Název:
Zraková paměť jako determinant rozvoje komunikačních kompetencí k učení u žáků se sluchovým postižením
Překlad názvu:
Visual Memory as a Determinant of Communicative and Learning Competencies in Pupils with Hearning Impairment
Autoři:
Kotvová, Miroslava Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ZRAKOVÁ PAMĚŤ JAKO DETERMINANT ROZVOJE KOMUNIKAČNÍCH KOMPETENCÍ A KOMPETENCÍ K UČENÍ U ŽÁKŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM ABSTRAKT Předložená práce se zabývá zrakovým vnímáním, zejména pak zrakovou pamětí a s ní související pozorností u dětí a žáků se sluchovým postižením, které představuje z teoretického hlediska nejdůležitější kompenzační smysl pro tuto skupinu osob. Stěžejní část práce představuje prezentaci výsledků výzkumného šetření zaměřeného na sledování úrovně zrakové paměti a pozornosti u dětí a žáků se sluchovým postižením ve věkové kategorii 6 - 8 let a jejich komparace s výsledky získanými u skupiny slyšících dětí a žáků stejného věkového rozmezí. Byly zvoleny čtyři subtesty zaměřené na aktuální stav zrakové paměti a pozornosti, jež jsou součástí dvou standardizovaných testů. Následná analýza získaných dat sloužila k ověření hypotéz o vlivu kompenzačního mechanismu při zpracování zrakových vjemů u osob se sluchovým postižením na úrovni centrální nervové soustavy. Dále jsou zpracována a komentována data získaná prostřednictvím dotazníků určených pro pedagogy, které sledují hodnocení komunikačních kompetencí a kompetencí k učení u testovaných probandů. Cílem výzkumu je ověřit, zda skupina dětí a žáků se sluchovým postižením vykazuje oproti skupině slyšících vrstevníků lepší výsledky týkající se zrakové...VISUAL MEMORY AS A DETERMINANT OF COMMUNICATIVE AND LEARNING COMPETENCIES IN PUPILS WITH HEARING IMPAIRMENT ABSTRACT: This submitted work concentrates on visual perception, especially on visual memory and related attention in children and pupils with hearing impairment, which from the theoretical point of view represents the most important compensatory sense for this group of people. The main part of the submitted paper consists in presenting the results of a research survey observing the levels of visual perception and attention in children and pupils in the age group 6 to 8 years old, as well as on comparing them with results achieved by a group of hearing children and pupils of the same age range. We chose four subtests focused on the current state of visual memory and attention. These subtests constitute a part of two standardized tests. The following analysis of the gained data was used to validate our hypotheses regarding the influence of the compensatory mechanism applied when processing visual inputs by people with hearing impairment existing on the level of the central nervous system. Furthermore, the paper provides processed and commented data gained from questionnaires destined for teachers. These questionnaires pursue the evaluation of communicative and learning competencies of the tested study...
Klíčová slova:
Hiskey-Nebraska Test of Learning Aptitude; kompenzační mechanismus; kompetence k učení; komunikační kompetence; pozornost; WISC-III; zraková paměť; žák se sluchovým postižením; attention; communicative competencies; compensatory mechanism; Hiskey-Nebraska Test of Learning Aptitude; learning competencies; pupil with hearing impairment; visual memory; WISC-III