Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Unlearned Social Change: A Study of Transitory Order
Tomášek, Marcel ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Maslowski, Nicolas (oponent) ; Rasiński, Lotar (oponent) ; Červinková, Hana (oponent)
Práce je kvalitativní studií šedých zón a šedých aktivit na pomezí ekonomiky a politiky v České republice v letech 1995 až 2013. Všeobecně zakořeněný předpoklad, že závěrečnou tečkou za "přechodnou fází" byl proces evropeizace spojený s procedurami spojenými se vstupem do EU, je všeobecně rozšířen a považován za samozřejmost. Vzhledem k verifikaci tohoto předpokladu bylo výzkumné pole rozděleno na dvě výrazná dílčí období: první zkoumá praktiky, jak byly spojeny především s fází změny, kterou lze označit jako postprivatizační/sekundární privatizaci (1995-2004). Druhé sledované podobdobí (2004-2013) představuje období od vstupu do EU v roce 2004 do kolapsu české politické scény v roce 2013 po odhalení vládních, parlamentních a klanově-klientelistických struktur a demisi české vlády. Empirickými zdroji pro šetření byly především konkrétní případy dění a problematických situací na překryvu politiky a ekonomiky, jak jsou pro dané období 1995-2013 zaznamenány a zmiňovány v týdenících - Respekt, Ekonom. Teoretické ukotvení studie proběhlo prostřednictvím identifikace čtyř vln v konceptualizaci společenské změny ve střední a východní Evropě - v podobě "etapového schématu" (transformace-demokratická konsolidace; transformace-závislost na cestě; převzetí státu-evropeizace; verze kapitalismu-vlastní verze) a...
Public Procurements as a Corrupting Sector in RBC Model
Paulus, Michal ; Baxa, Jaromír (vedoucí práce) ; Gregor, Martin (oponent)
Cílem diplomové práce je sestavení RBC modelu s korupčním sektorem. Práce se pokouší rozšířit zatím málo početnou literaturu DSGE modelů s korupčním sektorem pomocí zakomponování korupčního sektoru do sektoru firem a politických stran. Tento sektor je interpretován jako sektor veřejných zakázek, kde firmy uplácí politiky pro získání veřejných tendrů. Tato specifikace je nová a předpokládáme, že postihne lépe fenomén politické korupce. Model předpovídá, že všechny šoky, které positivně ovlivňují ekonomiku, motivují firmy k větším investicím do korupce (a naopak). Zvýšení celkové úrovně korupce navíc podle modelu sice stimuluje ekonomiku, ale dlouhodobě vede ekonomiku do nestability. Model také zkoumá efekt různých typů fiskálních výdajů zachycených v užitkové funkci domácností. Model vykazuje několik neintuitivních výsledků (příliš velký podíl nakradených peněz politickými stranami, stimulace ekonomického růstu zvýšením celkové úrovně korupce a negativní hodnota držených vládních dluhopisů), které by měly být vyřešeny v dalším výzkumu.
Selective adjustment to EU regulatory provisions in new member states : the case of electricity market liberalization in Bulgaria and Czech Republic
Neofitov, Alexander ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Cibulková, Petra (oponent)
Tato práce se pokouší nabídnout komplexní analýzu vývoje politiky, jejímž prostřednictvím byly evropské předpisy, týkající se liberalizace národních trhů s elektřinou, přizpůsobeny domácímu politickému kontextu Bulharska a České republiky jako dvou nových členských států Evropské unie. Přesto, že byla vystavena jednotným požadavkům, adaptace na unijní regulační opatření v obou zemích byla odlišná co do vývoje příslušných politik s tím, že zatímco Česká republika byla schopná unijním požadavkům vyhovět, Bulharsko neuspělo. Výzkum, jehož cílem je vysvětlit tento nesoulad, identifikuje příčinnou souvislost mezi výsledky dodržování regulačních opatření a vlivem regulační politiky jako sektorově specifického způsobu uplatnění evropského modelu vládnutí na dynamiku přerozdělování zdrojů na domácí úrovni. Pozornost se soustřeďuje na kontextuální faktory, např. na to, jak rovnováha stávajících mocenských struktur v relevantních populacích daných oblastí podmiňuje dopad evropských rozhodnutí na domácího rozhodování. V tomto ohledu je vyslovena hypotéza, že s ohledem na tranzitivní "sedimenty" v nových členských státech EU mohou být vnější pravidla odchylována selektivním způsobem tak, aby vyhovovala místním poměrům, což vyvolává výsledky neodpovídající původnímu regulačnímu záměru.
