Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 152 záznamů.  začátekpředchozí143 - 152  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sisyfos - život jako ustavičné řešení problémů
Hejnová, Kristýna ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Funda, Otakar A. (vedoucí práce)
Téma diplomové práce je "Sisyfos - Život jako ustavičné řešení problémů : Sisyfovský motiv jako bod doteku dvou odlišných kružnic, existencialismu A. Camuse a kritického racionalismu K. R. Poppera". Začátek práce představuje postavu mytického Sisyfa, odsouzeného nikdy nekončící a nesmyslné práci. Dotýká se též několika uměleckých ztvárnění této postavy. Jádrem práce je analýza komponentů dvou pomyslných kružnic, camusovské a popperovské. O existencialismu a kritickém racionalismu se tradičně pospolu nehovoří. Tato práce však ukazuje, že průsečíky a spojnice mezi nimi existují. Sisyfovský motiv je u obou přítomen. Sisyfos stále valí svůj kámen, bez vyhlídky šťastného konce. Existence nevzdává svou vrženost do absurdity a kritická racionalita nevzdává ustavičné řešení problémů. Nepropadnou beznaději a pesimismu. Přitakají životu, který, sám o sobě, je pro ně hodnotou. V tomto smyslu je Camusova i Popperova výpověď optimistická. Štěstí nespočívá v pevně zakotveném stavu neměnnoti a jistoty, ale v aktivním přístupu, v oné sisyfovské námaze a vytrvalosti. Tak jako je Sisyfos zodpovědný za svůj balvan, je člověk zodpovědný za svůj život. Práce také biograficky představí Alberta Camuse a Karla Raimunda Poppera, v kontextu doby a jejich tvorby.
Od absurdity lidské existence ke spolubytí
Hazlbauer, Tomáš ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce)
Lidská existence budila vždy zvědavost myslitelů, avšak až ve 20. století se jí začala filosofie důsledně a cíleně věnovat. Zajímají nás proto autoři, které pro potřebu této práce souhrnně řadíme do skupiny autorů "zabývajících se lidskou existencí" (Franz Kafka, Martin Heidegger, Jean-Paul Sartre, Albert Camus). Na základě analýzy jejich pojetí lidské existence odkryjeme různé způsoby pobývání na světě, které se zdají být spojeny s absurditou a odcizením. Z vypořádání se s nesmyslností existence dospějeme k možným způsobům autentického prožívání a ke spolubytí. Postupně nám vyplyne, že zásadní snahou současného člověka by v heideggerovském smyslu měla být především starost o vlastní bytí. Naše obstarávání tak směřuje k participaci na celku bytí, jehož jsme součástí. Ve spolubytí s druhými a se světem prožíváme autentickou existenci a dotýkáme se celku bytí. Pokud porozumíme celku, už nikdy nepocítíme strach z "cizosti" světa, protože je naším domovem, a nezažijeme "odcizení se" druhým, jelikož jsme tu v našem spolusvětě všichni pohromadě ve spolubytí.
Problém přirozeného světa ve fenomenologické reflexi
Holá, Klára ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Rigorózní práce nazvaná Problém přirozeného světa ve fenomenologické reflexi představuje pokus o interdisciplinární společenskovědné a filosofické pojetí základních pilířů přirozeného světa, kterými jsou: každodennost, intersubjektivita, jazyk, celkovost, domov a svoboda. Vychází především z komparace koncepcí německých fenomenologů Edmunda Husserla a Martina Heideggera a českého filosofa Jana Patočky. Zaměřuje se na způsob, jakým jedinec reflektuje svůj svět, jak jej prožívá a vytváří ve spolupráci s druhými. Zabývá se také otázkou výchovy, která má napomáhat formovat prožitek přirozeného světa člověka, rozvíjet jeho zkušenosti se světem, zdokonalovat jeho schopnosti a utvářet svobodný a zodpovědný postoj vůči společně sdílenému světu. Summary
Péče o duši a problém výchovy
Novák, Jan ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Hogenová, Anna (vedoucí práce)
Care of the Soul and Problem of Education The Czech philosopher Jan Patočka shows two different modalities of soul concepts while thinking about Jan Amos Komenský's heritage for contemporary pedagogy. The close-set soul conceptus supposes simply recognizeable world, modern ideas of its controllability and scientific structure scheme. Education, which means care of the soul in three ways - care of the soul in the sense of cosmos order, in the sense of public and in the personal way, means (following close-set conceptus) formation, preparation and setting up the undone young being for life in the modern society. Reflexions of our contemporary situation find out, that modern situation appears as a crisis. This crisis demands a new approach to education, which could be found in the open-set soul concept. The open-set soul could be described as something incomplete, which is searching its fundamentals all the time. Another characteristic shows affinity of the soul for something superior or sense of own finality. Education in this way unveils itself like repeatedly reached humanity. This kind of education does not mean formation or setting up, this kind of education means revealing context of the world, society and finally own personality. Open-set mind should bring responsibility through this revealing. Every...
