Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 139 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prózy současných českých autorů pro děti předškolního věku
Malá, Ivana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem diplomové práce je vyhledat a doporučit hodnotné knihy z hlediska estetické, literárnědidaktické a výchovné kvality učitelkám mateřské školy, rodičům a ostatním vychovatelům. Jedná se o tituly současných českých autorů pro děti předškolního věku (vydané po roce 2000). V teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku ve vztahu k četbě. Je popsán jeho psychický vývoj v souvislosti se zkoumanou problematikou. Je definováno předčtenářské období a jsou vymezeny termíny nečtenář a předčtenář. Teoretická část se zabývá také prozaickými žánry určenými pro tuto věkovou skupinu dětí. Pomocí metody dotazníku jsou zjišt'ována kritéria pro výběr dětských knih dospělými a mapována znalost pěti knižních titulů. V praktické části jsou na základě předem stanovených kritérií analyzovány vybrané knihy - "Medvídek Kuma" (Martina Skala), "Už se nebojím tmy" (Vhrsti), "Kozí knížka" (Tereza Říčanová), "Jak Cílek Lídu našel" (František Skála) a "Dobrodružství pavouka Čendy" (Pavel Čech). Na konci práce jsou porovnány jednotlivé knižní tituly. V závěru jsou popsány trendy, které převládají v současné české próze pro děti předškolního věku.
Ověření postupů práce s poezií na 2.stupni základní školy
Bierdümpflová, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
V této diplomové práci jsou ověřovány postupy pro práci s poezií na druhém stupni základní školy. V teoretické části je vymezen termín poezie a stručně shrnut vývoj poezie pro děti a mládež. V kapitole Poezie ve škole se pojednává o postavení poezie v kurikulárních dokumentech, o roli učitele při její výuce a o čítankách a metodických příručkách, jež má učitel k dispozici. Dále jsou vymezeny vyučovací metody a blíže specifikovány metody vhodné pro práci s poezií. Teoretickou část uzavírá charakteristika žáků druhého stupně z hlediska vývojové psychologie. Praktickou část uvozuje stručná charakteristika lekcí, je vysvětlena jejich struktura a řazení jednotlivých lekcí. Dále je objasněna metodologie výběru textů a blíže je popsáno prostředí ZŠ Hanspaulka, kde byly lekce ověřovány, a žáci, kteří s lekcemi pracovali. Následují dílčí lekce pro různé ročníky druhého stupně základní školy. V každé jsou nejprve uvedeny jednotlivé postupy práce s poezií a ty jsou zpětně zhodnoceny. K práci jsou připojeny doplňkové materiály, které byly v lekcích použity.
Amatérské literární servery
Tamchynová, Barbora ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato práce, nazvaná "Amatérské literární servery" se zaměřuje na problematiku amatérské literární tvorby a na místa na českém internetu, na kterých je tato literatura publikována. Cílem této práce je v teoretické části pokusit se definovat amatérskou literaturu a zařadit ji do systému literatury. Dále tato práce charakterizuje jednotlivé literární servery, konkrétně servery liter.cz, pismak.cz, poeta.cz, saspi.cz a totem.cz. Náplní praktické části práce je doplnění informací, které nebylo možné zjistit přímo z popisovaných serverů, pomocí odpovědí na dotazníky pro redakce těchto serverů. Cílem bakalářské práce je také získat přehled o tom, co je důležité pro čtenáře těchto serverů a autory, kteří na nich publikují svá díla, a jak jsou uživatelé s jednotlivými servery spokojeni. Klíčová slova: Literatura Server Autor Čtenář Liter Písmák Poeta Saspi Totem
Pohybové vyjádření básní v předškolním věku dítěte
Hujerová, Václava ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Předmětem výzkumu je ukázat možnosti propojení poezie s pohybem u dětí předškolního věku. Cílem výzkumu je zjistit, které básně děti upřednostňují a proč, které pohyby děti při ztvárňování básní uplatňují, a které druhy pohybů se dětem při ztvárňování básní nejvíce osvědčily. Metodou výzkumu je rozhovor o důvodu výběru básní, experiment založený na pohybovém ztvárnění básní a pozorování pohybů, které při jejich ztvárňování využívají. Zjistila jsem, že propojení poezie s pohybem nabízí zajímavý způsob práce s dětmi předškolního věku. Všimla jsem si, že děti ocenily u básní nejrůznější jazykové i formotvorné prostředky a zjistila jsem, že nejvíce oblíbené jsou u dětí pohyby, které umožňují maximální vybití energie a nejsou náročné na pochopení. Na tato zjištění mohu navázat ve své praxi a vybírat takové básně a pohyby, které jsou chápání dětí nejbližší. Doufám, že zjištění, ke kterým jsem dospěla ve své diplomové práci, budou zajímavou inspirací pro učitelky mateřských škol a obohatí je o nový náhled na vnímání poezie předškolními dětmi.
