Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
Některé aspekty multikulturalizmu
Janatová, Linda ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce "Některé aspekty multikulturalismu" se zabývá problematikou náboženských menšin žijících v České republice, konkrétně českými ženami, které konvertovaly k islámské víře. Cílem této práce je zmapovat nejčastější předsudky, které jsou spojeny s islámským náboženstvím a se kterými se české konvertující ženy běžně setkávají. Aby mohl být tento cíl splněn, je zde charakterizován pojem multikulturalismu, předsudek, teorie předsudku jako skupinové normy a nejčastější předsudky spojené s islámem. Dále je zde zmapována historie vzniku islámu na území České republiky - prvopočátky muslimské obce na českém území, muslimové v současné době, jejich integrace a počet v České republice. Zároveň je zde stručná charakteristika islámu, základních povinností a práv každého muslima a v neposlední řadě je zde charakteristika zabývající se právy, povinnostmi a postavení muslimských žen. Druhá, praktická část diplomové práce, je kvalitativní výzkum. Tento výzkum je zaměřen na zjišťování skutečného stavu českých žen, které konvertovaly k islámu. Snaží se vystihnout, jak samy české konvertistky vnímají svou víru, jaké důvody měly ke svému přestoupení, s jakými nejčastějšími předsudky se setkávají a jakým způsobem je reflektují a jaká jsou jejich stanoviska k některým islámským příkazům a zákazům.
Rasové předsudky u studujících pražských gymnázií
Kratochvílová, Kristýna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá výzkumem rasových předsudků žáků pražských gymnázií. V teoretické části práce je nejprve analyzována adolescence jako specifické vývojové období, dále je popsán profil žáka gymnázia na základě rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia ve vztahu k formování a upevňování světového názoru, postojů a hodnotové orientace žáků. V rámci teoretické části je také zkoumána oblast předsudků a předsudečného myšlení. Empirická část práce se věnuje vlastnímu výzkumu předsudečného myšlení žáků dvou pražských gymnázií, metodologii šetření a vyhodnocení výsledků.
Postoj adolescentů k homosexualitě
Bílková, Karolina ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Hana (oponent)
Anotace: Bakalářská práce "Postoj adolescentů k homosexualitě" se skládá ze dvou částí. První je část teoretická a druhá praktická. V teoretické části se zabývám homosexualitou, jak z pohledu historického, tak i současného. Cílem této části je seznámit se blíže s problematikou homosexuality. V praktické části provádím dotazníkové šetření na středních školách a rozhovory s homosexuály. Zde bylo cílem zjistit, zda vyšší vzdělání má vliv na názory dospívajících na tuto problematiku. V rozhovorech s homosexuály chci poukázat na to, jak osoby s touto sexuální orientací vnímají postoje společnosti k této problematice.
Redefiniton of senescence in context of society's needs in 21. century. Prejudice and stereotypes in society towards seniors in Slovak and Czech Republic
Mészárosová, Jarmila ; Dragomirecká, Eva (oponent) ; Druláková, Lenka (oponent)
Práca sa zaoberá definovaním obdobia staroby, postavením a problémami starších ğudí v spoločnosti, pričom dôraz kladie na predsudky a stereotypy pretrvávajúce v spoločnosti voči tejto vekovej skupine. Starnutie populácie a zvyšovanie strednej dĝžky života si vyžaduje nový náhğad a prístup spoločnosti k seniorom a potrebu predĝženia aktívneho veku. K zvýšeniu participácie starších ğudí na spoločenskom dianí a rôznych oblastiach života spoločnosti je potrebná zmena prístupu mladej i staršej generácie. Cieğom tejto práce je preto priniesť nové poznatky a názory na obdobie staroby a situáciu starších ğudí v spoločnosti, interpretovať a definovať spoločensky pozitívnu a žiaducu rolu starého človeka z pohğadu mladšej i staršej generácie. Kľúčové slová: staroba, seniori, stereotypy, predsudky, mýty, medzigeneračné spolužitie, diskriminácia, zneužívanie, násilie, starostlivosť. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sexismus v mezigenerační perspektivě
Hanušová, Nikola ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Lukavská, Kateřina (oponent)
Ve své bakalářské se zabývám problematikou sexismu coby typu předsudečného myšlení a chování, se zvláštním zaměřením na hostilní a benevolentní sexismus. Primárně se věnuji rozdílu v míře sexismu a jeho škálám ve vztahu s věkem respondenta/ky, jinými slovy diferencemi mezi mladší a starší generací. Mezi další sledované proměnné v této práci patří gender, nejvyšší dosažené vzdělání, velikost obce, rodinný stav a náboženské vyznání. Za účelem sběru dat byl vybrán nově přeložený dotazník Ambivalentního sexismu, jehož původní verzi sestavili Susan Fiske a Peter Glick (1996). Přeloženou verzi dotazníku vytvořila Veronika Nováková (2020). Tento dotazník doplňuji o validizační scénáře a otázky soustřeďující se na determinanty sexismu. Dotazník byl předložen náhodně vybranému vzorku 656 respondentů prostřednictvím sociálních sítí. Data analyzuji primárně s ohledem na věk respondentů/ek. Pro měření psychometrické kvality dotazníku byly použity zejména konfirmační a explorační analýzy a reliabilita. V deskriptivní analýze získaných dat byly provedeny hlavně korelační analýzy, t-testy, ANOVY a post-hoc testy. Výsledky ukázaly, že věk je významným prediktorem celkového sexismu i jeho škál. Bylo zjištěno, že starší generace skóruje výše než mladší generace v celkovém sexismu i jeho škálách. Významnými...
