Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 126 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Podpora dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání
Boháčová, Terezie ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podporou dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Obsahem první kapitoly jsou teoretická východiska, je zde pospán proces vývoje řeči, jazyka a komunikace a objasnění těchto termínů. Dále se kapitola zaměřuje na vývojovou jazykovou poruchou, její terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Druhá kapitola se zabývá systémem předškolního vzdělávání, legislativou, cíli předškolního vzdělávání a možnostmi podpory. Jsou zde definována a popsána poradenská zařízení a podpůrná opatření, se zvýšenou pozorností věnovanou konceptům individuálního vzdělávacího plánu a asistentu pedagoga. Tato kapitola se věnuje také problematice školní zralosti, zápisu k povinné školní docházce a jejím odkladem. Třetí kapitola představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Data byla získávána na základě analýzy dostupných dokumentů, analýzy produktů činnosti a prostřednictvím zúčastněného pozorování. Obsahem výzkumného šetření je případová studie dívky navštěvující přípravnou třídu základní školy. Hlavním cílem výzkumného šetření je analýza podpory dítěte v předškolním vzdělávání. Jsou zde popsány projevy vývojové jazykové poruchy, které negativně ovlivňují proces předškolního...
Mobile application for remote therapy of hypokinetic dysarthria
Semanková, Soňa ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Galáž, Zoltán (vedoucí práce)
Hypokinetic dysarthria is a motor speech disorder that is a common symptom of Parkinson’s disease. Currently, the 3F test is used in the Czech Republic for the diagnosis of dysarthria, on the basis of which a therapeutic material for dysarthria therapy has been developed. The material contains a large number of exercises from which the clinical speech therapist selects the appropriate exercises for the patient based on the previous diagnosis. Dysarthria tends to be a fluctuating condition, therefore the therapy plan needs to be adapted over time to the patient’s current condition. This is the reason why there is a need for a therapeutic mobile application that would simplify the work of the speech therapist and make the patient’s therapy more comfortable. The goal of this thesis is to design, implement and test such a therapeutic application and web interface that will be used by speech therapists to manage patients’ treatment plans. The result of the work is a functional multiplatform therapeutic application with an administration web interface. The server side of the application is implemented using Django framework in Python and the user interface is implemented using React Native and React frameworks in TypeScript.
Logopedická intervence u dětí s Downovým syndromem z pohledu rodiče
Homolková, Barbora ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce s tématem Logopedická intervence u dětí s Downovým syndromem z pohledu rodiče zkoumá, jak rodič dítěte s Downovým syndromem vnímá logopedii a v čem vidí její největší podstatu a přínos. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou uvedeny kapitoly týkající se problematiky Downova syndromu. Teoretická část se věnuje definici Downova syndromu, prevalenci a historii Downova syndromu. Teoretická část se dále zabývá etiologií, popisuje formy Downova syndromu a možné rizikové faktory vzniku. Dále uvádí diagnostiku Downova syndromu a hlavní charakteristiky, symptomy Downova syndromu. V neposlední řadě se teoretická část diplomové práce zabývá tělesnými znaky u dětí s Downovým syndromem a věnuje se také logopedické terapii a rodičům dětí s Downovým syndromem. Praktická část uvádí cíl práce, kterým je zjistit, jaké jsou názory rodičů dětí s Downovým syndromem na logopedickou intervenci. V praktické části diplomové práce byl použit kvalitativní přístup. Jako metoda sběru dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla následně zpracována pomocí tematické analýzy. Praktická část uvádí výsledky výzkumu, které přinesly zjištění, že rodiče dětí s Downovým syndromem vnímají logopedii jako důležitý obor, který podporuje jejich děti s Downovým...
Logopedická péče poskytovaná bilingvním a multilingvním, u nichž se projevuje narušená komunikační schopnost
Cilerová, Kristýna ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce z oblasti speciální pedagogiky a logopedie se zabývá problematikou logopedické intervence u bilingvních a multilingvních dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části je charakterizován psychomotorický vývoj u intaktních monolingvních dětí. Dále je zde prostor věnován bilingvismu a multilingvismu v souvislosti s problematikou vývoje v raném a předškolním věku a intervence u těchto dětí s narušenou komunikační schopností. Empirická část byla zpracována pomocí kvalitativních výzkumných metod. Popisuje proces výběru respondentů, metodologii výzkumného šetření a jeho průběh, charakteristiku výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek tvořily děti předškolního a mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností z bilingvních a multilingvních prostředí. Jednotlivé případové studie sledovaných dětí přináší přehledným způsobem informace o výzkumném vzorku. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory, které byly následně zpracovávány pomocí prvků designu zakotvené teorie. Dále práce objasňuje interpretaci výzkumného šetření a kategorie, které byly získány v procesu zpracovávání dat. Hlavním cílem této závěrečné práce bylo zjistit a popsat rizika a obtíže v oblasti vlastního psychomotorického, řečového a jazykového vývoje i logopedické intervence, s nimiž se musí...
