Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  začátekpředchozí37 - 46dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak motivovat žáky základní školy ke čtení?
Smrčková, Eva ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Tato práce se zaměřuje na dětské čtenáře, a to konkrétně na jejich motivaci ke čtení. Stále je u nás mnoho dětí, které rády čtou, ale rovněž přibývá i těch, které knížky příliš nezajímají. Motivace dětí je důležitá už od batolecího věku, kdy poslouchají, jak jim doma čtou z prvních dětských knížek. Zvolený výzkumný cíl, prostřednictvím výzkumné metody otevřených rozhovorů, a to s pedagogy, studenty a dětského psychologa s praxí v pedagogicko- psychologické poradně, je zmapovat faktory, díky nimž se děti můžou přirozeně postupně naučit být samostatnými čtenáři. Pro analýzu dat z rozhovorů byla použita metoda obsahové analýzy. Z výsledků vyplývá, že důležitou roli ve čtenářské motivaci hraje gender, kdy dívky upřednostňují romantické příběhy a chlapci zase dobrodružné a akční příběhy. Dále hrají významnou roli ilustrace, které napomáhají při rozvíjení fantazie čtenářů. V případě ilustrace a její role ve čtenářské gramotnosti výsledky dělí potenciální dětské čtenáře na dva pomyslné tábory, kdy jedni ilustraci preferují, právě pro rozvoj jejich fantazie, a druzí se naopak ilustracím vyhýbají s tím vysvětlením, že jejich vlastní fantazii brání. A v neposlední řadě je podstatné zpracování knih, zejména audioknihy mohou fungovat jako katalyzátor čtenářské motivace, zejména i pro děti s dyslexií....
Formativní hodnocení ústního projevu žáka ve výuce anglickému jazyku na SOŠ
Mužíková, Jana ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Disertační práce Formativní hodnocení ústního projevu žáka ve výuce anglickému jazyku na SOŠ se zabývá hodnocením ústního projevu žáka v anglickém jazyce těsně před vypuknutím pandemie Covid-19. Případová studie si klade za cíl detailně popsat hodnoticí praktiky tří učitelek anglického jazyka na české obchodní akademii optikou formativního hodnocení. Teoretická část definuje formativní hodnocení jako zpětnou vazbu, která přináší žákovi cennou informaci k jeho znalostem a dovednostem v procesu učení, kdy je stále možné výkon či dovednost zlepšovat. Zabývá se různými formativními strategiemi v kontextu současného komunikačního přístupu k výuce anglickému jazyku, specificky řečové dovednosti mluvení. Empirická část je postavena na analýze kvalitativních dat, která byla sbírána v několika fázích: nejprve proběhla analýza dokumentace školy s cílem pochopit ukotvené hodnoticí procesy, dále následovaly polostrukturované rozhovory se třemi učitelkami a ředitelkou školy, žákovské ohniskové skupiny a tři rozhovory se žáky, které objasnily pohledy žáků na jejich hodnocení. Hlavním zdrojem analýzy hodnocení ústního projevu žáků byly pořízené videozáznamy z výuky tří učitelek anglického jazyka a zahloubené rozhovory s učitelkami, které po zhlédnutí videozáznamů reflektovaly své hodnoticí postupy. Výsledky práce...
Práce s naučnou literaturou v mateřské škole
Steklá, Martina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá metodickým zpracováním a realizací čtyř tematicky zaměřených týdenních lekcí pro práci s naučnou literaturou u dětí v mateřské škole. Cílem je motivovat děti v zájmu o naučné knihy a získání nových znalostí prostřednictvím knih. Práce předkládá užití integrativního modelu čtenářské pregramotnosti ve vztahu k naučné literatuře propojením všech složek činností dítěte v mateřské škole, uplatněním metod kritického myšlení v třífázovém modelu učení (E-U-R) a čtenářských strategií pro umocnění zážitku z poznávání prostřednictvím naučných knih. Teoretická část se zabývá čtenářskou gramotností, zaměřenou na čtenářskou pregramotnost a integrativní model čtenářské pregramotnosti ve vztahu k naučné literatuře, významem knihy v předškolním věku, využitím metod kritického myšlení a čtenářských strategií, prací s naučnou literaturou a charakteristikou dítěte předškolního věku ve vztahu k práci s naučnou literaturou. Praktická část vychází z designu akčního výzkumu, který byl zaměřen na realizaci čtyř týdenních tematicky zaměřených lekcí k získání zájmu dětí o naučné knihy a k získání jejich nových znalostí prostřednictvím knih. Cílem diplomové práce je představit možnost podnícení zájmu o knihy u dětí předškolního věku metodikou čtyř týdenních lekcí, vztahujících se ke konkrétnímu,...