Anonymous Companies and Public Procurement: Evidence from the Czech Republic
Jakab, Miroslav ; Palanský, Miroslav (vedoucí práce) ; Janský, Petr (oponent)
Firmy s anonymními akciemi a veřejné zakázky: případ České republiky Abstrakt Tato práce navazuje na dřívější výzkum týkající se anonymních společností v souvislosti s nižší efektivitou zadávacího řízení. Po zrušení anonymních akcií v roce 2014 se nabízí otázka, zda lze podobné nesrovnalosti vypozorovat i v případě dříve anonymních společností. Za tímto účelem byl spárován vyvážený vzorek dříve anonymních společností a srovnatelných transparentnějších společností. S pomocí Welchova t-testu pro rozdílné rozptyly byla testována hypotéza poklesu vybraných indikátorů ziskovosti a celkového podílu na zadaných zakázkách v případě dříve anonymních společností. Dále byl sestaven model lineární regrese k odhadu dopadu anonymity a dřívější anonymity dodavatele na úspory spojené s jednotlivými zakázkami. Výsledky ukazují, že zatímco anonymita dodavatele má signifikantně negativní dopad na úspory zakázky, podobný záporný efekt však nelze vysledovat v případě dříve anonymních dodavatelů. Došlo rovněž k poklesu v ukazatelích ziskovosti, ale v případě celkového podílu na zadaných zakázkách nebyl vysledován žádný signifikantní pokles, nejspíše protože velký podíl na nesrovnalostech měly zavedené podniky a nikoli entity sloužící jedinému účelu. Tato práce tak rozšiřuje dosavadní výzkum v oblasti efektivity zadávacího řízení...
State capture as market distortion: Effect of political connections in the Czech Republic
Špolc, Martin ; Vacek, Pavel (vedoucí práce) ; Kameníček, Jiří (oponent)
Firmy s politickými konexemi mohou čerpat rentu, která jim významně zlepší finanční výsledky, ale toto jednání přináší celospolečenské náklady ve formě deformací trhu. Tato diplomová práce představuje první empirickou analýzu personálních politických konexí na ministry ve vládě v České republice. V práci odhadujeme hodnotu politických konexí a zkoumáme přidělování dotací a veřejných zakázek jako formy získávání renty s využitím firemních dat od roku 1993 do roku 2015. Firmy s politickými konexemi mají signifikantně horší výsledky než jejich obdobní konkurenti, ale v průběhu napojení na ministra ve funkci své výsledky lehce zlepšují. Napojené firmy též získávají signifikantně větší objem dotací, což potvrzuje přidělování dotací jako jednu z forem získávání renty. Výsledky jsou robustní pro obě metody, jak pro regrese na průřezových datech, tak pro párování na základě pozorovaných proměnných a propensity skóre. Firmy nejspíše usilují o politické konexe, když se nacházejí ve špatné finanční situaci a vidí dobývání renty skrze konexe jako jediný způsob setrvání na trhu. Přidělování dotací vychýlené směrem k firmám s politickými konexemi vytváří značné deformace na trhu zvláště v odvětvích, kde jsou firmy na dotacích závislé, jako je například zemědělství, a v těchto oblastech může vést k významnému poškození...
