Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 57 záznamů.  začátekpředchozí48 - 57  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mezi obrazy a skutečností. Výtvarná výchova na čtyřletém gymnáziu a RVP GV
Kitzbergerová, Leonora ; Slavík, Petr (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent) ; Horáček, Radek (oponent)
Ve své práci se zaměřují především na postižení změn funkcí a cílů výtvarné výchovy, jak se projevují v každodenní praxi. Snažím se zachytit dynamiku procesu komunikace a poznávání v jednotlivých vyučovacích hodinách či v rámci tematických celků, které, ač nejsou explicitně definovány v žádném z dokumentů školního kurikula, jeví se jako podstatné pro výchovně vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Zaměřuji se především na otázky týkající se vzájemného dorozumění a z něj vyplývající věrohodnosti týkající se předávaných hodnot a stanovisek. Jedná se především o dynamiku postupné orientace studentů v oblasti vnímání, uvědomování si a vytváření symbolických významů. Zaměřuji se na způsoby rozvíjení dovedností rozpoznávat kulturně, historicky, sociálně i individuálně podmíněné významové struktury, v jejichž rámci chápeme, reflektujeme a posuzujeme nejen díla výtvarného umění a produkty své vlastní tvůrčí činnosti, ale také svoje úsudky, výroky a postoje k nim vztažené. Má práce je tvořena třemi vzájemně propojenými a úzce souvisejícími obsahovými celky. První je věnován reflektivnímu dialogu jako základní metodě komunikace a vzdělávání a výchovy v hodinách. Druhým tématem je nacházení a reflexe vztahů mezi obrazy a skutečností v podobě a rozsahu, které umožňuje prostředí gymnázia. Ve třetí části se zaměřuji na práci...
Tělo - tělesnost - obraz mezi výtvarnou a dramatickou výchovou
Linhartová, Kateřina ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Machková, Eva (oponent)
Mgr. Katerina Linhartova, Ph.D. Department of Art Education, Faculty of Education, Charles University, Prague, Czech Republic V posledních desetiletích lze zaznamenat v mnoha oblastech lidského zájmu tendence, které nazýváme "obrat k tělesnosti". Obecně rozšířené karteziánské dualistické pojetí člověka je překonáváno fenomenologickým pojetím člověka jako subjektivní celistvé bytosti, která přistupuje ke světu skrze svou tělesně-duševní zkušenost. Tuto tendenci můžeme, mimo jiné, sledovat i v lékařství, kde se stále více řeší otázka psychosomatických příčin nemocí a kde se rozvíjí holistický přístup k léčení a péči o zdraví. Výtvarné umění, které vždy bylo citlivým indikátorem celospolečenských proměn, poukazuje rovněž na zásadní proměny v pojetí tělesnosti. Tuto tendenci můžeme sledovat ve dvou oblastech. První z nich je vyobrazení lidské figury. Snaha o objektivní vyobrazení člověka tak, jak skutečně vypadá, je nahrazována expresívním zobrazením, které se více než vnějšímu vzhledu věnují vyjádření vnitřních obsahů. Lidská figura se tak stává prostředkem k zobrazení duševních hnutí. Umělci si všímají skutečnosti, že lidské tělo není jen pouzdrem obsahujícím myslícího ducha, ale že je člověkem, či že člověk je tělem. V proměnách vyobrazení lidské figury v průběhu 20. století lze rovněž sledovat tendence k...
Prostorová plastická tvorba v proměnách koncepcí výtvarné výchovy: Keramická tvorba jako fenomén výtvarného umění a výtvarné výchovy
Woolf, Karolina ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Joanidis, Lefteris (oponent) ; Jarkovský, Pavel (oponent)
Rozvíjení trojdimenzionálního - prostorového - myšlení, které je důležité pro poznávání světa a pochopení osobní identity v něm, je důvodem k častějšímu prosazování prostorové tvorby ve výuce na základních školách. Tato identifikace by měla probíhat na základě tvůrčích aktivit podmíněných poznávací hodnotou celistvosti lidského zážitku. Ohniskem pohledu by mělo být vzájemné doplňování prostorového a plošného vyjadřování, přičemž diferenciace tkví ve vymezení pólů trojdimenzionální a dvojdimenzionální formace. Stává se ale, že při rozlišování obou útvarů ve výuce dochází k omylům, které hovoří o nedostatečném pochopení či úplné desinterpretaci problému způsobu vyjadřování. Zároveň se ukazuje, že preference plošné tvorby a distance od prostorové tvorby ve výuce je velmi častá. Příčinou se zdá být technologická náročnost prostorové tvorby (v přímé úměrnosti s časovou), která souvisí s výtvarnou průpravou pedagogů. Hlavním zaměřením mého odborného zájmu i obsahu mé disertační práce je prostorová plastická tvorba, její kvalitativní a kvantitativní zastoupení ve výuce výtvarné výchovy na primárním stupni základní školy. Domnívám se, že souvztažnost kvality a kvantity prostorové tvorby souvisí s pregraduální přípravou studentů - učitelů a s jejich oborovým zaměřením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Cesty
Denková, Monika ; Havlásek Tatarová, Lucie (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Ve své práci zkoumám pojem cesty v celé jeho šíři. Zaměřila jsem se převážně na cesty ve smyslu komunikace. Chtěla jsem poukázat především na to, jak obrovský význam mají cesty pro člověka a celou společnost, jak mohou ovlivňovat naše životy, ale také na jejich neskutečnou krásu, která inspirovala mnohé umělce. Na příkladech jejich děl pak upozorňuji také na mnohé problémy, které jsou spojeny s výstavbou nových komunikací a s dopravou. V didaktické části své práce jsem se pokusila celou problematiku přiblížit žákům na základě jich vlastní výtvarné činnosti.
