Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,717 záznamů.  začátekpředchozí25708 - 25717  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.76 vteřin. 

Entropy and Consumerism in Pynchon's Works
Litochleb, Daniel ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Ve svých dílech se Pynchon zabývá složitým konceptem entropie a odhaluje, jak určité trendy v současné kultuře a společnosti, jako například konzumerismus, vykazují tendence podobné těm entropie. Tento objev odhaluje znepokojivé důsledky pro současnou kulturu a společnost, jako například tepelnou smrt kultury, kde se nové myšlenky přestanou rozvíjet, protože všechna intelektuální energie byla vyčerpána. Proto jsem se rozhodl prozkoumat tento pojem entropie, a jak se jím Pynchon zabývá ve svých dílech "Entropie," Dražba série č. 49 a Druhá Gravitace, které odhalují hlavní přispěvatele k větší entropii a znepokojivé důsledky tohoto pojmu pro současnou kulturu a společnost, z nichž některých jsme svědky už dnes. Pynchon zkoumá dva hlavní dva druhy vědecké entropie, termodynamické a té informační teorie, v jeho rané povídce Entropie, kterou podrobně zkoumám ve druhé kapitole této práce. Tato povídka nabízí ničím nerušený pohled na to, jak se Pynchon zpočátku zabýval tématikou entropie, jejíž složitost se postupně zvyšuje v jeho pozdějších dílech Dražba série č. 49 a Druhá Gravitace. Dražba série č. 49, kterou se zabývám ve třetí kapitole této práce, ukazuje značný vývoj a změnu v pohledu Pynchonova pojetí entropie zavedením Maxwellova démona. Přes námitky proti tomuto teoretickému konceptu, poskytuje...

HRA - jako nástroj poznání a rozvoje předškolního dítěte
PALEČKOVÁ, Jiřina
V bakalářské práci se zabývám herní činností a jejím vývojem, charakteristikou, podstatou a významem v předškolním vzdělávání. Věnuji se rozličnému dělení her a optimálnímu vytváření podmínek pro hru. Neméně důležitou součástí her jsou také různorodé hračky a další herní vybavení. Sleduji hru dítěte ze dvou hledisek. Jednak jako poznávací činnost dítěte, to znamená, co hra přináší a v čem osobnost dítěte rozvíjí. Zároveň se zabývám možnostmi, které hra poskytuje učitelce pro to, aby dítě hlouběji poznala a lépe mu porozuměla. Zajímám se o to, co znamená pojem volná hra nebo hra jako investice lásky či jak lze využít hru v pedagogické diagnostice a terapii. Na teoretické poznatky navazuje praktická část, která zahrnuje zhodnocení výsledků zkoumání dětské hry. Formou pozorování porovnávám, jak si hrají děti v heterogenně složené skupině a děti věkově rozdělené. Jakých hraček nejčastěji využívají a zda při kolektivní hře dokáží pochopit a přijmout pravidla a respektovat se navzájem, jakým způsobem zase řeší konfliktní situace. Všímám si, zda si hrají izolovaně nebo mají potřebu hrát si s ostatními, komunikovat s nimi, prosadit se či zda jsou při hře pasivní a podvolují se nápadům ostatních, nechají se ovládat. Další výzkum formou dotazníků pro učitelky i rodiče zjišťuje, jak si děti hrají doma ve volném čase a jak na hru jako takovou pohlíží nejen učitelky, ale i samotní rodiče a uvědomují-li si její přirozenost a samoúčelnost i její terapeutický význam.

