Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Specifika výchovy a vzdělání nadaného dítěte
Tesařová, Monika ; Dvořáčková, Hana (vedoucí práce) ; Nováková, Ivana (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Husitská teologická fakulta BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Specifika vzdělání a výchovy nadaného dítěte Vedoucí práce: Autor: PhDr. Hana Dvořáčková Monika Tesařová Praha 2012 CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE Hussite Theological Faculty BACHELOR THEIS Specific training and education of gifted children The work supervisor: Autor: PhDr. Hana Dvořáčková Monika Tesarova Prague 2012 Děkuji PhDr. Haně Dvořáčkové za její podněty a rady, které mi jako vedoucí mé bakalářské práce poskytovala při jejím zpracovávání. Prohlašuji, že jsem tuto bakalářskou práci s názvem Specifika vzdělání a výchovy nadaného dítěte vypracovala samostatně a s použitím citovaných pramenů, literatury a dalších odborných zdrojů. V Praze dne 16. 4. 2012 podpis ……………………………. Anotace Tato práce podává v teoretické části informace o specifikách vzdělávání nadaných dětí v České republice. Obsahuje souhrn informací o historii, edukaci, přístupu i legislativě. Její praktická část je tvořena dotazníkem určeným široké veřejnosti a následně interpretuje jeho výsledky, názory a informovanost o nadaných dětech. Annotation The theoretical part of this thesis provides us about specifics of the education of gifted children in the Czech republic. Contains a summary of the history, education, legislation and access. The practical part of this thesis...
The Mapping of a Relation between Cognitive Functions and Intelligence in Persons with Schizophrenia
Šimonová, Miriama ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Šivicová, Gabriela (oponent)
V súčasnosti je inteligencia široko využívaným konceptom. Názory autorov o zlučiteľnosti alebo striktnej oddeliteľnosti od špecifických kognitívnych funkcií sa naprieč rôznymi oblasťami psychológie líšia. Schizofrénia je zároveň psychiatrickým ochorením, u ktorého je kognitívny deficit veľmi častý. Na jeho zhodnotenie sa často využíva práve odhad inteligencie. Cieľom projektu bolo preskúmať, nakoľko odhad inteligencie zodpovedá kognitívnemu profilu pacienta so schizofréniou. V prvej časti sa venujeme popisom rôznych hľadísk vybraných teoretických konceptov, ako základné charakteristiky schizofrénneho ochorenia, popis inteligencie a vybraných kognitívnych funkcií. Empirická časť je zameraná na skúmanie vzťahu medzi kognitívnym profilom a odhadom aktuálnej a premorbídnej inteligencie pacienta so schizofréniou. Výskumný súbor pozostával zo 120 osôb s diagnózou F20. Kognitívny profil bol zhodnotený pomocou batérie MATRICS a inteligenčná úroveň pomocou vybraných testov WASI a čítacej skúšky CRT. Výsledky naznačujú, že napriek zistenej úrovni premorbídnej inteligencie a aktuálnej inteligencie v rámci pásma normy, vykazovali osoby výskumného súboru deficitný kognitívny výkon. Zároveň však premorbídna úroveň inteligencie bola signifikantne vyššia oproti aktuálnemu IQ. Pomocou regresného modelu sme...
Metody měření inteligence u dospělých osob
Chvátalová, Veronika ; Flegr, Jaroslav (vedoucí práce) ; Lindová, Jitka (oponent)
Ve své práci se zabývám metodami testování inteligence u dospělých osob. Cílem práce je seznámit čtenáře s šesti inteligenčními testy, a to jak s těmi individuálně administrovanými, tak s testy, které mohou být zadávány skupinově. Mezi komplexními testy, které měří celkové inteligenční schopnosti, uvádím také příklad částečného testu inteligence, který měří nonverbální schopnosti. U každého testu uvádím jeho charakteristiku, strukturu a popis úloh. Dále psychometrické vlastnosti, užití a na závěr diskutuji jeho klady a zápory. V případech, kde je to možné, uvádím také využití testu v České republice, případně v Evropě.