Rozvíjení emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou
Kašparová, Nikola ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na oblast rozvoje emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou. Zabývá se problematikou emoční inteligence, její role při vývoji dítěte, a to v období předškolního věku. Teoretická část má čtenáře uvést do problematiky emoční inteligence a jejího vztahu k předškolnímu vzdělávání. V úvodu práce je charakterizováno období předškolního věku a jeho specifika v souvislosti s rozvojem emocí. Dále jsou definovány emoce, emoční inteligence a její význam rozvoje ve zvoleném předškolním období a navrhuje možnosti jejího rozvoje a vhodné způsoby práce (čtenářské strategie, model E-U-R). Na závěr byl vytvořen přehled vybraných titulů, které podporují rozvoj emocí. V rámci praktické části byl stěžejní metodou akční výzkum, který sloužil k ověření efektivnosti vytvořených lekcí na základě modelu E-U-R s využitím čtenářských strategií. Autorka realizovala akční výzkum v mateřské škole, kde pracuje, a veškeré lekce realizovala se svou třídou. Akční výzkum včetně realizace rozhovorů trval 3 týdny a celkem bylo zapojeno 81 dětí a 9 učitelek. Vyhodnocení akčního výzkumu probíhalo na základě zúčastněného pozorování, zhlédnutím videozáznamů a rozhovory s učitelkami, které se zúčastnily akčního výzkumu a přispěly k ověření lekcí v praxi. Výsledkem praktické části je...
Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu
Müllerová, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Případová studie: Výuka literatury v žánrově-tematických celcích na úrovni ISCED 3 v kontextu alternativního studijního programu se věnuje v našem prostředí netradičnímu přístupu k výuce literatury na středních školách na podkladu unikátního studijního programu. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu literární výchova se zasazením do kontextu rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Dále je uvedena definice pojmu alternativní školství a vymezeny pojmy, se kterými je následně operováno v empirické části - čtenářství a čtenářská gramotnost, formativní hodnocení, Content and Language Integrated Learning a tandemová výuka. Na závěr je popsáno období adolescence s důrazem na psychologickou a sociální charakteristiku jedince. Cílem empirické části bylo popsat, jak probíhá výuka v alternativním studijním programu na úrovni ISCED 3 s důrazem na výuku literatury řazené do tematicky-žánrových celků. Od něj se odvíjely dílčí cíle, a to: zasadit alternativní studijní program do kontextu dané školy; popsat, jakým způsobem je studium alternativního studijního programu organizováno; popsat, jak probíhá výuka literární výchovy v tomto alternativním studijním programu. Cíle bylo dosaženo pomocí deskriptivní případové...
Interpretace díla Šťastná babyka Daisy Mrázkové žáky druhého stupně ZŠ
Šinkovičová, Patricie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá interpretací vybraného díla literatury pro děti a mládež žáky druhého stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Cílem teoretické části je ukotvit pojem interpretace ve školním prostředí, přičemž vychází z konceptu čtenářské gramotnosti. Východiskem pro druhou, empirickou část práce je analýza kurikulárních dokumentů ukotvujících pojem interpretace (RVP ZV) ve vztahu k naplánované lekci, během které je výzkum uskutečněn. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, který bude odpovídat na konkrétní výzkumné otázky zahrnující interpretaci hlavních postav, vyznění povídky a pojmenování dojmů z četby. Cílem výzkumu je postihnout a popsat možné interpretace textu Šťastná babyka Daisy Mrázkové pohledem žáků druhého stupně ZŠ. Výzkumný vzorek tvoří osmnáct žáků osmého ročníku základní školy s rozšířenou výukou jazyků. Ve vybrané skupině žáků je deset chlapců, z toho dva žáci s odlišným mateřským jazykem, a osm dívek. Dílo Šťastná babyka autorky Daisy Mrázkové bylo zvoleno s ohledem na věk žáků a jejich čtenářské schopnosti. K dosažení vytyčeného cíle je jako metoda sběru dat zvolen polostrukturovaný rozhovor ve čtyřech ohniskových skupinách a analýza žákovských prací vytvořených během výukové jednotky. Následně je použito...
Rozvoj čtenářské gramotnosti na druhém stupni základní školy: akční výzkum
Kolářová, Michaela ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá vývojem pojmu čtenářské gramotnosti a jeho vymezením, jejímu významu a faktory, které ji ovlivňují. V další části jsou charakterizovány oblasti a roviny čtenářské gramotnosti a etapy jejího vývoje. Dále je popsán její rozvoj pomocí různých metod a jsou uváděny jednotlivé podmínky, jejichž splnění má vliv na zvyšování úrovně žákovských dovedností. V další části jsou popsány jednotlivé čtenářské dovednosti a strategie. V neposlední řadě se teoretická část zaměřuje také na výsledky mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA a PIACC) s důrazem na výsledky českých žáků. Analýza čtenářské gramotnosti rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání uzavírá teoretickou část práce. Praktická část je rozdělena na dvě sekce, ve kterých je věnována pozornost akčnímu výzkumu a jeho formám. V popředí zájmu pak stojí především pedagogický akční výzkum. Další část se pak soustředí na zjištění úrovně čtenářských dovedností u žáků druhého stupně základní školy pomocí pre-testu. Po zjištění výsledků žáků byly realizovány lekce s aktivitami rozvíjejícími čtenářských dovedností, jejichž průběh je popsán v jednotlivých kapitolách. V návaznosti na proběhlé lekce byl proveden post-test, který měl za cíl zjistit posun žáků. V závěru práce je věnován prostor interpretaci výsledků,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   začátekpředchozí37 - 46dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.