| |
|
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
|
|
Některé aspekty multikulturalizmu
Janatová, Linda ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce "Některé aspekty multikulturalismu" se zabývá problematikou náboženských menšin žijících v České republice, konkrétně českými ženami, které konvertovaly k islámské víře. Cílem této práce je zmapovat nejčastější předsudky, které jsou spojeny s islámským náboženstvím a se kterými se české konvertující ženy běžně setkávají. Aby mohl být tento cíl splněn, je zde charakterizován pojem multikulturalismu, předsudek, teorie předsudku jako skupinové normy a nejčastější předsudky spojené s islámem. Dále je zde zmapována historie vzniku islámu na území České republiky - prvopočátky muslimské obce na českém území, muslimové v současné době, jejich integrace a počet v České republice. Zároveň je zde stručná charakteristika islámu, základních povinností a práv každého muslima a v neposlední řadě je zde charakteristika zabývající se právy, povinnostmi a postavení muslimských žen. Druhá, praktická část diplomové práce, je kvalitativní výzkum. Tento výzkum je zaměřen na zjišťování skutečného stavu českých žen, které konvertovaly k islámu. Snaží se vystihnout, jak samy české konvertistky vnímají svou víru, jaké důvody měly ke svému přestoupení, s jakými nejčastějšími předsudky se setkávají a jakým způsobem je reflektují a jaká jsou jejich stanoviska k některým islámským příkazům a zákazům.
|
|
Rasové předsudky u studujících pražských gymnázií
Kratochvílová, Kristýna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá výzkumem rasových předsudků žáků pražských gymnázií. V teoretické části práce je nejprve analyzována adolescence jako specifické vývojové období, dále je popsán profil žáka gymnázia na základě rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia ve vztahu k formování a upevňování světového názoru, postojů a hodnotové orientace žáků. V rámci teoretické části je také zkoumána oblast předsudků a předsudečného myšlení. Empirická část práce se věnuje vlastnímu výzkumu předsudečného myšlení žáků dvou pražských gymnázií, metodologii šetření a vyhodnocení výsledků.
|
|
Postoj adolescentů k homosexualitě
Bílková, Karolina ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Hana (oponent)
Anotace: Bakalářská práce "Postoj adolescentů k homosexualitě" se skládá ze dvou částí. První je část teoretická a druhá praktická. V teoretické části se zabývám homosexualitou, jak z pohledu historického, tak i současného. Cílem této části je seznámit se blíže s problematikou homosexuality. V praktické části provádím dotazníkové šetření na středních školách a rozhovory s homosexuály. Zde bylo cílem zjistit, zda vyšší vzdělání má vliv na názory dospívajících na tuto problematiku. V rozhovorech s homosexuály chci poukázat na to, jak osoby s touto sexuální orientací vnímají postoje společnosti k této problematice.
|
|
Redefiniton of senescence in context of society's needs in 21. century. Prejudice and stereotypes in society towards seniors in Slovak and Czech Republic
Mészárosová, Jarmila ; Dragomirecká, Eva (oponent) ; Druláková, Lenka (oponent)
Práca sa zaoberá definovaním obdobia staroby, postavením a problémami starších ğudí v spoločnosti, pričom dôraz kladie na predsudky a stereotypy pretrvávajúce v spoločnosti voči tejto vekovej skupine. Starnutie populácie a zvyšovanie strednej dĝžky života si vyžaduje nový náhğad a prístup spoločnosti k seniorom a potrebu predĝženia aktívneho veku. K zvýšeniu participácie starších ğudí na spoločenskom dianí a rôznych oblastiach života spoločnosti je potrebná zmena prístupu mladej i staršej generácie. Cieğom tejto práce je preto priniesť nové poznatky a názory na obdobie staroby a situáciu starších ğudí v spoločnosti, interpretovať a definovať spoločensky pozitívnu a žiaducu rolu starého človeka z pohğadu mladšej i staršej generácie. Kľúčové slová: staroba, seniori, stereotypy, predsudky, mýty, medzigeneračné spolužitie, diskriminácia, zneužívanie, násilie, starostlivosť. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Sexismus v mezigenerační perspektivě
Hanušová, Nikola ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Lukavská, Kateřina (oponent)
Ve své bakalářské se zabývám problematikou sexismu coby typu předsudečného myšlení a chování, se zvláštním zaměřením na hostilní a benevolentní sexismus. Primárně se věnuji rozdílu v míře sexismu a jeho škálám ve vztahu s věkem respondenta/ky, jinými slovy diferencemi mezi mladší a starší generací. Mezi další sledované proměnné v této práci patří gender, nejvyšší dosažené vzdělání, velikost obce, rodinný stav a náboženské vyznání. Za účelem sběru dat byl vybrán nově přeložený dotazník Ambivalentního sexismu, jehož původní verzi sestavili Susan Fiske a Peter Glick (1996). Přeloženou verzi dotazníku vytvořila Veronika Nováková (2020). Tento dotazník doplňuji o validizační scénáře a otázky soustřeďující se na determinanty sexismu. Dotazník byl předložen náhodně vybranému vzorku 656 respondentů prostřednictvím sociálních sítí. Data analyzuji primárně s ohledem na věk respondentů/ek. Pro měření psychometrické kvality dotazníku byly použity zejména konfirmační a explorační analýzy a reliabilita. V deskriptivní analýze získaných dat byly provedeny hlavně korelační analýzy, t-testy, ANOVY a post-hoc testy. Výsledky ukázaly, že věk je významným prediktorem celkového sexismu i jeho škál. Bylo zjištěno, že starší generace skóruje výše než mladší generace v celkovém sexismu i jeho škálách. Významnými...
