Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,100 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Antropologická konceptualizace sexuálních kategorií
Prokopík, Petr ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Skupnik, Jaroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá možnostmi, které má antropologické studium při snaze o konceptuální uchopení bohatých projevů lidské sexuality. Diskutuje problematičnost biologické podmíněnosti a normativnosti studia lidské sexuality a problémy transkulturní aplikace. Na příkladech interpretace fenoménů "hijra", "two-spirit" a "rituální homosexuality" předkládá vědecké návrhy "třetího pohlaví", "třetího genderu" a teorie "sexual lifeways" jako možné nástroje transkulturní kategorizace. Prezentuje původní terénní výzkum zkoumající vytváření specifické, zcela nové alternativní sexuální kategorie v rámci gay komunit v anglickém, německém a českém jazykovém prostředí jakožto situační analýzu, která staví nejen na popisu kulturních významů a symbolů, které aktéři znají, a na analýze historického vývoje, ale i na interpretaci subjektivních faktorů jako individuálních motivací, tužeb a vlastních významů vytvářených a používaných jednotlivci. Snaží se o reflexi vztahů sexuální kategorie a individuálních motivací jednotlivců při formování osobní identity a alternativní sexuální kategorie.

SAN MINN (ANEB) UMĚLEC, KTERÝ DÁVÁ PŘEDNOST TVORBĚ A OBRAZŮM PŘED SVÝM ŽIVOTEM
Zeya, Pyin Nyar ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš (oponent)
Nikdo nemůže ovládat svobodné myšlení a inspiraci umělce. Přestože jeho obrazy a tvorba byly vystaveny velkému tlaku a na nátlak shora zakázány, jejich umělecká hodnota nikdy neklesla. Proto píši tuto práci. San Minn vystoupil zbarmského malířského mainstreamu a nikdy nenamaloval komerční obraz. Je stále věren své víře v umění a malbu a přichází vždy s novými způsoby, jak přistoupit malování. Jeho tvorba se podstatně odlišuje od jeho souputníků a jeho styl se výrazně liší. V barmském malířství je unikátním jevem. Naskytla se mi možnost studovat jeho styl, myšlenky, způsob uvažování a jeho odhodlání s jakým umění vytváří. Moje práce má za cíl ukázat život umělce a malíře, který vyrostl a žil 50 let pod vojenskou nadvládou, a skrze pohled na jeho případ popsat vývoj a stav výtvarné scény v Barmě. Zprostředkuji tak nejen zájemcům o malbu, ale všem ostatním čtenářům vhled do barmského malířství a místní umělecké scény. Doufám, že moje práce tak bude vhledem prospěšným a barvitým. Zdá se, že jakožto malíř, San Minn chce, aby jeho publikum cítilo a zažilo jeho práce, ale jen zřídka odhaluje svůj osobní život, který se odvíjí za jeho plátny. Pro mě je tato práce zároveň i příležitostí jeho osobní rovinu alespoň trochu poodkrýt na následujících stránkách. xxxxxxxxx Cíl Práce Má práce může být zajímavá pro každého, kdo se zajímá o současnou uměleckou scénu Barmy (Myanmaru). Umožňuje čtenáři, aby se dočetl o jednom z nejslavnějších a nejvýznamnějších umělců a uměleckých směrů v Barmě (Myanmaru). Jeho malby jsou svědectvím o více než 40 let dlouhé cestě pod dohledem cenzury, avšak na každém kroku ukazují na jeho nebojácnost řešit politické a sociální otázky. Mnohé z uměleckých děl San Minna jsou autobiografické, vytváří břitký sociální komentář k populární kultuře a zrcadlí sociální hodnoty, stejně jako situace, které jejich autor prožíval. xxxxxxxxxxxx

Hospitace v managementu mateřské školy
Bučková, Jarmila ; Tenkrátová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Fantová, Věra (oponent)
Závěrečná bakalářská práce se zabývá problematikou hospitací v mateřských školách. Soustřeďuje se na to, jakou roli hrají hospitace v současném řízení školy, jak ve školách hospitační proces probíhá. Zamýšlí se nad tím, jak jsou hospitace vedoucími pracovníky vnímány a využívány v řízení kvality vzdělávacího procesu. Práce vychází z teoreticky zpracované problematiky hospitační činnosti podle uvedené literatury a také z využití vlastních zkušeností. Přináší pohled na hospitaci jako na nezastupitelnou metodu přímého zjišťování průběhu vzdělávacího procesu, na využití všech jejích funkcí k rozvoji školy. Součástí závěrečné bakalářské práce je vyhodnocení empirické sondy, která vyjadřuje, jak vedoucí pracovníci hospitace ve školách provádějí a jaký význam jim v řídící práci přisuzují. Cílem práce je přinést vedoucím pracovníkům mateřských škol celkový pohled na hospitační proces, porozumět mu. Chce upozornit vedoucí pracovníky na význam a využití hospitační činnosti pro řízení rozvoje různých oblastí vzdělávacího procesu tak, aby se hospitace stala efektivní metodou k zlepšování kvality školy.

