Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Autentičnost a pravdivost hereckého projevu
Pokorný, Vladimír ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu při tvorbě postav v různých žánrech. Autor se v první části opírá o vybranou, odbornou literaturu, jejíž prostřednictvím nás seznamuje s tím, jak je teoreticky možné autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu dosáhnout podle různých, všeobecně uznávaných postupů při práci na tvorbě postavy. V druhé části staví tyto teoretické poznatky do konfrontace se svojí vlastní zkušeností začínajícího herce a na absolventských inscenacích se nám snaží přiblížit, jak v různých inscenacích a různých žánrech hledá autentičnost a pravdivost při práci na svých postavách, které ztvárnil v posledním roce studia v divadle Disk.
Výkřik a ticho
Štefaňák, Ondřej ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Práce se zabývá expresionistickou uměleckou tendencí, která se projevila v expresionistickém dramatu i divadelní praxi. V první části práce se autor zaměřuje na vznik směru a jeho obecné projevy ve výtvarném umění a historickým kontextem. Dále se autor snaží vystihnout základní rysy expresionismu v dramatu a zabývá se postupy a metodami expresionistických autorů v divadle. V druhé části autor reflektuje vlastní zkušenosti s uvedením raně expresionistického textu Probouzení jara. Rozebírá textový potenciál a vytváří dramaturgická východiska pro samotnou inscenaci. Dále se snaží vystihnout vznik inscenace, jak audiovizuální, tak scénické řešení, kde ho zajímá zvláště práce na herecké stylizaci. V neposlední řadě se autor snaží vystihnout podstatu expresionismu v širším slova smyslu, jako osobitého způsobu vyjádření umělce.
Co dělá realismus reálným?
Skala, Adam ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; SCHEJBAL, Milan (oponent)
Práce je rozdělena na dvě části. V první se zabývá fenoménem realismu a realistických tendencí při tvorbě inscenance. Zkoumá vývoj tendence k realistickému zobrazení v průběhu historie se zvláštním zaměřením na moderní realismus režiséra Thomase Ostermeiera. Práce se snaží poznávat realismu ve společenském kontextu a pojmenovat jeho sociální funkci. Druhá část práce se soustředí na shrnutí autorovy osobní zkušenosti zejména při školní tvorbě a její reflexi v souvislosti s  využitím realistických prostředků.
Bakchantky, Faust a kravičky boží
Závodský, Norbert ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Tato práce se věnuje jak tématům zborcení božského mýtu, krize víry a hledání boha, tak i možnostem inscenování těchto témat. Autor se v teoretické části snaží poukázat na proměnu vztahu člověka k bohu a jejich vzájemný zápas. Kapitola věnovaná kultu boha Dionýsa zachycuje konflikt dvou fanatismů – náboženského a rozumového. Kapitola Faust se zabývá otázkou svobody rozhodování a možnou krizí, kterou tato svoboda přináší. V závěrečné kapitole Kravičky boží se autor věnuje utrpení nevinných, jež patří k nejčastějším námitkám proti Boží existenci. Praktická část je pak věnována reflexi školních projektů a rozboru práce na nich. Je v ní řešena otázka, je-li vůbec možné téma víry inscenovat v jednom z nejateističtějších národů na světě.
Režie a chaos
Kubák, Ivo Kristián ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Diplomová práce se pokouší nalézt propojení mezi relativně mladou matematickou disciplínou teorie chaosu a teoretickou a praktickou prací divadelního režiséra. V první části vysvětluje principy teorie chaosu, fraktální geometrie, řeší otázky chápání chaosu ve starořecké kultuře, v postmoderně a v současné kultuře. V druhé části tento aparát aplikuje na režijní praxi a odhaluje několik podstatných charakteristik, funkcí a úloh režie v divadle. Třetí část tvoří dvě případové studie inscenační praxe z divadelního studia DAMU DISK: inscenace Punk Rock a Otcizení.
