|
Náboženské motivy v díle Karla Kryla
Volmanová, Mária ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato bakalářská práce bude pojednávat o náboženských motivech v díle Karla Kryla. Bude rozebírat texty z celého tvůrčího života tohoto autora. Hlavním cílem bude rozebrat jednotlivé náboženské motivy, vysvětlit jejich význam a postavení v Krylově poetice. V teoretické části se zabývám vymezením terminologie, která bude v práci využita. Následovat bude část, ve které bude věnován prostor autorské osobnosti Karla Kryla a jeho vztahu k náboženství. Nejvýraznější část práce bude věnována analýze a interpretaci vybraných textů. Texty budou rozděleny do podkapitol dle nosných náboženských motivů, v jednotlivých podkapitolách budou členěny chronologicky dle doby vzniku.
|
|
Písňové texty Jaromíra Nohavici z aspektu dialektologie
KUČERA, Jan
Hlavním obsahem této práce je dialektologický rozbor části díla písničkáře Jaromíra Nohavici s cílem postihnout vliv slezského nářečí v jeho textech. Po představení Nohavicovy osobnosti a díla následuje teoretická část, která popisuje charakteristické znaky slezského nářečí. Výzkumná část obsahuje tabulky s nářečními jevy ve všech jazykových rovinách, jejich popis a rozbor doložený příklady z textů.
|
| |
|
Konceptualizace života v českých populárních písních (Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa)
Janovská, Zuzana ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce zkoumá konceptualizaci života v textech českých populárních písní 60. let 20. století. Teoreticky a metodologicky vychází z kognitivně a kulturně založených přístupů k jazyku, zejm. z teorie pojmové metafory a metonymie (Lakoff a Johnson) a z pojetí jazyka jako obrazu světa (lublinská škola). Na základě slovníkových dat nejprve analyzuje sémantiku lexému život a dospívá tak k základům jazykového obrazu života, jak je ukotven v běžné češtině; bere přitom v úvahu i obraz života (v kontrastu se smrtí), jak ho podává odborná literatura o české lidové kultuře. Jádro práce tvoří interpretace téměř stovky písňových textů ze zkoumaného období, ve kterých je tematizován lidský život v různých jeho fázích (etapách) a podobách (prostřednictvím opozic život - smrt, mládí - stáří apod.); sledovány jsou relevantní sémantické prvky, které se podílejí na jeho konceptualizaci. Systematicky a podrobně jsou popsány zejména metafory (strukturní, ontologické a orientační), metonymie a představová schémata spojená se životem (schéma CESTA, CYKLUS); pozornost je věnována jejich konkrétní jazykové realizaci. Klíčová slova kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, konceptualizace, metafora, metonymie, představová schémata, život, píseň, populární hudba, písňový text
|
|
Ženy jako autorky písňových textů poslední doby
Čížková, Karla ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout čtenáři přehled o tvorbě současných ženských autorek písňových textů a poukázat na témata, kterým se převážně věnují. Dílčím cílem je také zjistit, zda existují specificky ženská témata a specificky ženské vyjadřování a jazyk. Jádrem práce je komentovaná antologie textů. Sem jsou zařazeny texty autorek, které jsou samy také autorkami hudby a interpretkami svých písní, tvoří přibližně v posledních deseti letech a vydaly alespoň jedno autorské CD Docházím k závěrům, že ženy se ve svých textech věnují především partnerským vztahům, lásce jako zvláštnímu citu, rodině a mateřství a také postavení samy sebe ve světě a smyslu vlastní existence, víře či sexualitě. Charakteristické pro ženské autorky je, že pohlíží na věci tak, jakoby těm samým tématům muži nemohli porozumět. Specifický je také jazyk ženských autorek a motivy, které používají jako vyjadřovací prostředky: jsou to především něžné a křehké obrazy a metafory, intuitivní a hravé slovní hříčky. V některých textech se ženy snaží vymezit vůči stereotypu ženy zasazením textu do typicky mužského prostředí, popřípadě použitím "mužského" slovníku.
|
|
Vývoj autorské poetiky Jaromíra Nohavici od počátku jeho tvorby do současnosti
Červenková, Martina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Tématem mé diplomové práce je písničkář Jaromír Nohavica. Ve své práci se snažím zachytit vývoj básnické poetiky tohoto autora a mým cílem je dokázat, že revoluční rok 1989 byl rokem revolučním i pro tvorbu tohoto umělce. Čtenář je stručně seznámen s životem Jaromíra Nohavici, ale také s pojmy populární kultura a kýč. Jádro práce spočívá v interpretaci písňové poetiky Jaromíra Nohavici. Na konkrétních příkladech je ukázán Nohavicův příklon ke střednímu proudu populární literatury, a to v rovině tematické, v podobě prezentace vlastní produkce i ve způsobu jejího ztvárnění. Nohavica, ve srovnání s písničkáři své doby, publikum neztrácí, dokáže se přizpůsobit nově nastoleným podmínkám i nové době.
|
|
Peneřina, těžká dřina Poetika hlavního proudu českého hiphopového textu.