Systém pro odstranění vad řeči u dětí
Pokorný, Vojtěch ; Sekora, Jiří (oponent) ; Harabiš, Vratislav (vedoucí práce)
Řeč je jednou ze základních forem lidské komunikace a narušení této komunikační schopnosti může negativně ovlivnit život člověka. Tato diplomová práce obsahuje zpracování logopedické teorie, která slouží jako podklad pro navazující návrh a tvorbu aplikace využitelné v oblasti logopedie. Diplomová práce je členěna do celkem pěti kapitol. První se věnuje historii logopedie s důrazem na tuzemskou logopedii, procesu logopedické intervence v celé jeho šíři a rozlišení jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Druhá kapitola se pak zaměřuje na konkrétní narušení komunikační schopnosti - dyslalii. K využití při terapii dyslalie je určena aplikace, jejíž návrh je zpracován ve třetí kapitole. Čtvrtá kapitola obsahuje zevrubný popis navržené a vytvořené aplikace, včetně vysvětlení procesů probíhajících v aplikaci při jejím používání. Poslední kapitola této diplomové práce pak obsahuje shrnutí výsledků testování aplikace společně s návrhy na vylepšení aplikace.
Inovativní nástroj pro odstranění špatné výslovnosti hlásky „R“
Rexová, Natálie ; Sekora, Jiří (oponent) ; Harabiš, Vratislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na studium logopedie a na navržení logopedické pomůcky pro rozkmitání jazyka jako pří hlásce r. Pro lepší pochopení problematiky je teoretická část věnována popisu vývoje řeči a narušeným komunikačním schopnostem. Dále jsou uvedeny logopedické metody, pomocí kterých se mohou problémy s artikulací napravovat. Praktická část se zabývá návrhem, sestrojením a otestováním přístroje, který napomůže správně vyvodit problémovou hlásku r. Prototyp je založený na využití elektromotoru ovládaným platformou Arduino a na převodu jeho rotačního pohybu na pohyb přímočarý pomocí mechanické konstrukce simulující klikový mechanismus.
Automatická klasifikace výslovnosti hlásky R
Hrušovský, Enrik ; Vičar, Tomáš (oponent) ; Harabiš, Vratislav (vedoucí práce)
Táto diplomová práca sa zaoberá automatickou klasifikáciou hlásky R. Dáva si za cieľ vytvoriť program pre detekciu logopedickej vady výslovnosti hlásky ,,R” u detí. V práci sú spracované témy ako tvorba reči, logopédia, dyslália a následne spracovanie rečových signálov a ich metódy analýzy. V poslednej časti je navrhnutý program pre automatickú klasifikáciu výslovnosti hlásky ,,R”. K rozpoznaniu výslovnosti je použitý algoritmus MFCC pre extrakciu príznakov. Tieto príznaky sú následne klasifikované neurónovou sieťou do triedy so správnou alebo nesprávnou výslovnosťou a je vyhodnotená úspešnosť klasifikácie.
Komunikace logopeda s dítětem
Laiblová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Text se zabývá problematikou komunikace logopeda s dítětem předškolního věku. Text teoretické části práce řeší vědní obor logopedie, termín narušená komunikační schopnost a dyslalie, její diagnostiku, řečový vývoj dítěte a řeč zaměřenou na dítě. Na pozadí těchto informací se text praktické části práce věnuje analýze komunikace logopeda s dítětem na základě provedeného výzkumu. Text informuje o celkové organizaci hodin logopedie, která přispívá k efektivní práci s dítětem. Popisuje také jednotlivé typy cvičení a aktivit, které logoped s dítětem provádí během logopedické terapie. Důraz klade na individuální rozdíly mezi pozorovanými dětmi. Text se dále snaží o analýzu verbální a neverbální komunikace logopeda, všímá se různých praktik, které logoped užívá k fungující komunikaci s dítětem. K získání potřebných dat a informací jsme provedli výzkum a v jeho rámci jsme aplikovali případovou studii. Vstříc nám vyšla jedna mateřská škola ve středočeském kraji. Pro zachování anonymity zúčastněných dětí neuvádíme přesný název a lokaci mateřské školy. Z žáků mateřské školy byly vybrány celkem čtyři děti (dva chlapci a dvě děvčata), které se účastní individuální logopedické terapie. Z hodin výuky logopedie byly pořízeny videonahrávky. Každé dítě bylo natočeno celkem dvakrát (dvě třicetiminutové terapie)....
Možnosti využití arteterapie na rozvoj sebevědomí při komunikaci u dětí s narušenou komunikační schopností
Pekáriková, Zuzana ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozvojem sebevědomí při komunikaci u dětí prvního stupně s narušenou komunikační schopností pomocí arteterapie. V úvodní kapitole je podrobně popsána narušená komunikační schopnost a jaký má vliv na osobnost dítěte. Je zde kladen důraz na sebevědomí v komunikaci u osob s NKS. Druhá kapitola se zaměřuje na arteterapii. Popisuje jednotlivé formy, fáze setkání, metody, vymezuje cíle arteterapie a konkrétně arteterapii u osob s NKS. V poslední části je navržen arteterapeutický program cílený na rozvoj sebevědomí při komunikaci. Je rozvržen detailně do deseti setkání a zohledňuje specifické potřeby dítěte. Postupuje dle náročnosti. Hlavním cílem navrženého programu je nejen rozvoj sebevědomí při komunikaci, ale také odreagování a rozvoj fantazie. Klíčová slova Arteterapie, arteterapeutický program, narušená komunikační schopnost, sebevědomí, logopedie Abstract This bachelor thesis deals with the development of self-esteem in communication in first grade children with communication disability through art therapy. In the introduction chapter, the impaired communication disability is described in detail and how it affects the child's personality. There is an emphasis on self-awareness in communication in individuals with communicative disability. The second chapter focuses on art...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 126 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.