Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 93 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Internátní péče ve školách pro sluchově postižené v ČR - od r. 1786 po současnost
Ondráčků, Alex ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky): V této bakalářské práci je popsán historický vývoj internátní péče v českých školách pro sluchově postižené a v tehdejších ústavech pro hluchoněmé od roku 1786 až po současnost. Zmiňuje režim internátů, mimoškolní činnosti žáků, pedagogický dozor a vybavení internátů. Režim je rozdělen na časové úseky. Práce se zabývá i komunitou Neslyšících, jak v zahraničí tak i u nás. Zkoumá vliv internátu na tuto komunitu. Poznatky jsou usouvztažněny s individuálním vývojem dítěte na internátě, vliv internátu na osobnost dítěte. V práci je čerpáno z odborné jak dobové, tak současné literatury, legislativních norem a jiných dokumentů. Závěr práce popisuje výsledky zkoumání dané problematiky. Internát je pro děti deprivující. Pro neslyšící děti taktéž, pokud nemají komunikaci ve svém mateřském jazyce (znakový jazyk) mezi sebou a ostatními, kontakt s okolím a vykonáváním každodenních činností obvyklých v běžné rodině. Na internátě se rozvíjí komunita Neslyšících, zaniknutím internátů vymizí i tato komunita. Nejlepším řešením jsou samostatné byty s malými skupinami dětí, které do školy dojíždějí a učí se samostatnosti. Tento model funguje mimo jiné i ve Švédsku. Rodinný model s individuálním přístupem by minimalizoval negativní projevy dětí umístěné mimo svou rodinu.
Výuka literatury na středních odborných školách pro sluchově postižené v České republice - popis současného stavu ve dvou vybraných školách
Míková, Barbora ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podobou výuky literatury na dvou vybraných středních odborných školách pro sluchově postižené. Práce je rozdělena do dvou částí. Nejprve se práce věnuje rozboru dokumentů vztahujících se k literární výchově, okrajově popisuje specifika výuky osob se sluchovým postižením a poté jsou analyzovány legislativní, kurikulární a metodické dokumenty. Ve druhé části práce proběhl sběr dat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, ve kterých dotazovaní učitelé popsali průběh vlastní výuky literatury a okolnosti s výukou spojené. Následuje shrnutí polostrukturovaných rozhovorů a usouvztažnění s teoretickými poznatky kurikulárních dokumentů. Cílem výzkumu je zmapovat současnou podobu výuky literatury na dvou středních odborných školách pro sluchově postižené. Klíčová slova Český jazyk a literatura, funkce výuky, cíle výuky, literatura, maturitní zkouška, organizace výuky, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, osoba se sluchovým postižením, střední odborná škola pro sluchově postižené, učivo, učebnice, učební materiály, výuka, student s přiznaným uzpůsobením podmínek konání maturitní zkoušky
Služby pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty na vysokých školách v České republice
Podeszwová, Kristýna ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářské práce se zaměřuje na problematiku zpřístupňování studia studentům se sluchovým postižením (neslyšícím, nedoslýchavým a ohluchlým) na vysokých školách v České republice. Jedná se o práci přehledovou; jejím cílem je zmapovat rozsah podpůrných služeb (tlumočnický servis, vizualizační servis, zapisovatelský servis a další) aktuálně poskytovaných těmto studentům na jednotlivých vysokých školách, a to v úzké souvislosti s platnou legislativou.
Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené
Kutilová, Ludmila ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
7 Abstrakt Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmu volný čas a představením nejznámějších volnočasových institucí a organizací v České republice. Dále vymezuje specifika trávení volného času lidí se sluchovým postižením, zvláště pak dětí a mládeže. Stručně popisuje typy volnočasových aktivit, které jsou nabízeny ve školách a organizacích pro sluchově postižené v několika městech. V praktické části jsou zpracována data z dotazníkového šetření. Pozornost je také věnována rozdílu trávení volného času internátních a neinternátních žáků škol, které byly do šetření zapojeny. Klíčová slova Volný čas, volnočasové aktivity, volnočasové instituce a organizace, zájmová činnost, žák se sluchovým postižením, organizace pro sluchově postižené žáky, škola pro sluchově postižené žáky, internát.
Výuka českého jazyka v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace
Fuková, Veronika ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Petráňová, Romana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou výuky v předmětu český jazyk v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené. Celá práce je zasazena do teoretického rámce, který vymezuje specifičnost vzdělávání žáků se sluchovou vadou a také cíle, kterých mají žáci se sluchovou vadou v základním vzdělávání a především ve vzdělávání jazykovém dosáhnout. Zvláštní pozornost je věnována problematice prvopočátečního čtení a psaní - způsobům nabývání čtenářské gramotnosti u žáků se sluchovou vadou. Představeny jsou metody výuky prvopočátečního čtení a psaní a zamýšlím se nad vhodností jejich užití ve výuce žáků se sluchovou vadou. Nastíněn je průběh výuky v předmětu český jazyk na základních školách pro sluchově postižené v minulosti (rok 1948 - 1990), podrobně rozebrány jsou také tehdy užívané výukové materiály. Současný stav výuky v předmětu český jazyk je popsán na základě výzkumné sondy realizované ve školním roce 2011/2012 ve čtyřech vybraných základních školách pro sluchově postižené v ČR. Výsledky pozorování jsou vztaženy ke stanoveným hypotézám a z toho vyvozeny závěry. Součástí práce jsou i podrobné záznamy průběhu vyučování na vybraných školách. Závěrečná část práce je věnována krátkému zamyšlení nad možnostmi inovace ve výuce českého jazyka u žáků se sluchovou vadou. Zvlášť v souvislosti...