Vliv latentní toxoplasmosy na inteligenci infikovaných osob
Chvátalová, Veronika ; Flegr, Jaroslav (vedoucí práce) ; Lindová, Jitka (oponent)
Souvislosti latentní toxoplasmózy s inteligencí se věnovalo několik studií, v literatuře však dosud panují neshody. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda latentní toxoplasmóza ovlivňuje inteligenci infikovaných osob a zda na nákazu reagují rozdílně Rh negativní a Rh pozitivní osoby. Předností této práce bylo použití komplexního inteligenčního testu, Testu struktury inteligence I-S-T 2000 R, a schopnost statisticky odfiltrovat vliv velikosti bydliště probandů v dětství. Rozdíly v inteligenci mezi nakaženými a nenakaženými jedinci byly zkoumány v souboru studentů Přírodovědecké fakulty, soubor čítal 46 toxoplasma-pozitivních a 188 toxoplasma-negativních osob. Pomocí neparametrických testů byla u nakažených osob odhalena nižší numerická, fluidní a celková inteligence oproti osobám nenakaženým, tyto tendence byly pozorovány též ve výsledcích parametrických testů. U mužů byla navíc snížena i složka numerické znalosti, u žen žádné rozdíly v inteligenci pozorovány nebyly. Rh negativní a Rh pozitivní jedinci se v reakci na nákazu nelišili; existovaly však u nich kvantitativní a kvalitativní rozdíly v reakci na "stárnutí", a dále byla odhalena vyšší inteligence Rh negativních osob oproti Rh pozitivním v některých složkách. Mimo hlavních efektů, na které jsem se v této práci zaměřila, byl dále...
Význam rozvíjení emoční inteligence na 1. stupni základních škol
Rázková, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice rozvíjení emoční inteligence na 1. stupni základní školy a klade si za cíl popsat strategie, metody a formy práce, které jsou efektivní ve výchově k emoční inteligenci žáků. V teoretické části vymezuje pojmy, které souvisí s tématem práce, jako je emoční inteligence a její klíčové složky. Dále se zabývá výchovou k rozvoji emoční inteligence, která je nepřímo obsažena v kurikulu pro 1. stupeň základních škol. Cílem empirické části je pomocí kvalitativní metody, a to hloubkových rozhovorů, zodpovědět otázky jak přemýšlí učitelé nad pojmem emoční inteligence, jaké strategie a metody volí k rozvoji emoční inteligence a s jakými problémy se u toho potýkají. Empirická část také poskytne pohled do cizojazyčného materiálu určeného k rozvoji emoční inteligence. Klíčová slova Emoční inteligence, sebevědomí, sebeovládání, empatie, motivace, prosociální chování.
Emoční inteligence jakou součást inteligentního chování
Kramperová, Eva ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Stolařová, Jaroslava (oponent)
Pro svou práci jsem si vybrala téma emoční inteligence a její úlohu v průběhu lidského života. Ráda bych se jejím prostřednictvím zamyslela nad její důležitostí, úlohou a možnostmi rozvoje. Práce je rozdělena do tří hlavních částí: První část obsahuje obecné informace, vymezení pojmů a vztah emoční inteligence k inteligenci kognitivní, její srovnání s inteligencí sociální. Rovněž jsou zde zmíněny diskutabilní faktory ovlivňující EQ. Druhá stěžejní část práce mapuje úlohu emoční inteligence v dětství a ve výchovně- vzdělávacím procesu ( vliv EQ na školní úspěšnost, výkon, motivaci, jak školy pracují s EQ). Poslední oblast se zaměřuje na EQ v dospělosti. Zamýšlí se nad úlohou a důležitostí emočních dovedností na cestě k úspěšné kariéře, uspokojivému partnerskému životu a vyrovnanému postoji k životu v postproduktivním období.
