|
Ideální Žilina: Konverze bývalého kolejiště
Čuláková, Michaela ; Likavčanová, Lenka (oponent) ; Kratochvíl, Jan (vedoucí práce)
Predmetom diplomovej práce je územie v meste Žilina. Patrí železniciam Slovenska a doteraz slúžilo ako nevyužité územie koľajiska. Súčasnou rekonštrukciou železníc vznikne uvoľnené takmer štyridsaťpäť hektárové územie pripravené na konverziu a nové využitie. Po rekonštrukcii územím prechádza železničná trať. Nové využitie a štruktúra reagujú na tento stav. Na trase vznikne aj nová vlaková zastávka. Územie je miestom sútoku troch riek, Váh, Kysuca a Rajčianka, je obklopené zeleňou a tento prírodný charakter bolo dôležité v čo najväčšej miere ponechať. Veľká plocha územia má predpoklady pre vznik novej mestskej štvrti v dochádzkovej vzdialenosti do centra mesta. Mix a rôznorodosť využitia územia zároveň podporujú kratšie dochádzkové vzdialenosti a tak podporu nemotorovej dopravy. Aktívne nábrežie, nové verejné priestory, bývanie a pracovné príležitosti, blízkosť a prepojenie prímestských častí majú potenciál pre odľahčenie stávajúceho centra mesta.
|
|
Města, výstavy a výstaviště: vliv výstavnictví na města
Štěpánková, Lenka
Pořádání všeobecných i specializovaných výstav se ke konci devatenáctého století stalo neodmyslitelnou součástí hospodářského a společenského života v řadě menších českých a moravských měst. Po dočasných areálech následovala první stálá výstaviště, a později v meziválečném období se výstavní areály staly běžnou součástí městské vybavenosti. Změna režimu po druhé světové válce československé výstavnictví zásadně poznamenala, což mělo druhotně dopad také na podobu sítě regionálních výstavišť v republice. Další zásadní proměna oboru výstavnictví souvisela v devadesátých letech s rozpadem socialistického bloku, globalizací ekonomiky a nástupem nových komunikačních technologií. V této době docházelo někde k neřízeným a živelným transformacím území a nevratnému ničení nerozpoznaných kulturních hodnot. Budoucí výzkum výstavních areálů by se v oblasti urbanismu měl soustředit na komplexní zmapování prostorového vývoje výstavišť v jednotlivých městech a na způsob jejich ukotvení v územně plánovací dokumentaci. Závěry tohoto výzkumu by pak posloužily jako vodítko pro péči o historické výstavní areály a případně jako podklad pro návrh jejich ochrany. Vzhledem k mezioborovému charakteru výstavnictví by související výzkum měl probíhat také v souvisejících oborech jako hospodářské dějiny, dějiny umění, teorie architektury nebo event management a cestovní ruch.
|
|
Uplatňování konceptu Smart City ve Štramberku
Tóth, Ondřej
Bakalářská práce se zabývá tématem uplatňování konceptu Smart City ve Štramberku. Cílem práce bylo zmapovat uplatnění konceptu Smart City ve Štramberku a na základě komparace příkladů dobré praxe navrhnout možnosti rozvíjení jeho uplatnění. V rámci teoretických východisek práce byly vymezeny základní charakteristiky konceptu Smart City a možnosti jeho implementace v podmínkách České republiky. Vlastní práce byla zaměřena na analýzu současné úrovně implementace konceptu Smart City ve Štramberku s cílem identifikovat potřeby a možnosti jejího zdokonalení. Na základě výsledků vlastní práce byly navrženy priority a možná opatření pro rozvoj implementace konceptu Smart City ve Štramberku.
