Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Proměny postavení autora jako politicko-sociální instituce po roce 1989
Šimánková, Pavlína ; Šmejkalová, Jiřina (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
Tato práce se zaměřuje na transformaci literárního prostředí a společenského postavení autora po roce 1989. Před revolucí měli oficiální spisovatelé zvláštní společenské postavení, považováni byli za autority reprezentující žádoucí normy a hodnoty. S počátkem demokracie a volného trhu došlo k prudké změně, kdy se stali komerčními subjekty čelící novým výzvám. Před revolucí existovalo několik paralelních knižních trhů (oficiální, samizdatový a exilový) s vlastními charakteristikami a omezeními. Sametová revoluce a následné změny ekonomického prostředí otevřely cestu ke sjednocení těchto trhů do jednoho, což umožnilo autorům širší publikační možnosti. Změny v politickém klimatu odstranily cenzuru a otevřely diskuzi o historických a osobních tématech. Spisovatelé se ocitli v novém ekonomickém prostředí, kde ztratili státní finanční podporu a byli nuceni spoléhat se na prodej svých knih. Tato nová realita ovlivnila nejen jejich příjmy, ale i jejich postavení ve společnosti. Druhá část práce se zaměřuje na analýzu rozhovorů s Jáchymem Topolem, reprezentativní postavou této transformace. Klíčová slova: 1989, knižní trh, Sametová revoluce, autoři, spisovatelé, 90. léta, volný trh, cenzura, Jáchym Topol
Vzdálené čtení současné české beletrie
Panušková, Charlotte ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá tematickým modelováním současné české prózy pomocí algoritmů LDA a Top2Vec. Zkoumá, jak výsledky tematického modelování korespondují s dosavadními poznatky literární historie. Dále pak analyzuje, jak se tyto výsledky promítají do klasické literární teorie. Práce tak klade důraz na propojení mezi digitálními metodami analýzy textů a klasickými literárněhistorickými a teoretickými pohledy, čímž přináší nový pohled na interpretaci moderních metod v literárním kontextu. K modelování byl využit veřejně dostupný korpus Českého národního korpusu. Korpus byl pro účely práce očištěn a rozdělen do tří subkorpusů podle data prvního vydání děl. Modely algoritmů LDA a Top2Vec byly vytvořeny ze všech tří subkorpusů. Pro výběr nejpřesnějšího modelu práce využívá metriku skóre koherence Cv. Výsledky modelů jsou následně porovnány s dosavadními poznatky literární historie. Práce na závěr zdůrazňuje, že tematické modelování představuje spíše aproximaci literárního systému než prostředek k přímému odhalování témat.
Design online vzdělávání - vliv způsobu testování na učení se
Nečadová, Karolína ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Wanča, Nina (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký vliv má forma testování a hodnocení strategie učení a učení se. Práce nejprve představuje základní koncepty spojené s e-learningem. Nejprve je představen fenomén mikrokurzů a mikrocertifikátů. Následně je popsán samotný pojem e- learningua k němu přidružených konceptů jako je m-learning a blended learning. Dále je pozornost věnována popisu masových otevřených online kurzů, a rozdílu mezi cMOOC a xMOOC. Krátce jsou představeny také Learning Management Systems a jejich open source varianta, Moodle, který je použit v rámci této diplomové práce. Jsou také popsány vybrané modely používané k designu e-learningu: 4D model, ADDIE a ASSURE. Část, která se věnuje formativnímu a sumativnímu hodnocení, nejprve krátce představuje sumativní hodnocení, podrobněji pak formativní hodnocení, jeho možnosti využití, jeho limity a jeho specifika v online prostoru. Prostor je věnován také testování a hodnocení online a typům zpětné vazby, které je možné online využívat. V kapitole Strategie učení v e-learningu je stručně popsáno, jak je ke strategiím učení online přistupováno. Je představeno také sebeřízené a seberegulované učení a jeho vybrané modely. Druhá část se již věnuje výzkumu. Nejprve je navržen e-learningový kurz, kterým projdou všichni respondenti. Ti následně...
Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)
Voda, Štěpán ; Činátl, Kamil (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá počítačovou hrou Kingdom Come: Deliverance a filmem Jan Žižka z roku 2022 za účelem zkoumání role historie v populární kultuře. Předmětem analýzy jsou markentingové kampaně spojené s oběma díly, přičemž metodologicky práce především vychází z badatelských oborů medievalismu a game studies. Oba původem české projekty jsou komparovány v rámci toho, jak jsou v nich zobrazeny české dějiny, a rovněž v tom jaké odlišné tvůrčí intence tato ztvárnění motivovaly. V textu je postupně rozebrána crowdfundingová kampaň Kingdom Come: Deliverance na platformě Kickstarter a kontroverze, jež hru provázely, dále tvůrčí pozadí snímku Jan Žižka a jeho marketingová kampaň. V poslední části se pak tato práce znovu zaměřuje na hru Kingdom Come: Deliverance a analyzuje animované intro a úvodní cutscénu této videohry v relaci na její propagační kampaň.
Poválečné dění v Československu a jeho vztah k současnosti
Dvořáková, Tereza ; Michela, Miroslav (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje událostem, které se odehrály v Československu po konci druhé světové války. Hlavní téma práce je časově ohraničené roky 1945- 1948. Těžištěm práce jsou tři dějinné události, které formovaly obnovenou republiku a československou společnost, a možnosti jejich didaktického výkladu v hodinách dějepisu. Jedná se o vysídlení německého obyvatelstva, dekrety prezidenta republiky a retribuce a lidové soudnictví. V první části práce se představuje historický výklad těchto událostí. Jsou zde uvedeny základní informace související s procesy vysídlení a tvorbou dekretů. Je zde popsaný průběh poválečného dění, uvádí se nejvýznamnější dekrety a jejich funkce a okrajově se práce dotýká i osídlování pohraničí. Stěžejní část práce stojí na analýze učebnic pro základní a střední školy za období od 90. let po současnost, která poskytuje informace o vývoji výkladu a míře zastoupení jednotlivých témat, a rámcových vzdělávacích programů a vybraných školních vzdělávacích programů, jaké možnosti programy poskytují a zda se liší zastoupení daných témat v ŠVP podle lokace. V poslední části práce jsou představeny možné metody výuky moderních dějin včetně zpracovaných vyučovacích jednotek k vysídlení německého obyvatelstva, dekretům prezidenta republiky a retribučnímu soudnictví. Klíčová slova...
Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie
Scharf, David ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá vztahem mezi novými médii a politikou. K prozkoumání tohoto spojení využívá dva teoretické proudy - na jedné straně postmarxismus a jeho teorie hegemonie, na druhé straně afektovou teorii a její poznatky o nových médiích. Kombinace pojmového aparátu z obou proudů je představena na konkrétní případové studii, která sleduje diskuze ohledně rasismu v českém fotbale z roku 2021. Práce popisuje specifika formování politických vztahů v prostředí nových médií a předkládá možné směry zkoumání toho, jak přítomnost nových médií ovlivňuje širší hegemonické formace. Obě části zkoumání se pokouší přemostit několik existujících teoretických mezer mezi disciplínami studií nových médií a politické teorie.
Sharenting: Jaký postoj k němu zaujímají čeští rodiče a děti a návrh jeho regulace.
Chadimová, Pavla ; Slussareff, Michaela (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
(česky) Tato diplomová práce si kladla za cíl prozkoumat postoje rodičů a dětí žijících v České republice k problematice sharentingu a snaží se navrhnout opatření vedoucí k minimalizaci rizik s ním spojených. Za tímto účelem byla provedena literature review umožňující lepší nahlédnutí do oblastí vztahujících se k prozkoumávanému fenoménu. Aby mohly být získány odpovědi na výzkumné otázky spojené se sharentingem a s ním souvisejícími tématy - soukromí a digitální identity, bylo realizováno 20 polostrukturovaných rozhovorů s rodiči (10 rozhovorů) a dětmi (10 rozhovorů) ve věku 12-18 let. Výsledky realizovaného výzkumu umožnily blíže porozumět postojům dětí a rodičů k problematice sharentingu a předkládají možné odůvodnění, proč je v kontextu sharentingu jednou z nejdůležitějších oblastí důvěra ve vztahu rodič-dítě a nastavená hranice soukromí obou jeho aktérů. Neméně klíčovou oblastí se ukázalo být vyjednávání pravidel pro praktikování sharentingu iniciovaného rodičem ještě před tím, než dojde k narušení soukromí dítěte. Takové chování by mohlo předcházet mnoha rizikům se sharentingem spojeným. V závěru Diplomové práce byly poté předloženy návrhy na regulaci sharentingu vyplývající z provedené literature review s doplněním o poznatky z realizovaného výzkumu. Klíčová slova Sharenting, soukromí,...
