Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výskyt obezity u dětí mladšího školního věku
Balcarová, Kateřina ; Kytnarová, Jitka (vedoucí práce) ; Frühauf, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výskytem obezity u dětí mladšího školního věku, konkrétně u dětí ve věku 6-8 a 10-12 let. V úvodu shrnuje aktuální stav literatury o problematice dětské obezity, dále charakterizuje období mladšího školního věku u dětí a informuje o výuce ke zdravém životním stylu na základních školách. Cílem práce bylo zmapovat výskyt obezity u dané skupiny dětí, posoudit jejich stravovací a pohybové návyky a zjistit, zda jsou vedeny ke zdravému životnímu stylu během výuky. Výzkumný soubor se skládal celkem z 214 probandů (132 dívek a 82 chlapců). Sběr dat probíhal ve 2 fázích: první se zaměřovala na antropometrii (výška, hmotnost a obvod pasu) a druhá pomocí dotazníkového šetření zjišťovala stravovací a pohybové návyky dětí. Výsledky tohoto výzkumu zachycují nižší výskyt obezity ve zkoumané skupině v porovnání s literaturou. Shodně však byl zjištěn vyšší výskyt obezity u starších dětí. Mezi faktory, u kterých byla nalezena statistická významnost v souvislosti s hodnotou Z-skóre BMI se řadí pravidelnost snídaní a konzumace slazených nápojů. Naopak u rozložení hodin tělocviku v týdnu souvislost s hodnotou Z-skóre BMI nebyla statisticky signifikantní. Co se týče výuky o zdravém životním stylu na základních školách, objevuje se v různých formách i v různých časových dotacích. Je však pozitivní,...
Škola v pohybu
Benešová, Pavla ; Kuhnová, Věra (vedoucí práce) ; Pokorný, Ladislav (oponent)
Diplomová práce zkoumá pohybové aktivity na prvním stupni základní školy ve výuce i mimo výuku. V několika náhodně vybraných školách jsem pozorovala, kolik minut denně stráví žáci pohybem při výuce a o přestávkách. Provedeným výzkumem se ukázalo, že žáci se ve škole pohybují minimálně, především jen při organizačních přesunech. Mou snahou bylo navrhnout způsoby, jak školní den o pohyb obohatit. Na základě toho jsem realizovala experiment ve vybrané škole, který měl přinést více pohybové aktivity do vyučování a přestávek. Zda se čas věnovaný pohybu ve školním prostředí podařilo novou nabídkou zvýšit, nám ukazují výsledky pokusu. Součástí této práce jsou praktické nápady pro realizaci pohybových aktivit ve výuce, tipy na vybavení tříd i školních chodeb.
Hodnocení motorické výkonnosti a držení těla u dětí mladšího školního věku
Pinkasová, Lenka ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Hošková, Blanka (oponent)
Název: Hodnocení motorické výkonnosti a držení těla u dětí mladšího školního věku Cíle: Cílem práce je zhodnotit motorickou výkonnost, držení těla a základní informace týkající se pohybové aktivity dětí mladšího školního věku a zjistit, zda existují vzájemné souvislosti mezi těmito znaky. Hypotézy: 1. Objem pohybového zatížení dětí mladšího školního věku ovlivňuje jejich motorickou výkonnost i držení těla. 2. Motorická výkonnost hodnocená modifikovaným UNIFITTESTem má signifikantní souvislost s držením těla u dětí mladšího školního věku. Metody: Pro zjištění úrovně motorické výkonnosti dětí jsem použila modifikaci UNIFITTESTu (Měkota et al. 2002), zároveň jsem u dětí hodnotila i základní somatické parametry. Držení těla dětí jsem hodnotila testy dle Mathiase (Hošková a Matoušová 2007), Jaroše a Lomníčka (Hošková a Matoušová 2007) a Adamsovým testem (Haladová a Nechvátalová 2005). Pro doplnění informací o četnosti sportovních aktivit dětí a jejich životního stylu jsem sestavila krátkou anketu. Výzkumný soubor tvoří 19 chlapců a 11 dívek v průměrném věku 9 let (8- 11 let k 1. 1. 2018), průměrné tělesné výšky 1,4 m (σ=8,2 cm) a průměrné tělesné hmotnosti 36,5 kg (σ=9,1 kg). Výsledky: U dvou třetin dětí jsem zjistila pravidelnou fyzickou aktivitu s každodenní četností. Tento fakt jsem porovnávala s...
