Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza Živých abeced z hlediska zastoupení rozvoje fonematického uvědomování
Al Haboubi, Lucie
Práce představuje psycholingvistický přístup ke gramotnosti a klíčové postavení fonematického uvědomování jako schopnosti předcházející čtení. Na základě RVP PV a analýzy didaktických materiálů pro počáteční týdny základního vzdělání (Živých abeced) docházíme k následujícímu zjištění: v obou oblastech vzdělávání se rozvoj této schopnosti buďto neobjevuje vůbec nebo jen velmi nesystematicky - bez ohledu na psycholingvistické charakteristiky slovního materiálu a strukturu vývoje fonematického uvědomování. Uvádíme možnosti dalšího výzkumu. Klíčová slova: fonematické uvědomování; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; počáteční čtení; analyticko-syntetická metoda; jazykové přípravné období; Živá abeceda
Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Korbelová, Karolína ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Předmětem této diplomové práce je mapování pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí posledních ročníků mateřských škol, a to ve srovnání s výkony v oblasti pregamotnostních dovedností jejich vrstevníků. Práce je zpracována na podkladě empirického výzkumu v mateřských školách s dětmi (N=47) ve věku 68 až 82 měsíců a jejich rodiči (zákonnými zástupci). Cílem této výzkumné diplomové je nejen popis charakteru pregramotnostních dovedností předškoláků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, ale také systematický přehled poznatků o fenoménu socio-kulturního znevýhodnění ve stávající odborné psychologické literatuře a návrh konkrétního postupu pro identifikaci socio-kulturního znevýhodnění. Tento postup je v předkládané práci aplikován jako součást metodologických kroků ve výzkumné části práce. Socio-kulturní znevýhodnění je tak identifikováno na základě nejvyššího dosaženého vzdělání matky a úrovně receptivního slovníku dítěte. Statistické analýzy údajů o pregramotnostních dovednostech socio-kulturně znevýhodněných dětí a jejich vrstevníků neohrožených socio-kulturním znevýhodněním odhalují, že socio-kulturně znevýhodněné dosahují v rámci některých pregramotnostních dovedností (fonematické uvědomování, znalost písmen, počáteční psaní a čtení) statisticky významně horších...
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ
Zelinková, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ Diplomová práce se zabývá metodami výuky počátečního čtení. Představuje náhled na historický vývoj metodik v českých školách i na jejich současné pojetí. Práce se skládá ze dvou stěžejních částí. V první části jsou shrnuty poznatky získané na základě analýzy odborné literatury, která se zabývá zkoumanou problematikou. Druhá část je praktická, v níž popisujeme a vyhodnocujeme výzkumné šetření. Teoretická část je zaměřena na předčtenářské období a vliv předškolní výchovy na čtení. Podává informace o vývoji dílčích funkcí, vysvětluje význam rozvoje dovedností potřebných pro zvládnutí správné techniky čtení a seznamuje s faktory ovlivňujícími připravenost dítěte na vstup do školy. Součástí je kapitola zabývající se čtenářskou gramotností dětí a rolí učitele v procesu čtení. Opomenuty nejsou ani inspirativní alternativní metody. Praktická část je zaměřena na komparaci tří aktuálně nejpoužívanějších metod počátečního čtení. Práce si klade za cíl zhodnotit na základě vlastního průzkumu celkovou efektivitu metod ve vztahu k úrovni čtenářské gramotnosti žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ
Zelinková, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ Diplomová práce se zabývá metodami výuky počátečního čtení. Představuje náhled na historický vývoj metodik v českých školách i na jejich současné pojetí. Práce se skládá ze dvou stěžejních částí. V první části jsou shrnuty poznatky získané na základě analýzy odborné literatury, která se zabývá zkoumanou problematikou. Druhá část je praktická, v níž popisujeme a vyhodnocujeme výzkumné šetření. Teoretická část je zaměřena na předčtenářské období a vliv předškolní výchovy na čtení. Podává informace o vývoji dílčích funkcí, vysvětluje význam rozvoje dovedností potřebných pro zvládnutí správné techniky čtení a seznamuje s faktory ovlivňujícími připravenost dítěte na vstup do školy. Součástí je kapitola zabývající se čtenářskou gramotností dětí a rolí učitele v procesu čtení. Opomenuty nejsou ani inspirativní alternativní metody. Praktická část je zaměřena na komparaci tří aktuálně nejpoužívanějších metod počátečního čtení. Práce si klade za cíl zhodnotit na základě vlastního průzkumu celkovou efektivitu metod ve vztahu k úrovni čtenářské gramotnosti žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zhodnocení efektivity metody Sfumato - Splývavé čtení v prevenci rozvoje dyslexie
Formánková, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
V diplomové práci "Zhodnocení efektivity metody Sfumato - Splývavé čtení v prevenci rozvoje dyslexie" se snažíme zjistit, zda je za předpokladu aplikace určité metody počátečního čtení eliminován výskyt specifické poruchy učení - dyslexie. Teoretická část se zabývá základními teoretickými východisky v oblasti specifických poruch učení a výuky počátečního čtení se zvláštním zaměřením na problematiku dyslexie a metodu Sfumato - Splývavé čtení. Ve výzkumné části jsou na základě rozhovorů a dotazníkového šetření porovnávány a hodnoceny metody výuky počátečního čtení v souvislosti s rozvojem dyslexie. Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky prvopočátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje specifické poruchy učení - dyslexie.
Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin
Vejlupek, Michal ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Resumé Práce s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti minoritních skupin Moje diplomová práce, Práce s textem a čtenářská gramotnost u minoritních skupin, pojednává o čtení a čtenářské gramotnosti. Zabýval jsem se definicemi těchto pojmů s nastíněním jeho vývoje. Popsal jsem historický vývoj jednotlivých metod výuky čtení se zaměřením na porozumění. U minoritních skupin jsem se zaměřil na vietnamské etnikum a problematiku jeho života u nás s důrazem na odlišnou komunikaci. Přiblížil jsem problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem a způsob výuky v České republice, která je zatím v počátcích. V praktické části jsem zkoumal, jaké jsou rozdíly mezi vietnamskými a českými žáky a mé výsledky potvrzují, že téměř žádné. Nalezl jsem sice horší výsledky v porozumění, ale nijak výrazné. Výsledky čtenářského dotazníku ukazují ještě menší rozdíly.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.