Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aktuální pojetí hudební výchovy na II. stupni ZŠ v souvislostech RVP
Vacková, Ludmila ; Nedělka, Michal (oponent) ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce)
V této práci si klademe za cíl poukázat na problematiku postavení předmětu HV v celkovém školním vzdělávání i ve vztahu ke školské reformě a najít některé konkrétní 1 metody, principy a postupy, které by mohly tuto situaci řešit. Chceme poukázat na to, že naplnění mnohoslovných požadavků RVP je ve skutečnosti přirozenou změnou postoje učitele žákovi předmětu, jež prezentuje. Zároveň chceme poskytnout konkrétní metodické materiály pro výuku HV na 2. stupni základní školy. Tyto materiály byly ověřeny v mé pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na ZS Na Výsluní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi v letech během školních roků 2007/07 - 2008/09.
Aktuální pojetí hudební výchovy na II. stupni ZŠ v souvislostech RVP
Vacková, Ludmila ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
V této práci si klademe za cíl poukázat na problematiku postavení předmětu HV v celkovém školním vzdělávání i ve vztahu ke školské reformě a najít některé konkrétní 1 metody, principy a postupy, které by mohly tuto situaci řešit. Chceme poukázat na to, že naplnění mnohoslovných požadavků RVP je ve skutečnosti přirozenou změnou postoje učitele žákovi předmětu, jež prezentuje. Zároveň chceme poskytnout konkrétní metodické materiály pro výuku HV na 2. stupni základní školy. Tyto materiály byly ověřeny v mé pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na ZS Na Výsluní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi v letech během školních roků 2007/07 - 2008/09.
Aktivní poslech hudby
Šulanová, Silvie ; Hurníková, Kateřina (oponent) ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce)
Poslech hudby v hudebně výchovném procesu je pro žáka přínosný jen tehdy, je-li uskutečňován s pomocí aktivní tvořivosti. Ke splnění tohoto požadavku se proto v rámci receptivní hudební výchovy uplatňuje činnostní pojetí poslechu hudby. Východiskem tohoto přístupu je tzv. dynamický model, který pojímáme jako ideální vzor didaktické transformace hudebního materiálu. Pomocí něho vytváří pedagog v rámci hudebně výchovného procesu takové vyučovací podmínky, jež mají žákům zjednodušit pozorování hudebních prvků a struktur a umožnit tak porozumění hudební řeči. Pochopitelně tedy závisí na schopnostech a dovednostech učitele, jak konkrétní hudební dílo prezentuje. Úspěšnost receptivní hudební výchovy je však determinována především hloubkou a intenzitou hudebního vnímání žáků, tedy jejich aktivitou při vnímání hudebních děl. Naučit žáky vnímat hudbu aktivně znamená naučit je pomocí tvořivých muzikantských činností a jednoduchých myšlenkových operací zpracovat daný hudební materiál. Jinými slovy, žáci na základě vlastních činností pronikají do obecných zákonistostí hudby tj. pozorují poslouchanou hudbu, identifikují její vyjadřovací prostředky, odhalují strukturní složky hudby a dešifrují tak její hudební obsah. Získané poznatky a zkušenosti jsou pak schopni aplikovat v jiné analogické hudební situaci. Aktivní...
Aktivní poslech hudby a jeho technické zázemí pro realizaci
Šplíchalová, Hana ; Bělohlávková, Petra (oponent) ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce)
Autorský abstrakt Tématem diplomové práce je aktivní poslech v hudební výchově a jeho technické zázemí pro realizaci. Teoretická část počíná vývojem poslechu hudby ve škole. Poté se v dalších kapitolách podrobně rozpracovává teorie aktivního poslechu včetně jeho jednotlivých etap. Kapitola o technickém zázemí, která seznamuje s výběrovými technickými pomůckami jako je cd přehrávač, interaktivní tabule, elektronické klávesy a hudební počítačové programy, teoretickou část diplomové práce uzavírá. Praktická část diplomové práce obsahuje dva metodické příklady práce s počítačem v hodině hudební výchovy s cílem ukázat, jak lze využít moderní techniky zejména hudebních počítačových programů v aktivní přípravě i v samotném poslechu hudby. V prvním příkladu se pracuje v notačním programu Sibelius, ve kterém se zpracovává symfonická báseň Vltava z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Druhý metodický příklad navazuje tematicky na první ukázku. Zakládá se na samostatné tvůrčí činnosti žáků v programu Sound Forge, kdy se žáci pokoušejí o avantgardní přetvoření Smetanovy Vltavy. Obě ukázky jsou koncipovány tak, aby žáci pochopili, jak se podílejí výrazové prostředky na náladě skladby. Třetí metodická ukázka je pojata fonnou exkurze do hudebního nahrávacího studia, která se na aktivní poslech a zvláště jeho technické...
