Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 142 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Citová vazba u osob s poruchou sexuální preference
Golebiowská, Irena ; Křížová, Ivana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
NÁZEV: Citová vazba u osob s poruchou sexuální preference AUTOR: Irena Golebiowská KATEDRA (ÚSTAV) Psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Bc. Ivana Křížová, Ph.D. Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá povahou citové vazby u osob s poruchou sexuální preference. Cílem práce je u vybraných jedinců s poruchou sexuální preference hloubkově prozkoumat rané i pozdější vztahové zkušenosti a zhodnotit jejich možný význam v kontextu psychosexuálního vývoje a sexuálně delikventního jednání těchto osob. V teoretické části práce je nejprve představen koncept citové vazby, v jehož rámci jsou nastíněna východiska a základní pojmy teorie attachmentu. Dále jsou popsány typy citové vazby a vybrané metody měření attachmentu v dospělosti. Následující část práce podává přehled stěžejních informací o poruchách sexuální preference. Pozornost je věnována klasifikaci, základním teoriím vzniku, dále je ve stručnosti popsán psychosexuální vývoj parafilních jedinců a specifika pojmu sexuální delikvence. Závěrem je nastíněn možný význam povahy citové vazby v kontextu poruch sexuální preference. V empirické části práce jsou představeny životní příběhy tří mužů s poruchou sexuální preference, kteří spáchali sexuální delikty. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s probandy a metody Adult Attachment Interview (AAI)....
Formování struktury třídy v důsledku třídního ideálu krásy
Klasová, Karolína ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Cílem této práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi ideálem krásy a fungování školní třídy u dětí v 9. Ročníku ZŠ. Přímo se výzkum zaměřoval na podobu "třídního ideálu krásy" a na míru vlivu, který má na strukturu třídy - hierarchii a rozdělení rolí v kolektivu. Data získaná od dětí byla porovnána s dostupnou literaturou prezentující celospolečenskou normu ideálu krásy. Hlavními metodami empirického šetření bylo pozorování, dotazování k ideálu krásy, sociometrie B3 a doplňující rozhovory. Výzkumný vzorek čítal celkem 2 třídy pražské základní školy v Praze 8 s celkovým počtem 41 žáků a žákyň. Dotazování k ideálu krásy vyplnilo 29 dětí - 17 chlapců a 12 dívek a na sociometrický dotazník odpovídalo celkem 34 žáků a žákyň - 21 chlapců a 13 dívek. Zbylí žáci a žákyně buď neměli informovaný souhlas, nebo byli během dotazování nepřítomni. Získaná data z dotazníku k ideálu krásy byla analyzována prostřednictvím metody tzv. otevřeného kódování a sociometrický dotazník B3 byl vyhodnocen pomocí počítačového programu. Pozorování a rozhovory byly využity spíše jako doplňkové metody pro ověření a objasnění informací z dotazníků. Z dat můžeme vidět, že třídní pojetí ideálu krásy je velmi podobné celospolečenské normě, která vyplývá z dostupných studií. Jmenované aspekty jsou též v souladu s tradičním genderovým dělením...
Podpis dětí v předškolním věku
Medová, Julie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání podpisu dětí předškolního věku, skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je rozebrán předškolní věk a jeho charakteristika z pohledu emočního, grafomotorického a smyslového vývoje včetně procesu socializace. Dále se zabývá různými výzkumy realizovanými na téma vývoje podpisu u dětí a upřednostňování jednotlivých písmen ze jména. Základem této práce je empirická část, jejímž cílem je zjišťování dovednosti dětí při psaní jména, jeho zvláštní postavení v dovednostech psaní a čtení u dětí, znalost písmen a výjimečnost písmen obsažených ve vlastním jméně na počátku školní docházky, kdy ještě děti většinou neumějí číst a psát. Výzkum je založen na metodách dotazování pomocí pracovního listu s úkoly, polostrukturovaného rozhovoru s vybranými dětmi a následné analýzy podpisů. V rozhovorech jsem zjišťovala odpovědi na čtyři kategorie otázek. První kategorie otázek se týkala přímo vlastního podpisu - zda dítě zvládá opět svůj podpis přečíst a dekódovat jednotlivá písmena. Ve druhé kategorii jsem se soustředila na vývoj podpisu - kdo dítě učil podepisovat a jakým způsobem. Ve třetí kategorii jsem se dotazovala na jména matky a otce, jestli je dítě umí napsat. Poslední kategorie byla orientována na důvody preference písmen, které si děti vybraly....
