Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Odvrácená strana komiky her Divadla Járy Cimrmana
VITOŇ, Jan
Bakalářská práce se zaměřuje na vymezení a rozklíčování hlavních prvků, které se vážou k humoru a k pojetí komiky jako takové. Také se snaží tyto prvky zachytit v samotné tvorbě Divadla Járy Cimrmana. Zároveň se snaží postihnout prvky, jež stojí na opačném pólu, než je idea tzv. "laskavého humoru", která je obvykle v souvislosti s poetikou těchto her (a také celkové autorské tvorby Zdeňka Svěráka) zdůrazňována. Práce se zaměřuje se na to, jakým způsobem je v komice Divadla Járy Cimrmana prezentována postava ženy, postava monstra, lascivnosti, voyeurství a vulgarity. Má za cíl ukázat, že i hry z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka v sobě nosí cosi zvráceného. Práce si také v duchu kulturní historie klade otázku provázanosti této tematické složky s kulturní tradicí, která má nejspíš kořeny již v tom, co lidé obdivovali v 19. století například při cirkusových "freak show", při kterých jim byla nabízena deviantní podívaná plná stvůr a hendikepovaných lidí.
Fenomén Cimrman
Krejčí, Jan ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
V úvodu práce shrnujeme dosavadní tvorbu Divadla Járy Cimrmana a rozdělujeme fenomén Járy Cimrmana do dvou deklarovaných autorských rovin. První rovinou je tvorba připisovaná fiktivní postavě Járy Cimrmana jako autorovi. Druhou rovinu tvoří tak zvané rekonstrukce Cimrmanovy tvorby, za jejíž autory jsou označováni cimrmanologové. Zmiňujeme zde důležitou roli rozhlasového pořadu jako Cimrmanova pretextu. Snažíme se také vystihnout různé aspekty fiktivní postavy Járy Cimrmana a jeho mystifikační povahu. Hlavním tématem práce je analýza Cimrmana a jeho vztahu k českému snu. Zamýšlíme se nad podobou českého snu a jeho proměnami. Ve druhé kapitole práce zkoumáme Cimrmanův vztah k české historii a národnímu mýtu rozborem hry DJC . Na úvod kapitoly jsme zařadili i krátký přehled o původu blanické pověsti. Dále se zabýváme Cimrmanovou hrou, přičemž klademe důraz na neobvyklou političnost hry. Ve třetí kapitole rozebíráme prostřednictvím Cimrmanovy hry souvislost Járy Cimrmana, resp. jeho autorů, s češstvím, národním povědomím a Cimrmanovým vztahem k české kultuře. Hru uvádíme v kontextu Kainarovy básně , filmu V. Klusáka a F. Remundy , Macurovy studie Český svět a Kašparovy knihy České nebe.
Literárně didaktický potenciál Českého nebe
Jiskrová, Zuzana ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato práce přímo navazuje na mou bakalářskou práci Čemu a proč se smějeme s Járou Cimrmanem. První, teoretická část, shrnuje poznatky o poetice her Divadla Járy Cimrmana a následně je dokládá na interpretaci poslední hry tandemu Smoljak & Svěrák, Českého nebe. První dvě kapitoly tedy zajišťují teoretickou bázi vědomostí pro odučení čtyřhodinového bloku postaveného právě na Českém nebi. Dotýkají se převážně humoru a našeho národního génia Járy Cimrmana, ale také tématu mystifikace, postav, časoprostoru, tématu češství, kompozice. Druhá, hlavní, část práce pak uvádí teoretické poznatky do praxe. České nebe skýtá učiteli mimořádný didaktický potenciál vhodný k prověření a prohloubení čtenářské gramotnosti. Didaktická část přináší kompletní přípravu na čtyři vyučovací jednotky, ve kterých postihuje krátký úvod k Divadlu Járy Cimrmana, přehled užívané komiky s důrazem na parodii. Hlavně však poskytuje malou sondu do názorů, hodnot a kulturněhistorického povědomí dnešního adolescenta. Studenti měli možnost si v hodině zvolit svou českou nebeskou komisi a také vyjádřit své názory na otázky vlastenectví, češství, národních tradic, budoucnosti českého jazyka. Podstatná část práce reflektuje průběh a výsledek tohoto didaktického experimentu.V samém závěru navrhuje, co by bylo možné příště vylepšit nebo...
Komično a jeho účinek na čtenáře v dílech Járy Cimrmana
Nemravová, Petra ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Tato práce se pokouší zjistit důvody velké obliby cimrmanovských her u českého obecenstva a to zejména popisem jazykových postupů, které oba autoři, Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, opakovaně používali pro dosažení komického účinku. Jde o práci zaměřenou především literárně. Divadelní hledisko je použito pouze v případech, kde přímo ovlivňuje správné pochopení humoru, popřípadě pro doplnění a ucelení některých částí práce. Tato bakalářská práce se tedy zabývá postavou Járy Cimrmana, komikou a humorem jeho her, respektive her obou autorů.
