Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reálné rozdělení nemovitosti - zemědělské usedlosti
Šťastný, Petr ; Simonides, Martin (oponent) ; Šmahel, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce na téma „Reálné rozdělení nemovitosti – zemědělské usedlosti“ se zabývá reálným rozdělením konkrétní zemědělské usedlosti v obci XXX, okres Olomouc. Na základě provedeného místního šetření a po prostudování podkladů získaných od vlastníků nemovitosti, bylo analyzováno a na závěr posouzeno, zda je nemovitost s ohledem na splnění předpokladů občansko-právních, stavebně-právních, stavebně-technických, provozně-technických a ekonomických reálně dělitelná či nikoliv. U nemovitosti byla zjištěna cena podle platného cenového předpisu a cena obvyklá ve stavu před reálným rozdělením. Cena podle platného cenového předpisu a cena obvyklá pak byly vypočteny i pro jednotlivé reálným rozdělením nově vzniklé nemovitosti. Diplomová práce se skládá ze dvou základních částí. První část diplomové práce tvoří část teoretická, ve které je vysvětlena problematika reálného rozdělení nemovitostí a popis činnosti znalce při zpracování tohoto druhu znaleckého posudku. Druhou část diplomové práce tvoří část praktická, která obsahuje vlastní znalecký posudek reálného rozdělení nemovitosti zemědělské usedlosti v obci XXX okres Olomouc.
Kategorie čísla v italštině: pravidelné a nepravidelné tvoření plurálu u substantiv
KMEŤOVÁ, Kamila
Tématem této diplomové práce je kategorie čísla v italštině. Cílem práce je detailně popsat tuto gramatickou kategorii, vytvořit typologii pravidelného a nepravidelného tvoření plurálu u italských substantiv a výskyt speciálních případů ověřit za pomoci italských synchronních korpusů. Nejdříve jsou řešeny gramatické kategorie obecně, poté je vystižena situace v italském jazyce. V rámci této části práce je dále detailně charakterizována kategorie čísla a pravidelné tvoření plurálu podstatných jmen. Druhá část práce je věnována nepravidelnému tvoření čísla. Zde je zhotovena typologie substantiv na základě stejných nepravidelností. Pozornost je věnována především substantivům s dvěma tvary plurálu, u nichž je ověřována četnost výskytů v korpusech.
Matematika 1. ročníku hmatem, sluchem, čichem, chutí a zrakem
Michková, Žaneta ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím smyslů - zraku, čichu, chuti, sluchu a hmatu v hodinách matematiky. Cílem práce je nabídnout pedagogům soubor netradičních aktivit sloužících převážně k upevnění nebo procvičení, ale i porozumění učivu matematiky 1. ročníku ZŠ s přesahy do předmětů prvouky, tělesné výchovy, hudební výchovy, českého jazyka - psaní, čtení. Teoretická část popisuje psychologický vývoj žáků mladšího školního věku se zaměřením na jednotlivé smysly a jejich použití v hodinách matematiky. Aktivity korespondují s platnou legislativou školství ČR a jejími dokumenty. Závěr teoretické části je věnován jednomu ze způsobů učení - hře a jejímu významu. Praktická část obsahuje soubor aktivit do hodin matematiky zaměřených primárně na využití jednoho smyslu - hmatu, sluchu, čichu, chuti a zraku. Aktivity obsahují: popisy činnosti, přípravy, pomůcky, průběh, vyhodnocení a modifikace, u některých aktivit je i pracovní list. Soubor aktivit činnostního charakteru je tvořen v souladu s výstupy a cíli RVP a souborem klíčových kompetenci.
