Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Environmentální stres
Martínková, Zuzana ; Trnka, Radek (vedoucí práce) ; Hofmannová, Jitka (oponent)
Životní prostředí, jeho stav a faktory životního prostředí ovlivňuji blahobyt člověka nejen přímo, protože ovlivňují jeho fyzické zdraví, ale také nepřímo, protože mohou způsobovat stres a tak snižovat jeho duševní pohodu a ovlivňovat celkový zdravotní stav. Cílem této práce bylo zjistit, které environmentální faktory a problémy mohou způsobovat stres a jaké faktory, jak a proč, ovlivňují vznik environmentálního stresu a zejména způsoby jeho zvládání. Významnými faktory ovlivňujícími environmentální stres a zejména strategii jeho zvládání jsou nejen vlastnosti stresoru, jeho vnímané následky a zdroje pro jeho zvládnutí, ale zejména vnímaná schopnost tento stresor zvládnout, kterou značně ovlivňují informace a zkušenosti, ale také jednání druhých. V závislosti na těchto faktorech volí jedinec pasivní nebo aktivní strategii zvládání stresoru, kterou může být pro-environmentální chování.
Riziko syndromu vyhoření u učitelů primárních škol
Hadravová, Jana ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Zemanová, Lenka (oponent)
Riziko syndromu vyhoření u učitelů primárních škol Tématem diplomové práce je riziko syndromu vyhoření u učitelů 1. stupně základní školy. Teoretickou část práce představuje souhrn poznatků o příčinách vzniku, příznacích a průběhu syndromu vyhoření u učitelů a o důsledcích, které má rozvinutý syndrom vyhoření na výkon jejich profese i na jejich osobní život. Empirickou část práce tvoří kvalitativní výzkum. Na základě dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně základních škol, kteří jsou zároveň studenty kombinovaného studia oboru Učitelství pro 1. stupeň na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, jsem s několika učiteli, kteří vykazovali ohrožení syndromem vyhoření, vedla rozhovor o příčinách a faktorech, které ovlivňují jejich nepříznivý psychický stav, o pociťované formě podpory a možnostech řešení situace. Během studia prožívají vyčerpání v různé míře až dvě třetiny učitelů. Chronická zátěž, která se v závěru studia ještě stupňuje, negativně ovlivňuje jak jejich prožívání, tak i jejich rodinný život a zdraví. Mezi klíčové protektivní faktory v boji proti vyhoření patří vhodně zvolené copingové strategie zaměřené na řešení problému a doplnění vydané energie a rovnováha mezi pracovními povinnostmi a osobním životem. Významnou pomocí může být také vstřícný přístup ze strany vedení školy a...
The effect of meditation on cortisol levels in saliva
Kačerová, Kateřina ; Jaklová Dytrtová, Jana (vedoucí práce) ; Šteffl, Michal (oponent)
Název: Vliv meditace na hladinu kortizolu ve slinách Cíl: Hlavním cílem diplomové práce bylo objektivně (na základě změn hladiny kortizolu) a subjektivně (metodou dotazníku) popsat vliv meditace na míru stresu. Metody: Objektivní metodou v této práci bylo měření kortizolu ve slinách pomocí zavedené a certifikované metody ELISA na přístroji ELISA reader. Obsah kortizolu byl měřen před meditací a po meditaci. Metoda dotazníkového šetření byla použita ke zjištění subjektivních emocí a pocitů probandů před a po meditaci. Celkový sledovaný soubor tvořilo 25 zdravých mužů, studentů UK FTVS s platnou zdravotní prohlídkou, ve věku 19 - 35 let. Experimentální část a sběr dat probíhaly ve dvou fázích. (i) Nejprve bylo na deseti stejných probandech ve dvou po sobě jdoucích dnech zjišťováno, který typ meditace (dechová nebo dynamická) bude probandy lépe akceptován a bude mít větší efekt na snížení hladiny kortizolu. (ii) Dále byla vybrána meditace dechová (jako více účinná pro daný soubor), jejíž efekt na snížení hladiny kortizolu byl testován na větším souboru probandů (15). Výsledky: Hladina kortizolu ve slinách se snížila o 32,27 % po dechové meditaci a o 22,33 % po dynamické meditaci, během prvního kola měření. Devět z deseti probandů hodnotilo dechovou meditaci jako přínosnou, jen pět z osmi tak hodnotilo...