Segi, Stefan ; Janáček, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
4 Abstrakt Tato práce se zaměřuje na poetiku českého hiphopového textu. Zabývá se specifickými významy, které text může zaujímat v rámci úzce vymezené subkultury, i jeho závislostí na širším kulturním a společenském kontextu. Práce těží též z komparativní metody, která se vzhledem k transkulturálnímu přenosu žánru ukázala být velice přínosnou. Předmětem zkoumání je také vztah hudební a textové složky v rámci jedinečné realizace v podobě hudební nahrávky či koncertu. Seznam klíčových slov hiphop, rap, písňový text, populární kultura, subkultura
|
| |
|
Básník a textař Karel Kryl
Rejzková, Lenka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
101 16 Resumé Předkládaná práce se zabývá výraznou osobností českého folku - Karlem Krylem. Zkoumá rozdíly v poetice jeho písňových textů a básní a jejich vývoj v letech 1968 - 1989. První kapitoly nastiňují situaci od šedesátých let 20. století kolem zpívané poezie a písničkářů až do současnosti. Karel Kryl je porovnáván s českými písničkáři, lišil se od nich nejen svou tvorbou, ale také svým životem, názory i vzhledem. Jeho poetika se během dvaceti let vyvíjela, a to jak u písní, tak u básní. Toto období je v případě písní rozděleno na čtyři etapy, k nimž jsou podle vzniku přiřazeny jednotlivé básnické sbírky. Do roku 1971 lze hovořit pouze o písních, neboť v tomto období se Kryl básním ještě nevěnoval. V této době psal mladý autor texty, v nichž nesouhlasil s okupací vojsky Varšavské smlouvy, texty jsou nekompromisní. Vzhledem k emigraci v roce 1969 se začal v písních projevovat stesk po domově. Kryl hovoří za všechny a ke všem. Druhá etapa Krylovy tvorby je mezi lety 1972 - 1975 - "šťastné období", zde se společně v básních i písních objevuje zejména tematika milostná, u písní (více než u básní) také biblická. Původní výkřiky vystřídalo ztišené vyprávění. Po roce 1975 se autor uchýlil v celé své tvorbě k humoru, který však působí velmi křečovitě. Texty, ani básně sice nejsou nejlepší obsahem, ale...
|
|
Lingvistická analýza písňových textů hudební skupiny Jananas
Botková, Anna ; Adam, Robert (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zanalyzovat písňové texty hudební skupiny Jananas především z lingvistického hlediska. V teoretické části objasní pohled na zkoumaný jazykový materiál - písňové texty. Hudba a řeč spolu nepochybně souvisejí. V počátku na tento vztah hudby a jazyka pohlédneme, nicméně uvedeme i několik poznatků, kterými se hudba a řeč naopak zcela odlišují. Přiblížíme také vztah básní a písní. Hranice mezi těmito žánry je poměrně tenká, a proto se pokusíme vymezit jejich odlišnosti. Blíže uvedeme zařazení písňových textů do komunikační sféry a tyto texty zařadíme také k funkčnímu stylu. Na písně pohlédneme částečně i z hlediska hudebněvědného. Vymezíme jejich hudební žánr a v krátkosti shrneme historii vývoje tohoto žánru na území České republiky. Blíže představíme hudební skupinu Jananas. V praktické části budou jazykové analýze podrobeny vybrané písňové texty ze dvou alb, které doposud hudební skupina Jananas vydala. Zaměříme se na foneticko-fonologickou stránku, morfologickou stránku, dále na lexikum, stránku syntaktickou, ale i na textovou výstavbu jednotlivých písňových textů. Texty budou také z hlediska četnosti slovních druhů porovnány s písňovými texty stejného žánru z 60.-80. let 20. století. V závěru práce se budeme věnovat podrobnějšímu shrnutí a popisu jevů, které...
|