Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka chemie na SŠ - experimentální část, návrhy experimentů vhodných pro výuku na SŠ
Boguschová, Veronika ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Experiment je nedílnou součástí výuky chemie. Využití potravin a přírodních materiálů efektivně propojuje výuku chemie s každodenním životem. Vhodnou potravinou k tomuto účelu jsou například bonbony typu lentilky. Na trhu se vyskytují lentilky od mnoha výrobců, lišící se použitými druhy barviv. Používaná barviva jsou jak přírodní, tak syntetická. Různorodé vlastnosti těchto barviv umožňují využití lentilek pro výuku různých témat předmětu chemie. Lentilky barvené přírodními barvivy je možné použít pro laboratorní cvičení zaměřená na téma pH a acidobazické indikátory. V kombinaci s provedením experimentů s extrakty z přírodnin je lze také využít k výuce kvalitativní analýzy a UV-VIS spektroskopie. V diplomové práci byla navržena dvě laboratorní cvičení na téma Analýza barviv používaných v potravinářství, která byla později ověřena na žácích SŠ. Syntetická barviva se často liší svou polaritou, čehož je možné využít v laboratorních cvičeních zaměřených na separační metody, konkrétně v této práci pro výuku chromatografie a extrakce. K těmto účelům je použita žlutá, zelená a modrá synteticky barvená lentilka. Navržené laboratorní cvičení bylo rovněž ověřeno na žácích SŠ. K laboratorním cvičením byly sepsány metodické pokyny pro učitele a vytvořeny kompletní výukové materiály včetně studijních textů,...
Postavení chemického pokusu v době ICT - hliník a jeho sloučeniny
Sloup, Radovan ; Čipera, Jan (vedoucí práce) ; Havlíček, David (oponent) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Cílem práce je popsat pozici reálného pokusu ve výuce chemie na počátku 21. století a přispět k řešení dohadů, zda je nebo není tento didaktický prostředek v současných školách takovou vzácností, jak se někdy uvádí. Východiskem práce je rozsáhlá rešerše literatury týkající se přírodovědné gramotnosti, která je podmínkou nejen správné interpretace pokusu, ale i jeho vhodného využití ve výuce. Teoretická část práce sleduje také ukotvení chemického pokusu v kurikulárních dokumentech a jeho pozici ve výuce chemie v nedávné minulosti. Protože pokus je dynamická vizuálie, jsou v části práce vizuálie klasifikovány a je popsán jejich výskyt a funkce v současné informační společnosti, v učebnicích chemie, jako součást hypermediálních programů pro výuku chemie a ve výuce obecně. Hypermediálním programům je v této práci věnována pozornost jako materiálům pro výuku chemie, které se osvědčily především v e-learningu. Prostřednictvím dotazníkového šetření na ZŠ a SŠ v celé České republice byly zjišťovány nejen materiální, ale i personální možnosti vyučujících chemie a škol směrem k realizaci pokusu ve výuce. Získaná data jsou analyzována statistickými metodami a jsou vyvozena porovnání například v rámci krajů, typu školy a délky praxe vyučujících. Na několika základních pokusech s použitím hliníku jako...
Role pokusů ve výuce na waldorfském lyceu ve srovnání s "běžným" gymnáziem v ČR
Studničková, Zuzana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
3 Abstrakt Bakalářská práce se zabývá rolí experimentu ve výuce chemie na waldorfských školách a rámcově porovnává přístup k realizaci experimentů a jejich začlenění do výuky na waldorfských školách a vybraných gymnáziích v ČR. Práce se v první části zaměřuje na popis specifik waldorfské školy. V druhé části jsou uvedeny výsledky rámcového orientačního dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na četnost a způsoby využití experimentu při výuce chemie na vybraných gymnáziích v ČR, přičemž výsledky tohoto orientačního šetření a návštěvy laboratorních cvičení na jednom gymnáziu jsou konfrontovány a diskutovány v kontrastu s výsledky hospitací zaměřených na sledování role a využití experimentu na waldorfských školách, Waldorfském lyceu v Praze a Základní a Střední škole waldorfské v Semilech. Dále jsou porovnány přístupy k experimentům a shrnuty přínosy i nevýhody pojetí experimentální činnosti a její využití ve výuce na výše uvedených školách. Celkově lze konstatovat, že na waldorfských školách jsou experimenty nedílnou součástí každé hodiny chemie a jsou pro výuku chemie nepostradatelné. Téměř ovšem chybí laboratorní cvičení. Množství probrané látky je také menší než v případě gymnázií v práci sledovaných. Na sledovaných gymnáziích jsou naopak méně běžné demonstrační experimenty a často také experimenty...