Učebnice dějin výtvarné kultury pro výtvarné a uměleckořemeslné obory středních odborných škol: didaktická analýza textů
Polanecký, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Švec, Vladimír (oponent) ; Lysáček, Petr (oponent)
Disertační práce Učebnice dějin výtvarné kultury pro výtvarné a uměleckořemeslné obory středních odborných škol (Didaktická analýza textů) se zaměřuje na problematiku didaktických textů určených pro umělecko-historickou oblast odborného vzdělávání, která je v současnosti realizována ve vyučovacím předmětu dějiny výtvarné kultury (DVK). Střední umělecké vzdělávání má na území České republiky dlouhou tradici a vyučovací předmět dějiny výtvarné kultury je důležitým odborným teoretickým vyučovacím předmětem, jehož cílem je poskytnout žákům ucelenou orientaci v oblasti vývoje společnosti a výtvarné kultury od jejího vzniku až po současnost a rovněž poskytnout teoretické zázemí pro jejich aktivní působení v oblasti výtvarné tvorby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Struktura výtvarného a hudebního díla
Bláha, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Herden, Jaroslav (oponent) ; Prokop, Dušan (oponent)
Současnou uměleckou scénu ovládá multimediální tvorba. Ta je naprosto přirozeným důsledkem tendencí usilujících o překonání hranic mezi uměleckými druhy, které se prosazovaly již v samotných počátcích avantgardního umění. Razantním způsobem přispěl k zrušení hranic mezi uměleckými druhy dadaismus, především pak curyšský kabaret Voltaire, a celý proces vyvrcholil v druhé polovině 20. století. O to absurdnější je současný stav umělecké komparatistiky, které chybí metodologická základna. Přitom jazyková komparatistika se právem pyšní dokonale propracovanou metodou komparace. Proto také řada prací umělecké komparatistiky vychází z této metodologické základny - po pravdě řečeno v lepším případě, protože většina z nich se tímto problémem nezatěžuje. Ovšem tato "výpůjčka" nerespektuje nejen specifické rysy umělecké komparatistiky ale ani jednotlivých uměleckých druhů (k tomu blíže v úvodní kapitole). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Architektura 1. poloviny 20. století v západní části Ústeckého kraje (v přípravě výtvarných pedagogů a její didaktické využití v práci s elektronickými médii)
Pavlíček, Tomáš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Brožek, Jaroslav (oponent) ; Kratochvíl, Petr (oponent)
Koncept této práce krystalizoval pomalu, tak jak jsme si ujasňovali rozsah sledované problematiky. Od prvních náčrtů, příliš širokých na to, aby mohly být zpracovány do jednoho celku, po zúžení tématu na architekturu především první poloviny dvacátého století na území stávajícího Ústeckého kraje, a to určité jeho části. Tato problematika je, do jisté míry, osobní obsesí autora. Považujeme severočeský region za domovský. Z tohoto vědomí vyrůstal i určitý pocit odpovědnosti pro současnost, zároveň ale z tohoto vědomí rostla snaha poznat i jeho minulost. V následujících kapitolách bychom o těchto momentech hovořili podrobněji. První fascinací bylo to, že tato oblast prošla neskutečnou restrukturalizací. To je eufemismus pro mnohdy kruté události, které se zde odehrávaly a napětí, v němž dozrávaly. Vyvrcholením poměrně dlouhého procesu se stává druhá světová válka, v níž se vzájemné atavismy obou převažujících etnik německého a českého, nemluvě o židovském, vyhrotí a skončí tragicky. Tyto události mají ovšem své pokračování. Po vysídlení dvou a půl milionu Němců je tento kraj, nebo respektive celé české pohraničí, takřka prázdné. Tím pádem jej bylo třeba zalidnit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Znak, kód, symbol ve fotografii
Pavelková, Kateřina ; Polcar, Miloslav (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Tato práce se chce pokusit nahlédnout způsoby, mechanismy a procesy, za kterých fotografie vznikají a čím a jak jsou tvořeny. Hledá funkce a možnosti znaku ve fotografii a snaží se pochopit jeho důležitost a podstatu ve fotografii. Klíčová slova: znak, kód, fotografie, umění, obraz, technika, sémiotika
Výtvarné umění 20. a poč.21.století a jeho využití v současných koncepcích výtvarné výchovy na 1.stupni základní školy.
Korandová, Lenka ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na umění 20. a počátku 21. století a jeho využití ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. Pozornost je věnována proměnám koncepcí výtvarné výchovy v jednotlivých vzdělávacích programech od roku 1990. V praktické části jsou pomocí empirických metod zjišťovány postoje žáků k modernímu a postmodernímu umění. Podle preferovaných tendencí byl navržen didaktický projekt.
Já - obraz
Kubová, Andrea ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Já - obraz. Proměna identity ve vztahu k vizuální kultuře. Analýza vlivu současné mediální produkce na konstituci subjektu, osobnosti. Diplomovou práci tvoří 2 části: teoretická a praktická. Tyto části nejsou prezentovány zvlášť, poněvadž jsem se snažila v praktické části navrhnout a experimentálně ověřit vlastní pedagogický projekt spjatý s teoretickou částí a jejími obsahy, v průběhu textu se vzájemně tyto dvě části doplňují.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 57 záznamů.   začátekpředchozí48 - 57  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Šamšula, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.