|
Vnímání problematiky školní kázně na 2. stupni ZŠ z pohledu žáků a pedagogů
Cvejn Malá, Sabine ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na problematiku kázně a nekázně žáků na 2. stupni vybraných základních škol. Cílem práce je zjistit, jak na kázeň a nekázeň nahlížejí nejen samotní žáci, ale také jejich učitelé. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a je zde popsána kázeň z pohledu několika významných teorií. Práce se soustředí na rozdíl ve vnímání kázně a nekázně očima hlavních aktérů výchovně vzdělávacího procesu, na současné projevy nekázně a její příčiny. Praktická výzkumná část diplomové práce zachycuje výsledky výzkumu a popisuje rozdíly ve vnímání problematiky kázně učiteli a žáky 2. stupně vybraných základních škol. Pro tento kvalitativní výzkum jsem použila metodu polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovory se odehrávaly prezenčně na dvou základních školách - Roztoky u Prahy, Kralupy nad Vltavou. Další rozhovory byly získané distanční podobou skrze online rozhovory. Vzhledem k menšímu výzkumnému vzorku nelze výsledky zobecnit, ale mohou být začátkem rozsáhlejšího a dlouhodobějšího výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Osobnost žáka, osobnost učitele, motivace, kázeň, nekázeň, výchovné problémy, školní pravidla, autorita
|
|
Výuka anglického jazyka u dětí se specifickými poruchami učení a výchovnými problémy na 2. stupni základních škol
ŘÍHOVÁ, Klára
Diplomová práce se zabývá výukou anglického jazyka u dětí se specifickými poruchami učení a výchovnými problémy. V teoretické části jsou charakterizovány nejčastější výchovné problémy dětí a dospívajících. Dále je věnována pozornost problematice specifických poruch učení, příčinám jejich vzniku a jejich projevům ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. V neposlední řadě se práce zabývá metodickými principy pro výuku cizího jazyka u dětí s SPU. Výzkumná část vychází z kazuistik dětí umístěných do specializovaného zařízení v důsledku jejich výchovných problémů. Zapojila jsem se do individuální pomoci s anglickým jazykem dvěma takto umístěným dětem a zpracovala případové studie vycházející z naší spolupráce. Cílem praktické části je zvolit u vybraných žáků s SPU vhodný individuální přístup při hodinách anglického jazyka, realizovat ho a hloubkově reflektovat.
|
|
Připravenost začínajících učitelů základních škol na řešení výchovných problémů žáků
REZKOVÁ, Aneta
Tato diplomová práce je zaměřena na řešení výchovných problémů žáků. Její charakter je teoreticko-empirický. První část je teoretická a je zaměřena na vysvětlení odborných termínů, které souvisí s tématem práce. Shrnuje teoretické znalosti z oblasti o učitelích, zejména začínajících, dále pak vzdělávání pedagogů a právních předpisů, jež souvisejí s jejich prací. Závěr teoretické části je věnován autoritě, jejímu budování, výchově a postupech při nevhodném chování žáka. Dále pak kázni, jejím příčinám a nejčastějším kázeňským problémům na základních školách. V empirické části je popsáno, jak bylo postupováno v kvalitativním výzkumném šetření dané diplomové práce. Nejprve jsou uvedeny výzkumné otázky, následně se věnuji sběru dat a jejich analýze. Po metodologické části následuje zpracování výzkumného šetření a odpověď na otázku, zda jsou začínající učitelé připraveni se vypořádat s výchovnými problémy svých žáků.
|
| |
|
Specifika volnočasových aktivit u žáků ZŠ.T.Šobra
MORAVOVÁ, Magdalena
Diplomová práce se zabývá volným časem dětí navštěvující Základní školu Tomáše Šobra. Práce je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o volném čase dětí a mládeže, o činitelích ovlivňujících volný čas, jakými jsou rodina, výchova, škola, vrstevnické skupiny. Dále pojednává o specifikách prožívání volného času u dětí s výchovnými problémy. Na to pak plynule navazuje samostatná kapitola o rizikovém chování, které se nejvíce objevuje právě na ZŠTŠ. Praktická část představuje výzkum, který zkoumá, jak žáci 2. stupně ze Základní školy Tomáše Šobra tráví svůj volný čas. A zda zmiňování žáci mají zkušenost s rizikovým chováním.
|
|
Minimalizace výchovných a vzdělávacích problémů dětí z neúplných rodin
Krumlová, Vendula ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce je popsat vhodné a ohrožující výchovné strategie, které vznikly v důsledku rozvodu rodičů, a na základě teoretických východisek a výzkumného šetření provedeného u vybrané skupiny respondentů formulovat výchovná doporučení sloužící k minimalizaci výchovných a vzdělávacích problémů dětí z rozvedených rodin. Výzkumné šetření hledá odpověď na otázky, co vybraným respondentům podle jejich názoru pomáhalo zvládnout období kolem rozvodu rodičů a co naopak situaci zhoršovalo. K naplnění hlavního cíle DP byly pro výzkum formulovány cíle dílčí: 1. Zjistit, jak vybraní respondenti hodnotí s odstupem času vhodnost a nevhodnost výchovných strategií rodičů užívaných v období rozvodu a 2. Porovnat jejich názory s východisky formulovanými v teoretické části práce. Těžištěm této práce je kvalitativní výzkum, zpracovaný pomocí obsahové analýzy rozhovoru. Polostrukturovaný rozhovor, s vybranými respondenty z neúplných rodin ve věku 19-25let mapuje zpětně jejich náhled na vhodné a ohrožující výchovné strategie jejich rodičů. Rozhovory byly analyzovány na základě kritérií, která byla vybrána z východisek v teoretické části. Poté jsem v jednotlivých přepsaných rozhovorech vyhledávala výroky, které jsem pod kritéria přiřazovala. Respondentům nejvíce pomohly zvládnout situaci osoby, které jim byly...
