází z divadelních sportů. Praktická část popisuje její cíle, východiska a podstatu. Nabízí využití metod dramatické improvizace jako jednu z možností osobnostního rozvoje učitele. V teoretické části zkoumá vliv tréninků dramatické improvizace na osobnostní rozvoj člověka a shrnuje poznatky získané empirickou sondou.
|
|
Problémy prestiže učitelů základní školy
Horynová, Petra ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tato práce podává ucelený pohled na, v současné době často diskutovaný problém, prestiž učitelů ZŠ. Teoretická část dává přehled základních poznatků o prestiži profese učitele základní školy, shrnuje dosavadní poznatky vztahující se k této problematice, analyzuje faktory, které ovlivňují hodnocení prestiže profese učitele široké veřejnosti a samotných učitelů. Část druhá obsahuje empirickou sondu, která se zabývá pohledem učitelů základních škol na prestiž své profese učitele a na možnost zvyšování prestiže profese učitele základní školy.
|
|
K vybraným aspektům domácího vzdělávání
Prokopius, Martin ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Domácí vzdělávání je v naší zemi povoleno od roku 1998. Nejprve bylo povoleno pouze jako pětiletý experiment pro děti prvního stupně základní školy, který byl poté o rok prodloužen. Od 1.1.2005 po přijetí nového školského zákona může tuto formu vzdělávání nabízet jakákoliv základní škola a to na prvním stupni. V teoretické části je uveden vývoj a průběh domácího vzdělávání v zahraničí a objasňuje se domácí vzdělávání v ČR, jeho vývoj, průběh a realizace. Jsou zde uvedeny metody vyučování, motivace pro volbu domácího vzdělávání a způsoby klasifikace v domácím vzdělávání. Součástí diplomové práce jsou také strukturované rozhovory a kazuistika. Strukturované rozhovory zjišťují rozdíly mezi cíli a metodami výuky v domácím vzdělávání a ve škole. Kazuistika nám má odhalit průběh domácího vzdělávání v jedné konkrétní rodině.
|
| |
|
Úloha celoživotního vzdělávání při výkonu povolání zdravotní sestry
Hašková, Jindra ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a je rozdelena do jedenácti kapitol. V první kapitole jsou vysvetleny duvody výberu tématu. Druhá kapitola se venuje historii ošetrovatelství a pocátkum vzdelávání ošetrovatelek až do doby vzniku ošetrovatelského školství, které je podrobneji rozebráno v kapitole tretí. Ta je rozdelena na školství ve svete a u nás. V jednotlivých podkapitolách je popisováno období od vzniku první ošetrovatelské školy v Londýne v roce 1860 až do soucasnosti. Ctvrtá kapitola charakterizuje jednotlivé formy celoživotního vzdelávání tak, jak je uvádí zákon c. 96/2004 Sb. V páté kapitole jsou uvedeny podmínky pro získání registrace pri výkonu povolání sestry. Šestá kapitola popisuje profesní organizaci a její místo v celoživotním vzdelávání sester s následným shrnutím teoretické cásti a platnými predpisy v kapitole sedmé. Osmá kapitola se celá zabývá empirickým šetrením. Je zde vysvetlen cíl, hypotézy, charakteristika výzkumného vzorku, sber dat a jejich vyhodnocení. Devátá kapitola je venována shrnutí výsledku empirického šetrení. Diskuse je uvedena v kapitole desáté a záver diplomové práce v kapitole jedenácté.
|