Václav Havel a jeho talent k filosofování
Urban, Michal ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Funda, Otakar A. (vedoucí práce)
Práce se zabývá filosofickým talentem dramatika, politika a myslitele Václava Havla (nar. 1936). Zkoumá, jak se Havlův filosofický talent projevuje, kde všude našel své uplatnění a nakolik smysluplně byl využit. V první kapitole autor podává stručnou charakteristiku filosofa a vymezuje se vůči některým předsudkům, které jsou s filosofy spojovány. V následujících třech kapitolách na tématu odpovědnosti, vztahu bytí a vědomí a na problematice přirozeného světa dává čtenáři nahlédnout do Havlova myšlenkového světa a způsobu jeho práce s filosofickými tématy, přičemž Havlovo pojetí tématu vždy srovnává s názory jiných myslitelů. Na závěr autor popisuje hlavní myslitelské kvality Václava Havla a naznačuje jejich limity.
Fenomén geriatrické problematiky v pastorální péči (Postulát křesťanské etiky v péči o seniory)
Brzáková Beksová, Kateřina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Kateřina Brzáková Beksová GERIATRICKÁ PROBLEMATIKA V PASTORÁLNÍ PÉČI (Postulát křesťanské etiky v péči o seniory) Geriatric problems in pastoral care (The precondition of Christian ethics in care of the old people) Geriatrická problematika v pastorální péči se zabývá současnou aktuální tématikou stárnoucí populace z hlediska psychických, zdravotně-sociálních a spirituálně-existenciálních proměn. Poukazuje na postulát křesťanských hodnot ve veškeré péči o seniory a zároveň chce doplnit praktickou teologii o specifickou analýzu nejdůležitějších aspektů stárnutí. Filozoficko-teologicky a gerontologicky reflektuje hodnotovou orientaci seniorů včetně fenoménů důstojnosti, kvality života a mezigenereční lásky. Charakterizuje projevy stáří, zdůvodňuje předpoklady veškeré neterapeutické péče a základní východiska útěchy nemocným.
Problém přirozeného světa ve fenomenologické reflexi
Holá, Klára ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce nazvaná Problém přirozeného světa ve fenomenologické reflexi představuje pokus o interdisciplinární společenskovědné a filosofické pojetí základních pilířů přirozeného světa, kterými jsou: každodennost, intersubjektivita, jazyk, celkovost, domov a svoboda. Vychází především z komparace koncepcí německých fenomenologů Edmunda Husserla a Martina Heideggera a českého filosofa Jana Patočky. Zaměřuje se na způsob, jakým jedinec reflektuje svůj svět, jak jej prožívá a vytváří ve spolupráci s druhými. Zabývá se také otázkou výchovy, která má napomáhat formovat prožitek přirozeného světa člověka, rozvíjet jeho zkušenosti se světem, zdokonalovat jeho schopnosti a utvářet svobodný a zodpovědný postoj vůči společně sdílenému světu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Slovo, na kterém záleží. Člověk a etika u Emmanuela Lévinase.