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Aktivity před četbou, při četbě a po četbě při práci s textem ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ
Chmarová, Marcela ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aktivitami před četbou, při četbě a po četbě textu v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. První část mapuje výsledky testování čtenářské gramotnosti českých žáků v mezinárodním srovnání PISA 2009, roviny čtenářské gramotnosti a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, dále podstatu, smysl a příklady aktivit před čtením, při čtení a po čtení textu pro žáky. Druhá část popisuje výsledky výzkumu prováděného prostřednictvím dotazníkového šetření se zaměřením na informace, zda a jak často používají učitelé aktivity před čtením, při čtení a po dočtení textu a jejich příklady. Dále sleduje, s jakými čítankami učitelé pracují v hodinách literární výchovy, a jak aktivity k textům v těchto čítankách přispívají k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Prchalová, Dagmar ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Anotace: Diplomová práce je zaměřena na problematiku předčtenářské gramotnosti a způsoby, jak ji lze rozvíjet u dětí předškolního věku. Zabývá se důležitostí knih ve výchově a vzdělávání dětí v předškolních zařízeních i v domácím prostředí. Teoretická část práce je věnována literatuře pro děti, její žánrové skladbě, funkci a významu a klíčové roli dospělých, a to jak rodičů a rodiny, tak učitelů v mateřských školách, v procesu seznamování dětí s knihami. Je představen projekt "Celé Česko čte dětem", který si klade za cíl podpořit pravidelné čtení dětem - v neposlední řadě právě těm předškolního věku. Poslední kapitola si klade za cíl ukázat, jak probíhá vzdělávání dětí v oblasti rozvíjení předčtenářské gramotnosti a literární výchovy v konkrétních vybraných mateřských školách v České republice. Diskutována je také role rodičů.
Prostor jako významotvorný činitel v literatuře pro děti a mládež
Stejskalová, Tereza ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Diplomová práce s názvem Prostor jako významotvorný činitel v literatuře pro děti a mládež se zabývá tvorbou a zobrazením literárního prostoru v intencionálních dílech literatury pro děti a mládež. Práce má charakter literárně analytický a literárně interpretační a opírá se o teoretická díla věnující se literárnímu prostoru. Je rozdělená do dvou částí, v první části je věnována pozornost teoretickému vymezení pojmu literární prostor, v druhé části jsou rozebírána literární díla nejprve zlatého kánonu světové literatury pro děti a mládež (Bratři Lví srdce Astrid Lindgrenové, Nekonečný příběh Michaela Endeho a Jako v zrcadle, jen v hádance Josteina Gaardera) a následně současné české literatury pro děti a mládež (Lenka a Nelka neboli AHA Daniely Fischerové, Spící město, Spící spravedlnost a Spící tajemství Martina Vopěnky a Soví zpěv Ivy Procházkové). V teoretické části je vymezen pojem literární prostor především z hlediska literární topologie. Při definování tohoto pojmu se autorka opírá o literární studie věnované literární topologii, a to především o statě Daniely Hodrové (Místa s Tajemstvím), Gastona Bachelarda (Poetika prostoru a Poetika snění), Zdeňka Hrbaty (Prostory, místa a jejich konfigurace v literárním díle in Na cestě ke smyslu) a publikaci Poetika míst: kapitoly z literární tematologie...
Počítačová hra svébytným literárním dílem?
Kovaříková, Šárka ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
RESUMÉ Bakalářská práce na téma "Počítačová hra svébytným literárním dílem?" se skládá ze dvou částí. První část představuje počítačové hry obecně a vymezuje z nich RPG žánr, jež se literárním dílům nejvíc přibližuje, jelikož ho utváří velké množství textu. Ukazuje, že je k jeho hraní potřeba obdobných schopností a dovedností (především čtenářské a informační gramotnosti), které vyžaduje i čtení knih. Seznamuje také s tzv. flow-zážitkem při hraní počítačových her. Vymezuje různé vědecké přístupy, které se aplikují při zkoumání počítačových her. Dále se věnuje počítačovým hrám jako fikčním světům, ve kterých se odehrávají rozmanité příběhy, v nichž se uplatňují jednotlivé narativní kategorie - vypravěč a vyprávění, čas, prostor a postavy. Druhou část tvoří interpretace a analýza vybrané počítačové hry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Tato část dokazuje, že pro hraní her jsou nezbytné různé typy gramotnosti. Dále hra slouží jako ukázka jednoho typu fikčního světa, ve kterém spojení narativních kategorií vytváří specifický svět se svými pravidly fungování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 139 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.