Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mezigenerační srovnání genderových rolí v rodině
Karhanová, Anna ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Andresová, Nela (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tématu generací v souvislosti s rozdělením rolí v domácnosti v jednotlivých rodinách. Teoretická část definuje rodinu skrze mnoho definic, dále zkráceně popisuje evropskou rodinu v historii, současnou rodinu a tradiční rodinu. Dále se věnuje funkcím rodiny. V další části teoretického vymezení se bakalářská práce dedikuje genderu v sociologii, jednotlivým konceptům jako role a status, poté genderovým rolím a tradičním upořádáním genderových rolí v rodině. Důležitou sekcí je dělba prací v domácnosti ve spojitosti s genderem. V poslední sekci v teoretické části se práce věnuje samotným generacím, definuje je skrze několik různé časové teorie. Generace vymezuje skrze i sociologické teorie jako podle Karla Mannheima. Empirická část je věnována kvalitativnímu šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polostrukturovaných hloubkových rozhovorů dle zásad principů zakotvené teorie. Analýza ukazuje mezigenerační rozdíly v názorech, vedení domáckosti a rozdělení rolí.
Genderové stereotypy ve hře a výběru hraček
Kubrová, Barbora ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá nadčasovým tématem genderových stereotypů při hraní a při výběru hraček. V teoretické části objasňuje pojmy jako je gender, pohlaví, maskulinita a feminita a v souvislosti s tím sleduje genderovou identitu, její vznik u osobnosti a s ní spojené genderové role. V další části se zajímá o pojmy hra a hračka, rozděluje hru na několik kategorií, a poté se hlouběji dívá na hračku a hru nejen z hlediska filosofického, ale i z hlediska vývojové psychologie, což čtenáři umožní lepší vhled do problému. Po objasnění základních pojmů, pokračuje práce ke genderové preferenci různých typů hraček a k tomu, jak tento jev souvisí s výchovou a společností. Cílem této práce je zjistit, zda se ještě dnes projevují genderové stereotypy ve hře, a proto si v empirické části klade právě tuto otázku a zkoumá tento problém pomocí výzkumu v terénu skrze pozorování dětí ve volné hře. KLÍČOVÁ SLOVA Gender, genderové stereotypy, genderová identita, genderové role, hraní si, hra, výchova, společnost
Psychologické aspekty přeměny genderové role u trans-lidí v českém kontextu
Čechová, Helena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Hrubý, Radovan (oponent)
Diplomová práce představuje proces přeměny genderové role a pohlaví z hlediska psychologické, medicínské a socio-kulturní perspektivy. Hlavním tématem jsou aspekty, které ovlivňují psychiku člověka zažívajícího přeměnu. Práce se zabývá důvody patologizace trans- identit a jejího vlivu na sebepojetí trans-lidí. Dále je zaměřena na tradiční podobu procesu přeměny představovanou českou sexuologií a její srovnání se zahraničními přístupy. Část textu také tematizuje místo, které v přeměně zaujímá psychoterapie. Podstatným doplněním je sociálně-kulturní pohled na genderovou identitu a roli. Dílčími cíli výzkumu je porozumět tomu, jak nahlíží proces přeměny odborníci a odbornice zabývající se trans-identitami, a jak jej prožívají sami trans-lidé. Nadřazený cíl hledá odpověď na to, jak se obě strany vzájemně ovlivňují a jaké psychické aspekty do procesu přeměny genderové role (a pohlaví) vstupují. Klíčová slova: transsexualita, transgender, přeměna pohlaví, genderová identita, genderová role.
Analýza genderově nekonvenčních postav v japonském anime a manze
Pleskačová, Valérie ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Oravcová, Anna (oponent)
V této práci se budu zabývat analýzou genderově nekonvenčních postav v japonské manze a anime. Téma práce vzniklo na základě mého dlouholetého zájmu o tento typ pop-kultury. Manga a anime, na nichž založím svůj výzkum, vznikla v druhé polovině 90. let z rukou Masashi Kishimota a stala se nejpopulárnější mangou milénia. Výzkum plánuji provádět kvalitativně skrze analýzu dokumentů, kterými jsou psané díly mangy a videozáznamy sérií Naruto/Naruto Shippuuden. Z těchto sérií vyberu patnáct postav na základě jejich genderových rolí a identit. Následně zanalyzuji každou jednotlivou postavu pomocí vytvoření kategorizačního systému, na jehož základě přiřadím jednotlivé kategorie k atributům maskulinity a feminity u dané postavy. Svůj výzkum podkládám pracemi a texty zaměřujícími se na gender v manze a anime a také genderovými stereotypy aplikovanými v západní kultuře, které popisuje např. Ann Oakley, Sandra Bem nebo Deborah Cameron. Cílem výzkumu je zjistit, jestli existují nějaké pravidelnosti ve vytváření genderových vzorců jednotlivých postav, nebo zda se jedná o pouhý chaos, který nemá žádný měřitelný, systematický podklad. Závěr práce bude věnován limitům práce a budoucím výzkumům mangy a anime.