Sexismus v genderové perspektivě
Škrábová, Michaela ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Lukavská, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zmapovat míru sexismu u mužů a žen v českém prostředí a popsat, čím jsou způsobeny případné rozdíly. K tomu bylo využito nově přeloženého 22 - položkového inventáře ambivalentního sexismu (Fiske & Glick, 1996), který byl nedávno standardizován na českou populaci. K tomuto dotazníku byly přidány otázky na vybrané demografické údaje z důvodu lepšího sledování souvisejících proměnných působících na sexistické postoje. Dále byly zařazeny fiktivní scénáře a dílčí doplňující otázky pro získání kompletnějšího obrazu. Výzkumný vzorek činí 656 respondentů/ek různého genderu, věku, vzdělání, místa bydliště a rodinného stavu, kterým byl zadán dotazník s přidanými částmi buď online nebo papírovou formou. Poté byla provedena analýza jejich odpovědí. Teoretická část se zaměřuje zejména na vymezení pojmů gender a pohlaví, představení základních biologických vlivů na osvojování genderových stereotypů v kontrastu s vlivy socializačními, vymezení stereotypů jako předsudečného myšlení, pojmenování sexistického chování a představení klíčové teorie ambivalentního sexismu. Cílem empirické části je podrobné představení výzkumu a výzkumných otázek, respondentů/ek, metodologie a výsledků. Výzkum prokázal souvislost mezi mírou sexistických přesvědčeních a genderem v české populaci....
Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením
Lochařová, Kateřina ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je "Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením". Cílem bylo zkoumat, jak vzájemnou interakci chápou samotní rodiče s mentálním postižením a jak ji vnímají učitelé, kteří vzdělávají jejich děti. První část seznamuje s potenciálními předsudky vůči lidem s mentálním postižením a možnými riziky jejich diskriminace. Dále obeznamuje se sexualitou a partnerstvím osob s mentálním postižením. Dílo neopomíná ani na důležitou kapitolu související s jeho zaměřením, a tím je rodičovství lidí s mentálním postižením. Vzhledem k tomu, že vzájemný vztah mezi učiteli a rodiči můžeme lépe pochopit na základě jejich vzájemné komunikace, věnuje se poslední kapitola první části právě komunikaci. Nezapomíná přitom zmínit komunikační nesnáze osob s mentálním postižením i zásady a strategie, které intaktní populaci usnadní styk s těmito osobami. Empirická část interpretuje vlastní kvalitativní výzkum autorky této diplomové práce. Data jsou získána pomocí rozhovorů vedených s učiteli a pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči s mentálním postižením. Podstatným zjištěním bylo, že si obě skupiny při reciproční komunikaci uvědomují jisté limity - zaraženost a nepřipravenost na straně pedagogů a na straně rodičů s mentálním postižením pak omezující vliv jejich...
Postoje dětí z majoritní společnosti k romským dětem
Michnáčová, Anna ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Drahoňovský, Jan (oponent)
Diplomová práce mapuje tvorbu a schopnost měnit postoje dětí z majoritní společnosti k romským dětem. V teoretickém rámci popisuje formování romské menšiny na území České republiky a dále její vývoj. Zaměřuje se na formy adaptace menšinových společností v majoritní společnosti a zabývá se také faktory, které ovlivňují soužití těchto dvou skupin. První část je také věnována sociální práci s menšinami a organizacím, které spolupracují s Romy. Empirická část popisuje postoje dětí z majoritní společnosti předem definovaného věku ve vybrané lokalitě. Mapuje také to, co jejich postoje nejvíce ovlivňuje a na základě čeho jsou schopni je měnit. Dotazníkovým šetřením byly také získány informace o tom, jaké rozdíly tyto děti vidí mezi dětmi ze své, majoritní společnosti a mezi dětmi romskými.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.