Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fenomén pozdní transpozice v České republice
Říha, Michal ; Pítrová, Lenka (vedoucí práce) ; Svobodová, Magdaléna (oponent) ; Plaňavová-Latanowicz, Jana (oponent)
FENOMÉN POZDNÍ TRANSPOZICE V ČESKÉ REPUBLICE Implementace evropského práva je nutnou podmínkou pro funkčnost evropské integrace. Zatímco ale normativní činnost vykonávají orgány Unie, provádění evropského práva je úkolem pro členské státy. Ty musí adekvátně uzpůsobit svůj právní řád a unijní pravidla účinně vymáhat. V případě směrnic je základní podmínkou jejich efektivity právě transpozice do národního právního řádu, což zpravidla znamená nezbytnost přijetí nové legislativy na národní úrovni. Česká republika dlouhodobě patří mezi státy s vysokým podílem pozdně transponovaných směrnic Evropské unie. Přes obecně přijímané tvrzení, že viníkem těchto transpozičních selhání je Parlament České republiky, výzkum takové názory vyvrací. Přestože Poslanecká sněmovna je na vládě poměrně autonomní, její projednávání je zdlouhavé a jednací řad nabízí jen omezenou paletu nástrojů na usměrnění parlamentních deliberací, k transpozičnímu zpoždění dochází již na exekutivní úrovni. A to i přes to, že Česká republika má sérii robustních opatření pro zlepšení plánování implementačních prací, jež ale v praxi nejsou vymáhány. Předkládaný výzkum vychází z údajů o legislativním procesu za tři volební období (2010-2021) a porovnává rychlost projednávání národní a implementační legislativy v českém prostředí. Tyto údaje srovnává s...
Historie a současnost legislativního procesu v České republice a ve Spolkové republice Německo
ŠTIKOVÁ, Linda
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku zákonodárné moci jakožto nedílné součásti každého právního státu, a na tvorbu primárních (zákonných) předpisů a sekundárních (podzákonných) předpisů v komparativní perspektivě České republiky a Spolkové republiky Německo. Stručně je také nastíněn historický kontext tvorby zákonů obou států z doby existence pluralitního politického systému, který do určité míry inspiroval současné právní předpisy. Klíčová je rovněž otázka efektivnosti právotvorné procedury spočívající ve znalosti ze strany veřejnosti, neboť právě transparentnost legislativy plní významnou roli v každodenním životě občanů.
STAVEBNÍ ZÁKON: VEŘEJNÝ ZÁJEM NEBO VEŘEJNÝ KONFLIKT? PROCES TVORBY STAVEBNÍHO ZÁKONA POHLEDEM KLÍČOVÝCH AKTÉRŮ SE ZAMĚŘENÍM NA PÉČI O VEŘEJNÉ ZÁJMY
Voldřichová, Magdaléna ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Špecián, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá procesem přípravy nového stavebního zákona, s ohledem na vyjednávání a balancování veřejných zájmů, konkrétně na ochranu přírody, krajiny, životního prostředí a kulturního bohatství. Práce sleduje jednak legislativní proces vydávání zákona a dále to, jaký prostor v něm byl vymezen pro vyjednávání o uvedených veřejných zájmech. Zároveň sleduje i výsledek procesu, respektive zda a jakým způsobem bude v zákoně č. 283/2021 Sb. ošetřena ochrana výše uvedených veřejných zájmů. Výzkum je koncipován jako explanatorní případová studie, která si klade za cíl nejen porozumět danému fenoménu, ale tematizovat i vztahy jeho aktérů. Klíčovými zdroji dat pro výzkum byly písemné materiály a expertní rozhovory. Hlavním zjištěním je, že proces přípravy zákona byl, i přes ne zcela standardní průběh, legální a v souladu s procesními požadavky. Právní úprava je i legitimní - přijatá legitimní politickou reprezentací a odborně zaštítěná, a jsou v ní zakotveny mechanismy na ochranu vybraných veřejných zájmů. Klíčová slova: stavební zákon, legislativa, legislativní proces, veřejné zájmy, střet zájmů, rozhodovací proces
Deficity soudobé legislativní tvorby práva v České republice
Crha, Miroslav ; Wintr, Jan (oponent)
Deficity soudobé legislativní tvorby práva v České republice Klíčová slova: legislativní proces, Parlament, legisprudence Abstrakt: Diplomová práce se zabývá současným legislativním procesem v České republice a snaží se v něm identifikovat slabá místa, která mohou vést ke vzniku nekvalitních zákonů. Hodnocení legislativního procesu není autorem považováno za možné bez řádného filozofického a teoretického zakotvení. Jako teoretické zázemí si tedy volí teorii legisprudence vycházející z myšlení L. Wintgense. Legisprudence je teorií racionální tvorby práva, která se vymezuje proti střednímu proudu současné teorie práva, který se zaměřuje spíše na právní výklad. Dle legisprudence je legitimita práva podmíněna tím, že jeho přijetí přináší pozitivní důsledky ve srovnání s absencí práva. Filozoficky je legisprudence založená na společenské smlouvě, jakožto mandátu zákonodárci přijímat zákony s minimálním zásahem do svobody. Principy a požadavky na zákonodárce, které legisprudence formuluje, jsou v práci aplikovány na konkrétní části procesu legislativní tvorby práva v České republice. Jde zejména o úřední postupy přípravy zákonů, legislativní techniku, důvodové zprávy, hodnocení dopadů regulace a parlamentní proceduru. Tyto části legislativní tvorby práva jsou zkoumány jak z hlediska jejich procesní úpravy, tak z...
