Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The Influence of English Gothic and Victorian novel on the Contemporary Children's Literature
POKORNÁ, Eliška
Cílem práce je představit dílo autorky americké dětské literatury Maryrose Wood, která se ve své současné tvorbě pro dětské čtenáře zabývá návazností anglické tradice gotického románu na současnou dětskou prózu. Práce v úvodu představí autorku a v následující kapitole se pokusí charakterizovat anglický gotický román, jeho témata, hlavní znaky a motivy, a jeho návaznost v kontextu viktoriánské tradice. Prostřednictvím srovnávací analýzy románu Jane Eyre Charlotty Bronte a příběhů série The Incorrigible Children of Ashton Place (Maryrose Wood, 2010-2018) se práce zaměří na motivy gotické literatury a jejich transformaci v současné dětské próze. Součástí práce bude kapitola věnovaná prostředí gotického románu a jeho proměnám v současné dětské próze.
Motiv kočky v příbězích Antonie Barber, Holly Webb a Sheily Norton
ŠVARCOVÁ, Aneta
Cílem této práce je srovnávací analýza vybraných děl představitelek současné anglické dětské literatury, se zaměřením na motiv kočky jako hlavní postavy dětských příběhů. Teoretická část práce stručně pojednává o vývoji dětské literatury, v níž se objevuje zvířecí hrdina. Dále přibližuje život a osobnost autorek. Praktická část práce je rozdělena do tří podkapitol, podle jednotlivých autorek a obsahuje vlastní analýzu vybraných děl i posouzení funkce motivu kočky v jednotlivých příbězích.
Práce s dětskou literaturou u předškolních dětí zprostředkovávající život s vybranými speciálními vzdělávacími potřebami
Nováková, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,...
Smrt zprostředkovaná žákům mladšího školního věku prostřednictvím práce s knihou
Němečková, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá myšlenkou smrti a zprostředkováním tohoto tématu žákům mladšího školního věku. Cílem práce je najít a představit vhodnou literaturu pro děti mladšího školního věku s tímto tématem a nabídnout možnosti, jak komplikované téma žákům mladšího školního věku zprostředkovat skrze literaturu. V teoretické části se práce zabývá vymezením smrti a konceptům, které s ní souvisí. Dále vymezuje pojem mladší školní věk a popisuje emoční vývoj dítěte v tomto věku. Práce také dává prostor pro vymezení literatury pro mladší školní věk a pro charakteristiky nakladatelství, která se věnují vydáváním knih s námětem smrti pro děti mladšího školního věku. Teoretická část rovněž seznamuje prostřednictvím stručných anotací titulů obsahujících téma smrti. Na konci teoretické části práce jsou popisovány východiska programu RWCT, představeny metody tohoto programu a specifikován třífázový model učení E-U-R, který je využíván při tvorbě příprav na lekce praktické části práce. Praktická část potom vymezuje cíle výzkumu, jimiž jsou: vytipovat vhodné tituly k výzkumu, navrhnout výukové lekce s vybranými knižními tituly: Když dinosaurům někdo umře: malá knížka o velkých starostech pro malé i velké, Návštěva malé smrti, Anna a Anička: o životě na začátku a na konci, Most do země Terabithia a O smrti...
Stereotypical Portrayals of Native Americans in Lynne Reid Banks's The Indian in the Cupboard
Morozová, Kateřina ; Farrell, Mark Robert (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce s názvem Stereotypní zobrazování původních obyvatel Ameriky v knize Indián a kouzelná skříňka autorky Lynne Reid Banks se zaměřuje na fenomén stereotypního zobrazování původních obyvatel Ameriky v knize Indián a kouzelná skříňka autorky Lynne Reid Banks. Teoretická část se věnuje tématu stereotypu a etnocentrismu se zaměřením na původní obyvatele Ameriky. Obsahuje též stručný přehled historického vývoje literárních děl vztahujících se na původní obyvatele Ameriky a pojednává o důležitosti akurátnosti v dětské literatuře. Praktická část je zaměřena na analýzu konkrétních stereotypů v knize a její kritice. Klíčová slova Indián a kouzelná skříňka, Lynne Reid Banks, původní obyvatelé Ameriky, Indiáni, western, Rasismus, Stereotyp, dětská literatura, akurátnost
Pohádky Hanse Christiana Andersena v českých překladech
Koláčková, Anna ; Špirk, Jaroslav (vedoucí práce) ; Březinová, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá překlady pohádek Hanse Christiana Andersena do češtiny a jejich recepcí, a to v období 1948 až 1989. Po popisu historického kontextu a postavení dětské a překladové literatury v daném období následuje analýza vybraných pohádek, v rámci níž je zkoumán vliv kulturních a jazykových norem a literární tradice na překlad. Zvláštní pozornost je věnována cenzuře. Teoretický základ tvoří kapitola věnovaná životu a dílu Hanse Christiana Andersena, charakteristice jeho pohádek a jejich recepci a kapitola zabývající se specifiky překladu dětské literatury. Součástí práce je také bibliografie Andersenových pohádek vydaných knižně a bibliografie recenzí, monografií a článků o Andersenovi, jež vyšly mezi lety 1948 a 1989. Hlavní přínos práce lze spatřovat ve zmapování překladů v daném období a v analýze vlivu norem a cenzury na překlad. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
