Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Bezdomovectví jako téma občanské výchovy
Hobzová, Adéla ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá pojetím tématu bezdomovectví v předmětu občanská výchova. Obsahuje vybraná data, která zdůvodňují oprávněnost výuky tohoto tématu v občanské výchově. Východiskem didaktické části diplomové práce je analýza vzdělávacích programů a dostupných výukových materiálů. Poslední část práce obsahuje navržení cílů a konkrétních didaktických aktivit, které umožňují uchopení bezdomovectví v občanské výchově. KLÍČOVÁ SLOVA bezdomovectví, občanská výchova, didaktika, aktivní občanství, společnost
Koncept globálního občanství a jeho aktivní rozměr, očima českých absolventů programu Erasmus+
Bulíř, Šimon ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Košák Felcmanová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřená na popis a výzkum globálního občanství v kontextu programu Erasmus+ a občanské společnosti. V první části je popsána teorie a debata spojená s konceptem globálního občanství, včetně kosmopolitismu, globální občanské společnosti, aktivního globálního občanství, sdílené evropské identity a generace Erasmus. Druhou část tvoří kvalitativní výzkum, který je zaměřený na otázku vlivu studia v zahraničí přes program Erasmus+ na vnímání a identifikaci s globálním občanstvím. V rámci tohoto výzkumu bylo pořízeno 10 rozhovorů s českými absolventy programu Erasmus+.
Sociální divadlo jako cesta k aktivnímu občanství
Boučková, Markéta ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Šťovíčková Jantulová, Magdaléna (oponent)
Práce má za cíl zjistit, jak dochází u občanských herců divadla utlačovaných a playback divadla k aktivní snaze o společenskou změnu. Zjišťuje také, v čem se tyto metody liší a co jsou jejich mechanismy. Výzkumný vzorek zahrnuje 5 herců divadla utlačovaných a 5 herců playback divadla, jako výzkumná metoda byly využity polostrukturované rozhovory, které byly následně analyzovány otevřeným kódováním. Hlavním zjištěním je, že divadlo utlačovaných funguje především prostřednictvím uvědomění vlastního útlaku herců a hledáním řešení společenských problémů skrze interakce s diváky. Playback divadlo čerpá taktéž primárně z interakcí s diváky, které jsou však převážně založené na emočním propojení a aktivním naslouchání. Rozdílnost metod tedy spočívá v tom, že divadlo utlačovaných poskytuje hercům reflexi vlastních zážitků a validaci ostatních členů skupiny, reakce diváků na představení a hledání společného řešení následně posilují snahu o společenskou změnu. V případě divadla playback se jedná především o pochopení emocí druhých a využívání tohoto napojení k tvoření bezpečného prostoru, který umožňuje semknutí komunity a porozumění odlišným názorům. Klíčová slova: Sociální divadlo, Divadlo utlačovaných, Playback divadlo, aktivní občanství, společenská změna
Projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ
Křešničková, Pavla ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ. Cílem práce je popsat důležitost výchovy k aktivnímu občanství na prvních stupních ZŠ, zmapovat projekty, které se věnují prohlubování vědomostí týkajících se role aktivního občana a zároveň inspirovat pedagogy, kteří budou mít zájem tuto problematiku začlenit do svých hodin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů občanství a aktivní občanství, cíli výchovy k aktivnímu občanství, jejímu zařazení v kurikulárních dokumentech a zároveň popisem dvou různých projektů věnujících se této problematice. Empirická část se snaží najít odpověď na otázku, z jakého důvodu je důležité zařazovat výchovu k aktivnímu občanství již na první stupeň ZŠ, jaké jsou její cíle a rovněž jaká jsou rizika tohoto zařazení. Dále se tato část zaměřuje na již existující, ale také na teprve připravované projekty, programy a iniciativy prohlubující rozvoj výchovy k aktivnímu občanství u dětí na prvním stupni ZŠ. Tato část je realizována metodou hloubkových rozhovorů s lidmi, kteří se zabývají aktivním občanstvím a občanskou výchovou v České republice a zároveň mají zkušenost s programy takto tematicky zaměřenými. Z poznatků diplomové práce vyplývá, že je velmi...
Ženy migrantky jako aktivní občanky
Jenková, Pavla ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Uhde, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se snaží nabídnout nový pohled na migraci a integraci migrantek žijících v České republice a to prostřednictvím vyprávění deseti z nich. Za použití metody narativního vyprávění životních příběhů těchto žen se autorka snaží dekonstruovat stereotypní chápání migrace jako hrozby nebo bezpečnostního ohrožení pro přijímající společnost, a naopak ukázat migrantky a jejich životní příběhy jako příběhy osob, které Českou republiku považují za svůj druhý domov, a na jehož rozvoji se aktivně podílejí. Občanství autorka chápe jako členství ve společnosti, jejíž právoplatnými a aktivními občankami jsou i ženy migrantky. Práce má celkově přispět k budování pozitivního vztahu k ženám migrantkám a nabídnout doporučení pro majoritní společnost a tvůrce/tvůrkyně integrační politiky jak reflektovat ženy migrantky.
