Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učební strategie úspěšných a neúspěšných žáků na příkladu dějepisné látky
Chlumská, Lucie ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat učební strategie úspěšných, průměrných a neúspěšných žáků na příkladu látky z dějepisu a následně nalézt a charakterizovat rozdíly a shodné rysy mezi různě úspěšnými žáky. Teoretická část se zabývá analýzou pojmů styl učení, přístup k učení a učební strategie. Jsou zde prezentovány relevantní výzkumy vztahu školní úspěšnosti a učebních strategií, příp. učebního stylu. Empirická část se soustředí na analýzu učebních strategií vybraných žáků. Tato analýza je založena informacích získaných prostřednictvím následujících metod: rozhovory se žáky (zaměřené na postupy učení, jeho kontext, roli rodičů a dalších osob apod.), pozorování ve výuce zaměřené na žáky i na učitele, experimentální úloha na práci s textem a analýza žákovských sešitů z dějepisu. Výzkum je koncipován jako kvalitativní. V práci jsou analyzovány učební strategie pěti žáků 9. ročníku základní školy - dvou úspěšných (Adam a David), jednoho průměrného (Ema) a dvou neúspěšných (Bára a Cyril). Pozornost se soustředí na podobu kognitivních a metakognitivních strategií, rozdělení strategií v rámci fází učení a strukturu strategií. V těchto kategoriích jsou také učební strategie žáků srovnávány. Ze srovnání vyplynulo, že vztah mezi školní úspěšností a užívanými učebními strategiemi v dějepise existuje. Neúspěšní žáci...
Možnosti a limity v práci psychologa u adolescentů s poruchami chování v institucích
Halfarová, Kateřina ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice institucionální výchovy. Blíže se zaměřuje na adolescentní klientelu s poruchou chování. Práce se snaží odkrýt možnosti a také limity v práci psychologa s touto klientelou. V rámci této problematiky jsou analyzovány data od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí. Hlavní důraz je kladen na práci s klienty a na samotnou roli psychologa. Diplomová práce je založena na kvalitativním přístupu k získání a zpracování dat. Data pocházejí z dotazníků od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí z různých institucí. Data jsou zpracována metodou analýzy. Tyto data doplňují polostrukturované rozhovory. Cílem této studie je komplexnější pohled do problematiky institucionální výchovy. V diskusi a závěru práce jsou shrnuty poznatky ze získaných dat, a také je zde upozorněno na některé problematické otázky týkající se práce s touto klientelou.
Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí
Herman, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Rendl, Miroslav (oponent)
dizertační práce HERMAN, J.: Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí. (Obhájeno v červnu 2010 - KMDM, PedF, UK). Vytváření induktivního úsudku je složitý proces, který je ovlivňován celou řadou různých fenoménů, jejichž studium se v současné době přesouvá blíže ke středu zájmu odborné psychologické veřejnosti. Závěry výzkumů z této oblasti byly dosud v matematickém prostředí využívány jen zřídka, přitom jsou induktivní úsudky klíčové pro celou řadu operací, které jsou vnímány jako nezbytné pro vznik matematického úsudku. Ve své práci jsem shrnul závěry relevantních výzkumů, realizovaných převážně v oblasti psychologie, a dát jejich výsledky do souvislostí s výsledky ostatních výzkumů na tomto poli. Fenomény popisované ostatními autory jsem kriticky zhodnotil, jejich důsledky aplikoval na matematické prostředí, navrhl a následně realizoval dva výzkumy. Cílem prvního výzkumu bylo prozkoumat vznik induktivního úsudku v přirozeném prostředí, se zaměřením na podmínky jeho zrodu. Cíl druhého výzkumu spočíval v prozkoumání vzniku induktivního úsudku ve stimulujícím prostředí, se zaměřením na množství zkušeností potřebných pro vznik induktivního úsudku a na souvislost mezi množstvím zkušeností a mírou důvěry ve výsledný úsudek. Závěry výzkumů osvětlily význam množství...