Zprostředkované učení - významný faktor pomoci sociálně znevýhodněným žákům (v procesu učení)
Škopková, Pavla ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
Diplomová práce řeší otázku rozvojetvorných možností v procesu školního učení. Tato otázka je zasazena do kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Protože při formování učebních kompetencí není tato oblast dostatečně propracovaná a konkrétní vyučovací metody jsou poněkud rigidní, bude představena jedna z možností, jak lze učební dovednosti a schopnosti těchto žáků rozvíjet, a které se v rámci učebních kompetencí považují za klíčové. V této souvislosti bude představen stimulační a intervenční program Instrumentálního obohacení jako konkrétní forma realizace zprostředkovaného učení asoučasně jako snaha o perspektivní inovaci učebních osnov. Se záměrem poukázat na neomezené možnosti rozvoje žákova učebního potenciálu je text zaměřen na teoretická a koncepční východiska, která tvoří podstatu celého programu. Program je instrumentální sada nástrojů, které vedou k aktivaci kognitivních struktur a k jejich následnému obohacení. Proto budou kromě teoretických východisek představeny také kognitivní strategie metakognitivního nácviku, které usnadňují kognitivní modifikovatelnost a které vedou k rozvoji žákova učebního potenciálu.
Women in CIA: From Typists to Trailblazers?
Uková, Martina ; Bureš, Oldřich (vedoucí práce) ; Plechanovová, Běla (oponent)
Diplomová práce Women in CIA: From Typists to Trailblazers? analyzuje roli žen v americké zpravodajské agentuře CIA. Na základě klíčových reforem americké zpravodajské komunity a požadavků liberálního feminismu autorka sleduje vývoj pracovního zastoupení žen v CIA. Práce zejména zkoumá proměnu americké společnosti ve vztahu k postavení k ženám a rozebírá oblasti zpravodajské práce, ve kterých byly ženy pracovně diskriminovány na základě jejich genderu. Přestože v uplynulých letech došlo k poměrnému navýšení počtu žen na různých pozicích v rámci CIA, v jejím top managementu je stále relativní nedostatek žen, který může snižovat efektivitu plnění mise CIA. Na základě klíčových agenturních reportů byly analyzovány proměny statusu žen v rámci CIA a byly určeny konkrétní problémy, které vedou k jejich nižšímu zastoupení v leadershipu CIA. Autorka rovněž navrhla několik kroků, kterými by se CIA mohla inspirovat za účelem zvýšení podílu žen ve vedoucím postavení agentury.
Evoluce velikosti mozku a encefalizace u ptáků
Straková, Barbora ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Landová, Eva (oponent)
Obratlovci vykazují vysokou mezidruhovou variabilitu ve velikosti mozku. Nezávisle na sobě se vyvinuly velké mozky u ptáků a savců. Přes mnohé zásadní rozdíly v jejich anatomické stavbě recentní studie ukazují, že rozsáhlé oblasti koncového mozku ptáků jsou homologické palliu savců. Relativní velikost ptačího mozku je srovnatelná s tímtéž u savců a mnohem větší než relativní velikost mozku nelétajících plazů. Přesto konkrétní selekční tlaky, jež jsou spjaty s evolucí velkého mozku, zůstávají stále neobjasněné. Komparativní analýzy identifikovaly mnoho různých znaků jako je velikost těla, rychlost metabolizmu, maternální investice, rodičovská péče, prodloužení růstu, pářící systém a migrace, jako důležité koreláty relativní velikosti mozku. Naopak socialita pravděpodobně není u ptáků spjata s vývojem velkého mozku. Ukazuje se také, že některé behaviorální znaky, jako je zpěv či skladování potravy korelují s velikostí těch částí mozku, jež se na těchto typech chování podílejí. Budoucí studie by měli nejen hledat nové, ale i zahrnout již známé koreláty velikosti mozku a modelovat průběh evoluce pomocí moderních statistických nástrojů. Jen tak bude možné rozluštit složitou spleť vzájemných vztahů mezi proměnnými a odhalit jejich efekt na evoluci mozku ptáků. Klíčová slova: inteligence, evoluce mozku,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.