'But it's only a children's book' - children's literature as a vehicle of manipulative ideological dissemination
Moravčíková, Hana ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
v českém jazyce Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu ideologií přítomných ve třech knihách primárně určených pro dětského čtenáře: Tajemná zahrada (1920), Lev, skříň a čarodějnice (1991) a Vodňátka: pohádka pro děti (1911). Po úvodním seznámení se s problematikou základních termínů dětské literatury se diplomová práce věnuje svému hlavnímu cíli: analýze ideologií v knihách F. H. Burnettové, Ch. Kingsleyho a C. S. Lewise, které odrážejí ideologické preference autorů i doby, v níž byly knihy publikovány. Patří mezi ně zejména tři odvětví křesťanství (Křesťanská věda, katolictví, protestanství), imperialistická politika Velké Británie a vědecký rasismus. Součástí analýzy je i částečný rozbor genderové problematiky v dětských knihách a domova jako jednoho z hlavních ideologických symbolů v dětské literatuře. Pozornost je také věnována jedné z nejzákladnějších otázek literární kritiky zaměřené na dětské publikace, a to zda je primárním cílem těchto knih poučit nebo pobavit.
Jazyk a styl undergroundové dětské literatury
Kubová, Kateřina ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Kubová, Kateřina: Jazyk a styl undergroundové dětské literatury: diplomová práce. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2011. Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. Cílem této práce je postihnout jazykové a stylové rysy specifické pro undergroundovou literaturu určenou dětem. V první části práce se věnuji specifikům literární tvorby pro děti a pojmu dětský aspekt jako měřítku, s jehož pomocí následně analyzuji vybrané texty. Dále představuji vybrané autory a jejich tvorbu pro děti. Jazyková a stylová analýza vychází převážně z příručky Současná stylistika, která se mj. věnuje charakteristice jednotlivých jazykových rovin uměleckého textu. Rozboru podrobuji texty pro děti vytvořené hlavními představiteli českého kulturního undergroundu 70. a 80. let 20. století, Egonem Bondym a Ivanem Martinem Jirousem. Na závěr rozebírám jazyková a stylová specifika samizdatového sborníku Čert má kopyto…, který tvoří souhrn undergroundové literatury určené dětem, a na základě analýz stanovuji texty, jež splňují zároveň kritérium "dětskosti" i undergroundové poetiky, a tudíž právem nesou označení undergroundová literatura pro děti. Klíčová slova: dětská literatura, underground, styl, dětský aspekt.
Traditional Czech and British Fairy Tales - The Most Obvious Analogies
Dražková, Michaela ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je ukázat, jestli české a britské pohádky vykazují analogie z hlediska motivů a struktury vyprávění. Teoretická část objasňuje původ pohádek v obou zemích a předkládá definice tradiční pohádky a její funkce. Praktická část začíná analýzou jednotlivých stylů psaní autorů Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena, Josepha Jacobse a Oscara Wilda, kteří jsou považovány za hlavní představitele tradiční pohádky, a tak jejich díla umožňují podrobné srovnání. Následně se autorka soustředila na rozbor tradičních pohádek obou literatur. Vedle shodných rysů srovnání ukázalo i řadu rozdílů. Klíčová slova Pohádky, analýza, styl psaní, dětská literatura, analogie, odlišnosti, Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Joseph Jacobs, Oscar Wilde, motivy, vyprávění
Staré pověsti české a jejich současná zpracování
Brožková, Lucie ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Resumé Bakalářská práce je zaměřena na zpracování starých pověstí českých v literatuře pro děti. Cílem práce je ukázat jakým způsobem autoři přizpůsobují pověsti dětem. Výchozím zpracováním jsou Staré pověsti české od Aloise Jiráska. Teoretická část se zabývá pověstí, jejími druhy, pověstí v lidové tradici a také pověstí v dětské literatuře. V praktické části je interpretováno pět knih pověstí z dětské literatury. Interpretace ukazují různé způsoby, které autoři používají pro přiblížení pověstí dětskému čtenáři, případně i posun v tématu, pokud k němu došlo. Závěr shrnuje zjištění, vyplývající z interpretací.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.