Název:
Analýza Živých abeced z hlediska zastoupení rozvoje fonematického uvědomování
Překlad názvu:
The Content Analysis of Czech Initial Reading Textbooks in Terms of Phoneme Awareness
Autoři:
Al Haboubi, Lucie Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce představuje psycholingvistický přístup ke gramotnosti a klíčové postavení fonematického uvědomování jako schopnosti předcházející čtení. Na základě RVP PV a analýzy didaktických materiálů pro počáteční týdny základního vzdělání (Živých abeced) docházíme k následujícímu zjištění: v obou oblastech vzdělávání se rozvoj této schopnosti buďto neobjevuje vůbec nebo jen velmi nesystematicky - bez ohledu na psycholingvistické charakteristiky slovního materiálu a strukturu vývoje fonematického uvědomování. Uvádíme možnosti dalšího výzkumu. Klíčová slova: fonematické uvědomování; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; počáteční čtení; analyticko-syntetická metoda; jazykové přípravné období; Živá abecedaThe thesis presents psycholinguistic concept of literacy and the key role of phonemic awareness as a skill proceding reading. Based on the preschool curiculum documents and on the analyses of didactic material designated for the first weeks of school (called Živá abeceda) we found this: the resources either don't contain development of the skill at all or when they do, it's higly unsystematic - it does not respect the psycholinguistic characteristic of the word material, nor the structure of phonemic awareness development. We mention the possibilities of future research. Key words: phonemic awareness, pre-literacy skills, psycholinguistic concept of literacy, initial reading, analytic-synthetic method, language introductory period
Klíčová slova:
analyticko-syntetická metoda; fonematické uvědomování; jazykové přípravné období; počáteční čtení; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; Živá abeceda; analytic-synthetic method; initial reading; language introductory period; phonemic awareness; pre-literacy skills; psycholinguistic concept of literacy