Resilience a zátěžové situace v období vynořující se dospělosti
Rejsková, Kateřina ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem zátěžových situací a jejich zvládání v kontextu vynořující se dospělosti v České republice. Cílem práce je zjistit, jak mladí lidé prožívají období, ve kterém se právě nacházejí. Podstatné také je, s jakými zátěžovými situacemi se v tomto období setkávají a co jim pomáhá tyto situace zvládat. Na začátku teoretické části práce je vymezena dospělost. Další část je poté zaměřena na nové období nazývané vynořující se dospělost, na její základní charakteristiky a na podmínky, které umožnily vznik této nové etapy lidského života. Poté je velká část věnována problematice stresu, zátěžovým situacím a jejich zvládání, to vše v kontextu vynořující se dospělosti. V praktické části je představena metodologie výzkumu, který je založený na kvalitativní analýze polostrukturovaných rozhovorů s deseti vysokoškolskými studenty. Pro zpracování rozhovorů posloužila metoda zakotvené teorie. V praktické části jsou poté analyzovaná data prezentována a interpretována.
Specifika školní zralosti a připravenosti u dětí s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole
Nováková, Monika ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce s názvem: "Specifika školní zralosti a připravenosti u děti s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole" si klade za cíl zmapovat jednotlivé aspekty, které ovlivňují úspěšné zahájení povinné školní docházky v běžných základních školách z pohledu vybraných speciálních pedagogů a učitelů ze základních škol prostřednictví smíšeného výzkumu. Práce se zaměřuje především na dosažení schopností a dovednosti dítěte s poruchou autistického spektra na počátku školní docházky, a hledá jednotlivé preference respondentů u jednotlivých složek školní zralosti a připravenosti. Prezentovaná data vychází ze studia odborné literatury, z dotazníků a rozhovorů se speciálními pedagogy a s učiteli ze základních škol. Výsledky jak z kvantitativní i kvalitativní části výzkumu potvrzují, že školní zralost je třeba výrazně podpořit a upravit jednotlivé požadavky v oblasti sociálně emoční a jazykové. Z výzkumu vyplývá, že školní zralost v těchto dvou oblastech může být pro žáky těžko dosažitelná. Naproti tomu školní připravenost je něco, čeho dítě s PAS může dosáhnout díky kvalitní intervenci. Výzkumná část identifikovala i další faktory, které mohou ovlivnit školní zralost a připravenost. K těmto faktorům patří oblast rodiny, mateřská škola a učitel jak v...
Mám doma malého nejedlíka - Problémy s jídlem z pohledu matek malých dětí
Angerová, Radka ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
3 ABSTRAKT Teoretická část práce obsahuje terminologii a terapeutické přístupy k léčbě problematického jedení u dětí. Výzkumná část měla za cíl zmapovat, jaké problémy rodiče rozumí pod pojmy jako nejedlictví, odmítání jídla. Zda pod těmito pojmy všichni rodiče vnímají stejné projevy, nebo jsou ve vnímání rodičů rozdíly a pokud ano, jaké tyto rozdíly jsou. Dále jak rodiče prožívají problém nejedlictví u svého dítěte a jak se snaží situaci řešit. Výsledky práce jsou následně vztaženy k možnostem psychologické terapeutické intervence. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů bylo sesbíráno 40 anamnéz rodin a následná kvalitativní analýza formou zakotvené teorie ukázala, jak rozdílně rodiče vnímají označení toho, že jejich dítě nejí a jak tento stav prožívají a dala vzniknout jednotné teorii o interakčních procesech, které se u nejedlictví vyskytují. Rodiče popisují v celkovém počtu 41 různých projevů, které lze dále rozdělit na akce a reakce. Akce se dále rozdělily do 4 kategorií (kvantita, kvalita, apetit, environmentální projevy). Reakce ukazují, jakými formami se situaci snaží matky řešit a které zároveň prožívají jako samotnou součást problému. Jedná se především o různé formy používání nátlaku při jídle, užití sondy anebo potřebu se výrazně přizpůsobit stravování dítěte. Výsledky ukazují značnou variabilitu...