Výskyt syndromu vyhoření u pedagogů SOŠ
Hřibová, Simona
Bakalářská práce je zaměřena na výskyt syndromu vyhoření u pedagogů středních odborných škol. Autorka se zabývá problematikou stresu obecně, jeho podstatou, zdroji a příčinami se zaměřením na pedagogickou profesi. V jednotlivých kapitolách je za pomocí autorů vysvětlen vznik stresu. Dále je popsán průběh stresové reakce a následné dopady dlouhodobého stresu na lidský organismus. Za důsledek dlouhodobého působení stresu na lidský organismus je považován syndrom vyhoření, který je pro tuto práci klíčovým prvkem. Hlavní otázky se týkají vzniku syndromu vyhoření, prevencí a copingových strategií bránícím stresu vyvolat syndrom vyhoření. V rámci této problematiky autorka uvedla kategorie syndromu vyhoření u pedagogů. V závěrečné části teoretické práce se autorka zaměřila na profil pedagoga. Míra syndromu vyhoření je v praktické části zjišťována u pedagogů na vybrané střední odborné škole. Autorka na základě teoretické části provedla průzkumné šetření za pomocí standardizovaného dotazníku MBI – Maslach Burnout Inventory, který je přesně určený pro tuto problematiku. Dále autorka standardizovaný dotazník doplnila otázkou, kterou si sama zhotovila a je v souladu s cíli bakalářské práce.
Stresmanagement a osobní rozvoj ve vybrané organizaci
KAŠPAROVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá stresem, různými technikami na jeho zvládání a rozvojem osobnosti. Hlavním cílem této práce je zkoumání stresových faktorů a vlivu stresu v souvislosti s osobnostním rozvojem včetně návrhů na změny v současném stresmanagementu. Na základě dotazníkového šetření jsou dále navrženy změny v současném stresmanagementu společnosti, a to i ve finančním vyjádření.
Psychická kondice u učitelů v pedagogické praxi
VITEJČKOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá psychickou kondicí učitelů. Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci. Zvláštní pozornost je věnována syndromu vyhoření, protože právě učitelé jsou značně ohroženou skupinou. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů jsou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány subjektivně vnímané příčiny stresu a strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice.
Možnosti měření zvládání stresu
Pustina, Jaroslav ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Práce se zabývá různými možnostmi měření zvládání zátěže. V teoretické části jsou nastíněny základní teoretické konstrukty zabývající se zvládáním zátěže, které zároveň souvi- sejí i s předkládaným inventářem Dotazník zvládání zátěže. Dále jsou zde představeny další metody měření zvládání zátěže. Na závěr teoretické části je pak představen samotný Dotazník zvládání zátěže. Empirická část je pak věnována jednak zjištění základních psychometrických charak- teristik inventáře a analýze vhodnosti implementace specifických norem pro různé demogra- fické skupiny. Druhá studie v rámci empirické části se zabývá konvergentní validitou metody s jinými zavedenými inventáři. Výsledky naznačují, že inventář je validní metodou měření zvládání zátěže, ačkoli jsou některé jeho škály zatíženy sociální desirabilitou. V závěru práce jsou uvedena doporuče- ní pro vylepšení metody. Klíčová slova: stres, zvládání stresu, psychodiagnostika
Pracovní stres
Löblová, Klára ; Kocianová, Renata (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zátěží, stresem a související problematikou v oblasti pracovního života. Pracovní stres přináší mnohé těžkosti, a to nejen jedincům, ale v důsledku také organizacím. Práce se věnuje projevům, účinkům, somatickým i psychickým aspektům stresu, jeho typům a také typům stresorů, které se podílejí na jeho vzniku. Pozornost je zaměřena na pracovní zátěž jako zásadní oblast problematiky pracovního stresu, individuální odolnost vůči zátěži, faktory, které pracovní zátěž a pracovní stres ovlivňují, a zvládání zátěžových a stresových situací. Souvisejícím specifickým tématem je burnout syndromu. Práce postihuje jeho vznik a rozvoj, příčiny, příznaky ve třech základních rovinách - psychické, fyzické a v rovině sociálních vztahů a dále vliv významných faktorů, jakými jsou osobnost a pracovní podmínky. Pozornost je věnována rovněž profesím ohroženým burnout syndromem a jeho prevenci. Klíčová slova: Stres, pracovní stres, zátěž, pracovní zátěž, stresory, pracovní podmínky, coping, zvládání stresu, stress management, syndrom vyhoření, burnout syndrom.
Environmentální stres
Martínková, Zuzana ; Trnka, Radek (vedoucí práce) ; Hofmannová, Jitka (oponent)
Životní prostředí, jeho stav a faktory životního prostředí ovlivňuji blahobyt člověka nejen přímo, protože ovlivňují jeho fyzické zdraví, ale také nepřímo, protože mohou způsobovat stres a tak snižovat jeho duševní pohodu a ovlivňovat celkový zdravotní stav. Cílem této práce bylo zjistit, které environmentální faktory a problémy mohou způsobovat stres a jaké faktory, jak a proč, ovlivňují vznik environmentálního stresu a zejména způsoby jeho zvládání. Významnými faktory ovlivňujícími environmentální stres a zejména strategii jeho zvládání jsou nejen vlastnosti stresoru, jeho vnímané následky a zdroje pro jeho zvládnutí, ale zejména vnímaná schopnost tento stresor zvládnout, kterou značně ovlivňují informace a zkušenosti, ale také jednání druhých. V závislosti na těchto faktorech volí jedinec pasivní nebo aktivní strategii zvládání stresoru, kterou může být pro-environmentální chování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.