Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interdisciplinární přístup k výuce přírodovědných předmětů na středních odborných školách nechemického zaměření
Kuželová, Nikola ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Zavádění rámcových vzdělávacích programů přineslo zvláště do českého středního školství mnoho změn. Jednou z nich je zařazení vzdělávací oblasti přírodovědné vzdělávání do mnoha oborů středních odborných škol, kde předtím nebyla. To s sebou přineslo jistá specifika a problémy. Některé školy řeší současnou situaci zaváděním integrovaného přírodovědného předmětu. Část této bakalářské práce je věnována současnému stavu výuky přírodovědných předmětů v ČR. Hlavním přínosem práce jsou pak výsledky obsahové analýzy školních vzdělávacích programů škol, na kterých se integrovaný předmět vyučuje. Pozornost byla věnována především samotné realizaci předmětu, hodinové dotaci, obecným cílům a edukačním strategiím. Dále jsou zde uvedeny výsledky výzkumu postojů učitelů k výuce chemie na SOŠ a výsledky strukturovaného rozhovoru s vyučujícím integrovaného přírodovědného předmětu. Zhodnocen je přístup k integraci přírodovědných předmětů i postoj učitelů k takto pojaté výuce.
Molekulární modely ve výuce organické chemie na gymnáziu
Marek, Milan ; Beneš, Pavel (oponent) ; Hlavatý, Josef (oponent)
NÁZEV: Molekulární modely ve výuce organické chemie na gymnáziu AUTOR: Milan Marek KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ABSTRAKT: Rigorózní práce je zaměřena na využití molekulárních modelů ve výuce organické chemie na gymnáziu. Modely jsou určeny k prezentaci struktury organických sloučenin a především jejich chemických vlastností. Výzkum zahrnuje konstrukci modelů (vycházející z kvantově-chemických metod) vybraných organických sloučenin z kategorie uhlovodíků, halogenderivátů uhlovodíků, kyslíkatých derivátů uhlovodíků a dalších typů sloučenin. K příslušným modelům jsou zpracovány úlohy zaměřené na strukturu a reaktivitu sloučenin. V rámci výzkumu je sledován vliv použití modelů na úspěšnost řešení úloh studenty 3. ročníku gymnázia. Úlohy se vztahují k rozložení elektronových hustot v molekule, delokalizaci elektronů, substitučnímu efektu, typologii reakcí apod. Výzkumu se zúčastnilo celkem 223 respondentů. Výsledky výzkumu ukázaly na zvýšení úspěšnosti řešení úloh studenty, kteří měli k dispozici molekulární modely, v některých případech až o 26 %. Pozitivní vliv modelů na řešení úloh je individuální, závisí na charakteru daného okruhu problémů. Výzkum ukázal na nesporný vliv molekulárních modelů pro zkvalitnění výuky, jejich další využívání ve školní praxi lze jen doporučit. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Využití konopí setého ve výuce chemie
Mušková, Adéla ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou konopí setého. Cílem je zaměřit se na využití konopí setého ve výuce chemie. Teoretická část práce popisuje botaniku konopí, zpřehledňuje fytokanabinoidy, látky v konopí obsažené, a věnuje se i širokému využití rostliny v zemědělství a průmyslu. Praktická část se zabývá výběrem a uspořádáním možného učiva o chromatografii jako nejdostupnější separační technice analýzy konopí ve škole včetně vypracování metodiky edukačního pokusu pomocí tenkovrstvé chromatografie extraktu konopí setého prokazujícího přítomnost fytokanabinoidů konopí. V praktické části práce je rovněž vytvořeno schéma výukového projektu na téma konopí a popsány nejmodernější techniky, ale i metodiky práce s nimi, které jsou vhodné pro analýzu fytokanabinoidů konopí setého.
Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání
Köhlerová, Veronika ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent) ; Dvořáček, Jiří (oponent)
NÁZEV: Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání AUTOR: Mgr. Veronika Köhlerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Práce vychází ze základní potřeby podpory a rozvoje přírodovědného vzdělávání. Na základě didaktických, technicko-ekonomických a ergonomických požadavků byla sestavena souprava s pomůckami pro 100 přírodovědných pokusů. Souprava je doplněna metodickou příručkou a má svoji další metodickou podporu na webových stránkách firmy, která ji vyrábí. Zároveň byl zpracován koncept povinně volitelného předmětu Přírodovědné pokusy pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ pro vysokoškolskou přípravu učitelů, který bude realizován na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě od školního roku 2013/2014. Při práci byly využity výzkumné metody didaktické, při výběru, zpracování, ověřování, organizaci a optimalizaci edukačních experimentů. Z pedagogických metod byly k ověření použity metody dotazníků a vyjádření expertů. Práce je reálným příspěvkem k současným potřebám vzdělávání v oblasti přírodovědné pregramotnosti již v mateřských školách a přírodovědné gramotnosti na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: přírodovědný pokus, přírodovědná gramotnost, soubor pomůcek pro pokusy, vysokoškolský předmět
Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách
Rusek, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
NÁZEV: Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách AUTOR: PhDr. Martin Rusek KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Předkládaný výzkum doplňuje informace o postojích žáků k chemii o doposud opomíjenou skupinu žáků středních odborných škol. Právě zde nastávají po reformě změny spojené s posílením všeobecně vzdělávacích předmětů, kam je zařazena i chemie. Použitý dotazník byl zaměřen na: postoje žáků k chemii, didaktické prostředky využívané ve výuce chemie a postoje žáků k jednotlivým tématům výuky chemie. Dotazník byl zadán na začátku školního roku žákům po nástupu do prvních ročníků středních škol. Výsledky reflektující postoje žáků (N = 595) utvořené na základních školách tak umožňují srovnat, s jakými postoji k chemii přicházejí žáci na jednotlivé typy středních škol. Výsledky výzkumu potvrzují negativní postoje žáků k chemii. Ty jsou nejvíce ovlivněny žáky vnímanou obtížností předmětu i nízkým zájmem žáků o vyučovaná témata. Potvrzuje se také, že významnou roli hrají témata blízká životu žáků. Na základě zjištění výzkumu je možné formulovat návrhy řešení dané situace: zvýšení podílu aktivizačních metod ve výuce např. s experimenty spojené badatelsky orientované, problémové nebo projektové vyučování, dále revize kurikula....
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAM
Inovace obsahu a metod výuky chemie se zaměřením na vizualizaci prostřednictvím informačních a komunikačních technologií
Adamec, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Využití informačních a komunikačních technologií, včetně počítačové grafiky, ve výuce chemie představuje aktuální a frekventované téma současné didaktiky chemie. Důraz je v dosud publikovaných pracích kladen na znázornění struktury chemických látek a symbolický popis chemických dějů. Předkládaná práce nabízí komplexnější pohled na možnosti a meze využití počítačové grafiky i ostatních prostředků ICT. Cílem práce je na základě problémů, které identifikují studenti učitelství chemie a učitelé chemie jako aktuální, poskytnout přehled různých technologií, navrhnout jejich začlenění do výuky chemie a posoudit jejich úlohu v rámci probíhající kurikulární reformy. V rámci práce byla prověřena využitelnost vybraných prvků při přípravě výuky či přímo ve výuce, navrženy inovace stávajících výukových metod s využitím počítačové grafiky. Práce je zaměřena na oblast vizualizace učiva prostřednictvím počítačové grafiky, inovace výukových metod a obsahu s využitím počítače, počítačové hry a roli počítačové grafiky při didaktické transformaci. Byly vytvořeny dvě učebnice pro základní a střední školy, ve kterých jsou využity nově navržené prvky počítačové grafiky. V chemii jako vědě neustále narůstá množství poznatků, proto byl vytvořen model žákům přístupné prezentace nových informací o kyselině uhličité. Vzhledem...
Vizualizace edukačních experimentů
Zvelebilová, Rosana ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Anotace: Diplomová práce vizualizuje edukační experimenty pomocí různých vizualizačních prostředků - video, kresba, tabulka, schéma, rovnice, popis. Slouží k vzdělávání učitelů chemie a tutoruje je k živému předvádění pokusů v hodinách chemie a při laboratorních cvičení. Klíčová slova: Vizualizace, edukační, experiment, pokus, kategorizace, demonstrace, laborace, model.
Látky přítomné v každodenním životě představující ohrožení zdraví dětí staršího školního věku
Metelková, Iva ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Látky přítomné v každodenním životě představující ohrožení zdraví dětí staršího školního věku AUTOR: Iva Metelková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT Tato bakalářská práce pojednává o látkách přítomných v každodenním životě, které mohou pro zdraví člověka představovat určité riziko. V teoretické části jsou charakterizovány skupiny rizikových látek. U vybraných zástupců jednotlivých skupin jsou konkretizovány negativní dopady na lidské zdraví a nastíněny mechanismy účinku. Samostatná kapitola je věnována fyzickému a psycho- sociálnímu vývoji žáků staršího školního věku s využitím poznatků vývojové psychologie. Zmíněny jsou také látky, které naopak tělo detoxikují a napomáhají odolávat vlivům potenciálně nebezpečných látek. Cílem praktické části je zmapování povědomí o nebezpečných účincích vybraných látek u žáků navštěvujících druhý stupeň základní školy. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že žáci nepřikládají nebezpečí, které plyne z přítomnosti potenciálně nebezpečných látek v potravinách, kosmetice či domácnosti příliš velkou váhu. Což vytváří prostor pro pedagogické působení Tato skutečnost je výzvou pro pedagogické působení školy KLÍČOVÁ SLOVA: škodlivé látky, ochrana zdraví, rizika z potravin, léčiva

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Beneš, P.
22 Beneš, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.