|
|
Sexismus v genderové perspektivě
Škrábová, Michaela ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Lukavská, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zmapovat míru sexismu u mužů a žen v českém prostředí a popsat, čím jsou způsobeny případné rozdíly. K tomu bylo využito nově přeloženého 22 - položkového inventáře ambivalentního sexismu (Fiske & Glick, 1996), který byl nedávno standardizován na českou populaci. K tomuto dotazníku byly přidány otázky na vybrané demografické údaje z důvodu lepšího sledování souvisejících proměnných působících na sexistické postoje. Dále byly zařazeny fiktivní scénáře a dílčí doplňující otázky pro získání kompletnějšího obrazu. Výzkumný vzorek činí 656 respondentů/ek různého genderu, věku, vzdělání, místa bydliště a rodinného stavu, kterým byl zadán dotazník s přidanými částmi buď online nebo papírovou formou. Poté byla provedena analýza jejich odpovědí. Teoretická část se zaměřuje zejména na vymezení pojmů gender a pohlaví, představení základních biologických vlivů na osvojování genderových stereotypů v kontrastu s vlivy socializačními, vymezení stereotypů jako předsudečného myšlení, pojmenování sexistického chování a představení klíčové teorie ambivalentního sexismu. Cílem empirické části je podrobné představení výzkumu a výzkumných otázek, respondentů/ek, metodologie a výsledků. Výzkum prokázal souvislost mezi mírou sexistických přesvědčeních a genderem v české populaci....
|
|
Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením
Lochařová, Kateřina ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je "Interakce mezi pedagogy a rodiči s mentálním postižením". Cílem bylo zkoumat, jak vzájemnou interakci chápou samotní rodiče s mentálním postižením a jak ji vnímají učitelé, kteří vzdělávají jejich děti. První část seznamuje s potenciálními předsudky vůči lidem s mentálním postižením a možnými riziky jejich diskriminace. Dále obeznamuje se sexualitou a partnerstvím osob s mentálním postižením. Dílo neopomíná ani na důležitou kapitolu související s jeho zaměřením, a tím je rodičovství lidí s mentálním postižením. Vzhledem k tomu, že vzájemný vztah mezi učiteli a rodiči můžeme lépe pochopit na základě jejich vzájemné komunikace, věnuje se poslední kapitola první části právě komunikaci. Nezapomíná přitom zmínit komunikační nesnáze osob s mentálním postižením i zásady a strategie, které intaktní populaci usnadní styk s těmito osobami. Empirická část interpretuje vlastní kvalitativní výzkum autorky této diplomové práce. Data jsou získána pomocí rozhovorů vedených s učiteli a pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči s mentálním postižením. Podstatným zjištěním bylo, že si obě skupiny při reciproční komunikaci uvědomují jisté limity - zaraženost a nepřipravenost na straně pedagogů a na straně rodičů s mentálním postižením pak omezující vliv jejich...
|
|
Postoje dětí z majoritní společnosti k romským dětem
Michnáčová, Anna ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Drahoňovský, Jan (oponent)
Diplomová práce mapuje tvorbu a schopnost měnit postoje dětí z majoritní společnosti k romským dětem. V teoretickém rámci popisuje formování romské menšiny na území České republiky a dále její vývoj. Zaměřuje se na formy adaptace menšinových společností v majoritní společnosti a zabývá se také faktory, které ovlivňují soužití těchto dvou skupin. První část je také věnována sociální práci s menšinami a organizacím, které spolupracují s Romy. Empirická část popisuje postoje dětí z majoritní společnosti předem definovaného věku ve vybrané lokalitě. Mapuje také to, co jejich postoje nejvíce ovlivňuje a na základě čeho jsou schopni je měnit. Dotazníkovým šetřením byly také získány informace o tom, jaké rozdíly tyto děti vidí mezi dětmi ze své, majoritní společnosti a mezi dětmi romskými.
|