Vizuální percepce málopočetných množin u žáků ve věku 6 - 8 let
Fischerová, Terezie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá vizuálním vnímáním žáků od 6 do 8 let, zkoumá zejména strategie použité při řešení úloh na vizuální vnímání. Jejím cílem je analyzovat vizuální vnímání žáků ve věku od 6 do 8 let. Skládá se z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou formulovány a vysvětleny základní pojmy týkající se vizuální percepce počtu v málopočetných množinách, je předložena analýza úloh na vizuální vnímání ve třech řadách učebnic pro první ročník a jsou nastíněny základní strategie řešení úloh na vizuální vnímání. Teoretická část tak čtenáře dostatečně připraví na porozumění praktické části, která je pro diplomovou práci stěžejní. Praktická část se týká experimentu obsahujícího vytvořenou sérii úloh na vizuální vnímání. Popisuje podmínky a realizaci experimentu se skupinou 18 žáků a s 8 předškoláky ze třech základních škol v Praze. Součástí praktické části je popis výsledků a formulace závěrů experimentu. V experimentu je zjišťováno, jak žáci málopočetné množiny vnímají, a zda u toho využívají konfigurace množin jako na hracích kostkách, případně jestli jim tyto konfigurace mohou pomoci k určení počtu objektů v množině. Experiment v praktické části má za cíl odpovědět na výzkumnou otázku, jakou roli hraje konfigurace objektů v málopočetných množinách ve vnímání málopočetných množin u...
Osvojování gramatických kategorií u dítěte na příkladu substantiv
Hoffmanová, Judita ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osvojováním gramatických kategorií podstatných jmen (pád, číslo, rod) u dítěte ve věku od 2 let a 3 měsíců do věku 2 let a 9 měsíců. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou představeny stěžejní osobnosti psycholingvistiky a teoretické přístupy osvojování jazyka. Je zde vymezena základní terminologie, ontogenetický vývoj řeči a způsob nabývání gramatických kategorií a specifika u jednotlivých jazykových rovin v promluvách dětí. Druhá část je zaměřena prakticky. Na šesti třiceti minutých nahrávkách byly zaznamenány mikrorozhovory dospělého s dítětem, přičemž mezi jednotlivými nahrávkami byl vždy měsíční rozestup. Tyto rozhovory byly transkribovány formou CHAT, tj. ortografickou transkripcí. Přepisy byly následně podrobeny detailní analýze, bylo sledováno užití a vývoj gramatických kategorií substantiv, jejich funkce ve větě a výskyt miniparadigmat. V promluvách sledovaného dítě patřila substantiva od počátku k nejčastěji užívanému slovnímu druhu, v první nahrávce ještě hojně doprovázena interjekcemi. Alespoň jednou byly užity všechny pády, přičemž nejfrekventovanějším pádem ve srovnání s ostatními byl nominativ plurálu a singuláru a akuzativ akuzativ plurálu a singuláru. Při analýze čísla bylo zjištěno, že dítě užívá častěji singulárové formy ve srovnání s...
Člověk, intelekt a číslo v myšlení Mikuláše Kusánského
Šenovský, Jakub ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Nejeschleba, Tomáš (oponent) ; Karfíková, Lenka (oponent)
Tato disertační práce se zabývá antropologickým myšlením Mikuláše Kusánského. Takto jsou v první části představeny základní metafyzické motivy, ze kterých tato antropologie vychází. Jde především o určení člověka jako mysli (intelektu), které souvisí s důsledným myšlením božského Počátku (tj. Boha) jako se sebou identické jednoty. Jednota Jedna pak následně sestupuje do světa skrze číslo, které vykazuje jasný charakter jednoty ale zároveň i mnohosti (každé číslo se totiž skládá z jedniček). Díky tomuto důrazu na jednotu Jedna a na číslo jako na prostředek stvoření se přesouvá Kusánův pohled od zkoumání jednotlivin ke zkoumání poměrů mezi jednotlivými jsoucny. Toto vše si však žádá rovněž velmi silně pojatý lidský intelekt (mysl), což však v Kusánových prvních filosofických dílech (kterými se zabývá první část) ještě není náležitě provedeno. Druhá část předkládané práce se zabývá již důsledně promyšleným antropologickým myšlením, které nalezneme v dialozích s idiota. Je ukázáno, jaká je role lidské mysli v celé kosmické dynamice sestupu a následného vzestupu jednoty Jedna - právě skrze lidskou mysl a skrze její intelektuální návrat ke svému Počátku je celé ostatní stvoření jednoceno a přiváděno ke své pravé podobě, která je pouze v Jednu. Poslední část práce se zabývá otázkou "novověkosti" kardinála Mikuláše...