Skladba slova a její využití v práci s jazykem - srovnání metody procvičování a objevování ve 4. ročníku ZŠ
Slunečková, Tereza ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Cílem výzkumu bylo zjistit a popsat, jak žáci pracují se skladbou slova a jak tyto poznatky z hlediska jazykového využívají dále (v sémantické aplikaci). A to při srovnání výuky metodou procvičování a objevování ve 4. ročnících základní školy z rozhovorů provedených s žáky. Byly použity tyto metody: rozhovor, analýza produktů. Na základě analýzy výsledků žáků a následných rozhovorů nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi experimentálními skupinami. Přesto byly identifikovány možné rozdíly mezi skupinami, a z nich byly naznačeny výhody a nevýhody obou metod při práci se skladbou slova.
Zaujetí při matematice a orientace na matematiku
Kmínková, Eliška ; Rendl, Miroslav (oponent) ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce)
Cílem této práce je rozkrýt, jak různé motivační faktory ovlivňují zaujetí při matematice a podněcují orientaci na matematiku. Výzkumná sonda je založena na dvou hodinách matematiky v maturitním ročníku gymnázia, kdy první probíhala alternativním způsobem a druhá způsobem klasickým. Na základě dotazníkových šetření prověřujeme roli vybraných motivačních faktorů (individuálního zájmu, situačního zájmu, aktuálního zájmu/cílové orientace, výkonové motivace, flow motivace, vnímaného nadání pro matematiku), kterou sehrávají v zaujetí při matematice. Ve středu našeho zájmu také je zanalyzovat to, jakou z hodin žáci budou preferovat. Která hodina bude vyhovovat těm, kteří jsou v matematice úspěšní, a která těm žákům, kterým se v matematice nedaří? Dalším cílem je sledovat skupinu žáků, které jsme si označily jako "orientované na matematiku" tzn. že z ní maturují, chystají se na vysokou školu, kde je matematika jedním z hlavních předmětů, a mají matematiku za oblíbenou, také u nich nás zajímá, zda budou preferovat hodinu klasickou či experimentální? 4
Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Páchová, Anna ; Seidlová Málková, Gabriela (oponent) ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce)
Cílem práce bylo popsat a vysvětlit rozdíly mezi českými a romskými dětmi v oblasti kognitivní modifikovatelnosti a zamyslet se nad postavením maticových úloh mezi inteligenčními testy. Za tímto účelem byl vybrán pretestový a retestový soubor matic ze souborů Ravenových progresivních matic a byly vytvořeny tři soubory učebních matic. Potvrdilo se, že principy progresivních matic jsou učitelné, že tedy výsledky v maticových úlohách nejsou odrazem pouze biologických faktorů, ale jsou ovlivněny prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. Proto nelze matice považovat za nástroj, který je zcela nezávislý na kultuře. V obou testových souborech (v pretestu i v retestu) byly výsledky českých dětí statisticky významně lepší než výsledky romských dětí (v retestu však byly rozdíly na hranici statistické významnosti). Míra zlepšení byla naopak vyšší u romských dětí. Díky učební fázi se tedy výsledky romských a českých dětí přiblížily. Horší výsledky romských dětí tedy nelze připisovat kognitivní nedostačivosti, ale spíše obecně méně podnětnému sociokulturnímu prostředí, se kterým souvisí absence zprostředkovaného učení a jehož důsledkem je fakt, že romské děti méně realizují potenciál zóny nejbližšího vývoje. Rozdíly mezi českými a romskými dětmi byly sledovány rovněž v učební fázi, která byla podrobena kvalitativní analýze....
Porozumění slovním úlohám o pohybu
Schöffelová, Miroslava ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce)
Díky sledování rozličných řešení studentů, rozhovorům nad jejich postupy a pokusům o interpretace jejich myšlenkových procesů a reprezentací, je možné souhrnně hovořit o několika poznatcích, které práce přinesla. Oblast strategií řešení a porozumění úloze Slovní úlohy o pohybu tvoří skutečně specifickou skupinu slovních úloh, která s sebou obvykle přináší specifický (a pro jiný typ úloh nepoužitelný) způsob řešení. Studenti nejčastěji využívají ke svému řešení vzorec vztahu dráhy, rychlosti a času (s = v.t) a princip rovnosti či součtu drah (sj = s 2 nebo si + s2 = s) a to v naprosté většině případů, jak v typových školních úlohách, tak v netradičních nebo komplikovaných úlohách. V několika případech se ale objevují i řešení, která využívají vztah dráhy, rychlosti a času jiným než tímto způsobem, nebo se objevují zcela jiné strategie řešení (úvaha, řešení metodou pokusomyl a systematický pokus), což dokládá, že úlohy lze řešit i jinak než použitím fyzikálního vzorce a děti jsou toho schopny. Obecně používají studenti jiné než klasické algebraické strategie jen velmi málo. Pokud ano, jedná se o jedince, kteří používají úvahy i v typových úlohách. Ale i ti se v některých komplikovaných úlohách uchylují použití algebry, svých úvah se tedy nedrží striktně. Na rozdíl od toho studenti, kteří v typových úlohách...
