Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí210 - 219dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Náhradní rodinná péče v ČR a možnosti uplatnění psychologa v této oblasti
Kociánová, Dominika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem náhradní rodinné péče v České republice, je zaměřena na uplatnění psychologa v této oblasti. Podává přehled informací o ohrožených a opuštěných dě- tech, o jednotlivých typech náhradní rodinné péče, o práci psychologa, který se tomuto tématu věnuje a o nedostatcích v současném systému náhradní rodinné péče. Praktická část přináší rozšíření o názory a pohled odborníků pracujících v oblasti náhradní rodinné péče, mapuje podrobně práci psychologů, sbírá podněty odborníků k problémům, kterých jsou si ze své zku- šenosti v náhradní rodinné péči vědomi a přináší jejich návrhy k řešení. Práce informuje také o možnostech vzdělávání psychologů a o organizacích zajišťujících služby pro náhradní rodiny i biologické rodiny dítěte. Celá práce by měla sloužit všem odborníkům, kteří začínají v této oblasti pracovat, zejména pak psychologům.
Psychologické aspekty náhradní rodinné péče v době po společenských změnách v r.1989 v Praze
Vyšatová, Klára ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce je především adopce a psychologické aspekty náhradní rodinné péče v době po společenských změnách v r.1989 v Praze. Práce se věnuje přehledu možností náhradní rodinné péče v České republice a procesu adopce v Praze. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretická je zaměřena na vysvětlení základních pojmů jako jsou rodina, rodičovství, adoptivní rodina a adoptivní rodičovství, jsou zde uvedeny typy náhradní rodinné péče a podrobně popsán proces adopce, její historie, průběh celého procesu tak, jak probíhá v Praze a zabývá se také základními otázkami, které jsou s adopcí spojené, jako jsou identita adoptivních rodičů a osvojeného dítěte, zda říci nebo neříci dítěti o tom, že je adoptované a jak poznat zdravou adoptivní rodinu. Část praktická je zaměřena na výzkum, který zkoumá pohled adoptivních rodičů na proces adopce, především pak jejich zkušenosti s adoptivní přípravou, samotným procesem adopce a následným začleněním dítěte do rodiny. Klíčová slova: náhradní rodinná péče, adopce, adoptivní rodiče, adoptované dítě
Nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem
Šporclová, Veronika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Souhrn Tématem diplomové práce je nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem. V teoretické části diplomové práce se zabýváme teoretickými přístupy k vývoji dítěte a vývojovou úrovní dítěte v předškolním a mladším školním věku. Další část je zaměřena na školní zralost a připravenost dítěte. V kapitole, která je věnována vstupu dítěte do školy, uvažujeme o různých faktorech, jež mohou ovlivňovat školní úspěšnost prvňáčka i to, jak se ve škole cítí. Tématem empirické části jsou domácí úkoly a součinnost rodičů a školáků při domácí přípravě. Výzkum je součástí mezinárodního projektu, který je v textu krátce představen, jehož cílem je lépe porozumět problematice domácí přípravy do školy a roli jednotlivých klíčových aktérů. Kvalitativní studie sleduje průběh domácí přípravy, postoje dětí k domácím úkolům a také to, jak vnímají děti pomoc rodičů s domácími úkoly. V kvantitativní části sledujeme nakolik se shodují výpovědi rodičů a dětí v otázkách týkajících se průběhu domácí přípravy, pomoci rodičů s domácími úkoly a postojů k domácí přípravě. Klíčová slova: domácí úkoly, domácí příprava na školu, rodiče, žák, spolupráce, pomoc rodičů, předškolní věk, mladší školní věk
Vliv sociokulturních tradic na instituci manželství
Novotná, Zdenka ; Matějů, Martin (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Polišenská, Veronika A. (oponent)