Lidové vysoké školy a potenciál jejich rozvoje v rámci soudobého českého vzdělávání dospělých
Soukupová, Markéta ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Lidové vysoké školy jsou instituce vzdělávání dospělých, které vznikly v Dánsku v polovině 19. století a vyznačují se specifickým hodnotovým zaměřením a přístupem k vyučování. Diplomová práce zpracovává problematiku lidových vysokých škol od jejich vzniku, přes historický vývoj až po současnou podobu a společenskou funkci. Práce dále prověřuje možnost ukotvení vybraného modelu lidové vysoké školy v českém prostředí, a to v rámci Městské knihovny v Praze (MKP). V teoretické rovině práce identifikuje potřebu změny české legislativy a zajištění stálého zdroje financování pro reálné začlenění lidové vysoké školy do systému veřejných knihoven. Provedené šetření kvantitativního charakteru pak potvrzuje zájem čtenářů MKP o knihovnu jako instituci poskytující vzdělávací a rozvojové aktivity pro dospělé. Klíčová slova lidová vysoká škola, liberální vzdělávání, aktivní občanství, celoživotní učení
Výchova k aktivnímu občanství v projektovém vyučování na 1. stupni ZŠ
Plecháčková, Radka ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Hlaváčková Fleischerová, Andrea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou průřezového tématu - Výchova demokratického občana. Cílem práce je představit význam výchovy k aktivnímu občanství a vytvořit projekt, který žákům 1. stupně nabídne cestu k vnímání sebe sama jako aktivního člena komunity, ve které žijí. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. V první je představen projekt, jeho význam, zásady práce a historie projektového vyučování v českých školách. Druhá kapitola shrnuje zásadní znaky současné podoby průřezového tématu podle RVP ZP. Poslední část je věnována vzdělávání k aktivnímu občanství a jeho významu ve výchovně-vzdělávacím procesu. V této části jsou stručně představeny dvě moderně reformovaná kurikula, která mohou být ve vztahu k aktivnímu občanství pro české prostředí podnětná pro nové pojetí průřezového tématu Výchova demokratického občana. V praktické části diplomové práce je popsána příprava a realizace projektu. Cílem projektu je uvědomění si sebe sama jako aktivního občana a člena komunity, který je všímavý ke svému okolí a vlastním přičiněním může ovlivňovat místo, v němž žije. Projekt je navržen tak, aby byl aplikovatelný pro jakékoliv téma a třídu. Součástí praktické části jsou představena sebehodnocení práce žáků zapojených do projektu. V závěrečné části práce je vyhodnocení, v čem bylo provedení projektu...
Místo, kde žijeme jako téma občanské výchovy
Svobodová, Eliška ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Fleischerová, Andrea (oponent)
Diplomová práce se zabývá regionalistickým učivem na druhém stupni základní školy, konkrétně v předmětu Občanská výchova. Práce blíže seznamuje se současným a dřívějším kurikulárním zakotvením tématu Místo, kde žijeme. Současné kurikulum RVP ZV postrádá závazné výstupy, které by se tímto tématem explicitně zabývaly. Regionalistické učivo je podrobeno zkoumání z pohledu regionálistiky, regionálního vývoje a politiky. Práce také podrobně popisuje dělení a klasifikaci regionů a jejich paralelu s učivem. Z tohoto zkoumání vychází didaktický materiál, který tvoří 13 vyučovacích hodin, které na sebe navazují a v žácích podporují aktivní občanství a zapojování do regionální komunity.
Role školy v procesu formování aktivního občanství očima českých politických aktivistů
Černá, Anna ; Numerato, Dino (vedoucí práce) ; Matoušek, Petr (oponent)
Cílem textu je kriticky sociologicky analyzovat roli instituce školy v procesu formování aktivního občanství, jež autorka chápe jako specifický vzorec jednání osvojovaný v průběhu socializace. Participační model demokracie, z něhož vychází i české vzdělávací kurikulum, předpokládá vychovat z mladých informované a aktivní jedince uznávající demokratické hodnoty. Formální vzdělávání coby jeden z aktérů sekundární socializace představuje jediný veřejně kontrolovaný nástroj výchovy občanů. Ačkoli je výchova k občanství formálně zahrnuta do vzdělávacího kurikula, současné výzkumy v českém prostředí ukazují, že škola nehraje v politické socializaci mladých významnější roli. Z toho důvodu nahlíží autorka na formální vzdělávání jinou optikou a diskutuje i další aspekty. Klíčový je pro ní pohled českých politických aktivistů, které vnímá jako nedílnou součást občanské společnosti a prototyp aktivních občanů. Analýza role instituce školy je založena na 26 hloubkových rozhovorech se zástupci organizací politického aktivismu. Autorka představuje školu jako instituci výchovy k občanství, jež na jednu stranu v politické socializaci mladých selhává, na stranu druhou však k občanské výchově disponuje příslušným potenciálem. Dále ukazuje, že školu není možné vnímat jako homogenního aktéra procesu socializace, ale jako...
Divadlo utlačovaných jako cesta k empowermentu
Pejřimovská, Hana ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent)
Cílem této práce je ukázat, jak dochází u účastníků divadla utlačovaných k empowermentu a jak jsou tyto zkušenosti z divadla přenositelné do dalšího života. Práce je postavena na kvalitativním výzkumu. Výzkumný vzorek se skládá z romských a ne-romských hráčů. Výzkumnou metodou jsou polostrukturované rozhovory, analýza je provedena otevřeným kódováním. Práce ukazuje, že pro empowerment je důležité setkávání s druhými a dialog, hry a intervence, sdílení zkušeností a práce s vlastním útlakem. V dalších oblastech života se empowerment projevuje na individuální rovině (nárůstem sebevědomí, získáním komunikačních dovedností, smyslem pro odpovědné občanství). Dále v oblasti profesní, při práci se skupinou, výkonu stávajícího povolání, či zapojení se do nových projektů. Pro občanskou společnost je důležité setkávání majority s minoritou, nárůst občanských kompetencí, růst sociálního kapitálu, setkávání s výraznými angažovanými osobnostmi, otevírání diskuze ve veřejném prostoru a podpora zodpovědnosti za svůj život a okolí. Klíčová slova: divadlo utlačovaných, empowerment, práce s útlakem, Romové a ne- Romové, občanská společnost, aktivní občanství

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.