Faust a Job´s
Slezáková, Kateřina ; ULLRICHOVÁ, Daria (vedoucí práce) ; SÍLOVÁ, Zuzana (oponent)
Tato práce se zabývá zkoumáním podstaty Faustovy vnitřní rozpolcenosti v souvislostech moderní doby. Snaží se postihnout základní povahové rysy vedoucí k pocitu prázdnoty. Autorka užívá komparace dramatické postavy Fausta s jeho biblickým předobrazem Jobem a s jedním z nejúspěšnějších současných podnikatelů Stevem Jobsem. Na základě srovnání se zamýšlí nad platností či mutací vyvozovaných tezí v dnešní době. Ve své druhé části autorka reflektuje vznik inscenačního projektu Faust. Vzhledem ke svému oborovému zaměření na oblast dramaturgie se věnuje zejména procesu výběru jednotlivých dramatických situací, úpravě dramatického textu a volbě vhodných inscenačních prostředků.

Změny v oblasti mezinárodních standardů managementu informační bezpečnosti a jejich vliv na oblast řízení
Janíček, Kryštof ; Čermák, Igor (vedoucí práce) ; Čelikovská, Martina (oponent)
Management informační bezpečnosti je obor, který s časem informační doby nabývá stále na větší a větší důležitosti. V této práci se managementu informační bezpečnosti věnuji a zpracovávám téma mezinárodních standardů informační bezpečnosti s důrazem na změny v mezinárodních normách ISO/IEC 27001 a ISO/IEC 27002. V úvodu jsem zpracoval his-torický kontext a úvod do problematiky, abych se v dalších kapitolách mohl věnovat po-drobnější analýze změn v mezinárodních normách a jejich možným přínosům, rizikům a dopadům do oblasti řízení. V závěru práce je zpracováno, jaký je možný další vývoj v oblasti managementu informační bezpečnosti. Hlavním cílem této práce je srovnání staré a nové verze norem a analýza změn, které mezi nimi nastaly. Dalším cílem je zhodnocení přínosů a rizik těchto změn a v neposlední řadě zamyšlení nad možným budoucím vývojem.

Bakchantky, Faust a kravičky boží
Závodský, Norbert ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Tato práce se věnuje jak tématům zborcení božského mýtu, krize víry a hledání boha, tak i možnostem inscenování těchto témat. Autor se v teoretické části snaží poukázat na proměnu vztahu člověka k bohu a jejich vzájemný zápas. Kapitola věnovaná kultu boha Dionýsa zachycuje konflikt dvou fanatismů – náboženského a rozumového. Kapitola Faust se zabývá otázkou svobody rozhodování a možnou krizí, kterou tato svoboda přináší. V závěrečné kapitole Kravičky boží se autor věnuje utrpení nevinných, jež patří k nejčastějším námitkám proti Boží existenci. Praktická část je pak věnována reflexi školních projektů a rozboru práce na nich. Je v ní řešena otázka, je-li vůbec možné téma víry inscenovat v jednom z nejateističtějších národů na světě.

Využití IS/ICT při sportovních přenosech
Jiránek, Ondřej ; Matuštík, Ondřej (vedoucí práce) ; Čermák, Radim (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o využití informačních systémů a informačních komunikačních technologií ve sportovním prostředí s důrazem na diváka sledující živý přenos. Cílem práce je analyzovat současný stav využívání moderních technologií, zachytit nastupující trendy, které budou tvořit budoucnost, a zjistit, jak lidé vnímají tyto moderní systémy a technologie při sledování sportovního přenosu. V první části jsou popsány druhy médií, ze kterých bylo, nebo v současnosti je možné sledovat, či poslouchat živý sportovní přenos. V druhé kapitole jsou zastoupeny hlavní technologické systémy, které nejvíce ovlivnily sledování zápasu. Ve třetím úseku jsou popsány moderní trendy a zamyšlení nad budoucností technologií, které budou zasahovat do sportu. V poslední kapitole je vyhodnocení dotazníkového šetření s cílem zjistit, jak lidé moderní technologie hodnotí a zda je dokáží využít.

