Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Písemné projevy žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené
Scheinostová, Markéta ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu písemných projevů žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené. Diplomová práce se skládá z části teoretické a z části praktické. Teoretická část je věnována poznatkům, které jsou k tomuto tématu k dispozici jak v domácí, tak v zahraniční literatuře. Konkrétně se věnuje tématům, jako je jazyk a komunikace osob se sluchovým postižením, výuka žáků se sluchovým postižením se zaměřením na výuku jazyků, především českého jazyka, a gramotnost osob se sluchovým postižením. Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo popsat odlišnosti mezi texty žáků se sluchovým postižením vzdělávaných ve školách pro sluchově postižené a texty intaktních žáků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V rámci výzkumného šetření byly získány texty žáků se sluchovým postižením a texty žáků intaktních, přičemž obě skupiny dostaly identické zadání. Tyto texty byly dále analyzovány a porovnávány v jejich rozsahu, struktuře a obsahu a následně v nich byly vyhledány chyby, které byly dále kategorizovány a popisovány. Chyby identifikované v textech informantů byly dále rozděleny do čtyř kategorií, a to chyby formální, hlásková stavba slov, slovní zásoba a morfosyntax. V těchto kategoriích byly identifikována...
Role asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Tejmlová, Dominika ; Hradilová, Tereza (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pracovní náplní asistenta pedagoga při vzdělávání žáků se sluchovým postižením na běžné základní škole. Práce se dále zaměřuje na to, jak se asistenti orientují v surdopedické problematice a v problematice podpůrných opatření. Dále bylo velmi podstatné zjistit, zda se při práci asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením objevují nějaké problematické aspekty. Výzkumné šetření bakalářské práce bylo provedeno kvalitativní formou. Jako metoda sběru dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Tyto rozhovory byly vedeny se čtyřmi informanty, tedy se čtyřmi asistenty pedagoga, kteří poskytují podporu žákům se sluchovým postižením na běžné základní škole. Rozhovory byly nahrávány a přepsány na doslovný transkript, který byl pro účely výzkumného šetření otevřeně kódován. Výzkumné šetření práce mělo poukázat na praktické aspekty práce asistenta pedagoga u těchto žáků a na možné problematické oblasti tohoto působení. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že mezi problematické oblasti můžeme zařadit distanční výuku a následné nošení ochranných pomůcek během obnovené prezenční výuky. Oba tyto problémy byly způsobeny pandemií nemoci Covid-19. Dále výsledky poukázaly na to, že subjektivní znalost problematiky surdopedie je u informantů velmi různorodá. V otázce poskytování a...
Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené
Kutilová, Ludmila ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmu volný čas a představením nejznámějších volnočasových institucí a organizací v České republice. Dále vymezuje specifika trávení volného času sluchově postižených lidí, zvláště pak dětí a mládeže. Stručně popisuje typy volnočasových aktivit, které jsou nabízeny ve školách a organizacích pro sluchově postižené v několika městech. V praktické části jsou zpracována data z dotazníkového šetření. Pozornost je také věnována rozdílu trávení volného času internátních a neinternátních žáků škol, které byly do šetření zapojeny.
Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené
Kutilová, Ludmila ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
7 Abstrakt Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmu volný čas a představením nejznámějších volnočasových institucí a organizací v České republice. Dále vymezuje specifika trávení volného času lidí se sluchovým postižením, zvláště pak dětí a mládeže. Stručně popisuje typy volnočasových aktivit, které jsou nabízeny ve školách a organizacích pro sluchově postižené v několika městech. V praktické části jsou zpracována data z dotazníkového šetření. Pozornost je také věnována rozdílu trávení volného času internátních a neinternátních žáků škol, které byly do šetření zapojeny. Klíčová slova Volný čas, volnočasové aktivity, volnočasové instituce a organizace, zájmová činnost, žák se sluchovým postižením, organizace pro sluchově postižené žáky, škola pro sluchově postižené žáky, internát.
Občanské kompetence žáků se sluchovým postižením s důrazem na finanční gramotnost
Maierova, Olga ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent) ; Souralová, Eva (oponent)
Předložená práce se zabývá otázkou dosahování finanční gramotnosti žáky se sluchovým postižením, jako jedné z důležitých oblastí rozvoje občanských kompetencí pro život v současné společnosti. Stěžejní část práce představuje prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování stavu finanční gramotnosti u cílové skupiny 15-18 ti letých žáků se sluchovým postižením, kteří studují střední školy zřízené pro žáky se sluchovým postižením v ČR a jejich komparace s výsledky žáků bez postižení, kteří se zúčastnili mezinárodního pilotního testování finanční gramotnosti PISA. Výzkumné šetření probíhalo ve třech rovinách. Byly zvoleny ověřené nástroje z mezinárodního testování pro kvantitativní část šetření, analýza získaných dat posloužila k ověřování hypotéz o souvislostech s finanční gramotností žáků se sluchovým postižením. Standardizované psychologické testy spolu s údaji školních matrik jsou užity v části, která řešila možný vliv kvalitativních charakteristik žáků. Dále byla zpracována a komentována data získaná prostřednictvím dotazníku saturace ICT, která sledují zabezpečení technikou a vztahy a postoje žáků k ICT a porovnávají je se skupinou účastníků testování PISA. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jaké úrovně v oblasti finanční gramotnosti dosahuje skupina středoškoláků se sluchovým...
