Název:
Vizuální percepce málopočetných množin u žáků ve věku 6 - 8 let
Překlad názvu:
Visual number sense of 6 - 8 years old pupils
Autoři:
Fischerová, Terezie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá vizuálním vnímáním žáků od 6 do 8 let, zkoumá zejména strategie použité při řešení úloh na vizuální vnímání. Jejím cílem je analyzovat vizuální vnímání žáků ve věku od 6 do 8 let. Skládá se z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou formulovány a vysvětleny základní pojmy týkající se vizuální percepce počtu v málopočetných množinách, je předložena analýza úloh na vizuální vnímání ve třech řadách učebnic pro první ročník a jsou nastíněny základní strategie řešení úloh na vizuální vnímání. Teoretická část tak čtenáře dostatečně připraví na porozumění praktické části, která je pro diplomovou práci stěžejní. Praktická část se týká experimentu obsahujícího vytvořenou sérii úloh na vizuální vnímání. Popisuje podmínky a realizaci experimentu se skupinou 18 žáků a s 8 předškoláky ze třech základních škol v Praze. Součástí praktické části je popis výsledků a formulace závěrů experimentu. V experimentu je zjišťováno, jak žáci málopočetné množiny vnímají, a zda u toho využívají konfigurace množin jako na hracích kostkách, případně jestli jim tyto konfigurace mohou pomoci k určení počtu objektů v množině. Experiment v praktické části má za cíl odpovědět na výzkumnou otázku, jakou roli hraje konfigurace objektů v málopočetných množinách ve vnímání málopočetných množin u...The diploma thesis deals with the visual perception of pupils from 6 to 8 years of age, especially examines the strategies used in solving problems on visual perception. Its aim is to analyze the visual perception of students from 6 to 8 years. It consists of theoretical and practical parts. The theoretical part formulates and explains the basic concepts related to the visual perception of calculus in small sets, presents an analysis of visual perception problems in three series of textbooks for the first grade and outlines the basic strategies for solving visual perception problems. The theoretical part thus sufficiently prepares the reader to understand the practical part, which is crucial for the diploma thesis. The practical part concerns an experiment containing a series of tasks on visual perception. It describes the conditions and implementation of the experiment with a group of 19 pupils and 8 preschoolers from three primary schools in Prague. Other than that there is a description of the results and formulation of the conclusions of the experiment. The experiment finds out how students perceive small sets and whether they use set configurations as on dice, or whether these configurations can help them determine the number of objects in the set. The experiment in the practical part aims to...
Klíčová slova:
aditivní triáda; málopočetná množina; počet; proces počítání; strategie; vizuální percepce; číslo; adidtive triad; number; process of counting; quantity; set of elements; strategy; visual perception