Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 300 záznamů.  začátekpředchozí149 - 158dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Bezkamerová fotografie Běly Kolářové
Tomková, Zuzana ; LEDVINA, Josef (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Úvodní část práce přináší stručné shrnutí historické geneze bezkamerové fotografie v kontextu obecných dějin fotografie. V souladu s koncepcí G. Batchena práce zdůrazňuje autonomii tohoto technologického a vyjadřovacího postupu a kvalitativní souměřitelnost s postupy a projevy klasické kamerové fotografie. Tato „historie fotogramu“ vrcholí v rozvoji avantgardních fotografických experimentací, zejména v systematickém rozpracování Man Rayových „rayogramů“. Vůči avantgardnímu konceptu (dadaismus, Bauhaus, prvky grafického konstruktivismu) se vymezuje pojetí Běly Kolářové z počátku 60. let 20. století, jež tvoří vlastní téma práce. Specifické postupy a konkrétní výsledky její tvorby („umělé negativy“, „rentgenogramy kruhu“, „kresby světlem“) jsou sledovány v kontextu tvůrčích experimentací české umělecké scény té doby: vizuální poezie, koláže J. Koláře, český informel, neokonstruktivismus a geometrická abstrakce, skupiny Konfrontace a Křižovatka. Originalita přínosu Běly Kolářové je reflektována skrze analýzu interpretačních prací české kunsthistorie (J. Hlaváček, J. Valoch, K. Císař, J. Padrta aj.). Práce zdůrazňuje, čím se její tvorba fotogramů konvenčním klasifikacím vymyká a v čem konkrétně se vztahuje k neodvozeným tvůrčím zdrojům a konceptualizacím (M. Duchamp, R. Caillois, surrealismus, W. Benjamin). Z těchto komparativních aspektů vyplývají závěry zobecňující přínos a význam bezkamerové fotografie Běly Kolářové jako legitimní části dějin českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století.
REVITALIZACE PŘEDPOLÍ KVĚTNÉ ZAHRADY V KROMĚŘÍŽI
Hude, Pavel ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Mikulášek, David (vedoucí práce)
Rozdělení území dvěmi osami-stavební a pochůzna.Prodloužení os formální části zahrady do nové.Křížení os vytyčuje prostory pro nové budovy a záhony.
Figury a stopy paměti. Proměny dynamiky kulturní paměti ve vztahu k vizuální kultuře
Průchová, Andrea ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Činátl, Kamil (oponent) ; Reifová, Irena (oponent)
dizertační práce Práce se zabývá vizuálním obsahem médií oficiální paměti, konkrétně vizuálním materiálem dějepisných učebnic a výstavní expozicí Národního muzea. Zkoumá formální i obsahové rysy zobrazování čtyř klíčových událostí moderních československých a českých dějin, jež vstoupily do povědomí široké veřejnosti jako "osmičkové" události; tj. založení Československa (1918), podpis mnichovské dohody (1938), komunistický převrat (1948) a invazi vojsk Varšavské smlouvy (1968). Způsoby zobrazování těchto událostí navíc vztahuje k problematice politické tranzice roku 1989. Pomocí smíšeného výzkumu zkoumá vzorek učebnic vydaných během komunistického období (1967, 1973, 1982, 1983, 1983), postkomunistické éry (1995, 1996, 1999, 1999, 2000, 2009, 2011) a exponátů pocházejících ze stálé výstavy Křižovatky české a československé státnosti (otevřena 2009). Ve svých závěrech práce představuje 34 vizuálních paměťových figur vážoucích se k zobrazování zvolených historických událostí. Poukazuje na cirkulaci těchto výjevů mezi médiem učebnice a historické expozice, čímž navazuje na dynamické pojetí paměti rozpracované v teoretické části práce. Nachází rozdíly, avšak i shody v obsahovém pojetí obrazové reprezentace moderních dějin dějepisnou didaktikou komunistického a postkomunistického období a označuje...
Analýza funkčního modelu Otevřeného archivního informačního systému (OAIS)
Lambertová, Jana ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Pokorný, Radek (oponent)
Práce má za cíl popsat dlouhodobou ochranu digitálních dokumentů, vývoj, cíle a základní pojmy dlouhodobého uchovávání, jako např. popis metadat, migrace, standardy METS a PREMIS. Hlavním cílem práce je detailní rozbor funkčního modelu OAIS, digitální archivace a definování základních procesů a OAIS systému v digitálním archivu. Práce detailně popisuje hlavní části modelu, role, informační model a informační balíčky OAIS. Úkolem je zjistit na jaké bázi jednotlivé části modulu pracují a co je potřeba k tomu, aby tento systém fungoval v archivu. Cílem práce je ověřit rozsah OAIS, jeho využití v archivu a jaké klade nároky na její implementaci.
Po stopách reálného
Pustina, Petr ; ŠERÝ, Ladislav (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce Po stopách reálného - tautologická halucinace a technické obrazy se zabývá vztahem technického obrazu a skutečnosti. Fotografie je obvykle chápána jako věrné zobrazení světa před objektivem. Tato práce skrze teorie Jeana Baudrillarda a Viléma Flussera poukazuje naopak na to, že fotografie není otiskem světa a je znakovým systémem, který neodkazuje ke světu kolem nás, nýbrž jen k jiným reprezenčním modelům, které jí předcházeli.