Aktuální problémy hospodaření státních rozpočtů vybraných členských států Evropské unie
Steininger, Martin ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Marková, Hana (oponent)
Resumé Hlavním cílem této rigorózní práce je postihnout aktuální problémy hospodaření státních rozpočtů vybraných členských států Evropské unie. Opomenut není nezbytný úvod věnující se samotnému institutu státního rozpočtu a jeho historickému vývoji. V rámci mapování problematiky státního rozpočtu České republiky je práce zaměřena především na reformní snahy vlád minulých i současných. Zmíněny jsou připravované reformní kroky i ty, které se již staly součástí právního řádu České republiky. Následně se práce zaměřila na nastínění situace tzv. dluhových krizí na území Řecka, Irska a Portugalska. Závěr práce je věnován řešení tzv. dluhových krizí ze strany Evropské unie, které do budoucna výrazně ovlivní podobu tohoto společenství. Rigorózní práce se skládá z pěti hlavních kapitol. První kapitola je úvodní a poskytuje teoretický základ pro kapitoly následující. Je rozdělena na pět podkapitol. První z nich se věnuje historickému vývoji institutu státního rozpočtu, druhá je pak zaměřena na samotný pojem státního rozpočtu a rozpočtového práva. Následující tři podkapitoly se zabývají funkcemi státního rozpočtu, fiskální a rozpočtovou politikou a základními zásadami rozpočtového práva. Kapitola druhá popisuje vývoj a stav hospodaření státních rozpočtů na území České republiky. Je rozdělena na sedm podkapitol. Cílem...

Legal regulation of ownership of cooperative flats
Semjanová, Dáša ; Oehm, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čech, Petr (oponent)
Cieľom tejto práce je popísať právnu úpravu družstevného vlastníctva bytov. Práca pozostáva zo štyroch kapitol, pričom každá z nich sa zoberá rôznymi aspektmi právnej úpravy vlastníctva družstevných bytov. Prvá kapitola, ktorá pozostáva zo štyroch hlavných bodov, obsahuje stručný popis základných inštitútov každého družstva. Obsahuje okrem iného aj vysvetlenie, čo je to družstvo, kto sú jeho členovia, aké má družstvo orgány, stanovy, a akým spôsobom družstvo zaniká (zrušuje sa). Druhá kapitola sa zameriava na bytové družstvá. Jej prvá časť poskytuje stručný historický prehľad právnej úpravy bytových družstiev od ich vzniku až do druhej polovice 20. storočia. Druhá časť vysvetľuje pojem bytového družstva. V nasledujúcich dvoch častiach tejto kapitoly sú popísané typy bytových družstiev, a podrobné vysvetlenie pojmu družstevného bytu. Tretia kapitola tejto práce popisuje prevody družstevných bytov do vlastníctva ich členov. V jej prvej časti je objasnenie právnej úpravy, ktorá umožňuje zmenu vlastníka bytu z družstva na člena- fyzickú osobu, ako aj objasnenie teoretickej koncepcie bytového vlastníctva. V druhej časti tretej kapitoly je stanovený okruh osôb povinných a oprávnených k týmto prevodom. Nasledujúca časť obsahuje formálne predpoklady k tomu aby sa prevod družstevného bytu do vlastníctva...

Legal regulation of ownership of cooperative flats
Semjanová, Dáša ; Oehm, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čech, Petr (oponent)
68 Abstrakt Cieľom tejto práce je popísať právnu úpravu družstevného vlastníctva bytov. Práca pozostáva zo štyroch kapitol, pričom každá z nich sa zoberá rôznymi aspektmi právnej úpravy vlastníctva družstevných bytov. Prvá kapitola, ktorá pozostáva zo štyroch hlavných bodov, obsahuje stručný popis základných inštitútov každého družstva. Obsahuje okrem iného aj vysvetlenie, čo je to družstvo, kto sú jeho členovia, aké má družstvo orgány, stanovy, a akým spôsobom družstvo zaniká (zrušuje sa). Druhá kapitola sa zameriava na bytové družstvá. Jej prvá časť poskytuje stručný historický prehľad právnej úpravy bytových družstiev od ich vzniku až do druhej polovice 20. storočia. Druhá časť vysvetľuje pojem bytového družstva. V nasledujúcich dvoch častiach tejto kapitoly sú popísané typy bytových družstiev, a podrobné vysvetlenie pojmu družstevného bytu. Tretia kapitola tejto práce popisuje prevody družstevných bytov do vlastníctva ich členov. V jej prvej časti je objasnenie právnej úpravy, ktorá umožňuje zmenu vlastníka bytu z družstva na člena- fyzickú osobu, ako aj objasnenie teoretickej koncepcie bytového vlastníctva. V druhej časti tretej kapitoly je stanovený okruh osôb povinných a oprávnených k týmto prevodom. Nasledujúca časť obsahuje formálne predpoklady k tomu aby sa prevod družstevného bytu do vlastníctva...