Selective adjustment to EU regulatory provisions in new member states : the case of electricity market liberalization in Bulgaria and Czech Republic
Neofitov, Alexander ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Cibulková, Petra (oponent)
Tato práce se pokouší nabídnout komplexní analýzu vývoje politiky, jejímž prostřednictvím byly evropské předpisy, týkající se liberalizace národních trhů s elektřinou, přizpůsobeny domácímu politickému kontextu Bulharska a České republiky jako dvou nových členských států Evropské unie. Přesto, že byla vystavena jednotným požadavkům, adaptace na unijní regulační opatření v obou zemích byla odlišná co do vývoje příslušných politik s tím, že zatímco Česká republika byla schopná unijním požadavkům vyhovět, Bulharsko neuspělo. Výzkum, jehož cílem je vysvětlit tento nesoulad, identifikuje příčinnou souvislost mezi výsledky dodržování regulačních opatření a vlivem regulační politiky jako sektorově specifického způsobu uplatnění evropského modelu vládnutí na dynamiku přerozdělování zdrojů na domácí úrovni. Pozornost se soustřeďuje na kontextuální faktory, např. na to, jak rovnováha stávajících mocenských struktur v relevantních populacích daných oblastí podmiňuje dopad evropských rozhodnutí na domácího rozhodování. V tomto ohledu je vyslovena hypotéza, že s ohledem na tranzitivní "sedimenty" v nových členských státech EU mohou být vnější pravidla odchylována selektivním způsobem tak, aby vyhovovala místním poměrům, což vyvolává výsledky neodpovídající původnímu regulačnímu záměru.
Public Procurements as a Corrupting Sector in RBC Model
Paulus, Michal ; Baxa, Jaromír (vedoucí práce) ; Gregor, Martin (oponent)
Cílem diplomové práce je sestavení RBC modelu s korupčním sektorem. Práce se pokouší rozšířit zatím málo početnou literaturu DSGE modelů s korupčním sektorem pomocí zakomponování korupčního sektoru do sektoru firem a politických stran. Tento sektor je interpretován jako sektor veřejných zakázek, kde firmy uplácí politiky pro získání veřejných tendrů. Tato specifikace je nová a předpokládáme, že postihne lépe fenomén politické korupce. Model předpovídá, že všechny šoky, které positivně ovlivňují ekonomiku, motivují firmy k větším investicím do korupce (a naopak). Zvýšení celkové úrovně korupce navíc podle modelu sice stimuluje ekonomiku, ale dlouhodobě vede ekonomiku do nestability. Model také zkoumá efekt různých typů fiskálních výdajů zachycených v užitkové funkci domácností. Model vykazuje několik neintuitivních výsledků (příliš velký podíl nakradených peněz politickými stranami, stimulace ekonomického růstu zvýšením celkové úrovně korupce a negativní hodnota držených vládních dluhopisů), které by měly být vyřešeny v dalším výzkumu.
Podniky se státní účastí a jejich role ve vytváření korupčního prostředí
Sodomka, Jan ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Vymětal, Petr (oponent)
Práce se zabývá podniky se státní účastí a jejich korupčním potenciálem. V první části je charakterizováno korupčního prostředí v České republice a to v kontextu společenských, ekonomických a politických změn v devadesátých letech dvacátého století. V této části je také podrobněji vysvětlena typologie Rasmy Karklinsové, která se stala metodologickým základem práce. Druhá část práce je zaměřena na charakteristiku podniků se státní účastí a také na vnitřní a vnější kontrolní mechanismy, které by měly snižovat jejich korupční potenciál. Třetí část pak detailněji rozebírá procesy a výsledky legislativních změn v posledních letech, které byly zaměřeny na zvýšení vnější kontroly podniků se státní účastí.
Analýza korupce v České republice
Dubovec, Petr ; Pokorný, Pavel (vedoucí práce) ; Jiroušek, Radim (oponent)
Cílem práce je popsat a analyzovat korupci. Práce popsala korupci z právního hlediska, a analyzovala racionalitu pachatele korupce z hlediska užitku a strategického rozhodování teorie her. Dále jsou v práci popsány legislativní záměry nastávající vlády v boji proti korupci a jejich vyhodnocení nevládní organizaci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.