Změny v přístupu k výuce u učitelů v době pandemie COVID-19
Petrovická, Barbora ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
naší práci se zaměřujeme na období celosvětové pandemie COVID jejích počátcích, konkrétně na jaře a na podzim roku 2020. Věnujeme především českého školství. ní úzce související distanční výuka ve školách ovlivnily přístup pedagogů ke vzdělávání a také jejich duševní zdraví. teoretické části práce se pokoušíme vymezit základní pojmy, jako je osobnost učitele, profesní rozvoj, motivace, stres, syndrom vyhoření, psychohygiena. Věnujeme se pochopitelně i vysvětlení toho, co to vlastně je distanční výuka. Praktická část pak byla realizována skrze polostrukturované rozhovory vedené s učiteli teoretických předmětů na středních odborných školách, kteří byli do celého vzdělávacího procesu zapojeni právě v době, kdy výuka musela být kvůli špatnému vývoji pandemie vedena Jako nejpalčivější se nám jevily otázky nedostatečné technické připravenosti pedagogů tím související malé sebevědomí při práci s technikou, ale i záležitosti mizivé podpory ze strany vedení škol, ať už při proškolování v užívání on line nástrojů, tak při nutnosti péče o duševní zdraví žáků, zaměstnanců škol i rodičů.
Zásnuby v katolické církvi aneb Smlouva o smlouvě budoucí
Legnerová, Eva ; Baštecká, Bohumila (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vztahovým závazkem v kontextu zásnub a období zasnoubení u římských katolíků, kteří slavili katolický obřad zásnub. Jejím cílem je popsat, jak katoličtí snoubenci prožívají zásnuby a období zasnoubení a jakým způsobem pojímají závazek v kontextu zásnub a zasnoubení. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první jsou popsány zásnuby z hlediska jejich osobního a společenského smyslu a jako společenský rituál. Druhá kapitola se věnuje psychologickému pojetí závazku a vybraným psychologickým teoriím závazku. Třetí teoretická oblast zachycuje důraz Církve římskokatolické na vrůstání do závazku ve snoubeneckém vztahu v období od zásnub do sňatku. Doba zasnoubení je přechodovým obdobím, během něhož se má jedinec připravit na opuštění staré sociální pozice a přijetí nové (tj. ze svobodného stavu vrůst do role manžela/manželky). Do popředí vystupuje sociální prostředí, jehož je jedinec součástí. V katolickém prostředí je kladen důraz na to, aby snoubenci tuto dobu využili ke svědomitému zvažování, zda chtějí přijmout svátost manželství. Závazek vystihuje to, že v partnerském vztahu existují přitažlivé a odpudivé síly či faktory, které ve výsledku určují nejen kvalitu vztahu, ale i jeho stabilitu. Přičemž se nevylučuje, že nekvalitní vztah může být stabilní a obráceně....
Vztah vychovatele a dítěte žijícího v dětském domově
Pavlatová, Aneta ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Cílem této práce na téma Vztah vychovatele a dítěte žijícího v dětském domově je snaha popsat s oporou v odborné literatuře a výzkumným šetřením vztah mezi vychovateli a dětmi v prostředí dětského domova z pohledu vychovatelů. V teoretické části jsou objasněna témata, která se vztahují k problematice dětských domovů, profese vychovatele a náhradní výchovné péče obecně, ale také je v ní popsán psychosociální vývoj dítěte a důležitost rodiny v jeho vývoji. V praktické části pak vycházím z praxe v jednotlivých zařízeních a prezentuji nasbíraná data pomocí rozhovorů s vychovateli. Na základě analýzy dat byly zjištěny faktory, které mají vliv na vztah mezi vychovatelem a dítětem, dále bylo objasněno, jakou podobu má tento vztah a jakou roli vychovatel zastává. Díky tomuto výzkumnému šetření byla odhalena také další úskalí, která s sebou problematika ústavní výchovy nese. Výsledkem práce jsou čtyři typy vychovatelů, se kterými jsem se v praxi setkala a popisují to, jak se daní vychovatelé vztahují k dětem v dětském domově. KLÍČOVÁ SLOVA Vztah, psychosociální vývoj dítěte, náhradní výchovná péče, dětský domov, vychovatel

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 142 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.