|
Dějiny a katalog historické knihovny farnosti sv. Vojtěcha v Praze - Novém Městě
PIVOŇKOVÁ, Alena
Cílem této diplomové práce bylo vytvoření katalogu rukopisů a tisků knihovny farnosti u kostela sv. Vojtěcha v Praze - Novém Městě. Práce je rozdělena do několika kapitol. V úvodu jsou tyto jednotlivé kapitoly stručně představeny. Následuje kapitola pojednávající o použité literatuře a pramenech. Další dvě následující kapitoly se obě zabývají dějinami, nejprve původce knižního fondu, tedy dějinami svatovojtěšské farnosti (je doplněna přehledem zdejších farářů a kaplanů) a poté samotné knihovny. Kapitola pátá pak vysvětluje, jakým způsobem byl katalog vytvořen a informuje o celkovém počtu rukopisů a tisků v knihovně. Celá šestá kapitola je věnována analýze knižního fondu a je rozdělena na deset podkapitol podle hledisek tohoto rozboru. První zkoumá dobu vzniku farních knih, druhá obsah (téma) knih, třetí použitý jazyk, čtvrtá uvedená místa vydání a tisku, pátá a šestá tiskaře a nakladatele všech tisků, sedmá zmiňuje ilustrace obsažené ve farních knihách a osmá zkoumá vazby knih. Závěr se snaží zhodnotit vytyčené cíle. Přiložen je též seznam pramenů a literatury, a nakonec též katalog farní knihovny. Práce obsahuje také fotografie (konkrétně kapitoly 6.5, 6.6, 6.7 a 6.8).
|
|
Jeho Blahorodí, ctihodný nakladatel a knihkupec Ignác Leopold Kober (Nakladatelství I. L. Kober v letech 1845-1896)
JUKL, Jan
Předkládaná diplomová práce pojednává o nakladateli a knihkupci Ignáci Leopoldu Koberovi a vývoji jeho podniku v letech 1846 {--} 1866 v kontextu české společnosti druhé poloviny 19. století. Hlavní důraz je kladen na život I. L. Kobra a jeho vliv na soudobou českou kulturu a vzdělanost, zabývá se charakteristikou produkce jím vydávané, významná pozornost je věnována seznámení s příběhem Koberova největšího díla Slovníku naučného a jeho významu pro českou vzdělanost. Příběh Ignáce Leopolda Kobra, prvního českého moderního nakladatele, je v současné době nezpracován a téměř zapomenut, tento stav se pokouší práce alespoň částečně napravit. Cílem je představit nakladatelovu osobu jako muže, jež dovršil dílo doby staré, aby tak položil základ době nové.
|
|
Role knižních influencerů ve vztahu k nakladatelům, knihkupcům a čtenářům
Fejfarová, Adéla ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Zavřelová, Monika (oponent)
Diplomová práce pojednává o knižním influencerství a jeho využití nakladateli a knihkupci jako marketingového nástroje. Práce představuje tento novodobý fenomén, jeho charakteristiku, principy, nejvýznamnější knižní influencery v České republice a online prostředí, kde knižní influenceři působí. Cílem diplomové práce bylo zjistit principy a podmínky spolupráce mezi knižními influencery, nakladateli a knihkupci, vzájemné vztahy a působení online obsahu knižních influencerů na čtenáře. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření se šesti knižními influencery, osmi nakladateli, dvěma knihkupci a 662 čtenáři. Výzkumná část nám ukazuje, jak tyto spolupráce fungují v praxi, zda je to klíčový nástroj marketingu pro nakladatele a knihkupce, jak se bude do budoucna vyvíjet a jaké postoje ke knižnímu influencerství mají všechny tři zkoumané skupiny. Výzkum se zároveň dotýká i otázky stírání rozdílů mezi knižními influencery a literárními kritiky, kde můžeme zaznamenat značné neporozumění knižním influencerům ze strany literárních kritiků a rivalitu vůči nim. V závěru jsou formulovány konkrétní předpoklady vývoje do budoucna a aktuální trendy i nedostatky, které by měly být zlepšeny či odstraněny jak ze strany knižních influencerů, tak ze strany nakladatelů a knihkupců.