|
|
Začlenění adoptovaného dítěte do rodiny
Rambousková, Petra ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce na téma začlenění adoptovaného dítěte do rodiny je analyzovat proces začleňování adoptovaného dítěte do nové rodiny a identifikovat oblasti, ve kterých dochází k problémům adaptace na nové výchovné prostředí. Hlavní důraz je kladen na oblast rodinných vztahů a výchovných problémů. Tato práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje tři kapitoly a praktická část metodologii výzkumu a výzkumné závěry. První kapitola je věnována rodině jako základnímu podpůrnému prostředí dítěte. Je zde definována rodina, dále jsou popsána různá pojetí rodinného fungování a vyjmenovány jednotlivé funkce rodiny. V dalších podkapitolách jsou rozebrány poruchy rodiny a pásma funkčnosti rodiny a nakonec psychické potřeby dětí a rodičů a psychická deprivace vznikající z nenaplnění těchto potřeb. V druhé kapitole jsou vysvětleny základní pojmy náhradní výchovy, jsou charakterizovány děti vhodné k adopci a je zde popsán proces osvojení od rozhodnutí se pro adopci až po převzetí dítěte. Třetí kapitola se zabývá začleněním adoptovaného dítěte do rodiny. První podkapitola je věnována připoutání a utváření vazby. Zde jsou popsány jednotlivé typy vazby, které mohou vzniknout mezi dítětem a matkou, vliv traumatu na utváření vazby a fáze vyrovnání se s odloučením a ztrátou v nové...
|
|
Výchovné problémy dětí způsobené rozchodem rodičů a role OSPOD při jejich řešení
Kernerová, Sabina ; Burešová, Karolína (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou výchovy dětí po rozchodu rodičů. Je zaměřena na skutečnost, jak rodiče zvládají výchovu nezletilých dětí i po tak náročné životní situaci, kterou si všichni členové rodiny prošli. Teoretická část je rozdělena do pěti hlavních kapitol. Tato část práce se zaměřuje na téma rodiny, výchovy a problémů vzniklých v rodině v souvislosti s rozpadem rodiny. Praktická část diplomové práce se zabývá samotným výzkumem, kde jako hlavní výzkumná metoda byl vybrán rozhovor a analýza dokumentů. Byl proveden pohovor s rodiči i s nezletilými dětmi. Rozhovor byl zaměřen na zvládání situace v rodině po rozchodu rodičů, možné dopady rozchodu rodičů na další vývoj nezletilých dětí, případné výchovné problémy dítěte ve škole či doma. Následně bylo provedeno vyhodnocení výše uvedených materiálů.
|
|
Role sociálního pracovníka na základní škole
Valentová, Helena ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Malotová, Martina (oponent)
Název práce: Role sociálního pracovníka na základní škole Jméno a příjmení diplomanta: Bc.Helena Valentová Studijní obor: Sociální politika a sociální práce Vedoucí práce: Doc. PhDr. Oldřich Matoušek, CSc. Oponent práce: Mgr. Martina Malotová Diplomová práce se zabývá problematikou role sociálního pracovníka na základní škole. Jde o souhrnnou charakteristiku této profese obsahující historii oboru, popis školní sociální práce v několika národních systémech národního vzdělávání (např. USA, Anglie, Finsko aj.), analýzu cílových skupin a obsahu náplně školní sociální práce, která je doplněná o příklady z praxe. V empirické části je cílem práce zjistit, zda se na pražských základních školách objevuje zájem o zavedení pozice školního sociálního pracovníka a důvody jeho příp. zavedení. Dalšími dílčími cíly je zmapovat situaci v oblasti řešení výchovných problémů na pražských základních školách, zjistit názory výzkumného vzorku na obsah činnosti profese školního sociálního pracovníka a jeho kompetence a také zmapovat, kolik pražských základních škol již má zavedenou pozici sociálního pracovníka. Respondenty výzkumného šetření byli ředitelé, výchovní poradci a metodici prevence. Vzhledem k rozsáhlému počtu oslovených respondentů byl zvolen dotazník jako metoda sběru dat. Zjištěné výsledky ukazují na...
|
|
Výchovné poradenství
KŐLBLOVÁ, Lenka
Cílem práce je zaměřit se na zmapování role výchovného poradce na ZŠ. V teoretické části je práce směřována na vymezení jeho úkolů a pravomocí na základě dostupné odborné literatury. Dále také vymezení podmínek, které musí splňovat pedagog, který činnost výchovného poradce vykonává. Dalším tématem je spolupráce se zákonnými zástupci žáků a také s organizacemi, které se zabývají poradenstvím. Praktická část se soustředí na šest konkrétních výchovných poradců na základních školách v Českých Budějovicích a na Vysočině. Výzkum je tvořen rozhovory s nimi a sleduje jejich pracovní náplň, nejčastější témata a potíže, s nimiž se potýkají.
|