Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vzdělávání seniorů v organizacích občanské společnosti v České republice
Matějková, Tereza ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent)
Vzdělávání seniorů se v České republice věnují organizace různého druhu i různé právní subjektivity. Organizace občanské společnosti dostupné on-line nejsou dominantním poskytovatelem vzdělávacích kurzů a aktivit pro seniory v ČR. Z celkového počtu on-line dohledatelných poskytovatelů vzdělávacích kurzů tvoří organizace občanské společnosti 17 %. V kraji Vysočina bylo nalezeno 6 organizací občanské společnosti, které se věnují vzdělávání seniorů. Účastníci jejich vzdělávacích programů považují za vzdělávání všechny aktivity, kterým se v kurzech věnují, jelikož se při nich učí novým dovednostem. Oceňují kurzy pro vzdělávání samo, pro smysluplné trávení volného času, pro možnost aktivního života i v období stárnutí. Za téměř nejdůležitější však účastníci i organizátoři považují navazování a rozšiřování sociálních kontaktů účastníků, vytváření sociálních sítí. To lze považovat za nejvýraznější projev občanské společnosti ve vzdělávání seniorů.
Edukace a aktivizace seniorů v sociálních zařízeních
Volfová, Alena ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Diplomová práce na téma Edukace a aktivizace senior v sociálních za ízeních si klade za cíl zmapovat možnosti vzd lávání starších lidí. Teoretická ást se dotýká aktuálního tématu stárnutí obyvatel, postoj spole nosti k senior m a také p edstavuje nabídku institucionálního vzd lávání senior . Dále poukazuje na skute nost, že ztrátou sob sta nosti a umíst ním do pobytového sociálního za ízení nemusí být násiln ukon eny sociální aktivity lov ka. Autorka popisuje možná úskalí umíst ní seniora do ústavního za ízení, fáze jeho adaptace i edukace. V praktické ásti jsou porovnány kvalitativní podmínky vzd lávání, rysy eduka ní práce a spokojenost senior s nabídkou aktiviza n vzd lávacích program v r zných typech pobytových za ízení. K d ležitým zjišt ním pat í, že úm rn v tší kapacit za ízení roste pest ejší nabídka vzd lávacích program , kvalita edukace a spokojenost edukátor s pracovními podmínkami i tv r í prací. V tšina dotazovaných senior je s nabídkou vzd lávacích program spokojená, vítá p edevším spole nou formu edukace, zam enou na posilování kognitivních funkcí.
Analýza úrovně finanční gramotnosti seniorů v Karlovarském kraji
Šedivá, Kamila ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností a finančním vzdělávání seniorů. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole je řešeno stáří a stárnutí, současná demografická situace v České republice i její možný budoucí vývoj. Kapitola je zaměřena také na změny, které přináší stáří a sociální a ekonomické důsledky stárnutí. Druhá kapitola je věnována edukaci seniorů, jejím specifikům a vybraným institucím, které zajišťují vzdělávání seniorů. Třetí kapitola je věnována finanční gramotnosti. Kapitola obsahuje mimo definici a vymezení finanční gramotnosti také dokumenty na mezinárodní i národní úrovni, které se věnují této problematice a výsledky výzkumů, které se zabývaly finanční gramotností občanů České republiky. Dále popisuje problematiku finanční gramotnosti seniorů a projekty, které jsou věnované její podpoře právě u této skupiny občanů. Empirická část je věnována šetření úrovně finanční gramotnosti seniorů v Karlovarském kraji. Cílem práce je analyzovat finanční gramotnost seniorů v Karlovarském kraji a přiblížit možnosti a aspekty vzdělávání seniorů v této oblasti.