Situace jako pedagogický problém
Kubalík, Tomáš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Palouš, Radim (oponent)
Disertační práce se pokouší dát do souvislosti filosofii Martina Heideggera s teorií situovaného učení. Práce je rozdělená na dvě části. První část je filozofická, druhá pedagogická. Tématem první kapitoly je analýza definice situace včetně situace pedagogické. Následně charakterizujeme aktéra v roli a klasifikujeme situace, protože to, jak aktér rozumí sám sobě, se odvíjí od typu situace, v níž se nachází. Jinak si aktér rozumí, když vše probíhá relativně hladce a jinak si rozumí na pozadí konkrétní problémové situace, kterou řeší racionální úvahou s pomocí praktického sylogismu. Role učitele jako facilitátora pak spočívá v tom, že průběžně poskytuje žákům pomoc při řešení problémů, usměrňuje proces zobecňování, systematizace, hodnocení a upevňování poznatků, což je v kontrastu k tradičnímu slovně názornému vyučování, které je založeno na instrukcích a informacích od učitele. Cílem druhé části je pak představit u nás nepříliš známou teorii situovaného učení, kterou Yves Bertrand řadí mezi tzv. sociokognitivní teorie učení, protože zastánci této teorie se domnívají, že lidské chování pramení spíše z vnějších faktorů než z instinktů a navíc je podle nich veškeré učení přípravou na výkon sociální role. Klíčový je pojem legitimní periferní participace jako specifické činnosti, která je spojená jen s...

Bankovní obchody a jejich právní úprava
Nevrlý, Lukáš ; Kotáb, Petr (vedoucí práce) ; Dřevínek, Karel (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na přiblížení bankovních obchodů z obecného hlediska a zpracovává i tuzemskou právní úpravu včetně obchodních podmínek používaných bankami. V práci jsem se rozhodl některé druhy bankovních obchodů prováděných bankami nezpracovávat z důvodu jejich značného množství a namísto toho jsem se zaměřil na produkty bank, které považuji za nejvýznamnější. Práce se skládá ze čtyř kapitol, z nichž každá se zabývá různými aspekty bankovních obchodů. Úvodní kapitola poskytuje obecnější informace o bankách a právních podmínkách jejich činnosti. Tato kapitola se skládá ze tří částí. První část se zaměřuje na bankovní obchody z obecného hlediska, druhá část pak na členění bankovních obchodů a třetí část se zabývá pojetím banky jako podnikatele. Popisuje také příslušný právní režim, který je nezbytné dodržovat pro poskytování bankovních obchodů a dále otázku získání bankovní licence. Druhá kapitola je rozdělena do dvou částí a vysvětluje pojem aktivních bankovních obchodů. V první části druhé kapitoly objasňuje téma peněžních úvěrů a je rozdělena na pět částí zaměřených na úvěrové registry, hypoteční úvěry, spotřebitelské úvěry, úvěry kontokorentní a na úvěry eskontní. Ve Druhé části se zaměřuje na závazkové úvěry, bankovní záruky, akceptační úvěry a avalové úvěry. Kapitola třetí se...