Legislativní proces ve veřejné správě
Sedláčková, Pavlína ; Pomahač, Richard (vedoucí práce) ; Pítrová, Lenka (oponent)
Legislativní proces ve veřejné správě Abstrakt Tato diplomová práce řeší legislativní proces ve veřejné správě. Cílem bylo přiblížit proceduru přijímání právních předpisů vládou a popsat legislativní činnost tvůrců těchto právních předpisů, kterými jsou již zmíněná ministerstva a jiné správní úřady. Okrajově byla popsána i činnost územně samosprávných celků a jejich postup při přijímání obecně závazných vyhlášek a nařízení obce/kraje. Do práce je promítnuta významná judikatura Ústavního soudu upřesňující jak požadavky pro vydávání podzákonných právních předpisů na základě jednotlivých druhů zmocnění poskytnuté Ústavou České republiky, tak z pohledu závaznosti Legislativních pravidel vlády mající formu usnesení vlády. V práci je rozpracována otázka povinných náležitostí předmětných legislativních aktů, bez kterých by nemělo dojít k jejich projednání vládou, jakož i postavení a úloha Legislativní rady vlády, která ačkoli je pouhým poradním orgánem vlády v oblasti legislativy poskytující vládě nezávazná doporučení, přesto je její význam při tvorbě práva nezastupitelný. Problémem tvorby práva se ukázala být doposud neprovedená elektronizace jak Sbírky zákonů a mezinárodních smluv (e-Sbirka), kdy stále platí za jediný oficiální nástroj zajišťující autentické znění právních předpisů listinná Sbírka zákonů, tak i...
Does RIA Really Evaluate Regulatory Impact? The Case of the Czech Republic
Jára, Karel ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Cahlík, Tomáš (oponent)
Hodnocení dopadů regulace (RIA) se za posledních 20 let stalo horkým tématem světové politiky stejně jako ekonomického výzkumu. Jeho základní definice jako nástroje pro zlepšení kvality regulace pomocí analýzy nákladů a přínosů je udržitelná pouze v případě, že je správně implementováno pro všechny potenciální zdroje regulace. Jedním takovým zdrojem je parlament se svými pozměňovacími návrhy. Po shrnutí základních informací o RIA a jeho historii a po sumarizaci relevantní literatury k RIA přistupuje tato práce k průkopnické analýze změn v regulatorních dopadech zákonů způsobených parlamentními pozměňovacími návrhy. Je studován vzorek všech zákonů schválených v roce 2010 v České republice. Schválené pozměňovací návrhy k těmto zákonům jsou analyzovány a je zjištěno, že pouze 3 z 20 návrhů zákonů s RIA bylo pozměněno tak, že nedošlo ke změnám jejich regulatorních dopadů. To podporuje závěr, že implementace RIA by pozměňovací návrhy měla brát v potaz. Dalším zjištěním je, že obcházení systému RIA probíhá také v případě nevládních návrhů zákonů (které do něho nejsou v České republice zahrnuty), neboť 18 ze 32 návrhů bez RIA neobsahovalo RIA právě pro svůj nevládní původ.
Proces přijímání zákona o dětské skupině: Případová studie intervence aktérů.
Jirků, Olga ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Potůček, Martin (oponent)
Práce se zabývá zavedením nového nástroje veřejné politiky - službou péče o dítě v dětské skupině, jeho vznikem, vývojem a důvodem jeho zavedení do praxe. Téma bylo vybráno z důvodu účasti diplomantky při legislativním procesu přijímání zákona o dětské skupině jako nového typu péče o děti. Úvodní část bude zaměřena na představení problematiky, na analýzu historického a současného systému péče o děti na území stávající České republiky. Představí nástroje a opatření umožňující lepší harmonizaci rodinných a pracovních rolí rodičů malých dětí. Teoreticky se bude práce opírat o koncepty harmonizace soukromého a pracovního života rodičů a o koncept rovných příležitostí žen a mužů. Dále se zaměří na představení aktérů, kteří vstupovali do procesu projednávání a přijímání zmíněného zákona a přímo či nepřímo jej ovlivňovali. Cílem předkládané práce bylo předložit případovou studii, která by charakterizovala jak proces přijímání zákona, tak i intervenci některých aktérů na jeho konečnou schválenou podobu.
Postavení poslance PS PČR v legislativním procesu
Kočí, Kristýna ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Wintr, Jan (oponent)
Hlavním smyslem mé diplomové práce nazvané "Legislativní proces - role poslance Parlamentu ČR" je analyzovat proces přípravy, rozhodování a schvalování zákonů Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR se zaměřením na roli poslance v legislativním procesu (včetně komparace mezi poslanci koaličními, opozičními a nezařazenými) a nabídnout srovnání teorie, tedy možností daných ústavou a dalšími zákony a skutečnou praxí.
Role obstrukčního jednání v českém legislativním systémů
Sedláček, Martin ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Švec, Kamil (oponent)
Hlavním cílem této práce je popsat využívání obstrukčních mechanismů v českém legislativním systému, které na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jakožto klíčové zákonodárné instituce parlamentního systému páchají již mnoho let nemalé škody v podobě blokování projednávání návrhů zákonů. Důvody, jež vedly k tomu, aby jednací řád Poslanecké sněmovny umožnil existenci tohoto fenoménu, nejsou zcela zřejmé, nicméně jsou nedílnou součástí parlamentní kultury naší země, jejichž existence využívá zejména legislativní menšina. Přestože má jednací řád své jasné znění, které obstrukce umožňuje, tak je jejich využívání mnohdy považováno za protiústavní, jelikož přesahuje únosnou mez. Stěžejním cílem této práce je představit čtenářům všechny nástroje napomáhající k obstrukčnímu jednání a následně také ukázat jejich využití v praxi při schůzích Poslanecké sněmovny, a to v rámci posledních tří volebních obdobích této komory včetně období právě probíhajícího.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.