|
|
Vliv českých deníků na knižní trh v roce 2012
Novák, Vít ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
V úvodu této práce přibližuji současný stav českého knižního trhu, způsob jeho fungování a výsledky nakladatelů. Snažím se také najít odpovědi na otázky týkající se různých etických a morálních dilemat, a to jak v odborné literatuře, tak na základě osobních rozhovorů s odborníky na dané téma. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem významné české deníky ovlivňovaly knižní trh v roce 2012. K tomu jsem se rozhodl využít analýzu mediálního obsahu, kterou napřed podrobně představím a následně popíši a okomentuji její výsledky. Vliv médií na knižní trh dokreslí i názorný experiment provedený ve spolupráci s jedním z nakladatelů.
|
| |
|
Vztahy mediálních organizací a digitálních zprostředkovatelů
Bešťák, Václav ; Soukeník, Štěpán (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Diplomová práce zkoumá vztahy mezi digitálními zprostředkovateli a mediálními organizacemi na českém trhu. Jejím cílem je popsat nové, stále ještě formující se prostředí, které bylo poznamenané prudkým nárůstem vlivu digitálních platforem a změnou obchodních modelů vydavatelů. Práce zasazuje tento fenomén do kontextu mediálních studií a kritické politické ekonomie a definuje pojmy "digitální platformy" a "digitální zprostředkovatelé". Podrobněji se také zabývá současnými výzvami, které souvisí s konzumací obsahu v digitálním prostředí - zahrnuje například diskuzi o autorském právu, proměně uživatelského chování nebo monetizaci obsahu. Výzkumná část vychází z deseti individuálních hloubkových rozhovorů se zástupci digitálních zprostředkovatelů, mediálních organizací a třetích stran. Interpretace probíhá v obecné, eticko-normativní rovině a snaží se pochopit, jak spolu jednotlivé strany komunikují a spolupracují, jak vnímají dané prostředí, jak vidí jeho proměny i budoucí vývoj.
|
|
Selfpublishing v českém prostředí a změny na knižním trhu s ním spojené
Blažek, Radek ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Jedna z prvních českých prací na téma selfpublishing. Ačkoliv si nepochopení, zakázaní a jinak omezení autoři v minulosti mohli vydat knihu vlastním nákladem, fenomén selfpublishingu, který spisovatelům s pomocí některého ze specializovaných portálů umožňuje zařídit publikaci díla během několika kliknutí a velice levně, je poměrně nový. Větší rozmach začíná zhruba od poloviny první dekády 21. století - a to jak v zahraničí, tak v Česku. Jak ale tato práce ukazuje, následný rozvoj se v USA, které jsou považovány za kolébku této technologie, a v tuzemském prostředí liší. První kapitola mapuje historii samopublikování a dává selfpublishing do kontextu samizdatu, vydávání knih vlastním nákladem a vydání přes klasického nakladatele, snaží se selfpublishing charakterizovat. V druhé kapitole se čtenář seznámí s technologiemi, které umožnily nástup a rozšíření selfpublishingu. Třetí kapitola analyzuje projevy selfpublishingu na knižních trzích v ČR a v USA, dává je do kontextu a porovnává také nejvýznamnější poskytovatele těchto služeb - a to jak ty americké, tak české. Stav, kdy se na veřejnost dostávají díla amatérských autorů, mnozí odborníci i zavedení spisovatelé kritizují, tato práce proto neignoruje ani kritiku, jež k selfpublishingu směřuje. Popsány jsou rovněž vzácné příklady selfpublikujících...