Experimentální výuka organické chemie se zaměřením na vzdělávání
Karlínová, Markéta ; Hybelbauerová, Simona (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent)
Experiment je pro žáky beze sporu nejoblíbenější částí hodin chemie. Pokud je experiment prováděn s materiálem běžně známým, jako jsou například potraviny, pak zájem studentů ještě vzroste. Tato bakalářská práce představuje experimenty s lentilkami dvou výrobců a to Nestle a Mars. Inc. Zájem je soustředěn na barviva, což je téma organické chemie přímo zmiňované v základních kurikulárních dokumentech RVP G. Experimenty ukazují citlivost barviv z lentilek a přírodních extraktů na změny pH prostředí, pomocí barviv je vysvětlena závislost retenčního faktoru látek na podmínkách, za kterých je chromatografie prováděna a také absorbanci světla barvivy. Práce také ukazuje novou možnost jak badatelsky pojmout výuku tématu barviv. Téma bakalářské práce také poukazuje na fakt, jak je důležité sledovat složení výrobků. Může se stát, že výrobci změní složení svých produktů a popsané experimenty pak nemusí vycházet. Což byl i případ experimentů s lentilkami výrobce Nestle, který změnil barviva používaná k barvení této čokoládové cukrovinky. Ač původní barviva byla také přírodního původu (např. směs karotenů, anthokyany), pro širokou veřejnost je zřejmější rostlinný původ z údaje na obaku o použitých rostlinných koncentrátech (např. mrkve, světlice barvířské apod).
Ochrana člověka za mimořádných událostí jako téma pro žáky středních odborných škol
Metelková, Iva ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Ochrana člověka za mimořádných událostí jako součást výchovy ke zdraví AUTOR: Iva Metelková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT Ochrana člověka za mimořádných událostí (OMU) je tématem této teoreticko- výzkumné diplomové práce. Teoretická část je zaměřena na zasazení ochrany člověka za mimořádných událostí potažmo branné výchovy do širších historických ale také legislativních souvislostí. Prostor je věnován jednoznačnému vymezení souvisejících pojmů. Dále je představen průběh kutikulární reformy s důrazem na úroveň středního odborného vzdělávání. Praktická část práce je zaměřena na vyhodnocení výzkumu, který probíhal mezi žáky prvních a druhých ročníků středních odborných škol nechemického zaměření. Data pro výzkum byla získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena statistickou metodou. Součástí práce je také návrh koncepce pro realizaci výuky ochrany člověka za mimořádných událostí. Cílem tohoto návrhu je zajistit žákům ale i učitelům přístup k informacím týkajících se OMU a tímto přispět k utváření žádoucích vzorců chování pro případ účasti při mimořádné události. KLÍČOVÁ SLOVA: mimořádná událost, ochrana člověka, branná výchova, střední odborné vzdělávání, porovnávání, chemický experiment
Pomůcky pro aktivní chemické vzdělávání - experimentální a praktická chemie s potravinami
Hrobařová, Eva ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
UK v Praze, Přírodovědecká fakulta, KUDCH, Hlavova 8, Praha 2 Autor: Bc. Eva Hrobařová Název: Pomůcky pro chemické vzdělávání - experimentální a praktická chemie s potravinami SHRNUTÍ: V diplomové práci je zpracován tematický celek Pomůcky pro chemické vzdělávání - experimentální a praktická chemie s potravinami. Na základě sestaveného dotazníku a provedeného dotazníkového šetření na téma "Vybavenost laboratoří a učeben chemie na gymnáziích" byly sestaveny a experimentálně provedeny jednoduché pokusy zejména z potravinových surovin. U jednotlivých experimentů byla pořízena fotodokumentace a pokusy byly doplněny několika dotazy a otázkami pro žáky. V práci je taktéž zhodnocena a zmíněna řada závěrečných prací, které se týkají praktické a experimentální chemie a byly obhájeny a tvořeny na KUDCH na PřF UK v Praze. Práce je tvořena s důrazem na význam praktické a laboratorní složky chemie na středních školách v ČR, hlavní myšlenkou je vytvoření jednoduchých pomůcek pro aktivní vzdělávání žáků, tedy využití jednoduchých experimentů k doložení vykládané teorie. Experimenty jsou nenáročné, nevyžadují příliš mnoho pomůcek a surovin, některé nevyžadují ani využití chemické laboratoře.