Herec a monolog
Sitková, Kristina ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Herec a monolog. Nejdříve je definován samotný pojem monolog, posléze dochází k rozboru historického vývoje monologu. Jsou uvedeny i osobní zkušenosti s prací na monolozích v průběhu studia a proměna představ o monologu. V závěru je definován také pojem monodrama a zkušenosti s prací na monodramatu Ivana Vyrypajeva Červenec.
Od činohry k taneční alternativě a zpět
Bílík, Aleš ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (oponent)
Cílem této práce je na základě praktických zkušeností studenta činoherního herectví vyzdvihnout nejdůležitější momenty na jeho cestě k divadlu. Snaží se zachytit přínos, který pro něj měla především setkání s improvizovaným a profesionálním pohybovým divadlem, a jak tyto zkušenosti posunuly jeho vnímání herecké tvorby, které bylo do té doby formováno přístupy vyučovanými na katedře činoherního divadla. Zaměřuje se také na otázku, do jaké míry projekty přispěly k jeho hereckému i osobnímu sebepoznání. Následující kapitoly se snaží postihnout, jakými prostředky lze dosáhnout na jevišti herecké svobody a jak v herectví nejlépe zhodnotit vlastní osobnost. Analyzují jak podmínky nutné k dosažení této tvůrčí svobody, tak i jevy, které vedou k opaku. Jako bazální platforma k sebepoznání je přitom vnímáno hercovo tělo. Protože práce vychází z osobních zkušeností a jedná se o studentovu zpětnou sebereflexi, je psána převážně v první osobě čísla jednotného.
Tvorba a sebedůvěra
Poulová, Marie ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Tématem diplomové práce Herecká tvorba a důvěra je především hledání tvůrčí svobody. Pokusím se, aby slovo důvěra bylo klíčovým pojmem nikoli jen vágním výrazem a moji práci spíše tematicky rámcovalo, než že bych se v každé kapitole snažila o konkrétní usouvztažnění. Cílem není dojít k obecně platným tvrzením, to ani nelze vzhledem k subjektivitě tématu. Pokusím se sama pro sebe formulovat, do jaké míry herec je, nebo má vůbec možnost být v rámci inscenace řízené režijní osobností svobodným tvůrcem a nakolik je dále závislost na druhých a jejich rozhodnutích vlastně frustrující. Ráda bych svou diplomovou práci pojala jako úvahu o suverenitě herecké tvorby jako umělecké disciplíny.
Herecká stylizace a charakterizace ve vztahu k žánru dramatického textu
Vaněk, Tomáš ; PAVELKA, Tomáš (vedoucí práce) ; NEBESKÝ, Jan (oponent)
Práce pojednává o vlivu nejen dramatických žánrů a stylů na herce při tvorbě postavy a jejím předvedení, ale i o možnostech a rozdílech ve stylizaci hereckého projevu, jejím chápání a teoretickém přehledu. Vyjadřuji se zde skrze vlastní zkušenosti, na příkladech mé práce v průběhu studia na DAMU a předchozího i následného působení v praxi. Pokouším se o vlastní vyjádření názoru na stylizaci herce v žánru v závislosti na mých zkušenostech, ať už byly dobré, nebo ne a snažím se přijít na to, jak ovlivnili, či by mohli ovlivnit, mou tvorbu.
Umělecká a osobní proměna behem čtyř let studia na Divadelní fakultě
Pidrmanová, Jana ; Nebeský, Jan (vedoucí práce) ; Šťastný, Jan (oponent)
Svou diplomovou práci s názvem: Osobní a umělecká proměna během čtyř let studia na DAMU jsem věnovala nejrůznějším problémům, se kterými jsem se během studia potýkala. Zaměřila jsem se na témata jako, strach, stud,sebevědomí, pokora, pýcha, oběť atd. Další část práce je zaměřená na tzv.herecké řemeslo, tedy vnější herecké techniky, jako jevištní mluva a pohyb. herecké řemeslo, tedy vnější herecké techniky, jako jevištní mluva a pohyb. V poslední části jsem se pokusila z odstupem reflektovat působení našeho ročníku v Disku a zkoušení našich absolventských inscenací. V závěru se zamýšlím nad smyslem herecké školy.

Viz též: podobná jména autorů
1 NEBESKÝ, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.