Zjištění uživatelských potřeb učitelů navštěvujících muzejní weby
Holý, Mikuláš ; Wanča, Nina (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na uživatelské potřeby učitelů navštěvujících muzejní weby. Práce zkoumá aktuální vztah učitelů k webovým stránkám muzeí a galerií. Teoretická část se věnuje spolupráci muzeí a škol, prezentaci muzeí na webu a současnému stavu poznání v této oblasti. Praktická část práce je tvořena kvantitativním průzkumem formou online dotazníku a analýzou získaných výsledků. Otázky se zaměřují na samostatnou důležitost webů pro učitele a obsah webových stránek, který by tuto důležitost umocnil. Z výzkumu vyplývá, že učitelé muzejní weby vnímají, uvědomují si jejich výhody a jsou ochotní využívat online obsah, který nabízí. Chybí jim ale dostatek potřebných informací o zveřejňovaných akcích a využití online obsahu, což má za následek upřednostnění jiných komunikačních kanálů. Muzea a galerie proto nemusí měnit celý koncept svých webů, musí pouze uvádět více důležitých informací o exkurzích a lépe učitele informovat, jak využít nabízené online materiály.
Možnosti prezentace a interpretace kulturního dědictví v digitálním prostředí
Motl, Jakub ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Wančová, Nina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá transformací konceptu kulturního dědictví v digitálním prostředí, a to na straně prezentující instituce i na straně návštěvníka a zmapováním zkušeností s poznáváním kulturního dědictví v digitálním prostředí. V teoretické části jsou definovány základní pojmy vztahující se k zaměření bakalářské práce a uvádí čtenáře do její problematiky. Dále je představena legislativa, která se vztahuje k prezentaci a interpretaci kulturního dědictví, a čtyři vybrané projekty prezentující předměty kulturního dědictví v digitálním prostředí. Ty jsou mezi sebou porovnány a hodnoceny na základě vlastností, díky nimž je následně doporučena nejvhodnější platforma. Tato část také představuje významná teoretická díla autorů týkající se tématu práce. Praktickou část tvoří případová studie Polabského muzea v Poděbradech. Studie zhodnocuje současný stav muzea, jeho sbírek a proces digitalizace a digitální prezentace instituce. Výzkum je založen na kvalitativních polostrukturovaných rozhovorech s pracovníky muzea a potenciálními návštěvníky "digitálního muzea". Získaná data jsou zpracována metodou SWOT analýzy, která identifikuje silné a slabé stránky muzea, stejně jako jeho příležitosti a možné hrozby. Z této analýzy následně vyplývá řada doporučení. Autor se zamýšlí nad dalším možným vývojem...
Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Beštová, Markéta ; Pýcha, Čeněk (vedoucí práce) ; Kolínová, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce popisuje a definuje kulturní a vzdělávací programy v knihovnách a možnosti jejich přizpůsobení nebo otevření skupinám osob se specifickými potřebami. Klade si za cíl zmapovat možnosti českých knihoven v otevírání akcí těmto lidem a navrhnout cesty k řešení zjištěných problematických situací. Teoretická část definuje české knihovny, jejich historii, legislativu upravující jejich služby, a programy, jež pořádají. Dále se zabývá problematikou služeb osobám se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich aplikací na prostředí knihoven. Důležitou kapitolou je pojednání o kulturních a vzdělávacích programech v dánských knihovnách, které otevírá nové možnosti proměny těchto služeb v knihovnách České republiky. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného s pomocí polostrukturovaných rozhovorů s respondenty z deseti vybraných krajských knihoven. Výzkum byl proveden v krajských knihovnách z důvodu jejich širších finančních, personálních i prostorových možností a na základě vlivu, který mají na menší knihovny v krajích skrze regionální funkce. Přestože se jedná o knihovny na stejné úrovni, každá je definována jedinečným přístupem ke svému poslání. Díky rozmanitosti vzorku bylo nasbíráno velké množství dat vedoucích k zajímavým výsledkům. Poslední kapitola...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.