Sourozenecký vztah v mladším školním věku
Pacnerová, Helena ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Tato rigorózní práce se zaměřuje na mapování sourozeneckého vztahu u dětí v mladším školním věku. Za svůj cíl si klade nalézt specifická témata, která v tomto vztahu v mladším školním věku vystupují. Odpověď hledá v odborné literatuře a kvalitativním výzkumu, který má za cíl uskutečnit sondu do prožívání sourozeneckého vztahu u osmi až desetiletých dětí. Na základě výsledků výzkumu se práce orientuje na rozbor dvou stěžejních témat, kterými jsou hry a konťliktní situace dětí. V jejich analýze se zobrazuje zcela konkrétní prožitek sourozeneckého vztahu dětí. Nalezneme zde informace o tom, jak své sourozence, sourozenecký vztah a sebe sama v rámci vztahu reflektují děti v mladším školním věku. Práce zachycuje společné a rozdílné rysy vztahu u dětí stejného a opačného pohlaví, nahlíží na vztah očima dětí dvou základních sourozeneckých pozic a zvýrazňuje obraz vztahu typický pro jednotlivé sourozenecké konstelace. Díky poznatkům několika autorů, kteří se sourozeneckými vztahy zabývají, jsou výsledky výzkumu vysvětleny v souvislosti s dynamickými ději vztahu, jako je ambivalence, rivalita, identifikace a deidentifikace.
Chápání zlomků u dětí ze 7. a 8. třídy
Sedláková, Jitka ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Těžištěm této práce je analýza dětských způsobů řešení zadaných problémových situací v oblasti zlomků a snaha o rozpoznání představ, které za těmito způsoby stojí. Zadané problémové situace (úlohy) jsou vybrány tak, aby pokrývaly pět interpretací zlomku (srovnání část-celek, kvocient, operátor, míra a poměr) vyčleněné Lamon (1999). Sada úloh je předložena dětem ze sedmé a z osmé třídy. Metody získávání dat jsou pozorování dětí při řešení, rozhovor s dětmi o tom, jakým způsobem úlohy řešily a rozbor pracovních listů. Prostřednictvím kvalitativní analýzy získaných dat je ukázána řada dětských strategií. Strategie řešení u jednotlivých úloh jsou kategorizovány podle způsobu řešení a uvažování. V práci je poukázáno na řadu souvislostí mezi strategiemi v jednotlivých zadaných úlohách. Práce dále ukazuje problematičnost jazykového osvojení matematických výrazů a nutnost naučení se vnímat zadání úlohy podle požadavků matematického kontextu. V práci se poukazuje na možné prolínání jednotlivých interpretací zlomku z etického hlediska a hlavně reálné prolínání z hlediska emického. Jednotlivé interpretace zlomku jsou v dětských řešeních přítomny, jejich výskyt ale nezávisí na typu příkladu. V práci se dochází k závěru, že uchopení zlomkového konceptu vyžaduje propojení a flexibilní pohyb mezi různými kontexty, což si...
Srovnání středoškolských učitelů matematiky a občanské nauky
Král, Josef ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
V současné době existují dva základní modely, které umožňují nahlížet na učitelskou profesi z hlediska interakce konkrétních činitelů. Oba tyto modely jsou uvedeny například v publikaci M. Kubínové: Projekty ve vyučování matematice (cesta к tvořivosti a samostatnosti), která je uvedena v seznamu použité literatury. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.