Patří komiks do literatury? Aneb literární povaha komiksového díla
Taud, Rostislav ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Jareš, Michal (oponent)
Práce v první části odkrývá problematiku "literární povahy" komiksu a toho, jak s ní bylo u nás nakládáno. Zjišťuje, že ačkoli se už upustilo od směšování komiksu a literatury, nebyl tento krok ještě teoreticky reflektován. Ve druhé části na základě srovnání komiksu a literatury ze tří hledisek - z hlediska autenticity uměleckého díla, užití verbálního jazyka a z hlediska uměleckého artefaktu - ukazuje, že komiks nelze v pravém slova smyslu s literaturou vůbec poměřovat. Komiks je zde charakterizován jako umělecké dílo dvoufázové autografické, které využívá prostorových vlastností písma a které aktualizuje knihu jako svůj artefakt, na rozdíl od literárního uměleckého díla, které je popisováno jako jednofázové alografické s (potenciálně) zvukovým artefaktem. Třetí část se pak zaměřuje na aplikaci několika teoretických koncepcí, které na pozadí literatury vznikly (koncept narace, vypravěče, poetiky, recepce, čtenáře apod.) na komiks. Ukazuje, že i přes vzájemnou neporovnatelnost komiksu a literatury je za určitých podmínek možné a užitečné zkoumat komiks prostředky literární teorie. Je to vždy tam, kde sama teorie není pevně svázána s matérií literatury, tj. s jazykem.

Téma paktu s ďáblem v české literatuře
Hartigová, Barbora ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Janáček, Pavel (oponent)
Práce se zaměřuje na téma paktu s ďáblem v české literatuře v letech 1968-1989. Zabývá se podrobně osmi vybranými literárními díly z tohoto období. Většinou jde o díla samizdatová či exilová. Je to dáno především tím, že téma paktu s ďáblem přímo vybízí k tomu stát se prostředkem kritické reflexe doby, což ovšem v nesvobodných podmínkách socialistického státu nebylo v oficiální literatuře možné. V práci jsou odlišeny dva hlavní typy tématu: pakt s ďáblem faustovského typu a pakt s ďáblem na způsob Dostojevského legendy o Velkém inkvizitorovi. Faustovský typ paktu s ďáblem zde zastupují díla Daniely Fischerové, Ludvíka Aškenazyho, Ivana Binara, Jana Trefulky, Josefa Šafaříka a Václava Havla. Vycházejí z loutkářské i literární faustovské tradice v Čechách a navazují i na českou tradici filosofické reflexe faustovského příběhu (Jan Patočka, Zdeněk Neubauer). Oproti dílům inspirovaným Velkým inkvizitorem se zaměřují na existenciální střet jedince a zla, na individuální motivace uzavření smlouvy s ďáblem a na následný trest či naopak východisko z dané situace. Pozitivní východisko, tedy možnost vystoupení z paktu s ďáblem, naznačuje D. Fischerová ve hře Báj, Trefulka v románu Svedený a opuštěný a Havel v dramatu Pokoušení. Fischerová zdůrazňuje význam budoucnosti, Trefulka vidí zdroj síly trvale nepodlehnout...

Nový věk starého já - spiritualita New Age ve světle učení Advaity
Masojídek, Milan ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Práce se zabývá fenoménem hnutí Nového věku a shrnuje jeho stěžejní vize. Tyto vize jsou poté interpretovány v kontextu duchovního učení a praxe advaita védanty. Takto zvolený přístup umožňuje nahlédnout spiritualitu New Age z mezního existenciálního úhlu pohledu a získat představu o jejím postavení nejen v rámci věčně soudobého sebehledačství, ale díky kulturologické perspektivě komplexněji také v rámci specifické situace moderního člověka a jeho kultury. New Age se v rámci takto zvoleného přístupu jeví jako prostředí v němž se dá duchovněji žít a jenž může být - díky důrazu na individuální sebehledačství, svobodu, vnitřní odpovědnost a myšlenku Jednoty - dobrým základem na cestě k realizaci hlubokého duchovní poznání. K tomu je však zdá se nutné vykročit z omezené a pohodlné New Age kategorie - je-li pohodlná hlavně egu a jeho potřebám, hodnotám a kategoriím na něj navázaného omezeného individuálního myšlení. Je to stupeň na cestě poznání, který bude - má-li být poznání plně realizováno - jednou nutné opustit stejně jako "hledání" samotné. Takovýto závěr vybízí k hlubší kulturologické reflexi kategorií, či spíše projevů či stavů jednoho jediného základu vědomého bytí a jejich vztahu ke kultuře.