Identita nedoslýchavých lidí
Havelková, Pavlína ; Zbořilová, Radka (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce pojednává o identitě nedoslýchavých lidí. Tato práce vychází z příslušné odborné literatury a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Obsahem teoretické části je identita, charakteristika a klasifikace faktorů ovlivňujících identitu člověka obecně. Práce se podrobněji zaměřuje na formování identity u nedoslýchavých osob. Autorka též popisuje problematiku subkultur, konkrétně subkulturu nedoslýchavých. Praktická část na základě výzkumného šetření verifikuje faktory ovlivňující identitu u nedoslýchavých lidí, uvedené v teoretické části. Závěrem autorka shrnuje poznatky z literatury i z výzkumu a formuluje doporučení, která navrhují, jak minimalizovat negativní faktory při formování identity a jak podporovat zdravý vývoj identity nedoslýchavého jedince.
Afázie u mluvčích českého znakového jazyka
Holubová, Kateřina ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky) Tématem bakalářské práce jsou projevy afázie u neslyšících lidí - mluvčích českého znakového jazyka. V práci je představeno základní vymezení této poruchy a jsou popsány dosavadní úvahy o lokalizaci jazyka v mozku. Pozornost je věnována i přínosům lingvistiky do zkoumání problematiky afázie. Ústřední část této práce se zabývá afázií ve znakovém jazyce. Jsou v ní popsány projevy této fatické poruchy u dosud zkoumaných cizích znakových jazyků. Součástí práce jsou dvě kazuistiky neslyšících pacientů - mluvčích českého znakového jazyka, kteří v důsledku získaného poškození mozku vykazují projevy fatické poruchy. Kazuistiky jsou zaměřeny na popis jednotlivých reprezentací afázie v různých jazykových rovinách.
Zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit: sonda do aktuální situace v ČR
Schmidtová, Julie ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Sedláčková Půlpánová, Lucie (oponent)
Většina dosavadních českých prací pojednávajících o vzdělávání neslyšících dětí soustředí svou pozornost na tzv. školní vzdělávání probíhající ve škole, opomíjí však vzdělávání mimoškolní neboli volnočasové. Přitom právě "volnočasové aktivity" mají na život dětí - neslyšící děti nevyjímaje - nesporně významný vliv. Bakalářská práce se úzce zaměřuje na zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit v základních uměleckých školách, v domech dětí a mládeže a v oddílech organizace Junáka - českého skauta, z. s. Cílem této práce je zmapovat účast neslyšících dětí na volnočasových a vzdělávacích aktivitách výše uvedených institucích v letech 2017-2020, zjistit, zdali jsou využívána podpůrná opatření a popsat jaké vlivy, ať už subjektivní nebo objektivní, zapojení neslyšících dětí do činnosti sledovaných "volnočasových center" ovlivňují. Klíčová slova dům dětí a mládeže, Junák - český skaut, z. s., kultura Neslyšících, neslyšící děti, podpůrná opatření, volnočasové aktivity, volný čas, zájmové vzdělávání, základní umělecká škola, základní umělecké vzdělávání
Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
Herianová, Dominika ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Práce se zabývá využíváním strategie visual note-takingu u českých neslyšících vysokoškoláků, kteří v komunikaci face-to-face preferují český znakový jazyk. Koncepce práce vychází z perspektivy Deaf Gain a jejím cílem je popsat, jak vybraní studenti pracují se studijními strategiemi, konkrétně s vytvářením poznámek a nakládáním s nimi, a zda v této oblasti těží ze své dovednosti vizuálně strukturovat svět okolo sebe. Jádrem práce je výzkumná sonda, v níž bylo formou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty mapováno, jaké používají formy vizuálního poznámkování (visual note-takingu), proč a v jakých situacích se k nim uchylují a jak si je osvojili. Klíčová slova Deaf Gain, neslyšící student, sketchnotes, studijní strategie, vizuální gramotnost, vizuální myšlení, vizuální poznámkování, vizuální strukturace světa, vizuální učení, vizuální vnímání
Specifické poruchy učení u dětí se sluchovým postižením
Kotková, Šárka ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
(česky): Bakalářská práce pojednává o specifických poruchách učení u dětí se sluchovým postižením, tedy neslyšících i nedoslýchavých. Cílem práce je popsat současný stav bádání v oblasti specifických poruch učení u sluchově postižených a zmapovat současný přístup k těmto dětem ve speciálně pedagogických centrech v České republice. Pro zmapování práce se sluchově postiženými dětmi se specifickými poruchami učení jsou využity informace získané prostřednictvím výzkumu provedeného formou rozhovorů s pracovníky Speciálně pedagogických center. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že postupy práce s touto populací nejsou v České republice příliš propracované a jednotné. Metody diagnostiky a přístupy ke vzdělávání neslyšících a nedoslýchavých dětí se specifickými poruchami učení jsou do velké míry závislé na jednotlivých zařízeních. Klíčová slova (česky): neslyšící, nedoslýchaví, sluchově postižení, specifické poruchy učení, diagnostika, dítě se sluchovým postižením, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, speciálně pedagogické centrum

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 93 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.