|
|
Vliv českých deníků na knižní trh v roce 2012
Novák, Vít ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
V úvodu této práce přibližuji současný stav českého knižního trhu, způsob jeho fungování a výsledky nakladatelů. Snažím se také najít odpovědi na otázky týkající se různých etických a morálních dilemat, a to jak v odborné literatuře, tak na základě osobních rozhovorů s odborníky na dané téma. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem významné české deníky ovlivňovaly knižní trh v roce 2012. K tomu jsem se rozhodl využít analýzu mediálního obsahu, kterou napřed podrobně představím a následně popíši a okomentuji její výsledky. Vliv médií na knižní trh dokreslí i názorný experiment provedený ve spolupráci s jedním z nakladatelů.
|
|
Vyhledávání knih Google: analýza systému a jeho využití v České republice
Frčka, Pavel ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Souček, Jiří (oponent)
Tématem této magisterské diplomové práce je služba Google Books, dříve Vyhledávání knih Google a Google Print. Širší obecný kontext je stručně popsán v prvních dvou kapitolách. Představena je společnost Google a portfolio jejích služeb, stejně jako poslední vývoj ve sdílení informací, například trendy typu digitálních knihoven a otevřeného přístupu. Třetí kapitola prezentuje výsledky analýzy Google Books jako komplexního systému. Zmíněny jsou: historie služby, Projekt knihovna, Partnerský program, sklízení metadat, metody skenování, dostupné možnosti vyhledávání, všechny informace a funkcionality v jednotlivých záznamech, uživatelská participace. Kapitola čtyři je zaměřena na autorské právo a spory, které se Google Books týkaly. Pátá kapitola se vypořádává s využitím Google Books v České republice, a to ve smyslu veškerých lokálních aktivit. Velká pozornost patří digitalizaci ve spolupráci společnosti Google s Národní knihovnou České republiky. Pro tuto práci byla uskutečněna dvě dotazníková šetření, mezi vysokoškolskými studenty a velkými českými vydavateli. Bylo zjištěno dobré povědomí o existenci služby; nejatraktivnějším atributem je přítomnost plných textů. Vydavatelé oceňují možnost prodávat e-knihy. Detailní výsledky obou průzkumů jsou obsahem šesté kapitoly. V závěrečné kapitole sedm je předvídána...
|
|
Nakladatelství Odeon: současný profil a mediální obraz
Blažek, Radek ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
1 Abstrakt Bakalářská práce si klade za cíl představit významné české nakladatelství Odeon. První kapitola je vyhrazena pro historii nakladatelství od avantgardních 20. a 30. let, kdy nakladatelství řídil zakladatel Jan Fromek, přes rozkvět v době socialismu, kdy se z Odeonu stalo špičkové nakladatelství na československém knižním trhu, až přes problematickou privatizaci v 90. letech. Tato kapitola končí rokem 1999, kdy značku koupil Bertelsmann. V následující kapitole práce popisuje současný profil nakladatelství. V současnosti Odeon vydává všechny možné žánry, podle slov šéfredaktora Jindřicha Jůzla je lze souhrnně označit jako literary fiction. Představuji čtyři edice - Světová knihovna, Nobelova cena, Česká řada a Knihovna klasiků, včetně důležitých knih, které do nich patří a klíčových autorů ve stáji Odeonu. Popsána je také propagace knih tohoto nakladatelství. Největší prostor je v třetí kapitole dán ohlasům v médiích a u čtenářů, z nichž vyplývá, že Odeon je považován za kvalitní nakladatelství s dobře hodnocenými tituly. V poslední kapitole zkoumám Odeon v rámci českého knižního trhu, jeho postavení ve společnosti Euromedia Group, do níž patří, a porovnávám ho s nejvýznamnějšími konkurenty, jimiž jsou podle Jindřicha Jůzla Argo, Host, Kniha Zlín, Mladá fronta a Paseka. V závěru jsem dospěl k...
|