|
|
Success factors of place branding of European cities
Zakharova, Dinara ; Koudelková, Petra (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Práce se věnuje určení faktorů ovlivňujících úspěšnost place brandingu evropských měst. Za faktory, které mohou ovlivnit úspěšnost implementace city brandingu v evropských městech, jsou považovány zapojení zainteresovaných stran do procesu tvorby značky města, zaměření strategie city brandingu na občany a zvýšení kvality života, zapojení zainteresovaných stran na úrovni EU reprezentované sítí "Eurocities", řízení digitální identity a zahrnutí rétoriky udržitelnosti a "zelenosti" do strategie place brandingu. Analýza prokázala, že budování značky města je komplexní proces, který nelze ovlivnit jedním faktorem. V průběhu analýzy byly nastíněny tři faktory, které jsou nezbytné pro úspěch city brandingu evropských měst. Mezi tyto faktory patří zapojení zainteresovaných stran do procesu tvorby značky města, řízení digitální identity a zahrnutí rétoriky udržitelnosti a "zelenosti" do strategie tvorby značky místa. Rovněž byla identifikována kombinace faktorů postačující k vytvoření place brandingu. Aby byl tedy place branding úspěšný, měla by strategie place brandingu současně zapojit občany, zaměřit se na občany a zvýšení kvality života, zahrnout do své agendy řízení digitální identity a rétoriku "zelenosti" a udržitelnosti. Na základě případů vybraných ke studiu se ukázalo, že členství v síti...
|
| |
|
Demografický vývoj populačně velkých českých měst
Jalovcová, Karolína ; Šídlo, Luděk (vedoucí práce) ; Kraus, Jaroslav (oponent)
Demografický vývoj populačně velkých českých měst Abstrakt Cílem předkládané práce je popsat a zhodnotit demografický vývoj vybraných českých měst (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc). Práce se zaměřuje na období 1996-2012. V teoretické části práce je popsán populační vývoj České republiky od počátku 90. let a změny v demografickém chování obyvatel, objasněn vliv demografické revoluce na tento vývoj, vysvětlena kritéria pro určení populačně velkých měst a jejich stručná socioekonomická charakteristika. Ve druhé části je na základě dostupných údajů analyzován vývoj těchto měst pomocí vybraných demografických ukazatelů a srovnávány odlišnosti v jejich vývoji. Z provedené analýzy je patrné, že demograficky se všechna města vyvíjí obdobě. Významněji se svým vývojem od ostatních měst liší Ostrava a částečně i Praha. Klíčová slova: demografický vývoj, velká česká města, vývoj měst, populace
|
| |
|
Verejná doprava v Prahe počas socializmu
Frajková, Lucia ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Diplomová práca mapuje fungovanie, problémy a úskalia verejnej dopravy v Prahe počas socializmu v rokoch 1948 až 1974. Tieto roky reprezentujú nástup komunistizmu v Československu k moci a rok uvedenia pražského metra do prevádzky. Cieľom práce bolo preskúmanie tohto vymedzeného obdobia z hľadiska verejnej dopravy, jej vplyvu na rozvoj mesta, na to, ako sa rôzne typy mestskej hromadnej dopravy navzájom ovplyvňovali a dopĺňali, aký bol jej dopad na samostných cestujúcich a napríklad aj na to, ako plánovanie metra v tomto období ovplyvnilo prevádzku autobusov, trolejbusov a električiek. Zistili sme, že aj napriek tomu, že metro bolo najskôr len akýmsi nepotrebným plánom, neskôr sa celá sústava pražskej MHD začala sústreďovať a meniť práve kvôli jeho realizácií. Kľúčové slová: MHD, električky, autobusy, metro, rozvoj mesta
|
| |
|
Demografický vývoj populačně velkých českých měst
Jalovcová, Karolína ; Šídlo, Luděk (vedoucí práce) ; Kraus, Jaroslav (oponent)
Demografický vývoj populačně velkých českých měst Abstrakt Cílem předkládané práce je popsat a zhodnotit demografický vývoj vybraných českých měst (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc). Práce se zaměřuje na období 1996-2012. V teoretické části práce je popsán populační vývoj České republiky od počátku 90. let a změny v demografickém chování obyvatel, objasněn vliv demografické revoluce na tento vývoj, vysvětlena kritéria pro určení populačně velkých měst a jejich stručná socioekonomická charakteristika. Ve druhé části je na základě dostupných údajů analyzován vývoj těchto měst pomocí vybraných demografických ukazatelů a srovnávány odlišnosti v jejich vývoji. Z provedené analýzy je patrné, že demograficky se všechna města vyvíjí obdobě. Významněji se svým vývojem od ostatních měst liší Ostrava a částečně i Praha. Klíčová slova: demografický vývoj, velká česká města, vývoj měst, populace
|