Zraková paměť jako determinant rozvoje komunikačních kompetencí k učení u žáků se sluchovým postižením
Kotvová, Miroslava
ZRAKOVÁ PAMĚŤ JAKO DETERMINANT ROZVOJE KOMUNIKAČNÍCH KOMPETENCÍ A KOMPETENCÍ K UČENÍ U ŽÁKŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM ABSTRAKT Předložená práce se zabývá zrakovým vnímáním, zejména pak zrakovou pamětí a s ní související pozorností u dětí a žáků se sluchovým postižením, které představuje z teoretického hlediska nejdůležitější kompenzační smysl pro tuto skupinu osob. Stěžejní část práce představuje prezentaci výsledků výzkumného šetření zaměřeného na sledování úrovně zrakové paměti a pozornosti u dětí a žáků se sluchovým postižením ve věkové kategorii 6 - 8 let a jejich komparace s výsledky získanými u skupiny slyšících dětí a žáků stejného věkového rozmezí. Byly zvoleny čtyři subtesty zaměřené na aktuální stav zrakové paměti a pozornosti, jež jsou součástí dvou standardizovaných testů. Následná analýza získaných dat sloužila k ověření hypotéz o vlivu kompenzačního mechanismu při zpracování zrakových vjemů u osob se sluchovým postižením na úrovni centrální nervové soustavy. Dále jsou zpracována a komentována data získaná prostřednictvím dotazníků určených pro pedagogy, které sledují hodnocení komunikačních kompetencí a kompetencí k učení u testovaných probandů. Cílem výzkumu je ověřit, zda skupina dětí a žáků se sluchovým postižením vykazuje oproti skupině slyšících vrstevníků lepší výsledky týkající se zrakové...
Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením z pohledu rodičů
Sůsová, Kristýna ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků se sluchovým postižením v České republice z pohledu rodičů. Teoretická část se v jednotlivých kapitolách věnuje sluchovému postižením obecně, možnostem rehabilitace a používání kompenzačních pomůcek či logopedické intervenci. Dále také popisuje vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice ve školách pro žáky se sluchovým postižením, ale i ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Přibližuje možnosti vzdělávání a podpory od narození dítěte po studium na vysoké škole. Následně přibližuje zahraniční modely vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve čtyřech vybraných státech. Cílem empirické části bylo zmapovat aktuální situaci v inkluzivním vzdělávání žáků se sluchovým postižením z pohledu rodičů. Dále popsat klady a zápory inkluze, spolupráci s pedagogy, adaptaci a vzdělávání s intaktními spolužáky a v neposlední řadě i zjistit, jak vnímají inkluzi pedagogové a zda se jejich názory shodují s názory rodičů. K získání potřebných dat byla využita metoda polostrukturovaných rozhovorů s rodiči žáků se sluchovým postižením a s pedagogy, kteří již mají zkušenost se vzděláváním těchto žáků. Metoda rozhovorů byla doplněná o analýzu žákovské dokumentace. Ve výzkumu bylo zjištěno, že inkluze je vnímána především pozitivně, ale největší problém...
Vzdělávání žáků se sluchovým postižením na základních školách
Tureckiová, Wanda ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá vzděláváním žáků se sluchovým postižením na základních školách, konkrétně v Jihočeském kraji. Specificky se zaměřuje na jejich inkluzivní vzdělávání. V kapitolách práce popisuje jednotlivé struktury sluchového analyzátoru, charakterizuje stupně sluchového postižení a do konkrétních kategorií rozděluje osoby se sluchovým postižením. Stěžejní součástí práce je kapitola zaměřující se na vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Věnuje se nejenom vzdělávání v systému speciálního školství, ale primárně se zaměřuje na jejich studium v hlavním vzdělávacím proudu. Pro tento systém vzdělávání je důležité správné určení podpůrného opatření, jehož jednotlivé stupně jsou klíčové pro zajištění vhodné podpory u jednotlivých žáků. Cílem práce bylo zmapovat průběh inkluzivního vzdělávání žáků se sluchovým postižením na základních školách v Jihočeském kraji. Zaměřením bylo posoudit negativa a pozitiva inkluze a vliv sluchového postižení na komunikační a sociální schopnosti těchto žáků. Při sběru dat byly využity metody rozhovoru, pozorování a dotazníkového šetření, účastníky výzkumu byli rodiče a pedagogičtí pracovníci vzdělávající žáky se sluchovým postižením. Získaná data byla následně použita do případových studií, které hlouběji informují a popisují průběh vzdělání u konkrétních žáků se sluchovým...
Čtení knih u žáků se sluchovým postižením
Götzová, Tereza ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá čtenářstvím žáků se sluchovým postižením, jejich oblibou čtení knih na 2. stupni základní školy pro sluchově postižené vzhledem k jejich specifikům, která vyplývají z jejich postižení. Nejprve je práce věnovaná čtenářské gramotnosti a čtenářství obecně, jeho ukotvení ve vzdělávání a pohledu na sluchové postižení v rámci dvou disciplín. V rámci práce jsou také popsány nejznámější výzkumy týkající se čtenářské gramotnosti a čtenářství. Poté jsou témata čtenářství a čtenářská gramotnost úzce zaměřena na žáky se sluchovým postižením, což také úzce souvisí s problematikou nabývání jazyka majority u osob se sluchovým postižením i kvůli rozdílům mezi českým jazykem a českým znakovým jazykem. Dále je zařazena analýza dat a interpretace výsledků výzkumného šetření, které bylo uskutečněno na základních školách pro sluchově postižené prostřednictvím dotazníků pro žáky a jejich pedagogy. Z výstupů výzkumného šetření lze vyvodit některá specifika typická pro neslyšící žáky ve vztahu k četbě, ale také shodné prvky, které byly nalezeny při porovnání s výzkumem čtenářství u slyšících žáků v České republice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.