Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stíny/Spiknutí
Valchářová, Martina ; Houdek, Vladimír (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá psychózami. Portréty osob, u nichž se rozvinula toxická psychóza v důsledku užívání stimulancií nebo alkoholová psychóza v důsledku nadměrného pití, jsou v sérii zachyceny prostřednictvím figurativní malby takovým způsobem, aby malba svým stylem a vhodně zvoleným barevným spektrem odpovídala profilu člověka s akutním chorobným stavem mysli a prodělaným psychickým změnám v různých fázích nemoci. Výstupem bude série maleb jednotných formátů, která bude vycházet z dialogů vedených s lidmi, kteří si prošli psychózou. Autenticita zážitku pacientů s toxickou nebo alkoholovou psychózou představuje citlivý materiál, který je v této diplomové práci zpracován tak, aby přiblížil divákovi situace a způsoby vidění, které jsou pro něj cizí a nepředstavitelné.
Psilocybin: the mechanism of action and therapeutic potential
Mintálová, Tímea ; Novotný, Jiří (vedoucí práce) ; Vejmola, Čestmír (oponent)
Psilocybin je psychoaktívna molekula odvodená od prekurzorov tryptamínu, prítomná v niektorých hubách, obzvlášť však tých, ktoré patria do rodu Psilocybe. Jeho farmakologicky aktívnym metabolitom, vznikajúcim defosforyláciou je psilocin, ktorý je prechádzať hematoencefalickú bariéru. Predpokladá sa, že psychedelické účinky psilocinu sú výsledkom jeho čiastočných agonistických aktivít na 5-HT2A receptore, hlavnom receptorovom subtype medzi receptormi spraženými s G- proteínmi (GPCRs) serotonínu. Psilocin sa taktiež viaže na radu ďalších podtypov týchto receptorov, ale účinky, ktoré má na ďalšie receptory neboli doteraz úplne preskúmané. Psilocybin v koncentráciách dostatočných na vyvolanie psychedelických účinkov bo študovaný na použitie pri liečbe úzkosti, depresie a porúch spôsobených užívaním návykových látok. Farmakologický potenciál psilocybinu je bez rizík prípadnej návykovosti, či predávkovania, ako u iných psychoaktívnych drog ako je kokaín, alkohol, metamfetamín a ďalšie. Vzhľadom k celosvetovo zvyšujúcemu sa trendu vzniku závislostí, predávkovaniu a samovražedných úmrtí, je potrebné vyhľadať nové terapeutické alternatívy. Je však potreba taktiež posúdiť rôzne kontraindikácie, ktoré môžu obmedziť možnosť použitia psilocybinu ako farmakologickej terapie. Po zhrnutí histórie, charakteristiky...
Utrpení knížete Sternenhocha z hlediska Klímovy filozofie
Tichá, Veronika ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojtěch, Daniel (oponent)
Tato práce se zabývá nejznámějším dílem Ladislava Klímy, jednoho z nejkontroverznějších českých autorů první poloviny 20. století, Utrpení knížete Sternenhocha, a sice z hlediska Klímova filozofického přístupu k jeho literární tvorbě a životu vůbec. Vycházeli jsme zároveň z filozofie Friedricha Nietzscheho, jehož některými myšlenkami se nechal Klíma inspirovat. Na příběhu lásky a nenávisti jsme se ve srovnání s divadelním (David Jařab - premiéra v divadle Komedie 2007) a filmovým (Jan Němec - V žáru královské lásky 1990) zpracováním tohoto díla snažili nalézt stopy jeho učení o solipsismu a egodeismu, a to především ve stylu, kompozici a hlavních postavách. Vetší důraz byl kladen na postavu Helgy, jelikož nejvíce reprezentuje Klímovy filozofické názory. Nutně jsme se dotkli otázky vůle, autorit a posmrtného života. Klíčová slova: F. Nietzsche, lidé vyšší/nižší, solipsismus, egodeismus, ludibrionismus, posmrtný život, halucinace, femme fatale
Stíny/Spiknutí
Valchářová, Martina ; Houdek, Vladimír (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá psychózami. Portréty osob, u nichž se rozvinula toxická psychóza v důsledku užívání stimulancií nebo alkoholová psychóza v důsledku nadměrného pití, jsou v sérii zachyceny prostřednictvím figurativní malby takovým způsobem, aby malba svým stylem a vhodně zvoleným barevným spektrem odpovídala profilu člověka s akutním chorobným stavem mysli a prodělaným psychickým změnám v různých fázích nemoci. Výstupem bude série maleb jednotných formátů, která bude vycházet z dialogů vedených s lidmi, kteří si prošli psychózou. Autenticita zážitku pacientů s toxickou nebo alkoholovou psychózou představuje citlivý materiál, který je v této diplomové práci zpracován tak, aby přiblížil divákovi situace a způsoby vidění, které jsou pro něj cizí a nepředstavitelné.