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
Jazyk a styl her Divadla Járy Cimrmana
Kojetínová, Martina ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Jazyk a styl her Divadla Járy Cimrmana Tato magisterská diplomová práce se zabývá jazykovou komikou v divadelních hrách Divadla Járy Cimrmana. Úvodní kapitola podává základní informace o divadle a autorech. Dále je práce rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretickém bloku nacházíme přehled různých teorií komiky počínaje Henri Bergsonem, přes Bohuslava Brouka, Ladislava Dvorského až k nejnovějším výzkumům Vladimíra Boreckého. Vlastní analýza zahrnuje detailní popis všech 15 her Divadla Járy Cimrmana. Práce sleduje různé druhy jazykové komiky a způsob jejich uplatnění. Jazykové jevy jsou analyzovány postupně podle principu jednotlivých jazykových rovin. Práce se okrajově zabývá také mystifikací, která tvoří obecný základ všech komických projevů ve hrách Divadla Járy Cimrmana. Klíčová slova Jára Cimrman, divadelní hra, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, jazyková komika, intertextovost, mystifikace
Mediální obraz Salónu Cimrman a jeho srovnání s Divadlem Járy Cimrmana
Hedbávný, Marek ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zájmem médií o Divadlo Járy Cimrmana během prvních dvou sezon jeho působení (1967 až 1969). Přibližuje okolnosti založení divadla a příčiny odchodu jeho zakladatele Jiřího Šebánka a režisérky Heleny Philippové. Text se dále zaměřuje na dobovou kritiku prvních tří her Divadla Járy Cimrmana: Aktu, Vyšetřování ztráty třídní knihy a Domácí zabijačky. Práce nabízí ucelený materiál o Salónu Cimrman, jeho divadelních hrách, hercích, novinářských ohlasech, porovnává ho s Divadlem Járy Cimrmana a představuje osobnost Jiřího Šebánka. Součástí je i teoretická kapitola o literární mystifikaci v souvislosti s Divadlem Járy Cimrmana.
Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace
Fantová, Matylda ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Diplomová práce Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace se zabývá fiktivní postavou Járy Cimrmana hned z několika hledisek. Jára Cimrman je zde krátce představen jako literární postava, dále je zde popsán vznik Divadla Járy Cimrmana a vznik Salónu Cimrman. Nechybí ani informace o rozhlasovém pořadu Vinárna U Pavouka, kde se vůbec poprvé objevilo jméno Járy Cimrmana. Důležitým mezníkem je stanovení cimrmanovského kánonu v první části práce. Následují kapitoly věnující se mystifikaci a fikčnímu světu. Praktická část práce je pak věnovaná zejména fanouškovské participaci a dalšímu uživatelsky generovanému obsahu. V práci jsou krátce představeny a následně využívány různé mediální i literární teorie. Jedná se zejména o teorii transmediality, produsage, teorii fikčních světů a teorii mystifikace. Přidruženým cílem práce je přiblížit výstavbu Cimrmanova fikčního světa na utvořeném kánonu za pomoci literárních teorií. Kánon či spíše korpus vybraných textů je pak porovnáván s ukázkami (nejen) fanouškovské participace a produsage. Výsledkem je i (částečné) zmapování Cimrmanových stop v České republice i v digitálním světě. To vše vede k rozuzlení hlavního cíle práce, a to k vymezení, zda Jára Cimrman je, nebo není transmediálním fenoménem.
Komično a jeho účinek na čtenáře v dílech Járy Cimrmana
Nemravová, Petra ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Tato práce se pokouší zjistit důvody velké obliby cimrmanovských her u českého obecenstva a to zejména popisem jazykových postupů, které oba autoři, Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, opakovaně používali pro dosažení komického účinku. Jde o práci zaměřenou především literárně. Divadelní hledisko je použito pouze v případech, kde přímo ovlivňuje správné pochopení humoru, popřípadě pro doplnění a ucelení některých částí práce. Tato bakalářská práce se tedy zabývá postavou Járy Cimrmana, komikou a humorem jeho her, respektive her obou autorů.
Literárně didaktický potenciál Českého nebe
Jiskrová, Zuzana ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato práce přímo navazuje na mou bakalářskou práci Čemu a proč se smějeme s Járou Cimrmanem. První, teoretická část, shrnuje poznatky o poetice her Divadla Járy Cimrmana a následně je dokládá na interpretaci poslední hry tandemu Smoljak & Svěrák, Českého nebe. První dvě kapitoly tedy zajišťují teoretickou bázi vědomostí pro odučení čtyřhodinového bloku postaveného právě na Českém nebi. Dotýkají se převážně humoru a našeho národního génia Járy Cimrmana, ale také tématu mystifikace, postav, časoprostoru, tématu češství, kompozice. Druhá, hlavní, část práce pak uvádí teoretické poznatky do praxe. České nebe skýtá učiteli mimořádný didaktický potenciál vhodný k prověření a prohloubení čtenářské gramotnosti. Didaktická část přináší kompletní přípravu na čtyři vyučovací jednotky, ve kterých postihuje krátký úvod k Divadlu Járy Cimrmana, přehled užívané komiky s důrazem na parodii. Hlavně však poskytuje malou sondu do názorů, hodnot a kulturněhistorického povědomí dnešního adolescenta. Studenti měli možnost si v hodině zvolit svou českou nebeskou komisi a také vyjádřit své názory na otázky vlastenectví, češství, národních tradic, budoucnosti českého jazyka. Podstatná část práce reflektuje průběh a výsledek tohoto didaktického experimentu.V samém závěru navrhuje, co by bylo možné příště vylepšit nebo...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.