Disertační práce s názvem "Vliv sociokulturních tradic na instituci manželství" se zabývá dopadem kultury, společenských norem a náboženského cítění na život rodin, na svazek manželství a soužití partnerů. Vychází především z poznatků kulturologie, sociologie, antropologie a psychologie. Středem pozornosti jsou nové trendy, vliv tendencí globalizace, stále intenzivnější interakce mezi lidmi z nejrůznějších světových regionů. Práce se soustřeďuje na Českou republiku, a to i v kontextu dalších států Evropské unie. Analyzován je vliv kulturních a společenských tradic na manželství a jejich odolnost, či naopak křehkost vůči vnějším, cizorodým impulsům. Zkoumány jsou také sociálně psychologické aspekty a celkový vývoj instituce manželství. Práce zahrnuje i problematiku náboženského pohledu. Text je rozdělen na pět hlavních tematických celků: A. Vybrané kapitoly z historie a současnosti: kulturní souvislosti manželství v západní společnosti a křesťanství; B. Manželství a rodina: aktuální společenské trendy; C. Vztahové problémy a rozvody; D. Charakteristika vlivu náboženství jako kulturního faktoru ovlivňujícího manželství; E. Jsou manželství a rodina v krizi? Následuje shrnutí problematiky změn v manželství a rodině, včetně závěru disertační práce. Jádrem práce je analýza instituce manželství a jejího místa v...
Pěstounství jako životní cesta
Ďurechová, Markéta ; Šulová, Lenka (oponent) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
ĎURECHOVÁ, M. Pěstounství jako životní cesta. Rigorózní práce. Praha: Univerzita Karlova, 2011. 163 stran, 17 stran příloh. Rigorózní práce popisuje a analyzuje pěstounství jako zvolenou životní cestu. Práce je členěna na dvě části. V přehledové části představujeme teoretická východiska související s danou problematikou. Vymezujeme základní pojmy, zabýváme se faktory ovlivňujícími pěstounskou péči. Přibližujeme časově jednotlivá období pěstounství spolu s úkoly a problémy, které s sebou mohou přinášet. Podrobněji se věnujeme dětem, které přicházejí do pěstounské péče, jejich potřebám, zažité psychické deprivaci, poruchám přilnutí a s nimi souvisejícími specifickými projevy v chování a prožívání. Rozhovory s pěstouny a křivky pěstounství jsou výchozím materiálem pro kvalitativní analýzu v praktické části práce. Cílem je vyhledání a popsání stěžejních témat a kritických momentů v jednotlivých obdobích pěstounské péče. Vedle prezentace výsledků daného výzkumu se také pokoušíme o obohacení dostupné teorie k dané problematice, navrhujeme způsoby využití získaných poznatků v praxi a dáváme podněty k dalšímu zkoumání v oblasti pěstounské péče. Klíčová slova: Pěstounská péče, pěstoun, prožívání pěstounství, psychická deprivace, psychické potřeby, přilnutí, životní křivka. Abstract ĎURECHOVÁ, M. Fostering as...
Psychologická intervence u matek nedonošených dětí
Matoušová, Milada ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Disertační práce je zaměřena na problematiku předčasného porodu a vlivu narození nedonošeného dítěte na psychický stav jeho rodičů. Zejména matky nedonošených novorozenců zpravidla prožívají předčasný porod velmi negativně, ale jedná se o složitou životní situaci, která klade zvýšené nároky na oba rodiče, resp. celou rodinu. Stupeň nezralosti a zdravotní stav nedonošeného dítěte zásadním způsobem ovlivňují a narušují kontakt a ranou interakci rodič-dítě, což má vliv na celý vývoj jejich vzájemného vztahu. S následky nedonošenosti se mohou rodiče i dítě vyrovnávat dlouhou dobu, protože nezralost dítěte při narození s sebou nese riziko zdravotních problémů po celý jeho život Lékařská péče o nedonošené novorozence je v České republice na vysoké úrovni a statistické ukazatele péče o tyto děti se drží v celosvětové špičce. V rámci komplexního přístupu k tělesnému a duševnímu zdraví jedince by bylo žádoucí doplnit vynikající lékařskou péči o předčasně narozené děti o psychologickou podporu a pomoc věnovanou jejich rodičům, a později, v případě potřeby, celé rodině. Klíčová slova: rizikové těhotenství, předčasný porod, prenatální vývoj, hranice viability, nedonošený novorozenec, raná interakce, kojení, péče o dítě
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.
