Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Shaping IR discourse: the case of Telegram in Slovakia in the light of Russia-Ukraine war
Salíni, Michal ; Földes, Kristián (vedoucí práce) ; Martinková, Viera (oponent)
Sociální média, jako je Telegram, hrají stále důležitější roli při utváření veřejného diskurzu na Slovensku i v zahraničí, včetně otázky vnímání hlavních aktérů a praxe mezinárodních vztahů. Tato práce zkoumá proces konstrukce identit těchto aktérů na nejpopulárnějších kanálech Telegramu na Slovensku, které byly označeny za šiřitele dezinformací či dezinformačních narativů, ve světle ruské invaze na Ukrajinu. K pochopení role zkoumaných narativů při utváření zahraničněpolitického vnímání slovenské společnosti jsou využity teoretické přístupy zahrnující poststrukturalistické vnímání IR, mentální modely, teorii sociální identity a symbolický interakcionismus. Co se týče metodologie, k identifikaci narativů zobrazujících jednotlivé aktéry a jejich výskyt je použita kvalitativní obsahová analýza. Za druhé, prvky diskurzivně-historického přístupu, doplněné van Dijkovou klasifikací analytických kategorií diskurzních struktur, jsou použity ke zkoumání diskurzních strategií, které příspěvky použily k předání narativů publiku. Výsledky analýzy ukazují poměrně vysokou míru výskytu války na Ukrajině jako tématu a jako nejčastěji se vyskytující aktéry identifikují Rusko a Ukrajinu. Zobrazení Ruska představuje tuto zemi jako pozitivně silného aktéra, který je však ohrožen ze strany Západu. Na druhou stranu...
Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací
Pilecká, Věra ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Sedláčková, Beáta (oponent) ; Rankov, Pavel (oponent)
Mgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Steinerová, Jela (oponent) ; Landová, Hana (oponent)
Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
Kidnapping Otherness. Tourism, Imaginaries and Rumor in Eastern Indonesia
Kábová, Adriana ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Vrhel, František (oponent) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Předkládaná disertační práce je založena na výzkumu procesů odlišování (Calhoun, 1994; Cerulo, 1997) turistů a obyvatel západní Sumby ve východní Indonésii. Imaginaries (Castoriadis, 1987; Strauss, 2006; Lacan, 1977; Anderson, 1991; Salazar, 2012), ustálená sdílená kognitivní schémata, Sumbanů o cizincích, vycházejí i ze současných mýtů, jejichž původ, šíření, procesy vybrušování i důsledky budou analyzovány v této práci. Případová studie ukazuje, jak jsou různé mentální modely o jinakosti vytvářeny, posilovány, jakým způsobem se střetávají a k jakým cílům mohou být využívány. Práce se soustředí také na vliv těchto schémat na jednání a zkoumá příčiny komunikačních nesouladů na západní Sumbě.
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Steinerová, Jela (oponent) ; Landová, Hana (oponent)
Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací
Pilecká, Věra ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Sedláčková, Beáta (oponent) ; Rankov, Pavel (oponent)
Mgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.
Free Concept Maps in Social Research
Balážová, Eva ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent)
Diplomová práca "Voľné konceptové mapy v sociálno-vednom výskume" pojednáva o možnosti využitia techniky voľných konceptových máp v sociálno-vednom výskume. Prácu je možné z obecného hľadiska rozdeliť na tri časti. Prvá je zameraná na skúmanie teoretického pozadia výskumnej techniky, spolu s vývojom od mentálnych modelov, z ktorých pochádza. V tejto časti bude predstavená aj terminológia využívaná v odbornej literatúre a následne i v rámci výskumu práce. Druhou oblasťou je vlastný výskum, využívajúci túto techniku ako výskumný nástroj. Analýza a interpretácie výsledkov, budú tvoriť podklad pre, tretiu oblasť, ktorou je porovnanie techniky voľných konceptových máp s dotazníkovým šetrením. Ku komparácií budú použité výskumy, s podobnou výskumnou témou, akú mal výskum tejto práce: motivácia študentov k podaniu prihlášky na vysokú školu. Obe techniky budú porovnané na základe dopredu stanovených faktorov vyplývajúcich z povahy každej z techník. Výstupom práce je zhrnutie a kritické vyhodnotenie výskumnej metódy.
Role animace v uživatelském rozhraní mobilních zařízení
Čanda, František ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Minařík, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití animací v uživatelských rozhraních mobilních zařízení. Práce je rozdělena do pěti částí. První část se věnuje teoretickým základům navrhování uživatelských rozhraní mobilních zařízení, druhá část pojednává o definování animace, jejím použití v UI, funkcích a percepci. Třetí část shrnuje stávající výzkumy věnující se dané problematice a používaným metodám výzkumu. Čtvrtá část představuje výzkum v podobě srovnávací studie postavené na procesu uživatelského testování prototypů, jenž zkoumá jednotlivé druhy animací a jejich vliv na uživatele. Poslední, pátá část předkládá výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky. Výsledky vyjadřují, jaký vliv mají animace v UI a jaké jsou klady a limity použití animace.
Osobní wiki = Mozek 2.0
Ludwig, Petr
Někdo si přečte vzdělávací článek, knihu či koukne na video. Mozek však většinu rychle zapomene. Někdo si udělá výpisky. Člověk se k nim ale často nikdy nevrátí... Když si ale něco přečteme, uděláme si výpisky a vzájemně je propojíme v osobní wiki (alá osobní Wikipedie), znalosti se začnou znásobovat. Tento způsob uchování informací odpovídá spojení neuronů v mozku a pomáhá získat nadhled, zdůraznit komplexní vztahy a spojit si věci, které zůstanou v lineárním textu utajené. Používám wiki pět let a považuji ji za největší konkurenční výhodu. Nyní je na čase se o tento Mozek 2.0 podělit.
Prezentace: Stáhnout plný textPDF

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.