Vik, Dalibor ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Altrichter, Michal (oponent)
Studie v pěti kapitolách sleduje tematizaci člověka u francouzského myslitele Emmanuela Lévinase zejména v dílech De l'évasion (1935), De l'existence à l'existant (1947), Totalité et infini (1961) a Éthique comme philosophie première (1982), které představují různé etapy jeho filosofického vývoje. Nabízí výklad nejoriginálnějších Lévinasových pojmů, mapuje jejich postupnou genezi, zasazuje je do celkového kontextu jeho díla a načrtává další paralely či polemické výklady. Protože otázka po člověku vzniká u Lévinase obratem otázky po Bohu, na nějž se nemůžeme tázat jako na předmět, představuje jeho zkoumání člověka zároveň teologické téma par excellence. Studie se snaží prokázat, že Lévinasovy koncepce mohou být pro teologii inspirativní zejména: (1) v otázce metodologie, protože se vůči Bohu řídí striktně principem Sein-lassen a ukazuje, co se stane s naším myšlením, když toto nechat-být položíme jako východisko zkoumání; (2) v otázce revize některých teologických pojmů a jejich existenciálního obsahu; (3) jako důkladná analýza okrajových fenoménů, které systematická teologie jakožto onto-theo-logie marginalizovala či opomíjela, avšak s novým chápáním člověka se vracejí opět na scénu; (4) jako hermeneutický klíč k biblické exegezi; (5) jako zdroj podstatných úvah o primátu etiky, jež je podle Lévinase...
Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie.
Šebešová, Petra ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Pavličíková, Helena (oponent)
Název práce: Jak učit filosofii na gymnáziích? Příspěvek k didaktice filosofie Autorka: Mgr. Petra Šebešová Abstrakt: Předkládaná práce je prvním pokusem o ucelený návrh didaktické koncepce pro gymnaziální výuku filosofie v České republice. Autorka tím reaguje na nedostatečné propojení mezi klíčovými kompetencemi v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a příslušným obsahem vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ i na nedostatek české literatury k didaktice filosofie. Za hlavní výukový cíl předkládané koncepce je považován rozvoj filosofického myšlení studentů. Toto tvrzení je podloženo argumenty vycházejícími ze specifické povahy filosofie i ze zahraniční literatury k didaktice filosofie. Filosofické myšlení je pro účely výuky rozčleněno do těchto filosofických kompetencí: porozumění a interpretace textu, psaní vlastního textu, diskuse, práce s pojmy, argumentace, řešení problémů, reflexe (včetně kritického ověřování a hodnocení), odpovědné rozhodování a jednání. Tyto kompetence jsou rozpracovány do dílčích dovedností, umožňujících jejich postupný nácvik. Prostředky doporučované k naplnění těchto cílů vycházejí z pedagogického konstruktivismu, je zdůrazněn zejména problémový přístup k filosofickým obsahům a strukturovaná práce s prekoncepty studentů. Práce dále představuje specificky...
Obraz dítěte u Komenského, Locka a Rousseaua
Šístek, Martin ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Když jsem se před čtyřmi lety stal oddílovým vedoucím na dětském letním táboře, svářely se v mém prožívání dvě kontrární tendence. Na jedné straně mě práce s dětmi hluboce naplňovala, na straně druhé mě atakoval silný pocit odpovědnosti za svěřence. Nemaje zkušeností, tápal jsem v běžných denních situacích, jak se co nejlépe zachovat, aby se problémy vyřešily pokud možno s nejmenšími možnými zápornými dopady na život dětí. Bezmocnost, kterou pravdivý vychovatel pociťuje před složitou skutečností výchovy, před těmi jejími antinomiemi, které nelze jednou provždy vyřešit, mě přivedla ke studiu pedagogických klasiků. Na rozdíl od deskriptivních dějin pedagogiky umožňuje filosofie výchovy zkoumat pedagogické myslitele ze širšího hlediska. Umožňuje reflexi jejich díla v rámci širších celků. Tato reflexe pak slouží k většímu rozhledu v tíživém chvění oněch výchovných antinomií, které pak už nejsou pravdivým vychovatelem přijímány jen jako prokletí, nýbrž jako odvaha vydávat se na nikdy nekončící dobrodružnou cestu za Pravdou, Krásou a Dobrem, za touto trojicí, kterou výchova v širším i užším smyslu slova zcela jistě je.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 152 záznamů.   začátekpředchozí143 - 152  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.