Výživa obézních dětí mladšího školního věku
ŘEHÁKOVÁ, Michaela
V současné době je obezita velmi rozšířená a počet obézních lidí se stále zvyšuje. Narůstající problematika s obezitou by se neměla brát na lehkou váhu, neboť má negativní vliv na zdravotní stav populace. Hlavními cíli bakalářské práce s názvem "Výživa obézních dětí mladšího školního věku" bylo zhodnocení jídelníčků dětských pacientů před a po návštěvě nutričního terapeuta, zhodnocení vlivu diety při správném dodržování a posouzení vlivu rodičů na dětskou obezitu. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část poskytuje základní přehled o hodnocení stavu výživy u dětí, dále se zaměřuje na výživu dětí mladšího školního věku včetně denního stravovacího režimu a nakonec obsahuje informace o dětské obezitě a její léčbě. Praktická část byla provedena prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Pro výzkum byly použity jídelní záznamy dětských pacientů a informace získané z rozhovorů jak s pacienty, tak s jedním nebo oběma z rodičů. Výzkumný soubor tvoří 4 obézní pacienti, kteří byli vybráni na základě vyhodnocení podle percentilových grafů. Proběhly dvě návštěvy nutričního terapeuta, ve výzkumu jsou tedy porovnávány informace před a po doporučeních od nutričního terapeuta. Z výsledků je především zřejmé, že většina obézních pacientů má také obézního alespoň jednoho z rodičů. Hlavní problém nastává tedy ze strany rodičů, neboť mají sami nevhodné stravovací a pohybové návyky. Dalším důležitým zjištěním je, že obezita není způsobená nadbytečným energetickým příjmem, ale výběrem potravin a nápojů.
Cíl činnosti dítěte mladšího školního věku jako výchovný cíl v oblasti volnočasové výchovy
BLOUDKOVÁ, Jana
Práce se zamýšlí nad otázkami, jakým způsobem lze spojit zájem o dítě (účastníka zájmového vzdělávání volnočasové výchovy) se zájmem o naplňování cílů činností ve volnočasové výchově, a jaké jsou možnosti, že si cíl své činnosti (spolu)určí dítě samo. Práce se snaží najít řešení ve způsobu, v němž se cíl činnosti dítěte transformuje ve výchovný cíl vychovatele se záměrem rozvoje osobnosti dítěte. Práce obsahuje čtyři kapitoly. První se zabývá výchovnými cíli a cíli volnočasové výchovy. Druhá kapitola zjišťuje cíle výchovy z hlediska pedagogických koncepcí a alternativních přístupů. Třetí kapitola seznamuje s psychologickým potenciálem cílové skupiny. Poslední kapitola se zabývá rozvojem potenciálu dítěte, jeho schopností svobodné volby a rozhodnutí, projevem tvořivosti a stavem flow.
Vztah k životnímu prostředí v představách o budoucnosti žáků pátých tříd základních škol
Petiška, Eduard ; Trnka, Radek (vedoucí práce) ; Dlouhá, Jana (oponent)
Cílem DP je zodpovězení výzkumné otázky: ​Jaké jsou představy o budoucnosti ve vztahu k životnímu prostředí u žáků pátých tříd základních škol?​ Za tímto účelem jsou předloženy konceptuální rámce mající oporu v sociologických premisách, jejichž optikou jsou dětské představy nahlíženy. Jako hlavní fenomén, jež na dětské představy dopadá, je vymezen proces individualizace. Ten se promítá do vnímání budoucnosti, pozornost je věnována jeho dopadu na gender, stejně jako na chápání zodpovědnosti. Dále je popsána problematika vnímání rizika v kontextu soudobé společnosti. V konceptuálním zasazení jsou východiskem především teoretické práce Z. Baumana, U. Becka, A. Giddense a M. Maniatese. V teoretické části je diskutována také role dětí ve společnosti a koncepce udržitelného rozvoje; je předložen závěr, že zapojení dětí a jejich představ do vytváření budoucnosti může pozitivně ovlivnit nejen je samé, ale i celou společnost. Teoretickou část uzavírá rešerše proběhlých výzkumů zaměřených na dětské vnímání budoucnosti a individualizaci v zahraničí i u nás. V metodické části je uvedena použitá metodologie, pozornost je věnována jak dotazníku, tak výchozím hypotézám, stejně jako procesu přípravy a realizace výzkumu a způsobu vyhodnocení jeho výsledků. Výsledky jsou předloženy jak v...