Domácí příprava žáků mladšího školního věku na školu
Tomanová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem domácí přípravy na školu žáků mladšího školního věku, zejména součinností školy, rodičů a dítěte v procesu domácí přípravy. V teoretické části diplomové práce se zabýváme vztahem dospělých a dětí v historii. Dále se zabýváme socializací dítěte a vývojovými aspekty v předškolním a mladším školním věku. V dalších kapitolách se věnujeme nástupu dítěte do školy, školnímu vzdělávání a domácí přípravě dětí mladšího školního věku z hlediska spolupráce školy, rodiny a dítěte. V empirické části se zabýváme postoji dětí a jejich rodičů k domácí přípravě a zapojení se rodičů do domácí přípravy v první a druhé třídě. Zajímáme se zejména o rozdíl či shodu v dané problematice u žáků prvních a druhých tříd. Výzkum je koncipovaný jako kvalitativně - kvantitativní. V kvalitativní části se tématu věnujeme z pohledu dětí, v kvantitativní části z pohledu dětí a jejich rodičů. Diplomová práce je součástí studie podporované GA ČR č. GAČR 406/04/0316, který realizuje katedra Psychologie na Filozofické fakultě, Univerzity Karlovy. Klíčová slova: domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, spolupráce, rodiče, žák, škola, mladší školní věk.
Postavení seniora v rodině
Dukátová, Tereza ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá postavením seniorů v rámci dnešních rodin. V teoretické části je popsán fenomén kvality života s důrazem na kvalitu života seniorů. Dále se práce soustřeďuje na období stáří, jeho vymezení a specifika, na seniory v rámci České republiky, na popis seniorů ve vztahu k rodině a v poslední kapitole se zaměřuje na péči o seniory. Empirická část je pojata jako kvalitativní výzkum využívající Test rodinného systému - FAST a rozhovor. Celý výzkum je zaměřen na seniory žijící v rezidenčních zařízeních sociálních služeb. Ve výzkumu pracuji konkrétně s domovy pro seniory. Cílem empirické části je především zodpovědět hlavní výzkumnou otázku: jaké je z pohledu seniorů v rezidenčních zařízeních sociálních služeb jejich postavení v rodině. V rámci empirické části jsou popsány cíle výzkumu, stanoveny výzkumné otázky, jsou podrobně popsány metody užité při výzkumu, výzkumný vzorek a průběh celého výzkumu. Následuje analýza získaných dat a její výsledky. Celý výzkum, jeho průběh i výsledky jsou následně podrobeny kritickému zkoumání v diskuzi.
Internetová kriminalita páchaná na dětech
Hulanová, Lenka ; Boukalová, Hedvika (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
Rigorózní práce je zaměřena na internetovou kriminalitu, jejíž oběťmi jsou děti. V teoretické části této práce jsou popsány jednotlivé nejznámější druhy internetové kriminality se speciálním zaměřením na internetovou kriminalitu páchanou na dětech. Dále jsou zde shrnuty základní poznatky o agresorech a pachatelích této činnosti, prevalence výskytu této kriminality, a v neposlední řadě jsou uvedeny také informace o jejich obětech. Empirická část je pak věnována kvantitativní studii kasuistik případů internetové kriminality páchané na dětech a kvantitativní studii orientované na zjištění zkušeností dnešních dětí s internetem. Klíčová slova: internet, internetová kriminalita, děti jako oběti, pachatelé, agresoři

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí210 - 219dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Šulová, Lucie
1 Šulová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.