|
Specifika komunikace Neslyšících na Facebooku
Jechová, Lenka ; Vinš, Ondřej (vedoucí práce) ; Sedláčková Půlpánová, Lucie (oponent)
Zabýváme se specifiky komunikace neslyšících na sociální síti Facebook. V teoretické části shrnujeme specifika sociálních sítí a specifika komunikace na nich z pohledu psychosociálního i lingvistického. Samotný výzkum probíhal ve skupině Koronavirus pro neslyšící v ČR na sociální síti Facebook, omezili jsme se na časové období září 2020 až únor 2021. Výzkum sestával z celkového kvalitativního průzkumu specifik komunikace neslyšících v příspěvcích a komentářích, a z ověření čtyř hypotéz. Ty se týkaly formy a témat příspěvků, míry zastoupení vizuálních prvků v komentářích a výskytu humorných příspěvků. Potvrdilo se nám, že nejčastější formou příspěvku bylo video v českém znakovém jazyce a že z celkových 11 rozeznaných témat se příspěvky nejčastěji týkaly pandemických vyhlášek a nařízení. Naopak u míry zastoupení vizuálních prvků jsme zjistili, že převažuje textová forma komentářů. Mezi příspěvky jsme identifikovali 6 humorných, které jsme detailněji rozebrali. Nakonec jsme rozebrali odchylky textů neslyšících od kodifikované češtiny a porovnali jsme je s prací Šebkové, která se tímto tématem zabývala v roce 2008.
|
|
Zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit: sonda do aktuální situace v ČR
Schmidtová, Julie ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Sedláčková Půlpánová, Lucie (oponent)
Většina dosavadních českých prací pojednávajících o vzdělávání neslyšících dětí soustředí svou pozornost na tzv. školní vzdělávání probíhající ve škole, opomíjí však vzdělávání mimoškolní neboli volnočasové. Přitom právě "volnočasové aktivity" mají na život dětí - neslyšící děti nevyjímaje - nesporně významný vliv. Bakalářská práce se úzce zaměřuje na zapojení neslyšících dětí do volnočasových aktivit v základních uměleckých školách, v domech dětí a mládeže a v oddílech organizace Junáka - českého skauta, z. s. Cílem této práce je zmapovat účast neslyšících dětí na volnočasových a vzdělávacích aktivitách výše uvedených institucích v letech 2017-2020, zjistit, zdali jsou využívána podpůrná opatření a popsat jaké vlivy, ať už subjektivní nebo objektivní, zapojení neslyšících dětí do činnosti sledovaných "volnočasových center" ovlivňují. Klíčová slova dům dětí a mládeže, Junák - český skaut, z. s., kultura Neslyšících, neslyšící děti, podpůrná opatření, volnočasové aktivity, volný čas, zájmové vzdělávání, základní umělecká škola, základní umělecké vzdělávání
|