Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 128 záznamů.  začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role školních knihoven v procesu rozvoje mediální gramotnosti v České republice
Topinková, Hana ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce zkoumá možnosti zapojení školních knihovníků a informačních pracovníků do procesu rozvoje mediální gramotnosti na českých školách. Teoretická část práce stručně představuje obecnou rovinu problematiky mediální výchovy a mediální gramotnosti u nás a ve světě. Praktická část se svým výzkumem zaměřila na konkrétní cílovou skupinu - pražská gymnázia. Pomocí plošného dotazníkového šetření a pěti případových studií na vybraných pražských gymnáziích, mapuje současný stav realizace výuky mediální výchovy v České republice. V závěru práce jsou navrženy možnosti zapojení absolventů Ústavu informačních studií a knihovnictví do výuky mediální výchovy podle amerického modelu "teacher librarian" neboli učící knihovník.
Informační gramotnost a informační potřeby studentů pedagogických fakult a role informačního vzdělávání na vysokých školách
Jehlíková, Hana ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá pojmem informační gramotnost, jeho vývojem a zasazením do širšího kontextu pojetí informační společnosti. K této problematice jsou zde představeny vybrané iniciativy, doporučení, koncepce a standardy organizace UNESCO, Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí IFLA, Asociace amerických knihoven ALA a z českých zástupců Asociace knihoven vysokých škol České republiky, a to vždy ve vztahu ke vzdělávání, informačnímu vzdělávání a celoživotnímu vzdělávání. V praktické části jsou zveřejněny výsledky dotazníkového průzkumu, který byl proveden zároveň na třech Pedagogických fakultách - v Českých Budějovicích, Plzni a Ústí nad Labem. Cílem průzkumu bylo zjistit obecné povědomí studentů jakožto budoucích pedagogů a výchovně vzdělávacích pracovníků, o existenci informačních zdrojů a jejich využívání. Reálnou situaci a fakultou poskytnuté podmínky pro výuku informačního vzdělávání dokreslují rozhovory s knihovníky.
Srovnání vybraných českých a slovenských vysokoškolských knihoven : na příkladu Univerzity Karlovy v Praze a Univerzity Komenského v Bratislavě
Juračková, Lenka ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
(česky) Cílem diplomové práce bylo popsat, zhodnotit a porovnat současný stav vysokoškolských knihoven na Univerzitě Karlově v Praze a Komenského Univerzitě v Bratislavě. První kapitola stručně charakterizuje současný stav českých a slovenských vysokoškolských knihoven, jejich zakotvení v zákonech daných států a zabývá se také spolky sdružujícími vysokoškolské knihovny. Ve druhé kapitole je popsána historie, současnost a perspektivy tří vybraných fakult Univerzity Karlovy a Univerzity Komenského (Filozofická fakulta, Právnická fakulta a Fakulta tělovýchovy a sportu) a dále jsou stručně popsány budovy, ve kterých fakulty sídlí. Třetí kapitola se již zabývá knihovnami vybraných fakult, jejich historií, nabídkou služeb, personálním zajištěním, popisem prostor, propagací knihoven na veřejnosti, ad. Čtvrtá a pátá kapitola představují stěžejní část práce. Obsahují vyhodnocení dotazníkového průzkumu mezi ředitelkami vybraných knihoven a porovnání těchto knihoven na základě daného průzkumu a dalších získaných údajů. [Autorský abstrakt].
Uplatnění Integrovaného knihovního systému Aleph 500 v provozu vysokoškolských knihoven České republiky
Jílek, Josef ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce popisuje a hodnotí uplatnění Integrovaného knihovního systému Aleph 500 (dále IKS Aleph) v prostředí vysokoškolských knihoven v České republice. První kapitola vymezuje obecné požadavky kladené na automatizovaný knihovní systém pro vysokoškolské knihovny. Součástí kapitoly je definice současných trendů ovlivňujících požadavky na automatizaci knihoven především fenomén Web 2.0. Druhá kapitola popisuje IKS Aleph, kdy jsou uvedeny jeho charakteristiky a typické vlastnosti v rámci základní modulové řady. Třetí kapitola je zaměřena na implementace IKS Aleph v rámci vysokoškolských knihoven. Základem analýzy je stručná charakteristika knihovny, následují hlavní specifika implementace a zevrubná analýza veřejných katalogů (OPAC). Nejrozsáhlejší čtvrtá kapitola je věnována empirickému výzkumu, který na třech úrovních uživatelů (uživatelé knihoven, knihovníci, systémoví správci) analyzuje uplatnění IKS Aleph na vysokých školách v ČR. Výzkum byl proveden v rámci pražských vysokoškolských knihoven, které implementovaly IKS Aleph.