Google street view v současné fotografii
Levitner, Šimon ; DVOŘÁK, Tomáš (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Rozbor Google street view coby nástroje k nahlížení světa skrze poměrně přesvědčivou virtuální realitu, která svoji uvěřitelnost staví na dojmu extenze nejpoužívanější mapy. Možnosti jeho využití v umělecké praxi zkoumám na příkladech tří umělců - Jona Rafmana, Mishky Hennera a Michaela Wolfa. Práce se věnuje porovnání jednotlivých přístupů, které by mělo sloužit jako nástroj k lepšímu pochopení, jak můžeme na GSV nahlížet, případně kam ho v rámci fotografického kontextu zařadit.
Diverzita pářícího chování švábů (Blattodea: Blaberidae)
Dvořák, Tomáš ; Kotyková Varadínová, Zuzana (vedoucí práce) ; Nedvěd, Oldřich (oponent)
Námluvy švábů jsou nápadným a komplexním jevem s ritualizovaným průběhem, na jehož základě jsou tradičně rozlišovány tři typy pářicích sekvencí: typ A - výlez samice, typ B - výlez samce, typ C - žádný výlez. Pouze v rámci čeledi Blaberidae nacházíme všechny tři typy, což z ní činí ideální modelovou skupinu pro studium evoluce námluv. Dosud bylo prozkoumáno 30 druhů této čeledi, avšak popisy námluv jsou mnohdy velmi kusé. Hlavním přínosem diplomové práce je detailní popis a analýza pářicích sekvencí 21 druhů švábů čeledi Blaberidae, přičemž 17 druhů bylo z tohoto pohledu zkoumáno vůbec poprvé. Vůbec prvně byla také zjištěna vnitrorodová variabilita pářicího typu (rod Pycnoscelus). U druhu P. tenebrigera byla navíc objevena pářicí sekvence, která neodpovídá žádnému ze tří definovaných typů. Statistická analýza kvalitativních behaviorálních prvků pomocí vícerozměrných metod a jejich biologická interpretace odhalila, že nejlépe podpořeno je rozdělení pářicích sekvencí do dvou skupin. Navrhujeme tedy rekategorizovat dělení pářicích sekvencí pouze na dva typy - typ původní (totožný s původní definici typu A) a typ odvozený. Neméně důležitými přínosem práce je diskuze nad vztahem redukce křídel a přítomností odvozeného pářicího typu. Taktéž byly vyhodnoceny kvantitativní prvky námluv, které ukázaly pozitivní...
Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Games Culture
Švelch, Jan ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent) ; Piorecký, Karel (oponent)
Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Game Culture Jan Švelch Abstrakt Tématem této disertační práce je paratextualita v kultuře počítačových her. Koncept paratextuality představil literární teoretik Gérard Genette v roce 1982 v kontextu knižního vydavatelství. Během posledních třiceti pěti let jej převzaly další obory včetně filmových, televizních nebo herních studií. Nicméně současná podoba paratextuální metodologie se významně odlišuje od původního teoretického rámce a vede k terminologickým nesrovnalostem. I přesto lze však paratextualitu stále považovat za potenciálně hodnotný analytický nástroj, který se věnuje otázkám takzvaných přidružených textů a kulturním praktikám napříč kulturními průmysly. Paratext, který bývá obrazně popisován jako práh interpretace, tématizuje oblast často přehlížených složek mediálních ekosystémů, jako jsou například propagační materiály nebo návody k použití. V této disertační práci nejprve nabízím podrobný kritický rozbor současné paratextuální teorie a metodologie. V dalších kapitolách pak představuji aktualizovaný teoretický a metodologický rámec paratextuality, který staví na základech konceptu textuální transcendence, z něhož vycházela i původní Genetteova konceptualizace. Konkrétní analytické dimenze pak berou v potaz specifika počítačových...
Problematika vývoje Národního digitálního archivu
Holá, Martina ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Vojáček, Milan (oponent)
Cílem bakalářské práce je zejména zpracování vývoje Národního digitálního archivu v Praze. Úvodní část věnuji porovnání analogového a digitálního dokumentu a dále široce diskutovanému tématu digitalizace samotné. Pro lepší zmapování problematiky zapojuji také srovnání se zahraničními digitálními archivy a stručný popis jejich vývoje. V neposlední řadě sleduji plnění původních plánů a vytyčených cílů na vznik Národního digitálního archivu. Společně s tím mapuji i legislativní vývoj vztahující se k řešené problematice a pokouším se o nastínění vhodných úprav těchto právních předpisů. Klíčová slova Národní digitální archiv, digitální dokument, digitální archivace, legislativa
Archeologie médií a temporalita nových médií
Pýcha, Čeněk ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Diplomová práce: Archeologie médií a temporalita nových médií Řešitel: Mgr. Čeněk Pýcha Abstrakt Diplomová práce se zabývá vztahem digitálních technologií a společenských představ o minulosti. V první části jsou definovány metodologické přístupy archeologie médií, jež dále slouží jako prostředek pro výzkum temporality médií. Ve druhé části je pak metodologický přístup aplikován v empiricky založených případových studiích. První studie se týká digitálních archivů pamětnického vyprávění a představy o čase, kterou vytvářejí. Druhá empirická část pak sleduje cesty fotografií, jež dokumentují holocaust, na sociálních sítích, především na Pinterestu. V závěru je práce přiřazena k debatám o proměnách konceptu času. Klíčová slova: Digitální média, paměť, archeologie médií, čas, kulturní techniky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 300 záznamů.   začátekpředchozí149 - 158dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
85 DVOŘÁK, Tomáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.