Název:
Matematika 1. ročníku hmatem, sluchem, čichem, chutí a zrakem
Překlad názvu:
Mathematics for the first grade through the touch, hearing, smell, taste and sight
Autoři:
Michková, Žaneta ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím smyslů - zraku, čichu, chuti, sluchu a hmatu v hodinách matematiky. Cílem práce je nabídnout pedagogům soubor netradičních aktivit sloužících převážně k upevnění nebo procvičení, ale i porozumění učivu matematiky 1. ročníku ZŠ s přesahy do předmětů prvouky, tělesné výchovy, hudební výchovy, českého jazyka - psaní, čtení. Teoretická část popisuje psychologický vývoj žáků mladšího školního věku se zaměřením na jednotlivé smysly a jejich použití v hodinách matematiky. Aktivity korespondují s platnou legislativou školství ČR a jejími dokumenty. Závěr teoretické části je věnován jednomu ze způsobů učení - hře a jejímu významu. Praktická část obsahuje soubor aktivit do hodin matematiky zaměřených primárně na využití jednoho smyslu - hmatu, sluchu, čichu, chuti a zraku. Aktivity obsahují: popisy činnosti, přípravy, pomůcky, průběh, vyhodnocení a modifikace, u některých aktivit je i pracovní list. Soubor aktivit činnostního charakteru je tvořen v souladu s výstupy a cíli RVP a souborem klíčových kompetenci.This master's thesis deals with the usage of senses - sight, smell, taste, hearing and touch in mathematics lessons. The aim of the thesis is to offer teachers a collection of non-traditional activities whose objective is to not only strengthen and practise, but also to comprehend the mathematics curriculum in the 1st grade of primary school with overlaps into the subjects of basic science, physical education, music education, Czech language - writing, reading. The theoretical part describes the mental development of younger school age pupils focusing on individual senses and their usage in mathematics lessons. The activities correspond with the valid education legislation of the Czech Republic and its documents. The conclusion of the theoretical part is devoted to one of the ways of learning - game and its meaning. The practical part includes the collection of activities in math lessons, which is focused primarily on the usage of one of the senses - touch, hearing, smell, taste and sight. The activities comprise: their descriptions, preparations, helping materials, processes, assessments and modifications, some activities also include a worksheet. The collection is in accordance with the outputs and objectives of the FEP and the set of key competencies.
Klíčová slova:
1. ročník ZŠ; geometrické objekty; matematické aktivity; smyslové vnímání; číslo; 1st grade of primary school; geometric objects; math activities; number; sensory perception