Pozice knihovny v rámci organizační struktury vysokých škol a univerzit: srovnání situace v České republice a USA
Plzáková, Aneta ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat a zhodnotit současnou pozici knihovny v rámci organizační struktury vysokých škol a univerzit v České republice a USA. První kapitola stručně charakterizuje současný stav českých a amerických vysokoškolských knihoven z hlediska jejich pozice v organizační struktuře vysokých škol. V oblasti českých vysokoškolských knihoven je věnována pozornost veřejnému vysokému školství a vysokoškolským knihovnám veřejných vysokých škol v základních datech, legislativnímu rámci, v jehož rámci vysokoškolské knihovny fungují, a pozici vysokoškolských knihoven v organizační struktuře veřejných vysokých škol. V oblasti amerických vysokoškolských knihoven je jejich současný stav rozebrán na konkrétním příkladu pěti amerických veřejných vysokých škol. Druhá kapitola se věnuje současným trendům ve vývoji vysokoškolských knihoven v České republice a USA, se zaměřením na pozici knihovny v rámci vysokých škol a univerzit. Třetí kapitola představuje stěžejní část práce. Obsahuje zprávu o provedeném průzkumu mezi představiteli veřejných vysokých škol v České republice a představiteli jejich knihoven. Závěrečná kapitola se zabývá obdobnými průzkumy provedenými v USA.
Knihovnické povolání se zaměřením na jeho reálné a fiktivní představitele
Macháčková, Zuzana ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce soustředí svou pozornost na vykonavatele knihovnického povolání. Nejprve sleduje vývoj knihovnického povolání od dob jeho počátků po současnost. Dále se zajímá o prestiž knihovnické profese a o její image. Následuje představení některých českých knihovnických cen a prostor je věnován též jejich nositelům. Práce dále seznamuje s osobnostmi české a světové kultury, které vykonávaly během svého života povolání knihovníka. V závěru se práce snaží o zachycení obrazu knihovníka v literatuře a ve filmu.
OPAC systému ALEPH
Pačísková, Jana ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou a hodnocením online katalogu integrvaného knihovního systému ALEPH, provedenou na základě nastudování uživatelského mauálu k OPACu tohoto systému a poznatcích získaných z praktického testování katalogu v Národní knihovně České republiky a Krajské knihovně Karlovy Vary. V úvodní kapitole je představen online katalog a jeho obecné principy a stručně nastíněna jeho historie. V dalších kapitolách práce probíhá popis vlastností a služeb OPACu systému ALEPH a následně zhodnocení jeho funkčnosti ve zvolených knihovnách na základě praktických úloh. V práci jsou zahrnuty všechny služby, které online katalog poskytuje. Závěr práce obsahuje shrnutí shromážděných poznatků a nastíněn trendů dalšího vývoje OPACu tohoto systému.
Problém funkcí katalogu v digitálním prostředí
Drobíková, Barbora ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Souček, Jiří (oponent) ; Planková, Jindra (oponent)
Problém funkcí katalogu v digitálním prostředí: vývoj a trendy v budování knihovních katalogů z bibliografického pohledu PhDr. Barbora Drobíková Abstrakt Cílem práce je prozkoumat současné trendy v budování knihovních katalogů z bibliografického hlediska. Hlavní důraz je kladen na formulace a průzkum trendů v bibliografii, které v blízké budoucnosti začnou ovlivňovat budování knihovních katalogů. Úvodní část terminologicky vymezuje některé základní termíny. Věnuje se stručně vývoji funkcí katalogu a metodologické a technologické stránce katalogu. Obsáhlejší kapitoly pak popisují konceptuální modely FRBR, FRAD a FRSAD a studie, v rámci nichž jsou modely vyloženy. Tyto studie přinášejí nový pohled na funkce bibliografických a autoritních záznamů, a proto i na funkce knihovních katalogů. Tato část je uzavřena vlastní analýzou těchto modelů, komparací s objektově orientovaným modelem FRBRoo včetně návrhu implementace FRAD a FRSAD do objektově-orientované formy. Další kapitoly se soustředí na vztah bibliografie a sémantického webu a zejména pak na otázky změny paradigmatu bibliografie a bibliografické kontroly, které s novými technologiemi sémantického webu mohou nastat. Sémantický web může knihovním katalogům umožnit nové kontexty uplatnění bibliografických dat, a proto do určité míry posunout též jejich...
Možnosti "zaměstnávání" dobrovolníků v českých veřejných knihovnách
Lišková, Kateřina ; Drobíková, Barbora (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Cílem této práce je poskytnout náhled do problematiky dobrovolnictví ve veřejných knihovnách na území České republiky a podat přehled o možnostech dobrovolnické činnosti či služby v těchto institucích. V textu je nejprve vysvětlena obecná podstata dobrovolnictví, historické pozadí a terminologie. Poté se práce soustředí na vlastní síť dobrovolnických center, reflexi dobrovolnictví spolu s motivačním prvkem a legislativní úpravu této problematiky. Hlavní část práce se pak věnuje německé a české podobě dobrovolnictví v knihovnách a výsledkům dotazníkového šetření, provedeného ve vybraných knihovnách na území ČR. V závěru textu jsou shrnuty získané poznatky a nastíněny možnosti dobrovolnické práce ve veřejných knihovnách na našem území.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 128 záznamů.   začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.