Důvody seniorů k účasti na zájmovém vzdělávání (Analýza motivace seniorů v rámci městské části Praha 12)
Havlenová, Veronika ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na oblast vzdělávání seniorů, především pak na motivaci starších osob k účasti na vzdělávacích aktivitách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se snaží o přehledné shrnutí základních poznatků o problematice s využitím odborné literatury domácích i zahraničních autorů. Druhá, prakticky zaměřená část, obsahuje popis vlastního empirického šetření. Cílem šetření je postihnout hlavní důvody seniorů k účasti na organizovaném zájmovém vzdělávání, dílčím cílem je pak odhalení nejčastějších bariér, překážek této účasti. Šetření bylo realizováno kvantitativní metodou dotazování a sebraná data byla dále vyhodnocena a okomentována. Klíčová slova: Stáří, stárnutí, senior, vzdělávání seniorů, motivace ke vzdělávání
Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií
Tomczyk, Lukasz ; Mühlpachr, Pavel (oponent) ; Krystoň, Miroslav (oponent)
Tato práce obsahuje charakteristiku některých nejdůležitějších faktorů determinujících vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Učení se a vyučování cílové skupiny je zde znázorněno pomocí "neformálního systému vzdělávání", který tvoří tzv. univerzity třetího věku (U3V). Jednotlivé činnosti vzdělavatele a studentů, které souvisí s efektivním osvojováním obsluhy moderních technologií, jsou zde mimo jiné popsané v kontextu společenských změn, změny paradigmatu vzdělávání osob ve věku pozdní dospělosti, individuálních a skupinových charakteristik seniorů či institucionálních a teoretických řešení z oblasti andragogiky a geragogiky. Jedna z úvodních kapitol podrobně rozebírá fenomén celospolečenských změn, ovlivněných novými médii, a problematiku digitálního vyloučení seniorů. Hlavní část práce je jistým pokusem autora o praktickou odpověď na otázku, jakým způsobem je třeba vzdělávat starší osoby v oblasti nových médií v rámci struktur "neformálního vzdělávání". Je to návrh komplexního metodického konceptu, jenž vychází z teoretických poznatků v oboru andragogiky a z vlastní praxe autora, získané při práci v počítačových oddílech U3V. Tuto část doplňuje závěrečná kapitola, která se podrobně zabývá funkcí a rolí geragoga na U3V. Text věnuje zvláštní pozornost problematice kvality vzdělávání seniorů,...
Stáří v kontextu lidského života a problematika diskriminace seniorů
Skálová, Markéta ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá stářím v kontextu lidského života a problematikou diskriminace seniorů. Je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část charakterizuje stáří a stárnutí, rozebírá jednotlivé aspekty seniorského věku, vymezuje úlohu gerontopedagogiky ve stáří a s ohledem na demografické výhledy zdůrazňuje závažnost diskriminace seniorů jako nežádoucího sociálně patologického jevu. Empirická část se na základě výzkumného šetření pokouší objasnit, zda se dnešní senioři cítí být diskriminováni a porovnává míru diskriminace u seniorů žijících v domácím prostředí ve velkém městě (Praha) a v Domově seniorů na maloměstě (Vrchlabí). Zaměřuje se na identifikaci faktorů, které mají vliv na diskriminaci seniorů, a hledá odpověď na otázku, jaké oblasti společenského života se promítají do diskriminace starých lidí. Klíčová slova: stáří, aspekty stárnutí, senior, vzdělávání seniorů, demografické výhledy, ageismus.
Historie, přítomnost a perspektivy univerzit třetího věku v České republice
Kuželová, Monika ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Beneš, Milan (oponent)
Práce se zaměřuje na vzdělávání seniorů, které je ukotveno do širšího psychosociálního a ekonomického rámce. Práce vymezuje a charakterizuje stárnutí, stáří a seniory. Prezentuje stárnutí populace demografickými daty. Popisuje negativní sociální jevy, zejména ageismus a snahu společnosti tyto negativní jevy omezovat, např. proseniorskou edukací. Zmiňuje ekonomické dopady stárnutí na společnost. Práce uvádí některé dokumenty, národní i mezinárodní, na podporu seniorů. Tyto dokumenty deklarují důležitost sociální, zdravotní a ekonomické péče o seniorskou skupinu. Jejich součástí je důraz na aktivní stáří, které zaručuje do určité míry lepší kvalitu života v seniu. Jednou z možných seniorských aktivit je vzdělávání. Seniorskému vzdělávání se přikládá takový význam, že vznikla nová pedagogická disciplína, která se zabývá specifiky seniorského vzdělávání, gerontopedagogika. Vzdělávání seniorů je součástí celoživotního učení a většinou má zájmový charakter. Vzdělávání na nejvyšší možné úrovni nabízí univerzity třetího věku, které jsou rozšířené po celém světě. Nabízí velké množství programů, které seniorům pomáhají orientovat se v současném proměnlivém světě, uspokojovat jejich touhu po nových poznatcích a navazovat nové sociální kontakty. U3V organizují všechny veřejné vysoké školy v ČR. Vzdělávací...
Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení
Hátlová, Martina ; Hanušová, Marie (vedoucí práce) ; Jana, Jana (oponent)
Bakalářská práce na téma "Univerzita třetího věku jako součást systému celoživotního učení" se zabývá vzděláváním seniorů se zaměřením na Univerzity třetího věku. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části vysvětleny potřebné pojmy, je popsáno vzdělávání seniorů a možnosti vzdělávání seniorů v České republice. Dále jsou charakterizovány Univerzity třetího věku, jejich historie a působení v zahraničí. Z českých Univerzit třetího věku se zaměřuje na Českou zemědělskou univerzitu v Praze (ČZU). Praktická část práce je zaměřena na zjištění několika informací o posluchačích Univerzity třetího věku při České zemědělské univerzitě v Praze. Konkrétně se jedná o zjištění, kdo jsou tito posluchači, jejich spokojenost s lektory Univerzity třetího věku při ČZU, celková spokojenost s Univerzitou třetího věku při ČZU a jaká témata by je zajímala. Pro průzkumné šetření byly použity dotazníky v papírové formě.
Studie příčin rozdílného zájmu seniorů - mužů a žen o univerzitu třetího věku
Komárková, Lucie ; Syrovátka, Oldřich (vedoucí práce) ; Hiršová, Miloslava (oponent)
V rámci studie bude provedena analýza kurzů univerzity třetího věku za posledních pět let pořádaných Centrem celoživotního vzdělávání Fakulty managementu s důrazem na účast mužů a žen. Vzhledem k tomu, že v současnosti v kurzech Univerzity třetího věku většinou výrazně převládají ženy, je cílem analýzy a následného průzkumu mezi seniory zjistit příčiny tohoto stavu a pokusit se navrhnout, jak tyto rozdíly mezi pohlavími omezit
Vzdělávání v pozdějším věku jako cesta ke zkvalitnění života a osobní spokojenosti
SUCHÁNKOVÁ, Ilona
V oblasti vzdělávání, resp. celoživotního učení plní Univerzity třetího věku (UTA) specifickou úlohu. Jsou spjaty s vysokými školami a otevřeny širší veřejnosti a jejím vzdělávacím potřebám. Lidem vyššího věku poskytují všeobecné, zájmové a neprofesní vzdělávání na vysokoškolské úrovni. Historie vzniku vzdělávání seniorů v programech Univerzity třetího věku se v České republice začíná psát v 80. letech 20. století. První Univerzita třetího věku vznikla na Univerzitě Palackého v Olomouci v roce 1987, další dvě na Karlově univerzitě v Praze a na Lékařské fakultě v Plzni. V roce 1992 vznikla U3V na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V současné době Jihočeská univerzita nabízí 1125 seniorům 33 vzdělávacích programů, modulů a kurzů. Poskytuje jim příležitost k dalšímu vzdělávání, učení i uplatnění, dává šanci realizaci zájmů, otevírá možnosti nových kontaktů, včetně mezigeneračních. Bakalářská práce předkládá nástin historie Univerzity třetího věku na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích v letech 1992-2010. V časových údobích realizace ucelených vzdělávacích programů specifikuje priority jejího vývoje, interpretuje výsledky hodnocení účastníků vybraných vzdělávacích programů realizovaných v akademickém roce 2009/2010. Vzdělávací nabídku programů, modulů a kurzů v akademickém roce 2009/2010 dokládá v přílohové části. Bakalářská práce a její výsledky jsou k dispozici studentům, badatelům v oblasti vzdělávání osob v pozdějším věku i odborné veřejnosti. Dílčí výsledky práce byly prezentovány autorkou na {\clqq}Studentské odborné konferenci Univerzity třetího věku na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích`` dne 27.5. 2009, na konferenci {\clqq}Generace 50plus`` s mezinárodní účastí ve dnech 21.-22.4. 2009 a článek {\clqq}Nabídka vzdělávacích příležitostí pro aktivní seniory Univerzity třetího věku na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích v akademickém roce 2008/2009`` publikován ve sborníku Problematika generace 50plus, 2009. Vzdělávání v pozdějším věku chápe jako cestu ke zkvalitnění života seniorů a jejich osobní spokojenosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.