|
Vliv digestátu na půdní sorpční komplex kambizemě
Doležalová, Eliška
Cílem této bakalářské práce je vymezit vliv aplikovaných hnojiv, zvláště digestátu, na parametry půdního sorpčního komplexu. Polní pokus byl založený v roce 2014 ve výzkumné pícninářské stanici ve Vatíně u Žďáru nad Sázavou. Vegetační pokryv byl založen ve variantách trvalý travní porost (TTP), monokultura kukuřice a Norfolský osevní postup. Jako varianty hnojení bylo hnojení digestátem, minerálními hnojivy a chlévským hnojem. Plná dávka hnojiva byla přepočítána na množství 150 kg N/ha; obsah P a K je u všech variant hnojení stejný. U vzorků z hloubek 0 - 10 cm a 10 - 20 cm jsem stanovovala hydrolytickou aciditu a hodnoty S, T a V podle Kappena.Aplikace digestátu snižuje hydrolytickou aciditu, zvyšuje obsah bazických kationtů, kationtovou výměnnou kapacitu i stupeň sorpčního nasycení bazickými kationty. Tyto změny se projevují pouze v hloubce 0 - 10 cm. Na základě výsledků této bakalářské práce můžeme odhadnout vliv dlouhodobé aplikace digestátu na vlastnosti půdního sorpčního komplexu.
|
|
Jazyková podpora dětí s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím práce s knihou v mateřské škole
Veihandová, Anna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá jazykovou podporou dětí s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím práce s knihou v mateřské škole. Jejím cílem bylo navrhnout a realizovat lekce zaměřené na jazykovou podporu dětí s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím práce s knihou v mateřské škole a reflektovat jejich účinnost v jednotlivých jazykových rovinách řeči u tří skupin dětí s odlišnou úrovní jazykové podpory. Teoretická část obsahuje charakteristiku vývoje řeči a jazyka u dětí předškolního věku, teoretické údaje o čtenářské pregramotnosti a způsobech jejího rozvíjení prostřednictvím práce s knihou, specifika dětí s odlišným mateřským jazykem a možnosti jazykového rozvoje. V praktické části byly zkoumány tři skupiny dětí s odlišným mateřským jazykem, z nichž každá získala během tří měsíců jinou úroveň jazykové podpory. U všech dětí byla provedena vstupní a výstupní diagnostika, na základě které byly v závěru práce porovnány pokroky, kterých děti po tříměsíční jazykové podpoře dosáhly. Praktická část obsahuje dvanáct lekcí zaměřených na práci s knihou, které by měly jazykový rozvoj podporovat. Práce potvrdila, že čím je vyšší podpora v oblasti jazykového rozvoje, tím vyšších výsledků děti dosáhnou, a že je důležité, aby rodiče s mateřskou školou spolupracovali a podíleli se stejným dílem na rozvoji...
|
|
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Zimová, Ludmila (oponent) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.
|
|
Zavádění bezpečnostní politiky ve firmě
Doležalová, Eliška ; Čermák, Igor (vedoucí práce) ; Čelikovská, Martina (oponent)
Diplomová práce zabývá procesem přípravy a realizace bezpečnostní politiky jako nástroje ochrany informačních aktiv společnosti. Teoretická část práce popisuje bezpečnostní politiku jako důležitou součást systému řízení informační bezpečnosti ve společnosti a diskutuje problematiku virtuálních týmů z hlediska bezpečnostních aspektů a rizik. Praktická část práce tyto teoretické poznatky aplikuje při provedení analýzy rizik a sestavení bezpečnostní politiky pro malou IT firmu s virtuálním uspořádáním.
|
|
Porovnání řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi
Kryčová, Marta ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním řečových dovedností dítěte předškolního věku s očekávanými kompetencemi. Hlavním cílem je zjistit úroveň řečových dovedností dětí předškolního věku a porovnat ji s očekávanými kompetencemi. Dalším cílem je zjistit metody/aktivity, kterými pedagogové rozvíjejí řečové dovednosti dětí předškolního věku. V teoretické části jsou na základě odborné literatury popsány metody rozvíjení řečových dovedností, podpora komunikační a jazykové kompetence v MŠ a faktory, které řečové dovednosti ovlivňují. Na základě testování a ankety je zpracován návrh řešení pro zefektivnění práce pedagoga a zkvalitnění řečových dovedností dětí předškolního věku.