Možnosti využití arteterapie u dětí ve speciální škole
DRÁPALOVÁ, Alena
Bakalářské práce se zabývá využitím arteterapie v různorodé skupině žáků speciální základní školy. Odpovídá na otázku, jak efektivně pracovat s heterogenní skupinou žáků mladšího školního věku, kteří mají odlišné vývojové potřeby. Posuzuje vhodné využití metod a forem práce s touto skupinou a hodnotí benefity a limity arteterapie s ohledem na fungování skupiny. Účinnost arteterapie jako metody je ověřována prostřednictvím pozorování výtvarného posunu jednotlivých žáků. Hledáním souvislostí výtvarného posunu s chováním žáků ve skupině, které je také ověřováno rozhovorem se školním psychologem a rodiči žáků. Autorka dospěla k závěru, že arteterapie v heterogenní skupině žáků je pro skupinu přínosná z hlediska porozumění individuálním odlišnostem jednotlivých členů skupiny a nácviku sociálních dovedností včetně pomoci a empatie. Nicméně má své výrazné limity především v možnostech reflexe výtvarných děl, které jsou dány výrazně odlišnými vývojovými potřebami jednotlivých žáků a limitují hloubku diskuze nad jednotlivými tématy.
Reflexe fází rozhovorů s předškolními a mladšími školními dětmi, v průběhu tvořivých výtvarných aktivit s keramickou hlínou.
HOŘKÁ, Vlasta
V úvodu této bakalářské práce autorka osvětlí pohnutky výběru svého tématu, které se věnuje přínosu podpory tvořivosti v průběhu rozhovorů s dětmi, prostřednictvím keramické hlíny, jako součásti růstu osobnosti a přípravy na školu, především u předškolních dětí. V teoretické části se nejprve dotkne vývojových teorií dětí předškolního a mladšího školního věku, poté poukáže na specifika předškolního vzdělávání a důležitost osobnosti pedagoga s důrazem na efektivní komunikaci. Dále vysvětlí faktory facilitující a blokující tvořivost. V neposlední řadě se bude věnovat keramice, jako prostředku tvořivosti. Tuto část uzavírá malou ukázkou uměleckých artefaktů, jako možnosti inspirace pro tvorbu dětí. V praktické části autorka vysvětlí hlavní cíl tohoto výzkumu a tím je hledání komunikační strategie při reflexi fází rozhovorů s předškolními a mladšími školními dětmi v průběhu tvořivých výtvarných aktivit s keramickou hlínou. Jejím osobním cílem je dále nalezení optimálního tematického programu pro keramický kroužek včetně zapojení rodičů dětí a nabídnutí doplňkového projektu keramického tvoření předškolním dětem do mateřské školy, k završení jejich vzdělávání v integrovaných blocích. Jako výzkumný soubor si autorka zvolila děti předškolního a mladšího školního věku, které navštěvují kroužek keramiky v místní ZUŠ (Základní umělecké škole), který vede již deset let. Realizace výzkumu obsahuje ukázku a reflexi rozhovorů s dětmi. Na závěr autorka zařadila celkové hodnocení. Program byl sestaven tak, aby přispěl k rozvoji schopností a dovedností dětí, s přihlédnutím k dětmi preferovaným tematům. Ukázku některých postupů činností, které byly realizovány v keramickém kroužku včetně kooperace rodičů, ale i v mateřské škole, uvádí autorka v příloze a praxí ověřené výsledky vyvozuje v závěru bakalářské práce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.