Analýza sociálních sítí pomocí toků vnitrofiremní emailové komunikace
Schmid, Jan ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Kuchař, Pavel (vedoucí práce)
Práce je především experimentem, který se snaží navázat na současné pokusy extrakce sociálních sítí z toků emailové komunikace, zkombinovat technické přístupy předchozích autorů a dále je metodologicky obohatit. Jako výchozí disciplína pro studium emailových sítí je v práci identifikována analýza sociálních sítí (dále jen SNA), jejiž historický vývoj je v práci nastíněn. SNA není v práci hodnocena jako samostatná věda a zároveň je kladen důraz na její neslučitelnost s jinými vědními disciplínami, jako je sociometrie, sociologie aj. Představení SNA doplňuje popis organizace datového souboru, která se zásadně liší od v sociologii běžně používané formy, a zároveň popis základních početních metod, které SNA používá. Práce se dále úžeji zabývá SNA v organizacích, kde slouží k mapování neformální struktury a k jejímu srovnání se strukturou formální. V rámci konceptu neformální struktury je představen pojem community of practice, který je hodnocen jako žádoucí stav neformálního prostředí v organizaci, zejména pro rozvoj inovace. Pomocí modelu komunikační sítě v organizaci lze definovat jednotlivé aspekty umožňující či bránící rozvoji community of practise. Vedle SNA v organizaci je čerpáno z prací autorů, kteří se pokusiliu o analýzu toků emailové komunikace. Souhrn předchozích studií poskytuje různé způsoby SNA...

Analýza soft skills vybraného manažera
Kratochvílová, Eva ; Tripes, Stanislav (vedoucí práce) ; Hiršová, Miloslava (oponent)
Manažer. Snad každý zná toto slovo, ne každý už ale ví, co to být manažerem skutečně obnáší a znamená. Proto jsem se ve své práci zaměřila na soft skills manažera, tedy na jeho měkké dovednosti. Tato bakalářská práce poskytuje základní přehled několika nejdůležitější soft skills, které by dobrý manažer měl mít. V teoretické části uvádím nejen typy manažerů, ale vysvětluji i samotný pojem, který vymezuje soft skills jako důležitou součást pravého manažera. V praktické části analyzuji měké dovednosti konkrétního manažera a zaměřuji se na otázky jaké soft skills se u manažera vyskytují. Také zjišťuji, zda tyto dovednosti ovlivňují podnik a zaměstnance. Výzkum je prováden pomocí osobních rozhovorů se zaměstnanci, manažerem a jeho sestrou. Pro zvýšení vypovídací schopnosti je využito triangulace. Výsledkem je zhodnocení soft skills manažera a uvádím i možná zlepšení, která by mohla být v podniku užitečná.

Shrnutí diskuze o nastavení imigrační, azylové a integrační politiky České republiky v evropském kontextu
Janda, Jakub
Mezinárodní migrací je označován proces prostorového přemisťování osob přes hranice, spojený se změnou místa bydliště na dobu kratší či delší, případně natrvalo. Podle směrumigracese rozeznáváemigrace(vystěhovalectví) aimigrace(přistěhovalectví). Od migrace je potřeba odlišit ostatní formy prostorového pohybu, které vedou pouze k dočasné změně bydliště - dojížďka, vyjížďka, cestování. Pro všechny formy prostorových pohybů obyvatelstva se používá souhrnný pojem mobilita (hybnost). Migrací vnitřní označujeme pohyby uvnitř hranic vymezené oblasti – vnitrostátní migrace. Migrace je přesun jednotlivců i skupin v prostoru, který je spolu s porodností a úmrtností klíčovým prvkem v procesu populačního vývoje a výrazně ovlivňuje společenské a kulturní změny obyvatel na všech úrovních. Imigrant je cizinec, přicházející do země za účelem pobytu dlouhodobějšího charakteru, zatímco cizinec je každá fyzická osoba, která není občanem České republiky. Pro účely zákona o pobytu cizinců se cizincem rozumí fyzická osoba, která není státním občanem České republiky, včetně občana Evropské unie. Do tématiky zapadá také problematika azylu, což je ochranný pobyt – oficiálně nazýván jako mezinárodní ochrana, kterou stát poskytuje státnímu příslušníku třetí země nebo osobě bez státní příslušnosti v souvislosti s jejím pronásledováním zpravidla z důvodů politických (v ČR jsou důvody udělení azylu specifikovány v zákoně o azylu).
Plný text: Stáhnout plný textPDF