Rozvoj numerických a strukturálních dovedností u žáků ZŠ při hraní hry Abaku
Richter, Lukáš ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce se zabývá eskou hrou Abaku, která vznikla jako variace hry Scrabble s použitím íslic namísto písmen. Cílem práce je zjistit, jakými numerickými a strukturálními dovednostmi disponují žáci základní školy, kte í se ú astní finále Ligy Abaku, a jaký je jich vztah k matematice. Použitými metodami jsou analýza odehraných partií kvalifika ních kol Ligy Abaku, dotazník pro finalisty ligy a rozhovor s n kolika z nich. Pro analýzu bylo autorovi poskytnuto celkem 165 640 odehraných partií, z nichž bylo analyzováno 1 157. Dotazník vyplnilo 38 hrá a rozhovoru se zú astnilo sedm z nich. Dotazník sestává z otázek týkajících se obliby matematiky, etnosti a délky hraní Abaku a deseti úloh, pomocí nichž se zjiš ovaly numerické a strukturální dovednosti, jimiž hrá i disponují. Výzkum p edevším ukázal, že zkoumaní hrá i Abaku se dob e orientují v ploše, ovládají práci s mocninami a projevují zvídavost o další matematické disciplíny. Teoretická ást práce se skládá z rešerše dostupné literatury týkající se Abaku, p edstavení samotné hry v etn pravidel a vývojových fází hrá e, srovnání Abaku s hrami podobného typu a vztahu Abaku ke kurikulu. V záv re né ásti práce jsou uvedeny odpov di na položené výzkumné otázky, omezení výzkumu a doporu ení pro další výzkum. KLÍ OVÁ SLOVA u ební strategie, po etní dovednost,...
Člověk, intelekt a číslo v myšlení Mikuláše Kusánského
Šenovský, Jakub ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Nejeschleba, Tomáš (oponent) ; Karfíková, Lenka (oponent)
Tato disertační práce se zabývá antropologickým myšlením Mikuláše Kusánského. Takto jsou v první části představeny základní metafyzické motivy, ze kterých tato antropologie vychází. Jde především o určení člověka jako mysli (intelektu), které souvisí s důsledným myšlením božského Počátku (tj. Boha) jako se sebou identické jednoty. Jednota Jedna pak následně sestupuje do světa skrze číslo, které vykazuje jasný charakter jednoty ale zároveň i mnohosti (každé číslo se totiž skládá z jedniček). Díky tomuto důrazu na jednotu Jedna a na číslo jako na prostředek stvoření se přesouvá Kusánův pohled od zkoumání jednotlivin ke zkoumání poměrů mezi jednotlivými jsoucny. Toto vše si však žádá rovněž velmi silně pojatý lidský intelekt (mysl), což však v Kusánových prvních filosofických dílech (kterými se zabývá první část) ještě není náležitě provedeno. Druhá část předkládané práce se zabývá již důsledně promyšleným antropologickým myšlením, které nalezneme v dialozích s idiota. Je ukázáno, jaká je role lidské mysli v celé kosmické dynamice sestupu a následného vzestupu jednoty Jedna - právě skrze lidskou mysl a skrze její intelektuální návrat ke svému Počátku je celé ostatní stvoření jednoceno a přiváděno ke své pravé podobě, která je pouze v Jednu. Poslední část práce se zabývá otázkou "novověkosti" kardinála Mikuláše...
Comparison of logical and psychological perspectives on the concept of number.
Kuncová, Alexandra ; Punčochář, Vít (vedoucí práce) ; Kůrka, Petr (oponent)
Táto práca je rozdelená na tri hlavné časti. V prvej časti predstavujeme logický prístup k pojmu čísla na základe Fregeho diela Základy Aritmetiky. Popri snahe definovať a klasifikovať číslo ako také, rozoberáme aj Husserlove ťažkosti s psy- chologizmom, Fregeho logicizmus, či konštrukciu postupnosti prirodzených čísel. V druhej časti sa pozeráme na psychologický prístup k pojmu čísla, a to cez teórie a experimenty kognitívnej vedy. Zameriavame sa na detské chápanie čísel a množstiev, ich schopnosť počítať a neskôr získané všeobecné znalosti. V posled- nej časti sumarizujeme rozdiely, ako aj podobnosti týchto dvoch prístupov. Kľúčové slová: číslo, Frege, Husserl, identita, kognitívna veda, pojem, logiciz- mus, Piaget, psychologizmus, vzájomne jednoznačná korešpondencia. "Kým zákony matematiky popisujú realitu, tak nie sú presné; a keď sú presné, tak nepopisujú realitu." (Albert Einstein, Geometry and Experience, 1921)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.