Obrazotvornost jako svorník snu a uměn
MOLÍKOVÁ, Veronika
Kde se nachází oblast, v níž se stéká sen s uměním a vzájemně se prolínají, mísí se, a naopak kde se tvoří hranice mezi nimi? Co pro nás znamenají naše vnitřní obrazy? Je obrazotvornost spojníkem umělecké tvorby a snění? Pokud toto připustíme, dalo by se snění považovat za jistou formu umění, intencionálně zaměřenou činnost uvnitř nás? Se svým vlastním autorem-recipientem, se svým odmítáním služebnictví? Mohli bychom tedy docílit estetického prožitku z útvaru, z konstruktu, jehož nosiče nelze vyjevit? Nebo je tato úvaha naprosto pomýlená? Vždyť leckdo potvrdí, že sny jsou příliš unikavé na to, aby se o nich dalo soudit Ale umělecká díla unikavá nejsou? A neskrývá se ono rozhřešení v prostorech našeho vědomí? Fúze snu a umění se tedy stane předmětem budoucích řádků.
Myšlení psychedelického
Michalik, Tadeáš ; Marek, Jakub (vedoucí práce) ; Novák, Aleš (oponent)
1 Abstrakt V této práci si pokládáme otázku, zda je možné myslet ‚psychedelické', aniž bychom ho označovali za jiné, imaginární, fantaskní či nereálné, a aniž bychom ho mysleli jako zvláštní ‚oblast' náležející lidské zkušenosti. Pokoušíme se psychedelickou zkušenost vztáhnout k prosté lidské zkušenosti a obě tyto modality zohlednit skrze tytéž motivy. Zohledníme-li zkušenost jako skrze své meze se otevírající a v těmito mezemi vymezených dimenzích se rozehrávající vazbu přítomnění-postřehování, pak psychedelické můžeme zohlednit skrze od meze odvozeného motivu vrstvy. Sledováním k prosté lidské zkušenosti se vztahujících fenoménů vyčasení, vyladění a vyjasnění se dostáváme k fenoménu vymykání, který je přechodem od prosté lidské směrem k psychedelické zkušenosti, kdy se dimenze zkušenosti vymykají ze své svornosti. Dále se věnujeme psychedelickému fenoménu prostupování, kdy se svorné či vymknuté dimenze lidské či jiné než lidské zkušenosti rozehrávají ve své vrstvenosti, skrze rozsvěcení a pohasínání vrstev, zprostupňování a kamenění prahů, a skrze jejich lucidní prostupování, které je vskutku psychedelickým. Klíčová slova: psychedelika, halucinace, lucidita, práh, dimenze, biomediátor, svornost, prostota, skvění, jas, prostupování.
Schizofrenik v sociálně kulturním prostředí - jeho výtvarný projev a vnímání světa
Brichcínová, Markéta ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Tato práce představuje pojednání o schizofrenii, jednom z nejzávažnějších onemocnění, které ovlivní člověku život ve všech jeho oblastech. Předkládám sumu informací o příčinách vedoucích ke vzniku onemocnění. Odpovídá m na otázky, jak lze schizofrenii léčit a proč ovlivňuje život nemocného v tak vysoké míře. Práce shrnuje jednotlivé pohledy na diagnostiku a léčbu schizofrenie v průběhu dějin po současnost. Kladu si otázku, jak společnost nahlíží na duševně nemocného v dnešní době. Zabývám se výtvarným vyjádřením osob se schizofrenií, které je pro ně charakteristické. Odpovídám na otázku, do jaké míry jejich tvorbu ovlivňuje nemoc a proč je pro ně touha tvořit tak nutkavá. Kladu si otázku, zda je genialita spjata s šílenstvím.
Utrpení knížete Sternenhocha z hlediska Klímovy filozofie
Tichá, Veronika ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojtěch, Daniel (oponent)
Tato práce se zabývá nejznámějším dílem Ladislava Klímy, jednoho z nejkontroverznějších českých autorů první poloviny 20. století, Utrpení knížete Sternenhocha, a sice z hlediska Klímova filozofického přístupu k jeho literární tvorbě a životu vůbec. Vycházeli jsme zároveň z filozofie Friedricha Nietzscheho, jehož některými myšlenkami se nechal Klíma inspirovat. Na příběhu lásky a nenávisti jsme se ve srovnání s divadelním (David Jařab - premiéra v divadle Komedie 2007) a filmovým (Jan Němec - V žáru královské lásky 1990) zpracováním tohoto díla snažili nalézt stopy jeho učení o solipsismu a egodeismu, a to především ve stylu, kompozici a hlavních postavách. Vetší důraz byl kladen na postavu Helgy, jelikož nejvíce reprezentuje Klímovy filozofické názory. Nutně jsme se dotkli otázky vůle, autorit a posmrtného života. Klíčová slova: F. Nietzsche, lidé vyšší/nižší, solipsismus, egodeismus, ludibrionismus, posmrtný život, halucinace, femme fatale
Nahý herec aneb Čas na dobrodružství
Matoušková, Johana ; HAVELKA, Jiří (vedoucí práce) ; MAZÚCH, Branislav (oponent)
Práce Nahý herec aneb Čas na dobrodružství není v pravém slova smyslu akademickou, vědeckou prací. Je spíše osobním hledáním a zkoumáním témat nahoty, obnaženosti a dobrodružství, od kterých se přesunuje ke vzdálenějším, ale souvisejícím pojmům jako je autenticita, přirozenost, hra, stavy vědomí, improvizace, sexualita, stud, tělesnost a podobně. Autorka v některých částech studie vychází z myšlenek Jerzyho Grotowského a zároveň se opírá o konkrétní zážitky a asociace ze svého života a příklady ze své profesionální praxe. Z těchto důvodů je i forma práce strukturována tak, aby co nejlépe zachycovala samotný průběh zkoumání a přemýšlení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.