Genderové aspekty dětské literatury
Luhanová, Alexandra ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Vztah literatury a různých genderových témat začal být zkoumán především v Americe a Velké Británii už v první polovině dvacátého století. Zpočátku se tímto tématem zabývali především feministicky orientovaní aktivisté a jejich pozornost se upírala zejména k folklorním pohádkám a jejich vztahu k formování ženské identity. Okruh těch, kteří se genderu a dětské literatuře věnovali, se postupně rozšiřoval, stejně jako vymezení celé problematiky. Od konce minulého století přestalo být téma genderu vnímáno pouze jako záležitost feministek, které se snaží o rovnoprávné postavení žen ve společnosti. Pozornost se upřela například na problematiku nových rodinných modelů a jejich prezentaci v dětské literatuře. Jde zejména o knihy zabývající se životem v neúplné, rozvedené rodině a knihy o životě s rodiči stejného pohlaví. První se snaží zejména pomoci dětem vyrovnat se s novou životní situací, druhé si většinou také kladou za cíl oslovit širší veřejnost a působit na ni pozitivně ve smyslu přijímání gay a lesbických párů, které vychovávají dítě. Zásadní knihy této oblasti začaly vycházet v USA a Velké Británii už před třiceti lety a jejich přijetí zpočátku nebylo jednoznačně kladné. Kladný ohlas většinou vzbudily u homosexuální komunity, které takové knihy chyběly. Knihy ale narážely na nepřijetí u konzervativně...
Analýza genderově nekonvenčních postav v japonském anime a manze
Pleskačová, Valérie ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Oravcová, Anna (oponent)
V této práci se budu zabývat analýzou genderově nekonvenčních postav v japonské manze a anime. Téma práce vzniklo na základě mého dlouholetého zájmu o tento typ pop-kultury. Manga a anime, na nichž založím svůj výzkum, vznikla v druhé polovině 90. let z rukou Masashi Kishimota a stala se nejpopulárnější mangou milénia. Výzkum plánuji provádět kvalitativně skrze analýzu dokumentů, kterými jsou psané díly mangy a videozáznamy sérií Naruto/Naruto Shippuuden. Z těchto sérií vyberu patnáct postav na základě jejich genderových rolí a identit. Následně zanalyzuji každou jednotlivou postavu pomocí vytvoření kategorizačního systému, na jehož základě přiřadím jednotlivé kategorie k atributům maskulinity a feminity u dané postavy. Svůj výzkum podkládám pracemi a texty zaměřujícími se na gender v manze a anime a také genderovými stereotypy aplikovanými v západní kultuře, které popisuje např. Ann Oakley, Sandra Bem nebo Deborah Cameron. Cílem výzkumu je zjistit, jestli existují nějaké pravidelnosti ve vytváření genderových vzorců jednotlivých postav, nebo zda se jedná o pouhý chaos, který nemá žádný měřitelný, systematický podklad. Závěr práce bude věnován limitům práce a budoucím výzkumům mangy a anime.