Muzikoterapie, hudební výchova a dospívání (K problematice iniciace zájmu dospívajících o hudební výchovu)
Weber, Jana ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Mastnak, Wolfgang (oponent)
Jedním z období, kdy je hudba potřebou a někdy přímo součástí našeho bytí a naší identity, je dospívání. V součásném uspěchaném světě, kde hudba mizí z našeho okolí, je škola často tím posledním místem, kde se mladí lidé mohou s hudbou setkat, kde se mohou prostřednictvím hudby také učit a poznávat svět kolem sebe. Podíváme-li se na hudební výchovu z této perspektivy, jde o poslání. Současná situace na běžných českých základních školách ovšem nestaví výchovné předměty dostatečně dopopředí, aby toto poslání mohlo být naplňováno. A tak se stává, že z hudební výchovy, předmětu s tak obrovskou potencí, je pouhé formální předávání a popřípadě získávání poznatků bez hlubšího smyslu, kde jde často pro obě strany o to "přežít výuku". Cílem této práce bylo hledat cesty, které by znovuiniciovaly zájem dospívajících o hudební výchovu jako o předmět i o hudbu obecně. Ústřední myšlenkou byla potom motivace k procesu poznávání pomocí propojování reality života dospívajícího s realitou školního prostředí a to cestou vlastních prožitků v tvořivých aktivitách. Inspirovala jsem se dvěma oblastmi, a to muzikoterapií a artefiletikou. Kromě toho, že je práce heuristicky orientována, tzn. že není jejím úkolem otázky zodpovídat, ale klást si je, je zaměřena velmi prakticky. Cílem práce je ukázat na možnost využití myšlenek a...
Využití projektové metody v hudební výchově
Bugyíková, Denisa ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Herden, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce seznamuje s problematikou projektové metody, jejím možnostem, a využití v hudební výchově na Základní a Střední škole. ...soustředěn do tří částí, z nichž první se věnuje pojmu projektová metoda v obecném teoretickém pojetí, druhá část je zaměřena na rozbor učebnic a možnosti propojení hudební výchovy s jinými školními předměty, a poslední část, která je ryze praktická, zahrnuje celkem 27 projektů rozdělených do čtyř skupin podle míry mezipředmětových vztahů. Tato práce může sloužit jako inspirace pro učitele hudební výchovy, kteří by rádi obohatili svou výuku o projektovou metodu.
Renesance v hudební výchově na střední škole
Tomšíčková, Marie ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Když otevřeme učebnici dějepisu nebo literatury pro gymnázia či jakoukoli publikaci pojednávající o dějinách umění a vyhledáme kapitolu Renesance, najdeme vždy spoustu informací o renesanční kultuře, resp. o malířství, sochařství, architektuře, možná i poezii a divadle. Jen o hudbě ani zmínka! Jako by hudba ani nebyla uměním! Není snad hudba součástí kulturního dědictví našich předků? Jsou snad hudební památky renesance méně dokonalé než sochy či obrazy té doby? Hudba vždy byla, je a bude součástí naší kultury, našeho lidství, a proto si zaslouží naši pozornost a obdiv. Vždyť i skladatelé, pěvci a hudebníci byli ve své době velmi obdivováni. Lze dokonce říci, že ve své době byli slavnější než malíři a sochaři. Hudba je umění plynoucí v čase, komunikace s hudbou je tedy vázána na čas, na postupné odhalováni struktury sděleni. Hudba existuje, dokud ji vnímáme, ale když dozní, je nenávratně pryč. Nemůžeme ji vidět jako průčelí domu, kolem kterého chodíme, nemůžeme si na ni sáhnout jako na sochu na mostě. O to víc potřebuje pomoc učitelů a nadšených muzikantů, aby jí pomohli oživnout, aby se dostala do povědomí a srdcí dnešních lidí. Zároveň se však musíme vyvarovat opačné chyby: vyjmout hudbu z doby jejího vzniku, zabývat se jejími klenoty a přitom zapomenout na toho, kdo tuto hudbu napsal, kdo ji hrál a kdo...
Struktura výtvarného a hudebního díla
Bláha, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Herden, Jaroslav (oponent) ; Prokop, Dušan (oponent)
Současnou uměleckou scénu ovládá multimediální tvorba. Ta je naprosto přirozeným důsledkem tendencí usilujících o překonání hranic mezi uměleckými druhy, které se prosazovaly již v samotných počátcích avantgardního umění. Razantním způsobem přispěl k zrušení hranic mezi uměleckými druhy dadaismus, především pak curyšský kabaret Voltaire, a celý proces vyvrcholil v druhé polovině 20. století. O to absurdnější je současný stav umělecké komparatistiky, které chybí metodologická základna. Přitom jazyková komparatistika se právem pyšní dokonale propracovanou metodou komparace. Proto také řada prací umělecké komparatistiky vychází z této metodologické základny - po pravdě řečeno v lepším případě, protože většina z nich se tímto problémem nezatěžuje. Ovšem tato "výpůjčka" nerespektuje nejen specifické rysy umělecké komparatistiky ale ani jednotlivých uměleckých druhů (k tomu blíže v úvodní kapitole). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Lidová píseň jako zdroj inspirace v činnosti pojetí v hodinách hudební výchovy na ZŠ
Brabníková, Klára ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Hlavní myšlenkou této práce je píseň jako živý organismus, který se stále vyvíjí. Mým záměrem je seznámit učitele s lidovou písní do hloubky, v širších souvislostech a naznačit směr, jakým by se mohla píseň ubírat, aby byla opět aktuální a pro mladé lidi populární. Teprve na základě tohoto poznání je možné stavět a vhodně používat píseň jako inspirační zdroj. Práce se skládá ze tří obsáhlých částí. První dvě jsou teoretického rázu a jakýmsi souhrnem poznatků o dané problematice, poslední má pak ráz praktického využití poznatků v činnostním pojetí v hodinách HV pro osmý ročník ZŠ. Proč jsem si vybrala právě tento ročník? Tento ročník by měl být již na dobré hudební úrovni jak po teoretické tak praktické stránce a jeho osnovy jsou tématu nejblíže. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.