Experimenty pro výuku chemie na střední škole - motivace a osvojování učiva
Maca, Ondřej ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Feltl, Tomáš (oponent)
Název Práce: Experimenty pro výuku chemie na střední škole - motivace a osvojování učiva Abstrakt: Tato práce se věnuje chemickým experimentům a jejich využití v jednotlivých fázích výuky - tedy ve fázi motivační, osvojovací, upevňovací a kontrolní. Na souboru prověřených experimentů ukazuje jejich možné využití ve výuce ve fázi motivační a osvojovací. Každý experiment je doplněn návodem, vysvětlením, poznámkami k jeho provedení a zařazení do výuky a fotografiemi. Pro použití ve fázi osvojovací byly vytvořeny pracovní listy, které na základě experimentu mají za úkol napomoci osvojení učiva.
Tvorba databáze experimentů pro výuku chemie
Vrzáčková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Hájková, Zdeňka (oponent)
V rámci této bakalářské práce byla navržena a vytvořena Databáze chemických pokusů, která byla pojata jako souhrn demonstračních pokusů. Videa byla k jednotlivým pokusům dodána pomocí odkazů. Jednotlivé pokusy byly vybrány na základě kriterií, která pomohli nastavit sami učitelé v rámci orientačního šetření - v potaz byly brány časová a materiální náročnost, dostupnost chemikálií, a také názornost pokusů. Pro všechny pokusy byla vytvořena jednotná šablona, do které byly uvedeny všechny potřebné údaje. K pokusům, ke kterým nebyl nalezen vhodný video odkaz, byla vytvořena videa. Vzniklá databáze obsahuje 58 experimentů, které jsou rozděleny do 25 hlavních kategorií. Některé pokusy byly zařazeny do více kategorií. Výsledná databáze byla umístěna na webovou stránku www.studiumchemie.cz, portál PřF UK pro podporu výuky chemie na ZŠ a SŠ.
Chemické experimenty ve výuce SŠ - návrh experimentů se zaměřením na barevnou chemii
Škutová, Vendula ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Chemické experimenty tvoří nedílnou součást středoškolské výuky chemie. Díky experimentům si žák efektivně propojí teoretické znalosti s pozorovanými skutečnostmi a zároveň rozvíjí mnoho svých kompetencí. Tato bakalářská práce se zaměřuje na experimenty s vybranými modře zbarvenými látkami, jejichž nespornou výhodou je snadná dostupnost. Použité látky jsou buď běžné chemikálie používané ve školní laboratoři, nebo jednoduše sehnatelné potraviny, nápoje apod. V teoretické části jsou tyto látky popsány z hlediska struktury a chemických vlastností, na kterých jsou stavěny experimenty v praktické části. Dále jsou v teoretické části uvedeny dosud známé experimenty s danými látkami, z nichž vychází experimenty navržené a vyzkoušené v praktické části. Součástí praktické části je popis realizovaných experimentů a jejich fotodokumentace. Výstupem těchto experimentů je jejich zařazení do tematicky laděných pracovních listů. Čtyři tematicky zaměřené pracovní listy byly tvořeny dle RVP G a ŠVP Gymnázia Botičská a přiloženy společně s autorským řešením.
Návrh experimentů vhodných pro výuku chemie na SŠ
Böckl, Tomáš ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Nejoblíbenější částí předmětu chemie na SŠ byla, je a vždy bude práce v laboratoři, kde žáci provádí nejrůznější experimenty. Pomocí chemických pokusů s běžně dostupnými materiály, které žáci znají z běžného života, jako jsou tablety Spiruliny a Chlorelly, je očekáván u žáků vzrůst zájmu o předmět chemie. V této bakalářské práci jsou navrženy experimenty, které pracují se Spirulinou a Chlorellou, které se prodávají jako doplňky stravy a jsou v dnešní době považovány za superpotraviny díky vysokému obsahu proteinu. Hlavním tématem bakalářské práce jsou však pigmenty, které Spirulina a Chlorella obsahují a které jsou jedním z témat v Organické chemii zmiňované v základním dokumentu RVP G (resp. téma Barviva). Nejprve byly provedeny experimenty s těmito pigmenty, a to jejich extrakce různými rozpouštědly a chromatografie. Následně pak pomocí HPLC a UV-Vis spektroskopie bylo popsáno, které pigmenty jsou extrahovány kterým rozpouštědlem. Na základě těchto výsledků pak byly vytvořeny materiály vhodné do výuky chemie na SŠ, a to především na téma separačních metod a polarity látek. Byly navrženy 2 laboratorní práce vhodné pro výukovou metodu IBSE, dále pak pracovní list na téma polarity látek a powerpointová prezentace pro učitele. Klíčová slova: Experiment, barviva, polarita, separace, HPLC, Spirulina,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.