Genderové aspekty sociální práce pohledem studujících Zdravotně sociální fakulty
JAROŠOVÁ, Martina
Pod pojmem "gender" se často myslí genderové role, což znamená očekáváné chování od jedince daného genderu. S genderem úzce souvisí genderové stereotypy, které vedou k genderové diskriminaci. Genderové stereotypy a předsudky se vyskytují do značné míry i v sociální práci. Sociální pracovníci se jimi řídí, a to může vést k nesprávnému posouzení situace klienta. Je to dané tím, že ne všichni sociální pracovníci si genderové stereotypy a předsudky uvědomují, připouští. A dalším stanoviskem je také to, jak sociální pracovník genderové stereotypy vnímá. Velká část pracovníků je považuje za obecně platné a někteří od nich naopak upouští. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda se objevují statisticky významné rozdíly ve vnímání vlastností mužů a žen jakožto sociálních pracovníků/pracovnic u studujících sociálních oborů na Zdravotně sociální fakultě. Výzkumná otázka: Jaký je výskyt genderových stereotypů u studujících Zdravotně sociální fakulty? Hypotézy: Existuje statisticky významný rozdíl mezi sociálními obory ve vnímání vlastností mužů sociálních pracovníků? Existuje statisticky významný rozdíl mezi sociálními obory ve vnímání vlastností žen sociálních pracovnic? Byla použita kvantitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku s využitím techniky sémantického diferenciálu. Získaná data byla vytvořena pomocí popisné statistiky v programu MS Excel a testování hypotéz proběhlo v programu SPSS, metodou t-testu. Dotazovaní připisovali vlastnosti k sociálnímu pracovníkovi nebo sociální pracovnici, které byly definovány pomocí sémantického diferenciálu. Vlastnosti (např. aktivní pasivní) byly ohraničeny škálami od pozitivní (1) k negativní (5). Z výsledků výzkumného šetření můžeme zpozorovat, že studující oboru SPVS mají pozitivnější náhled (až na výjimky) na sociálního pracovníka/sociální pracovnici než studující oboru RPP. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako zdroj informací nejen pro studující Zdravotně sociální fakulty, ale také vyučujícím, kteří mohou svoji výuku rozšířit o tuto problematiku.
Psychologické aspekty přeměny genderové role u trans-lidí v českém kontextu
Čechová, Helena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Hrubý, Radovan (oponent)
Diplomová práce představuje proces přeměny genderové role a pohlaví z hlediska psychologické, medicínské a socio-kulturní perspektivy. Hlavním tématem jsou aspekty, které ovlivňují psychiku člověka zažívajícího přeměnu. Práce se zabývá důvody patologizace trans- identit a jejího vlivu na sebepojetí trans-lidí. Dále je zaměřena na tradiční podobu procesu přeměny představovanou českou sexuologií a její srovnání se zahraničními přístupy. Část textu také tematizuje místo, které v přeměně zaujímá psychoterapie. Podstatným doplněním je sociálně-kulturní pohled na genderovou identitu a roli. Dílčími cíli výzkumu je porozumět tomu, jak nahlíží proces přeměny odborníci a odbornice zabývající se trans-identitami, a jak jej prožívají sami trans-lidé. Nadřazený cíl hledá odpověď na to, jak se obě strany vzájemně ovlivňují a jaké psychické aspekty do procesu přeměny genderové role (a pohlaví) vstupují. Klíčová slova: transsexualita, transgender, přeměna pohlaví, genderová identita, genderová role.
Tomboy - případová studie dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ
Brožová, Martina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Onder, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem identity dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ. Snažím se vnést vhled do jejího sebepojetí, nalézt odpověď na otázky, v čem spočívá její odlišnost, jak prožívá své postavení v rodině a školním kolektivu. Také se snažím postihnout sociální kontext jejího nejbližšího prostředí. Zabývám se tím, jaká je její pozice v rodině a ve školní třídě, jaká je dominující představa femininity a maskulinity v dané třídě, zda se může stát terčem homofobie z důvodu její odlišnosti a jak k ní přistupuje třídní učitel. Z výzkumu jsem zjistila, že ve školní třídě, do které dívka dochází, hraje významnou roli gender a dívka s nedostatečnými projevy femininity je pro nedodržování genderové role vyčleňována. Hodnocení vrstevníků je ovlivněno celospolečenskými normami femininity a také třídními. Třídní normy nejsou v souladu s pojetím jejího rodinného zázemí, kde převládá výrazné nadhodnocování maskulinity nad femininitou a projevy maskulinity jsou oceňovány a posilovány vzory, ke kterým se vztahuje. Práce je rozdělena na empirickou a teoretickou část. Teoretická část je představena v rámci diskuze, kde porovnávám poznatky z dostupné literatury s mými poznatky z výzkumu. Obecně by se dalo říci, že teoretické zázemí obsahuje poznatky z úvodu problematiky genderu, dále se zabývám...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.