|
|
Analýza slohových prací žáků základních škol
Vodová, Veronika ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá analýzou písemných projevů žáků 7. ročníku základní školy. Konkrétně analyzuje slohové práce, které reflektují dovednosti a znalosti, ale i neznalosti žáků napříč všemi rovinami českého jazyka, a tedy slouží jako hodnotný materiál ke zkoumání nedostatků, popř. předností v psaném projevu. Jde o velmi aktuální téma vzhledem k tomu, zda žáci zvládají své učivo a jak ho aplikují na psaný text. V sedmém ročníku je podstatné, zda je přelomový v rozvoji znalostí či nikoli, poněvadž z něj mohou žáci přestoupit na víceletá gymnázia, a tudíž je důležité, aby zvládali předepsané učivo. V teoretické části popíšeme metodologii zkoumání práce a také se zmíníme o ostatních pracích zabývajících se tímto tématem. Dále se budeme zabývat pojetím jazyka a slohu obecně a následně vzájemným vztahem těchto dvou složek. Je zde zmíněn popis specifik slohových prací, kritéria jejich hodnocení a popis jednotlivých slohových útvarů. Obsahuje i požadavky na žáky dle školního vzdělávacího plánu, na jehož pojetí a cílech je založena praktická část. Závěrem je rozebírán psychický vývoj a stav žáka v období, ve kterém je zde posuzován. Většina teoretických poznatků je dokazována v praktické části. Praktická část obsahuje jednotlivé rozbory slohových prací žáků 7. tříd z hlediska kompozice, pravopisu, stylizace vět, lexika a...
|
|
František Trávníček, osobnost a dílo ( se zvláštním přihlédnutím k jeho aktivitám lingvodidaktickým )
Doležalová, Eliška ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Resumé V naší práci se zabýváme osobností a dílem významného lingvisty a bohemisty Františka Trávníčka (1888-1961). Nejprve jsme velmi stručně nastínili jeho život a pokusili jsme se jej představit jednak jako neopomenutelnou osobnost české jazykovědné bohemistiky, jednak jako dlouholetého univerzitního funkcionáře a pedagoga. Neopomíjíme ani jeho poválečné politické působení v KSČ. Práce se zaměřuje na Trávníčkovo dílo se zvláštním zřetelem k jeho aktivitám lingvodidaktickým. Jedna část je věnována Trávníčkovu vědeckému dílu a s přihlédnutím ke kulturně-historickému kontextu shrnuje jeho neobyčejně rozsáhlé a tematicky pestré dílo. Vydělili jsme pět zásadních oblastí jazykovědy (mluvnictví, historická gramatika, fonetika a fonologie, slovotvorba a dialektologie), do nichž Trávníček významnou měrou zasáhl, dále jsme zmínili dílo, které nejde jednoznačně zařadit do uvedených oblastí, případně dílo v dané oblasti zastoupené jen několika pracemi, a nakonec jsme se uvedli vlivy na Trávníčkovu vědeckou činnost. Poslední a zároveň stěžejní část práce se věnuje Trávníčkovým lingvodidaktickým aktivitám s ohledem na dobový kontext. Z otázek vyučování českému jazyku soustředíme svou pozornost na nejvýznamnější okruhy Trávníčkova zájmu, a to zejména na otázku mluvnické metody jazykového vyučování, globální metody...
|
|
Analýza marketingového makroprostředí podniku
DOLEŽALOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá Analýzou marketingového makroprostředí podniku. "Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké vlivy a faktory působí na vybraný sortiment zboží a zhodnotit jejich míru a význam." První část práce je věnována literární rešerši. V druhé části je provedena analýza jednotlivých marketingových makroprostředí, jejich vyhodnocení a návrhy využití získaných informací. Prace také obsahuje popis podniku.
|
|
Finanční analýza společnosti Petrof, spol. s r.o.
Doležalová, Eliška ; Sieber, Patrik (vedoucí práce) ; Špička, Jindřich (oponent)
Cílem bakalářské práce "Finanční analýza Petrof spol. s r.o." je zhodnocení finanční situace společnosti a odhadnutí jejího dalšího vývoje na základě analýzy veřejně dostupných dat z let 2007-2011. Bakalářská práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vymezena metodika finanční analýzy, která je následně aplikována v praktické části. Mezi použité nástroje finanční analýzy patří horizontální a vertikální analýza, poměrová analýza a aplikace predikčních modelů (Index IN05, Kralickův rychlý test). Praktická část dále obsahuje popis společnosti a její historie a také srovnání podniku s dalšími významnými výrobci odvětví výroby hudebních nástrojů v České republice.
|
|
Risk assessment vybraného podniku
Doležalová, Eliška ; Antušák, Emil (vedoucí práce) ; Mejdrech, Vlastimil (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu risk assessmentu jako velmi podstatné části řízení rizik. Teoretická část práce objasňuje postavení risk assessmentu vzhledem k risk managementu, jeho obsah, strukturu a účel. Popisuje proces jeho provádění a jeho jednotlivé kroky, tedy identifikaci, analýzu a evaluaci rizik, provedení intervencí a monitoring. Prezentuje rovněž některé vybrané způsoby jejich provádění. V druhé, praktické části, je proveden rozbor stavu risk assessmentu ve vybraném podniku z oboru mezinárodní dopravy a zasilatelství. Na základě této analýzy jsou na tento podnik aplikovány poznatky teoretické části a jsou pro něj sestavena doporučení a metodika provádění risk assessmentu.
|